Jump to content

Motorstopp Penta D3


Ronnyed

Recommended Posts

Skadene i toppen medførte ikke metallpartikler som ble med oljen? 

 

Hvis oljen har glitter i seg tror jeg personlig at jeg hadde iallefall sjekket lager på veiv og råder når du nå har tilgang. Kjedelig om veiva tygges opp etter noen flere timer.. 

 

Men mulig dette ikke er et tema på Volvo, kjenner ikke motoren spesielt. Men havarerte hydrauliske løftere har god tilgang på oljen. :)

Link to post
Share on other sites

Da motoren en gang i tiden har fått nye dyser, passet selvfølgelig ikke monteringskittet som er beregnet for originaldysene. Da blir det litt venting på deler. Kan ikke montere mer før dyserøtene er montert.

 

20190808_190230.jpg.804cab966caba3a0f4af8f585069428d.jpg20190808_122512.jpg.85bf851e9025ec10f59ead98e6340707.jpg

 

20190808_202745.jpg.e3196d46222e60f396134c469e3430b0.jpg

 

20190808_202801.jpg.f72933d72eb40e5b23e26db7a3991a3c.jpg

 

Men blir bra dette. Ikke mye igjen til motoren kan løftes inn i båten igjen. Blir nesten som en nymotor.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Da var motoren startet opp. 

Ingen ulyder. Ingen lekkasjer. Bortsett fra den eneste delen jeg ikke har rørt. Sjøvannspumpen drypper det nå fra. Får bestille nye tetninger på Mandag. Var spennende å vri om nøkkelen, men en god følelse når den startet og gikk.

 

https://youtu.be/dP7L15E8jAk

 

 

Snapchat-1156725840.jpg.0cc96ad71c5ccf7ea34d5d0078560a1a.jpg

 

 

Da er det bare å få på motorluke, rydde opp og få vasket ned bakdekk. Samt lufting av servo. Kanskje den får sett havet før vinterlagring.

Link to post
Share on other sites

Dette er et velkjent problem fra Volvo D5 i bilverden. I båt er motoren døpt om til D3. Multireima hopper av, eller ryker, dette medfører at den vikler seg inn i regreima med det resultat at motoren havarerer. Er vel egentlig en kontruksjonsfeil som tillater multireima å vikle seg inn i regreima. Jeg har to biler med D5 motor. Har kjøpt 3 delemotorer på FINN hvor dette har skjedd. Løpe og strammehjul av plast har begrenset levetid. Volvo sier 180000km, eller 10 år. Det er alt for lenge. Kostnaden for løpehjul, strammehjul og strammer er minimal. På mine biler bytter jeg alt på 60.000km. På D5 (Bil) og D3 (Båt) er det utrolig enkelt å bytte regreim, multireim og tilhørende stramme og løpehjul.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...