Jump to content

Princess -gutta på tur igjen


olpi

Recommended Posts

Nå skal man være forsiktig med å kaste stein når man sitter i glasshus, men prøver meg likevel.

Var selv øyenviten til en liknende sak i fjor sommer, hvor det gikk godt, men det var på håret.....

 

Virker på meg som om førere av båter i denne kategori ikke aner hvordan det er å oppleve hekksjøene etter seg.

Trodde vi som ferdes på sjøen tok hensyn til hverandre jeg.....

Eller?

Link to post
Share on other sites

Virker på meg som om førere av båter i denne kategori ikke aner hvordan det er å oppleve hekksjøene etter seg.

Trodde vi som ferdes på sjøen tok hensyn til hverandre jeg.....

Eller?

<{POST_SNAPBACK}>

Tror du er inne på noe her.

 

Mere enn 95% av kritikkverdig, eller risiko-adferd som jeg ser på sjøen, dreier seg om for stor fart med tilhørende store bølger for nær mindre båter.

 

Nå er det også en god del med store båter som virkelig tar hensyn, verden er på en måte " enten svart eller hvit" her. Selv beveger vi oss på vannet med hastighet stort sett mindre enn 6,5 knop. De siste årene har jeg begynt å følge med de som innhenter meg. Og da ser jeg at det finnes faktisk en del store hurtigående båter som langt bak har kurs rett mot hekken min, men i god tid svinger de ut til siden, og unngår å lage "bølgeproblemer" for noen som måtte være i området. Disse "Sjøens Riddere" legger vi ikke så lett merke til.

 

Jeg har også blitt flnkere, tror jeg, til å gi akt på de muligens beskjedne hekkbølgene som en HR312 setter opp. Men jeg ser at når jeg går for skrogfart på 6,2 knop, så lager mine hekkbølger problemer for en i kajakk som er mindre enn 30 meter fra meg. Ikke det at kajakken kommer i krise sånn uten videre, men kajakken får uro i sin ferd på vannet. Derfor prøver jeg å sette ned farten til ca. 5 knop når jeg har kajakker i nærheten.

 

Jeg synes det er synd at KNBF ikke stiller seg i spissen for en omfattende holdningskapende kampanje, det burde hatt minst like høy prioritet som "båtførerbevis". Båtførerbevis vil påvirke dette vi snakker om her i liten grad, tror jeg.

 

Mulig at jeg er litt naiv og legger litt for mye i at for en 30 - 40 år siden, da tok så godt som alle hensyn til hverandre på vannet. Men dette har med holdninger å gjøre. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er synd at KNBF ikke stiller seg i spissen for en omfattende holdningskapende kampanje, det burde hatt minst like høy prioritet som "båtførerbevis". Båtførerbevis vil påvirke dette vi snakker om her i liten grad, tror jeg.

Kanskje, kanskje ikke. Dersom det i opplæringen for båtførerbevis var lagt inn en time med å vise konkrete eksempler på det å vise hensyn på sjøen, deriblant dette med med hekkbølger, tror i alle fall jeg det ville ha en brukbar positiv effekt. Det kunne med fordel være flere spørsmål om dette på selve prøven også. Da burde man ha luket bort det som eventuelt er av uvitenhet og bare sitte igjen med de som gir F...

 

Problemet er i alle fall stort nok. Har selv blitt både skikkelig "skræmt" og forbannet et par ganger ved sjøsetting av båt fra båthenger fra sjøsettingsrampe i Trondheim. Når båten er nesten av hengeren og det kommer noen svære bølger fra en båt som drar forbi i ~10 knop (inne i havneområde med 5 knop) kan du fort både bli våt og få skader på båten.

 

Jeg så en gang noen som fikk en værre trøkk enn jeg noen gang har fått, mens vi ventet på tur. Ikke bare fikk de en skikkelig skrape i gelcoaten i baugen på båten, men da de våte stakkarene vinket forbannet til de i båten som kjørte forbi smilte og vinket de tilbake og ga enda mer gass mot elvemunningen :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Jeg husker for cirka 6-7 år siden at jeg overhørte en sint herremann på vhf som kalte opp politibåten som kom inn i havnen (ikke horvnes marina men sandnessjøen m). Nevnte herremann haddde stått på hode i maskinrommet da politibåten kom inn sikkert i lovlighastighet (han forsvarte seg iallefall med det) Med resultat i en velet kaffekopp og verktøy + en hodedask. Denne politimannen forsvarte seg noe innmari der han ble hudflettet på kanal 16 Men ble bare bedt om at neste gang skulle han forsøke å se bakover og ikke bare fremover. Moralen er at nevnte politimann hadde båtfører prøven uten at den er løsninger på alle problemer. Trot heller sunn fornuft er tingen

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Å kjære alle! Det er vel ikke dette det dreier seg om? At "noe er bedre enn mangel på noe"?

<{POST_SNAPBACK}>

Det det dreier seg om er vel om fordelene med å innføre obligatorisk båtføerbevis er større enn ulempene... eller ikke? Jeg, som en, har dessverre ikke noe fullgodt svar på dette og tar derfor ikke noe bastant standpunkt. Skulle jeg imidlertid gjette ville jeg tro det i sum ville være positivt.
Link to post
Share on other sites

Det det dreier seg om er vel om fordelene med å innføre obligatorisk båtføerbevis er større enn ulempene... eller ikke?  Jeg, som en, har dessverre ikke noe fullgodt svar på dette og tar derfor ikke noe bastant standpunkt. Skulle jeg imidlertid gjette ville jeg tro det i sum ville være positivt.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg synes dette er to diskusjoner.

 

1. Fordeler/ulemper ved å innføre obligatorisk båtførerbevis.

 

2. Bør det nå satses seriøst på holdningskapende arbeide?

 

Sagt rett fra levra: Jeg tror ikke vi kommer særlig langt hvis vi ikke forbedrer holdningene til folk flest. For meg ser dette ut til å være hovedsaken.

 

Man tok langt mere hensyn til hverandre på sjøen for 30 - 40 år siden. Hvorfor er dette så til de grader forverret?

Link to post
Share on other sites

En eller annen form for obligatorisk båtførerbevis kommer før eller siden uansett hva man måtte mene om det. Spørsmålet er bare når. 2 år? 5 eller 10 år?

 

Alle båtorganisasjoner bortsett fra bransjeorganisasjonen Norboat har gått inn for det, og man jobber med dette på mange plan i flere land.

 

Skulle ønsket meg at debatten nå heller kunne dreie i retning av hva som bør være fornuftig innhold i opplæringen, hvordan det praktisk kan gjennomføres osv, framfor å diskutere opp og ned om man er for eller mot.

 

Det snakkes f.eks stadig om at dette blir fryktelig dyrt og at båteierene må betale. Desom jeg ble spurt om å bidra på dette området ville jeg mer enn gjerne stille opp til dugnad mot en gratis kopp kaffe .el.

 

:smiley:

Link to post
Share on other sites

Skulle ønsket meg at debatten nå heller kunne dreie i retning av hva som bør være fornuftig innhold i opplæringen, hvordan det praktisk kan gjennomføres osv, framfor å diskutere opp og ned om man er for eller mot.

enig! hva sier dere med lang "fartstid"/ mange erfaringer i (skips)sekken? og hva mener

de mer "grønne"?

 

barx; kunskapssøker

Link to post
Share on other sites

Tror heller sunn fornuft er tingen

<{POST_SNAPBACK}>

Vår filosofiske venn Kumbel skrev for mange år siden er par linjer om dette:

 

At appellere til Fornuften

er Verdens største Slag i Luften.

 

Ettertiden har nok vist at Kumbel (alt for) ofte har rett, men jeg vil allikevel tro at mer fornuft (les: holdninger) er langt bedre enn liten fornuft. Og når det gjelder holdninger, så dannes disse ofte av faktorer som innsikt og opplæring.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

enig! hva sier dere med lang "fartstid"/ mange erfaringer i (skips)sekken? og hva mener

de mer "grønne"?

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg tror et diskusjonforum på nettet er mindre godt egnet til å utforme "hva som bør være fornuftig innhold i opplæringen, hvordan det praktisk kan gjennomføres". Deltagelsen blir som regel altfor ustrukturert, sprikende og tar i for stor grad *tilfeldige retninger*. :smiley:
Link to post
Share on other sites

Jeg tror et diskusjonforum på nettet er mindre godt egnet til å utforme "hva som bør være fornuftig innhold i opplæringen, hvordan det praktisk kan gjennomføres". Deltagelsen blir som regel altfor ustrukturert, sprikende og tar i for stor grad *tilfeldige retninger*. :smiley:

"å utforme et opplegg" er en stor oppgave. legger vi imidlertid lista noe lavere,

feks a la lasses forslag ovenfor, så vil nok mange gode forslag komme på bordet.

 

barx

Link to post
Share on other sites

"å utforme et opplegg" er en stor oppgave. legger vi imidlertid lista noe lavere,

feks a la lasses forslag ovenfor, så vil nok mange gode forslag komme på bordet.

 

barx

Jeg mente ikke at baatplassen skulle utforme noe ferdig opplegg, men diskutere gode (og dårlige) ideer omkring innhold og form. Noe kan det sikkert komme ut av det.

Link to post
Share on other sites

Jeg mente ikke at baatplassen skulle utforme noe ferdig opplegg, men diskutere gode (og dårlige) ideer omkring innhold og form. Noe kan det sikkert komme ut av det.

<{POST_SNAPBACK}>

Min erfaring er at mange har problemer med å *få til noe vettugt* selv i en forening de er medlem av. Da tror jeg ikke det blir lettere gjennom et diskusjonsforum på nettet!
Link to post
Share on other sites

det eneste som hjelper er et "førerbevis" som man kan inndra og saftige bøter....men da må vi jo ha mer politi på vannet som kan slå ned på dette..dessuten drit i 5 knop grensene: gjør som usa... no wake zone..enkelt og greit ingen bølger eller fet bot.... :smash: opplæring hjelper nok litt men de værste må bare fjærnes....har blitt truet m juling da jeg påpekte at det var 5 knop i sundet v badeplassen...mens de på død og liv skulle kjøre vannski 10-15 meter utpå, langs stranda m små og store barn..nei det var ikke princess klubben men holdninger som plastblokk gjengen...stikk din kødd ellers tar jeg og bolekompisen min å knuser trynet ditt...joa båtfolk kan være så mangt... :puke:

Link to post
Share on other sites

Man tok langt mere hensyn til hverandre på sjøen for 30 - 40 år siden. Hvorfor er dette så til de grader forverret?

<{POST_SNAPBACK}>

Ikke bare på sjøen PanPan.......overalt og i de aller fleste situasjoner. Jeg tror det har med oppdragelse å gjøre.

 

Som et eksempel har jeg hørt foreldre fortelle barna sine at politi er noe dritt, de bare lager problemer og vanskeligheter for alle. Egentlig er de slemme.

 

Hvor går verden?

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Min erfaring er at mange har problemer med å *få til noe vettugt* selv i en forening de er medlem av. Da tror jeg ikke det blir lettere gjennom et diskusjonsforum på nettet!

<{POST_SNAPBACK}>

Dette har jeg prøvd PanPan, i Holmestrand båtforening :rolleyes:

Sendte inn skriftelig forslag til årsmøtet i fjor, som inneholdt forslaf til og gjennomføre båda Vhf og båtførerkurs.

Skjedde ingen ting, noe jeg syns er irriterende!

 

Men for og komme tilbake til hva tråden handler om; noe jeg syns er utrolig er at øyenvitner til slike saker ikke gjør noen verdens ting med det.

Jeg hadde ihvertfall tipset lovens lange arm, om det hjelper da :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde ihvertfall tipset lovens lange arm, om det hjelper da :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>

Det er nettopp det som er problemet. Armen er ikke lang nok, dessuten er vi i dette til tider dustelandet mer opptatt av fartens tall enn av hensyn og fornuft.

 

Det står så vidt jeg vet intet noe sted om hva som er å betegne som hensynsløs bølgehøyde...

 

Hvorfor det var bedre for 30-40 år siden? Det sier vel seg selv, de fleste båtene var deplacementbåter, det var langt ferre lystbåter og det var langt ferre rikinger med høy flybridgeføring.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Jeg har sagt det før i forbindelse med "hekkbølgedebatten" : så mye båt, så lite vett.......

 

 

For å si som politimester Bastian:

Man skal ikke plage andre, man skal være god og snill, og forøvrig kan man gjøre som man vil.

 

Det handler om å ha respekt og ta hensyn til hverandre.

Redigert av pete (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Min erfaring er at mange har problemer med å *få til noe vettugt* selv i en forening de er medlem av. Da tror jeg ikke det blir lettere gjennom et diskusjonsforum på nettet!

<{POST_SNAPBACK}>

Hei PanPan,

Jeg forstår veldig godt dine betenkninger, etter selv å ha gjort diverse dårlige erfaringer med foreningsarbeid opp gjennom årene.

 

Men jeg tror allikevel at vi bør gjøre et unntak for baatplassen.no, her har det gang etter gang vist seg at det "umulige blir mulig"; se bare hva som er gjort og fortsatt blir gjort med medlemssider, erfaringsdatabase, etc se og hvilken spesialkompetanse som "spretter frem" i de mest utrolige sammenhenger.

 

Så hvis noe diskusjonsforum på nettet skulle klare å samle, evaluer, systematisere og presentere båtfolkets holdninger og meninger, da måtte det nettopp være baatplassen.no!

 

Lykke til med arbeidet!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...