Jump to content

Motorstopp Penta D3


Ronnyed

Recommended Posts

Hei. Fikk i dag motorstopp på min D3 16 A/A.

 

Dette skjedde etter et litt hardt møte med hekksjøen til en ferje. Etter hoppet gikk det ca 5sek så fikk jeg alarm i EVC displayet. Motoren stoppet rett etterpå. Feilmeldingen er "Engine Electrical failure, service now!"

 

Oppdaget at dunken med reserveolje hadde hoppet og lagt seg borti reimhjulet på motoren, men kan ikke se at det har kommet olje på reima. 

 

Tok så av reimdekselet, der ser jeg at det er noe gummi kveilet rundt akslingen bak reimhjulet? Er det vibrasjonsdemperen som har tatt kveld? Noen som har opplevd noe slikt? Men det skal vel ikke gi feilmelding og stopp?

 

Tenkte jeg skulle dra å ta av reimhjulet i morgen. Hva mer kan gi denne feilen? Løse kabler?

Link to post
Share on other sites

Har ikke noen kunnskaper om hva slags motor dette er, men forsøker med et "generelt tips" allikevell. Det første jeg spør meg det er jo om dette kan være en motor med tannrem som driver en overliggende kamaksling. Hvis det er slik så er det jo mulighet for bråstopp og også ødelagte ventiler. Kjenner egentlig bare til denne problemstillingen fra bilmotorer, så dette er "et skudd i blinde".

 

https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7744550-21-9523.aspx

Link to post
Share on other sites

Arne2 skrev for 3 timer siden:

Har ikke noen kunnskaper om hva slags motor dette er, men forsøker med et "generelt tips" allikevell. Det første jeg spør meg det er jo om dette kan være en motor med tannrem som driver en overliggende kamaksling. Hvis det er slik så er det jo mulighet for bråstopp og også ødelagte ventiler. Kjenner egentlig bare til denne problemstillingen fra bilmotorer, så dette er "et skudd i blinde".

 

https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7744550-21-9523.aspx

Er fare for at du har mer rett enn du tror, gummien TS finner bak reimhjulet kan stamme fra registerreima.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Gummien bak reimhjulet stammet fra multireima. Fikk fjernet den, og regreim så fin ut. Ser også ut som den stemmer på merkene. Tørner rundt iværtfall. Men får fremdeles feilmelding Engine Electrical failure med en gang tenning skrus på. Har hatt av hovedbryter i natt. Må være en eller annen sensor som gir en alarm som gjør at jeg ikke får startet.

15583430422485561707742871179242.jpg

Link to post
Share on other sites

Den sviver greit for hand. Virker som et er god kompressjon. Kan kanskje ha hatt flaks. Må være kam og veiv sensor som gir feilmelding? Registerreimen ble byttet i fjor, den ser fin ut. Er bare å få tak i spesialverktøyet som trengs for å få av reimhjulet til multireima. Satser på å teste med å flytte den på plass først.

Link to post
Share on other sites

Hadde jeg vært deg, hvilket du naturlivis ikke er, ville jeg søkt ekspertise som du trolig ikke finner her på forumet. Jeg tenker slik at om du eksempelvis har fått smekk fra et stempel fra en ventilhatt, vil alt fungere som du skriver. Når du fyrer opp, eller om noen timer, kan hatten knekke av og lande på stempeltoopen. Da har du motorras. Kanskje anbefalingen ville være å skru av toppen for kontroll.

Link to post
Share on other sites

Enig med Hulda her. Kanskje lurt å be om litt hjelp fra en autorisert VP mekaniker her ?  Kan noen mer motorkyndige en meg, forklare hvordan en bølge kan forårsake registerreim å flytte seg 15-16 tenner ?

 

 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 56 minutter siden:

Jeg tenker slik at om du eksempelvis har fått smekk fra et stempel fra en ventilhatt, vil alt fungere som du skriver. Når du fyrer opp, eller om noen timer, kan hatten knekke av og lande på stempeltoopen. Da har du motorras. Kanskje anbefalingen ville være å skru av toppen for kontroll.

:yesnod:

 

VegJoh skrev 39 minutter siden:

Kan noen mer motorkyndige en meg, forklare hvordan en bølge kan forårsake registerreim å flytte seg 15-16 tenner ?

Det kommer sikkert noen mer motorkyndige med en forklaring etterhvert, men jeg stusset på akkurat det samme. Det eneste som slår meg er at kamakselen har en viss masse. Når båten er i lufta varver motoren opp over fullt, og når den lander og propellen tar tak blir det en brå oppbremsing i turtallet på motoren. Kamakselens masse vil gjøre at den ønsker å fortsette på høyt turtall...

Link to post
Share on other sites

Ja, akkurat en slik situasjon kan gi overrus, selv på en datastyrt motor. Vanligvis går det ut over drivverket lenger akterover, samt propellen.

 

Den gangen vi som barn blodtrimmet motorer, hendte det at vifteremmene vred seg ut av sporet. Det er ingen umulighet.

 

La meg finjustere uttalelsen. Det går ikke nødvendigvis på rpm. Det går i første rekke aksellerasjon, P=  (+/-) 1/2mvv. Nytter ikke å skrive formler her. Massen kjører på etter treghetsloven, reima strekker seg.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg oppfattet ikke da jeg leste den første meldingen at «hoppet» innebar at propell hadde vært ute av vannet.  Men hvis det er tilfellet så blir det jo et voldsomt moment  i det propellen får tak i vannet igjen. Takk for oppklarende innspill. 

 

Krysser fingrene for at dette ikke har medført skadet på ventiler/topp/stempler for deg @Ronnyed

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...