Ronnyed Startet 19.Mai.2019 Del på Facebook Startet 19.Mai.2019 Hei. Fikk i dag motorstopp på min D3 16 A/A. Dette skjedde etter et litt hardt møte med hekksjøen til en ferje. Etter hoppet gikk det ca 5sek så fikk jeg alarm i EVC displayet. Motoren stoppet rett etterpå. Feilmeldingen er "Engine Electrical failure, service now!" Oppdaget at dunken med reserveolje hadde hoppet og lagt seg borti reimhjulet på motoren, men kan ikke se at det har kommet olje på reima. Tok så av reimdekselet, der ser jeg at det er noe gummi kveilet rundt akslingen bak reimhjulet? Er det vibrasjonsdemperen som har tatt kveld? Noen som har opplevd noe slikt? Men det skal vel ikke gi feilmelding og stopp? Tenkte jeg skulle dra å ta av reimhjulet i morgen. Hva mer kan gi denne feilen? Løse kabler? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nomen Svart 19.Mai.2019 Del på Facebook Svart 19.Mai.2019 Dynamoreima er iorden eller? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post Share on other sites More sharing options...
Ronnyed Svart 19.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2019 Den ser hel ut. Men skal vel ikke gi momentant motorstopp om den mister lading? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arne2 Svart 20.Mai.2019 Del på Facebook Svart 20.Mai.2019 Har ikke noen kunnskaper om hva slags motor dette er, men forsøker med et "generelt tips" allikevell. Det første jeg spør meg det er jo om dette kan være en motor med tannrem som driver en overliggende kamaksling. Hvis det er slik så er det jo mulighet for bråstopp og også ødelagte ventiler. Kjenner egentlig bare til denne problemstillingen fra bilmotorer, så dette er "et skudd i blinde". https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7744550-21-9523.aspx Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 20.Mai.2019 Del på Facebook Svart 20.Mai.2019 (redigert) Enten en el kobling som har falt av eller noe som har blitt vått tenker jeg. Start ned å sjekke om det var vann i motorrommet da dette skjedde. Gå over alle koblinger. Sjekk koblinger på starteren, dynamo og batteri/hovedbryter Redigert 20.Mai.2019 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nomen Svart 20.Mai.2019 Del på Facebook Svart 20.Mai.2019 Arne2 skrev for 3 timer siden: Har ikke noen kunnskaper om hva slags motor dette er, men forsøker med et "generelt tips" allikevell. Det første jeg spør meg det er jo om dette kan være en motor med tannrem som driver en overliggende kamaksling. Hvis det er slik så er det jo mulighet for bråstopp og også ødelagte ventiler. Kjenner egentlig bare til denne problemstillingen fra bilmotorer, så dette er "et skudd i blinde". https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7744550-21-9523.aspx Er fare for at du har mer rett enn du tror, gummien TS finner bak reimhjulet kan stamme fra registerreima. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 20.Mai.2019 Del på Facebook Svart 20.Mai.2019 Og D3 er basert på Volvos 5 syl diesel bilmotor Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ronnyed Svart 20.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2019 Gummien bak reimhjulet stammet fra multireima. Fikk fjernet den, og regreim så fin ut. Ser også ut som den stemmer på merkene. Tørner rundt iværtfall. Men får fremdeles feilmelding Engine Electrical failure med en gang tenning skrus på. Har hatt av hovedbryter i natt. Må være en eller annen sensor som gir en alarm som gjør at jeg ikke får startet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ebonita Svart 20.Mai.2019 Del på Facebook Svart 20.Mai.2019 (redigert) Multiremmen driver kanske dynamo och vattenpump? Isf ingen laddning och dålig kylning? Kolla varför remmen har skadats. Redigert 20.Mai.2019 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nomen Svart 20.Mai.2019 Del på Facebook Svart 20.Mai.2019 Har du forsøkt å starte motoren med ny dynamoreim? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post Share on other sites More sharing options...
Ronnyed Svart 20.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2019 Ja. Får feiomelding når tenning slås på. Nekter å starte. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nomen Svart 20.Mai.2019 Del på Facebook Svart 20.Mai.2019 Jeg var borte i en D4 med lignende feil engang, da var det ett rele som var defekt. Releet satt i et lite plashus på motoreen, ved siden av toppdekselet. Kan jo være ett tips Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post Share on other sites More sharing options...
Ronnyed Svart 20.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2019 Fant merkene på veiva. Ser ut som den er 15-16 tenner feil. Er vel bare å regne med totalhavari da? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 20.Mai.2019 Del på Facebook Svart 20.Mai.2019 Egentlig ja. Men du kan jo ha vært heldig. Ville ha prøvd med ny reim. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Ronnyed Svart 20.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2019 Den sviver greit for hand. Virker som et er god kompressjon. Kan kanskje ha hatt flaks. Må være kam og veiv sensor som gir feilmelding? Registerreimen ble byttet i fjor, den ser fin ut. Er bare å få tak i spesialverktøyet som trengs for å få av reimhjulet til multireima. Satser på å teste med å flytte den på plass først. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 20.Mai.2019 Del på Facebook Svart 20.Mai.2019 Høres ut som en god plan. Så lenge kompresjonen er grei kan du ha vært heldig. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 20.Mai.2019 Del på Facebook Svart 20.Mai.2019 Hadde jeg vært deg, hvilket du naturlivis ikke er, ville jeg søkt ekspertise som du trolig ikke finner her på forumet. Jeg tenker slik at om du eksempelvis har fått smekk fra et stempel fra en ventilhatt, vil alt fungere som du skriver. Når du fyrer opp, eller om noen timer, kan hatten knekke av og lande på stempeltoopen. Da har du motorras. Kanskje anbefalingen ville være å skru av toppen for kontroll. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VegJoh Svart 20.Mai.2019 Del på Facebook Svart 20.Mai.2019 Enig med Hulda her. Kanskje lurt å be om litt hjelp fra en autorisert VP mekaniker her ? Kan noen mer motorkyndige en meg, forklare hvordan en bølge kan forårsake registerreim å flytte seg 15-16 tenner ? Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 20.Mai.2019 Del på Facebook Svart 20.Mai.2019 Hulda skrev 56 minutter siden: Jeg tenker slik at om du eksempelvis har fått smekk fra et stempel fra en ventilhatt, vil alt fungere som du skriver. Når du fyrer opp, eller om noen timer, kan hatten knekke av og lande på stempeltoopen. Da har du motorras. Kanskje anbefalingen ville være å skru av toppen for kontroll. VegJoh skrev 39 minutter siden: Kan noen mer motorkyndige en meg, forklare hvordan en bølge kan forårsake registerreim å flytte seg 15-16 tenner ? Det kommer sikkert noen mer motorkyndige med en forklaring etterhvert, men jeg stusset på akkurat det samme. Det eneste som slår meg er at kamakselen har en viss masse. Når båten er i lufta varver motoren opp over fullt, og når den lander og propellen tar tak blir det en brå oppbremsing i turtallet på motoren. Kamakselens masse vil gjøre at den ønsker å fortsette på høyt turtall... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 20.Mai.2019 Del på Facebook Svart 20.Mai.2019 (redigert) Ja, akkurat en slik situasjon kan gi overrus, selv på en datastyrt motor. Vanligvis går det ut over drivverket lenger akterover, samt propellen. Den gangen vi som barn blodtrimmet motorer, hendte det at vifteremmene vred seg ut av sporet. Det er ingen umulighet. La meg finjustere uttalelsen. Det går ikke nødvendigvis på rpm. Det går i første rekke aksellerasjon, P= (+/-) 1/2mvv. Nytter ikke å skrive formler her. Massen kjører på etter treghetsloven, reima strekker seg. Redigert 20.Mai.2019 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tskjei Svart 20.Mai.2019 Del på Facebook Svart 20.Mai.2019 Kan ikke gummien som har kveilet seg rundt gjort at motor har stoppet opp mens kamaksel har fortsatt grunnet brå oppbremsing? Vil tro den gummien tar raskt og godt tak i reimhjulet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pandi Svart 20.Mai.2019 Del på Facebook Svart 20.Mai.2019 Sikker på at du har sjekket timingen ved TDC? Kamaksler roterer ikke med samme turtall som veiv, så hvis motoren ikke står i TDC når du sjekker blir det feil. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VegJoh Svart 20.Mai.2019 Del på Facebook Svart 20.Mai.2019 Jeg oppfattet ikke da jeg leste den første meldingen at «hoppet» innebar at propell hadde vært ute av vannet. Men hvis det er tilfellet så blir det jo et voldsomt moment i det propellen får tak i vannet igjen. Takk for oppklarende innspill. Krysser fingrene for at dette ikke har medført skadet på ventiler/topp/stempler for deg @Ronnyed Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post Share on other sites More sharing options...
fabia Svart 20.Mai.2019 Del på Facebook Svart 20.Mai.2019 15-16 tenner feil, det var mye. Tror du skal sjekke merkene dine på nytt. Hvis du har glødeplugger så kan du ta ut pluggen på NR1 og sjekke med et langt skrujern at stempelet står på topp, når veiva står på merket. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Andor Svart 20.Mai.2019 Del på Facebook Svart 20.Mai.2019 dette har vært en svakhet på dem 5 sylindre motorene til volvo, ryker eller fliser multireim seg, så drar den med seg regreim i samme slengen, det samme har skjedd på mange biler og båt motorer av dem 5 sylindrede diesel motorene til volvo Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.