Jump to content

Motorstopp Penta D3


Ronnyed

Recommended Posts

Nå er båten i orden.

 

Synderen er multireima, som igjen har tatt registerreimen.

 

Etter nøye kontroll av merkene viste det seg at den var 6 tenner feil. Har hatt dialog med VP verksted hele dagen. De anbefalte å få regreimen tilbake i rett posisjon. Det gikk uten å ta av reimhjulet på veiva, løsnet strammeren og tok reima av på toppen. Vridde toppen i rett posisjon og monterte reima igjen. Tørnet så motoren 2 runder for hånd. Så startet jeg den. Feilmeldingen forsvant etter at jeg stoppet den igjen. Motoren går fint og virker uskadd. VP mekanikeren mente at slik ventilene var på D3 skal det gå godt om den flytter seg noen tenner. Virker ikke som den har tatt i. Men vil vise seg når jeg får testet med full belastning.

 

Men var heldigvis ikke totalhavari. Sparte 300.000 i dag, og er fornøyd med det.....

Link to post
Share on other sites

Så flott at det tilsynelatende har gått bra!

 

Er jo betryggende at VP mener at ventilene mest sannsynlig ikke har tatt skade.

 

 

Blir jo litt drøyt å ta av topplokk "for å se", virker det så virker det. 

 

At motor stopper momentant, hadde ikke reddet noen ting, et slikt havari skjer iløpet av mikrosekunder, og motoren snurrer uansett noen hundre runder før den står stille, om du har litt turtall.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

dersom en av de 20-30cm lange bitene av multireima har kommet inn mellom veivhjulet og registerreima så kan registerreima bli løftet så mye klar at reima slipper veivhjulet som er det drivende hjulet. Da er det enkelt å hoppe 17 tenner.... desverre...

 

Oljekanna kan ha dunka borti multireima og den flisa seg litt opp... og så var sirkuset i gang

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

...dersom du ikke har hatt den helt av ville jeg ikke regnet registerreima som "fully inspected" 

Har den rapet over så har den hatt det tøft.

Min mening er at du først med sikkerhet kan si at den er god når du har vrengt den og skjekket for sprekker og skader.

 

Flott at det gikk så bra :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Bra at motoren overlevde da, men hadde villet bytta reima ja. Må jo bli nervepinnende å være på båttur i sommer og sitte å vente på «the big bang». Men det går sikkert helt bra...og gjør det ikke det, så er det en kalkulert risiko. Uansett, hold oss oppdatert og ha en riktig god sommer

Link to post
Share on other sites

Generelt ville jeg gått inn gjennom dyse eller glødeplugg hullene med boroskop og studert alle stempeltoppene og ventilene før jeg hadde demontert topplokket. Vet ikke hvor langt det er fra Rana til nærmeste kompetente verksted men;

frakt av båt med motor

eller ut med motor og frakt av bare motor  

+ demontering av topp

+ feilsøking

kommer ikke dette fort vekk på 40.000kr i dag ?

 

Boroskop til laptop eller mobil/nettbrett koster 400kr...

 

dersom motoren ikke har vært startet etter reimhavari vil du mest sansynlig ha merke/merker på stempeltopp/topper som gjør at en kan vurdere om toppen bør av eller ikke.

 

Alternativt kan en spesialist vurdere bildene... 

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tanken med boroskop er god,  men mine erfaringer er at man får ikke ett konkluderende svar. 

 

Riper ser myyye værre ut enn det de er, og sår på stempler er vanskelige å tyde.

 

I de tilfeller hvor man har avdekket feil ved denne metoden, har det vært tydelige symptomer fra før av.

 

Og de gangene det har vært mistanke om noe, har man til slutt endt med å ta av toppen allikevel.

 

Det er iallefall mine erfaringer,  og det har vært ved bruk av Rigid boroscope til flere tusen. Det "Kina greiene" har jeg gitt opp.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Dette gikk ikke så godt som jeg trodde. Motoren gikk som en klokke på tomgang, samt ved rusing. Men etter en prøvetur ble det bare å få båten på land. Fikk bare 2500rpm, og motoren begynte å riste og tikke. Da D3 er konstruert slik at toppdeksel er omtrent det første som ble montert så bestemte jeg meg for å ta ut motoren fra båten 

20190621_221412.jpg.33fee1b13820644a63a4dc524c5bfc02.jpg

 

Måtte lage meg et åk for å få løftet ut motoren. Var trangt å få tak i den da bare 10cm stikker ut foran bakveggen

20190622_142707.jpg.a4ced7504388afb77407ce5873941d54.jpg

 

.

 

20190622_151302.jpg.d94d80b7e9f5cb64d1ef10fa2fb58baf.jpg

 

20190622_211156.jpg.7a15c7a1c87aa2fd75f97886a22c22c3.jpg

 

Fikk meg en overraskelse når jeg fikk av toppdekselet. En løfter lå løst oppi toppen. Og alle 10 innsugsløftere er knekt løs fra toppen. 

 

20190622_214909.jpg.d3906a7c6e3a732a7fa7b28d48a2d390.jpg

 

20190623_120525.jpg.6f3ba6c1dfce6aea1f490880a2dcf444.jpg

 

Bunndelen ser fin ut. Er toppen som har tatt kreftene.

 

20190623_120515.jpg.bb98cad4622bdd738df3689b66e62e90.jpg

 

Toppen er nå sendt bort for komplett overhaling. Da blir gods som er ødelagt sveist i, maskinert opp. Ventiltetninger blir byttet, alle ventiler som er skadet blir byttet, kammer blir kontrollert for skjevehet og linjeboret på nytt. Toppen blir planslipt og ventilseter blir slipt. 

 

Eneste fordelen med at sesongen ryker er at jeg sparer inn mye av reperasjonen med alt jeg sparer i dieselutgifter........

 

Satser på å ha den på havet igjen om 4-5 uker.

Redigert av Ronnyed
Småfix (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Toppen er nå ferdig reparert av firmaet som utfører jobben. 

 

Det som er gjort er:

 

Sveising av de skadde overflatene rundt løfterne.

Maskinering av de sveiste delene.

Sprikktesting.

20 nye ventilløftere.

20 nye ventiltetninger.

10 nye innsugsventiler.

Sliping av ventiler.

Vakumtest av ventiler.

Plansliping av topp.

 

Får toppen levert i neste uke. Men pga ferie får jeg ikke montert den før om 4 uker....

 

image15620586701671.jpg.2b4cb3cff3374bba244bb076475a8f96.jpg

 

image15620686552221.jpg.58b6385c1362ff0bc5332590025820b6.jpg

 

image15620686292971.jpg.f7b0b764ffd01d4d871324c509458fff.jpg

 

image15620694888911.jpg.ff6388a0519628612122f70ba4b73660.jpg

 

Blir nesten ny motor når alt er montert. Det meste rundt motoren blir også byttet når den først er ute.

 

God sommer.

Link to post
Share on other sites

On 6/23/2019 at 10:54 PM, Ronnyed said:

Fikk meg en overraskelse når jeg fikk av toppdekselet. En løfter lå løst oppi toppen. Og alle 10 innsugsløftere er knekt løs fra toppen

Kan nogen fortælle mig, hvordan den motor i det hele taget har kunnet starte?!

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev for 17 timer siden:

Moralen er nok at sjøsikring og ryddighet i motorrommet lønner seg både økonomisk og sikkerhetsmessig. Denne løse kanna som lå og slang fikk store konsekvenser i dette tilfellet.

Helt enig. Kanna lå ikke å slang. Den sto kilt mellom en vegg og en kjøleslange. Men den har på et vis klart å komme seg løs. Men er også en svakhet med D3 at havari på multireima er 99% sjangs for totalhavari. Er helt åpent inn til reimhjulet til registeret.

 

mthoms skrev for 6 timer siden:

Kan nogen fortælle mig, hvordan den motor i det hele taget har kunnet starte?!

Det forstår ikke jeg heller. Har hatt flere som har vært i båten å hørt på motoren før jeg bestemte meg for å ta den ut. Den gikk aom en klokke opp til ca 2000rpm. Da begynte den å riste litt og mistet kraft. Egentlig ikke rart siden den manglet løfter på en ventil på innsuget, samt at de 9 andre var bøyd..... 

 

Men nå blir det som nytt når jeg får den ihop. Er det noe annet som kan være lurt å bytte når motor først er ute? Drivaksellager skal vel kan byttes fra utsiden hvis det en gang ryker?

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da er alt av deler mottatt og monteringen er i gang. 

 

Toppen ble sendt til et firma i Latvia som drives av en hyggelig kar fra Trondheim. Der ble skadene på toppen sveist og maskinert. Topp ble planslipt og trykktestet. Ventilseter slipt, og ventiler vakuumtestet. Alle innsugsventiler ble byttet. 

Alt dette til en brøkdel av kostnaden i Norge.

 

Ellers blir alt av pakninger, simringer, vannpumpe, register, filter og lignende skiftet. 

 

20190807_180647.jpg.7f01f333f2a19010690c7c5e2a1cf63e.jpg

 

20190807_180758.jpg.824cafe2229b7812b1bfb81b23fc2237.jpg

 

20190807_195219.jpg.ce2a01106847172a009758adfecb3b83.jpg

20190807_180647.jpg

Link to post
Share on other sites

Video kommer når den skal startes. Blir spennende. 

 

Kan nok det meste om D3 nå. Er vel kun veiv og bunnpanne jeg ikke har hatt av. 

 

Har en plan om å tappe oljen av motoren via oljetempsensoren i bunnpanna før den heises inn i båten. Blir forhåpentligvis lenge til neste gang jeg har muligheten til å tappe av oljen i bunn.....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...