Jump to content

Princess -gutta på tur igjen


olpi

Recommended Posts

Ut fra hva som framkommer i denne tråden lurer jeg på hvorfor så mange hadde imot statistikken min? Kan det være fordi jeg har en Princess?:rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>

Hvordan man oppfører seg på sjøen har vel lite med hvilken båt man eier, saken er vel heller den at de noen av de som har stor båt ikke er klar over hvilken hekkbølge de lager. Står det noe om den i handboka som følger eu godkjente båter :confused: Det burde det iallefall gjøre. Når det gjelder holdnigen som var bedre for 30-40 år siden tror jwg man må se litt på antall fritidsbåte, størrelse og farts potensialle nå kontra da. Første gang inn i havna med min båt laget jeg nok mere bølger en jeg burde. Nå vet jeg bedre

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Her ligger jo en grei artikkel http://www.havna.com/index.phtml?id=3788 Når moped lappen ble innført var det ikke slik at alle født før et vist år slapp unna????

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Det irriterer meg noe grenseløst er alle de som tror de er virkelig flinke og legger båten ned fra plan, og ligger akkurat der baugen er høyest og lager kjempebølger......

 

Dette gjelder alle båtstørrelser, og en 14" gh i halvplan lager også bølger.......

 

 

akkurat dette sliter jeg skikkelig med å lære svigermor......

Atle........

Link to post
Share on other sites

La de få smake egen medisin?

 

Båtførere med store båter som ikke tar hensyn til andre,vil vi ikke ha på sjøen.I det minste skulle de vært plassert i en liten jolle og møtt like store hekkbølger som de lager med sine egne båter!!!De som føler seg truffet av dette innlegget,får ta med seg "huet" på vannet neste gang,så kanskje vi slipper å oppleve lignende heretter.

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Dette er igjen nok et bevis på hvordan svært mange av disse containerførerne tenker/ikke tenker og handler,

større bøter og inndragning av førerbevis er nok kanskje eneste utvei for å få bukt med problemet, inntil da så får vi bare forsvare oss så godt vi kan mot farlige bøller :nonod: . Det er bare snakk om tid før noen detter på sjøen og drukner pga hekkbølger fra en bølle. :smash:

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Tror ikke de lærer noe av å bli plassert i en liten jolle og utsatt for store hekkbølger heller. Mange gir jamt F&¤#&! Det eneste som hjelper er å inndra kjøretillatelsen (når/dersom sertifikat blir obligatorisk) eller å inndra båten. Dessverre er n ok samfunnet generelt blitt slik at man tenker på seg selv og gir F i alle andre.

Link to post
Share on other sites

La de få smake egen medisin?

 

Båtførere med store båter som ikke tar hensyn til andre,vil vi ikke ha på sjøen.I det minste skulle de vært plassert i en liten jolle og møtt like store hekkbølger som de lager med sine egne båter!!!De som føler seg truffet av dette innlegget,får ta med seg "huet" på vannet neste gang,så kanskje vi slipper å oppleve lignende heretter.

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Dette er igjen nok et bevis på hvordan svært mange av disse containerførerne tenker/ikke tenker og handler,

større bøter og inndragning av førerbevis er nok kanskje eneste utvei for å få bukt med problemet, inntil da så får vi bare forsvare oss så godt vi kan mot farlige bøller  :nonod: . Det er bare snakk om tid før noen detter på sjøen og drukner pga hekkbølger fra en bølle.  :smash:

<{POST_SNAPBACK}>

Er det ditt fulle alvor at du vil fronte disse som du omtaler her på denne måten? Vil du ha full krig på sjøen??
Link to post
Share on other sites

Det som slår meg i denne tråden er hvor kjipt det må være å ha en Princess.

 

Makan til generalisering og stigmatisering som ligger i både trådens tittel og innhold skal en jammen leite lenge etter. Det er jo nesten så en kan frykte for "angrep", bare fordi man har valgt seg dette båtmerket.

 

Janteloven lever i beste velgående i dette landet, det er nå hvertfall sikkert. :puke:

 

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Det eneste som hjelper er å inndra kjøretillatelsen (når/dersom sertifikat blir obligatorisk) eller å inndra båten. Dessverre er n ok samfunnet generelt blitt slik at man tenker på seg selv og gir F i alle andre.

<{POST_SNAPBACK}>

Kanskje man bare rett og slett måtte søke om kjøretillatelser (føretillatelser) for å få lov å kjøpe båter over en viss størrelse\fartspotensial?

 

Uten tillatelse, ingen båt. Det behøver ikke være noen krav for å få denne tillatelsen, men den ble registrert i et for politiet tilgjengelig register. Dette kan være medvirkende til en bevisstgjøring om ansvar på sjøen.

 

Man lager samtidig et nytt fornuftig sett med kjøreregler for fritidsbåter, hvor også hensyn til andre er inkludert.

 

Man kutter så ut de dustete bøtene, eller man prosentberegner av inntekt slik at det blir noenlunde rettferdig, innfører prikker og vips, en dag sitter en kanskje der og har ikke lenger anledning til å føre båt neste sesong pluss resten av inneværende.

 

Slik unngår en også innføring av pliktig båtførerprøve, som jo mange mener er til liten nytte.

 

Bare en tanke......

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Det som slår meg i denne tråden er hvor kjipt det må være å ha en Princess.

 

Makan til generalisering og stigmatisering som ligger i både trådens tittel og innhold skal en jammen leite lenge etter.  Det er jo nesten så en kan frykte for "angrep", bare fordi man har valgt seg dette båtmerket.

 

Helt enig. :yesnod:

(Fikk du sjokk, nå, EM?? :wink: )

 

Maken til generalisering finner vi bare hos valgkåte politikere. Det må da gå an å begripe at alle båteiere er individer, og at hva en av dem gjør, ikke er representativt for hva alle andre med samme type båt gjør???

 

Jeg er ikke uenig i at nyere Princess-båter lager uforholdsmessig stor hekksjø. Ikke liker jeg det noe særlig når jeg selv må krysse flodbølgene etter enkelte av dem. Men derifra til si at alle med Princess er uhemmete bøller, det er et rimelig langt sprang.

 

Ikke dermed sagt at man ikke skal vise hensyn; men det er nå en to-veis greie, da ... det er ikke alle i saktegående båter som er helt oppegående heller. Men det er ingen som sier at alle Nidelv-eiere er tomsinger av den grunn ... <sukk>

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Man lager samtidig et nytt fornuftig sett med kjøreregler for fritidsbåter, hvor også hensyn til andre er inkludert.

 

Du finner det du trenger her. :rolleyes: Pluss et par obskure paragrafer i straffeloven.

 

Etter min mening hadde det vært vel så greit med obligatoriske kurs for snekkefører og førere av skjærgårdsjeeper. Utrolig hvor mye uhygge de kan stelle i stand ... :wink:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Kanskje man bare rett og slett måtte søke om kjøretillatelser (føretillatelser) for å få lov å kjøpe båter over en viss størrelse\fartspotensial?

 

Uten tillatelse, ingen båt. Det behøver ikke være noen krav for å få denne tillatelsen, men den ble registrert i et for politiet tilgjengelig register. Dette kan være medvirkende til en bevisstgjøring om ansvar på sjøen.

 

Man lager samtidig et nytt fornuftig sett med kjøreregler for fritidsbåter, hvor også hensyn til andre er inkludert.

 

Man kutter så ut de dustete bøtene, eller man prosentberegner av inntekt slik at det blir noenlunde rettferdig, innfører prikker og vips, en dag sitter en kanskje der og har ikke lenger anledning til å føre båt neste sesong pluss resten av inneværende.

 

Slik unngår en også innføring av pliktig båtførerprøve, som jo mange mener er til liten nytte.

 

Bare en tanke......

 

mvh

 

M.

<{POST_SNAPBACK}>

Interessant nok tanke, men ikke så veldig "ny"

 

Det er mange som lenge har hevdet at det er muligheten til å miste båtførerbeviset eller "førertillatelsen", om du vil, som er det virkelige riset bak speilet, og som er det tungtveiende argumentet for innføring av "lappen"

 

Se feks TMS' innlegg her:

Hallo,

Med fare for å gjenta ting som andre har sagt, fordi jeg ikke har finlest alle innleggene:

 

1) Båtførerbevis er muligens ikke nødvendig for å redusere ullykkestallene, som allerede er svært lave

2) Båtførerbeviset kan øke muligheten for å få bukt med stygge overtredelser av sjøveisreglene m.m. og gjøre det hyggeligere på sjøen for oss alle. Hvordan ? jo, ved å innføre mulighet for å miste båtførerbeviset ved grove overtredelser og at forsikringsmessige konsekvenser ala bil, ved kjøring uten lappen....

3) Jeg tror heller ikke båtførerbeviset fører til særlig økte kunnskaper, de fleste har disse kunnskapene allerede, det er ferdigheter og holdninger som er problemet, tror nå jeg....

4) Jeg tror det ville vært enda bedre om det blir innført en praktisk ferdighetstest før man får lov å sette av gårde i en 50 fots båt i 50 knop......

<{POST_SNAPBACK}>

 

 

At man skal "dele ut en lapp" uten videre vil vel uansett gjelde for alle som allerede har båt som kommer innefor "kravene" til sertifisering på innførselstidspunktet?

 

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Du finner det du trenger her:rolleyes:  Pluss et par obskure paragrafer i straffeloven.

 

Etter min mening hadde det vært vel så greit med obligatoriske kurs for snekkefører og førere av skjærgårdsjeeper.  Utrolig hvor mye uhygge de kan stelle i stand ...  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Nå skummet jeg raskt igjennom overskriftene her, og fant ingen ting om hekkbølger og hensynstagen, mye om lanterneføring, ferdsel i trange leder og undervannsbåter, men lite om det som var mitt poeng. Kanskje derfor Polisen ikke reagerer så meget på slikt heller?

 

mvh

 

M

Marna

Link to post
Share on other sites

Interessant nok tanke, men ikke så veldig "ny"

 

Det er mange som lenge har hevdet at det  er muligheten til å miste båtførerbeviset eller "førertillatelsen", om du vil, som er det virkelige riset bak speilet, og som er det tungtveiende argumentet for innføring av "lappen"

 

Se feks TMS' innlegg her:

At man skal "dele ut en lapp" uten videre vil vel uansett gjelde for alle som allerede har båt som kommer innefor "kravene" til sertifisering på innførselstidspunktet?

 

M/Y Ellen Marie

<{POST_SNAPBACK}>

Må tanker alltid være så jævli nye da? Jeg har ikke lest TMS' innlegg før du siterer det her, og jammen er det bra at også andre har tenkt det samme som meg :-)

 

Hvordan en skal gjennomføre disse ting i praksis har jeg ikke tenkt så mye på, ennå, bare gi meg litt tid så kanskje..... :wink:

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Helt enig.  :yesnod:

(Fikk du sjokk, nå, EM??  :wink: )

:eek:

 

 

...he he neida, jeg prøver å skille mellom snørr og barter, og holder ingen for uvenner selv om vi er uenige i en diskusjon eller to :wink:

Båtplassen har blitt kritisert for å være en koseklubb, men sjøl "gillar jag" en frisk diskusjon, iallefall på disse trøstesløse nattskiftene jeg nå sliter meg gjennom.... :rolleyes:

 

 

 

til bølgediskusjonen; Denne debatten må være den som er mest "utgåtte" og mest "oppbrukte" på båtsidene.

Det kommer skjeldent noe nytt, og alle plages vel av hekkbølger fra tid til annen. Det er bare å "...fortsette å slå i luften" (fritt etter Kummel, gjengitt av Poseidon inpå her) og appelere til den sunne fornuft. Det innebærer, etter mitt syn, et ansvar for "begge parter"

 

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Janteloven lever i beste velgående i dette landet, det er nå hvertfall sikkert. :puke:

 

M/Y Ellen Marie

<{POST_SNAPBACK}>

 

Helt enig.  :yesnod:

(Fikk du sjokk, nå, EM??  :wink: )

 

Maken til generalisering finner vi bare hos valgkåte politikere.  Det må da gå an å begripe at alle båteiere er individer, og at hva en av dem gjør, ikke er representativt for hva alle andre med samme type båt gjør???

 

Jeg er ikke uenig i at nyere Princess-båter lager uforholdsmessig stor hekksjø.  Ikke liker jeg det noe særlig når jeg selv må krysse flodbølgene etter enkelte av dem.  Men derifra til  si at alle med Princess er uhemmete bøller, det er et rimelig langt sprang.

 

Ikke dermed sagt at man ikke skal vise hensyn; men det er nå en to-veis greie, da ... det er ikke alle i saktegående båter som er helt oppegående heller.  Men det er ingen som sier at alle Nidelv-eiere er tomsinger av den grunn ... <sukk>

<{POST_SNAPBACK}>

 

Hvor kommer Janteloven inn i bildet her? Ingen vil vel være en idiot som forvolder andre skade og ulempe. :puke:

 

Jeg har IKKE sagt at alle Princesseiere er like ille, men jeg sier at nesten alle er så ille som det gis utrykk for, og det gjelder også båteiere av andre merker enn Princess for den del.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Jeg har IKKE sagt at alle Princesseiere er like ille, men jeg sier at nesten alle er så ille som det gis utrykk for, og det gjelder også båteiere av andre merker enn Princess for den del.

<{POST_SNAPBACK}>

Har foran reagert på ditt "original-innlegg". Det kan se ut til at du fortrekker "den harde linjen". Tror du det vil føre til fred og fordragelighet på sjøen? Redigert av PanPan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har foran reagert på ditt "original-innlegg". Det kan se ut til at du fortrekker "den harde linjen". Tror du det vil føre til fred og fordragelighet på sjøen?

<{POST_SNAPBACK}>

Intet annet har fungert, så her er det nok kun "den harde linje" som fungerer.

Som en annen debattant skrev så bryr disse folka seg ikke om andre mennesker :smash:

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Da skal vi gi til beste for at du holder deg våken. Føler med deg, har mange år på natten bak meg sjøl.

 

mvh

 

M.

<{POST_SNAPBACK}>

Takk for det, Marna. Baatplassen og alle dens bidragsytere er til god hjelp :yesnod:

 

M/Y Ellen Marie

...som beklager avsporingen :nono:

Redigert av M/Y Ellen Marie (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Intet annet har fungert, så her er det nok kun "den harde linje" som fungerer.

Som en annen debattant skrev så bryr disse folka seg ikke om andre mennesker  :smash:

<{POST_SNAPBACK}>

Shipman, jeg tror det er svært få som tar deg seriøst med den linjen du legger deg på.

Sjøl så gidder jeg rett og slett ikke å diskutere på det nivået, ...om det er nattskift aldri så mye.

 

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Hvorfor innføre noe som ingen sjekker at du har :rolleyes:

 

Hvis (mikroskopisk sjanse) du skulle blitt tatt for noe på sjøen så kan dem jo bare ta fra deg lappen på bil. Tenker det svir jeg....

 

Har du ikke lappen så kan du i stedet for få 2 års utsettelse.

Er du ung kan du miste mopedførerbevis.

 

Noe man også burde gjort er og dele ut hefter med holdningskapende innhold samt kjøre kampanjer på tv ala fjellvett reglene

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...