Kayb Startet 12.Mai.2019 Del på Facebook Startet 12.Mai.2019 Har montert en ais mottaker og bår nå går inn på plotter å trykker på andre fartøy så får jeg opp mulighet til å kalle opp fartøyet. Regner med at dette er via vhf. Hvordan virker dette hvis jeg benytter meg av denne funksjonen? Garmin i nettverk Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 12.Mai.2019 Del på Facebook Svart 12.Mai.2019 (redigert) Det fungerer ved at plotteren via NMEA2000 aktiverer et DSC-kald på din VHF. Det svarer altså til at plotteren gør det, du ellers skulle gøre: Taste modtagerens MMSI-nummer ind og aktivere et DSC-kald, Er du i tvivl om hvordan DSC virker, så konsulter din manual - der står sikkert en del om det! Redigert 12.Mai.2019 av MajorAndy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kayb Svart 12.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2019 Tusen takk for svar ? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 12.Mai.2019 Del på Facebook Svart 12.Mai.2019 Noen som vet om Raymarine har denne funksjonen? Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 12.Mai.2019 Del på Facebook Svart 12.Mai.2019 Sådan er funktionen beskrevet i manualen til min Simrad. (Ved desværre ikke noget om tilsvarende i Raymarine): Sitér dette innlegget Link to post
kjeros Svart 12.Mai.2019 Del på Facebook Svart 12.Mai.2019 @Bitteliten Med forbehold om nye funksjoner i LightHouse III, er jeg rimelig sikker på at ikke Raymarine har støtte for dette. Dette skrev Raymarine om saken for 2 år siden. Jeg tror dette er status fortsatt: Sitat Raymarine products do not presently support initiating a DSC call to a vessel via interaction with an AIS target which is either present within a MFD's AIS target list and/or is plotted with the MFD's Chart application. A feature request has been logged to consider this feature for inclusion within a future LightHouse software update as well as to that of Raymarine's VHF radios. As this would require the ability to initiate commands to a third party VHF radio, further cooperation and software development would also be necessary on the part of third party VHF radio manufacturers with which this feature would be supported. Jeg har kikket grundig i manualene for LightHouse 3, men jeg har ikke klart å finne noe. Vi får håpe på en fremtidig oppdatering. (Min kartplotter er e127, og den støttes ikke i LightHouse III. Jeg har ikke klart å finne noe ny funksjonalitet som forsvarer utskifting.) Sitér dette innlegget mvh kjeros-Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS Link to post
abbor Svart 14.Mai.2019 Del på Facebook Svart 14.Mai.2019 Dette er en funksjon som ikke er standardisert av NMEA så plotter og VHF må være av samme fabrikat for at dette skal virke. AIS kan være av annet fabrikat. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.