Jump to content

Solcelle, vindgenerator og lithium batteri oppgradering


boatowner

Recommended Posts

Hei

 

Skal til og begynne og planlegge og sette inn ny batteribank i min seilbåt og kunne trengt noen tips og råd om hvem jeg kan snakke med og eventuelt merker som er bra.

 

Budsjettet jeg har sånn ca er 100k og tenker litt sånn her:

 

60k på Forbruk lithium 6-700AH + Start batteri lithium 60AH  

20k på Vindegenerator med lav/ingen støy

20k på Solceller (2stk skal monteres på rekke og max bredde 60-70cm og erstatte de gamle jeg har og resten på targa som skal monteres)

 

Har også en Victron 50 amp lader og lurer på om den blir kraftig nok til ny bank.

 

Planen er og ligge 100% på anker og ikke være avhenging av landstrøm. Har aggregat men lei av støyen det lager. Har også tittet litt rundt selv men kunne trengt noen erfaringer også.

Så hva kan dere anbefale av merker som jeg bør titte på og hvem kan jeg eventuelt høre med?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg ville droppet vindgenerator og satset på 600+ watt solceller på targa. Det er kun ved seilas i drittvær at vindgenerator kan konkurrere med solpaneler. Når du ligger for anker velger du ikke de stedene der det blåser mye. I tillegg vil en vingenerator lage skygge over solpanelene og ødelegge for lading derfra mye av tiden.

Link to post
Share on other sites

Deler SunFlyers vindmølleskepsis. De var nyttige for noen år tilbake, men nå er solceller ekstremt mye bedre og billigere enn de var. En vindmølle som ikke støyer er en vindmølle som ikke produserer strøm. Med mindre du skal ha air condition i hele båten eller fylle badekaret med isbiter bør det være kurant å få nok solceller til å klare seg fint for anker. Skal du ha fryser, watermaker eller lignende bør du nok opp i 600W eller så, for enklere bruk kan du klare deg med halvparten.

 

Hvis du har stort behov for å svi av såpass mye penger er det jo selvfølgelig fullt mulig, men du får et helt ålreit oppsett for en brøkdel av prisen. Skal en seile fort kan det være nyttig å spare litt batterivekt, men skal en seile langt trenger en sjelden voldsom batterikapasitet uansett – da er det evnen til å jevnlig dytte inn nok strøm som er utfordringen. Lithium har selvsagt masse fordeler, vil bare være litt på skeptikersiden når selgere vil ha det til at det er eneste riktige oppskrift; men jeg skjønne jo hvorfor de mener det når jeg ser på prislappen.

Link to post
Share on other sites

Batteristørrelse osv er litt vanskelig å synse noe om uten å vite båtstrørrelse og bruksmønster.

Vind vs sol. Kommer veldig an på hvor du bruker båten. Har hjemmehavn i Tromsø og bruker båten hele året. Fremherskende vindretning er motvind. Med 400 ah lithim og en silentwind vindgenerator holder det helt fint en helg med webasto 24/7 og uten motor i gang.

Vært i sørligere strøk nå. Her er vindgeneratoren totalt verdiløs og solceller det eneste saliggjørende.

Hvis du seiler mye på kryss og ofte må vurdere om du tør ro i land i frykt av å ikke klare ro tilbake er vindgenerator verdt prisen lett. Er vannet stort sett flatt gir det mer mening å maxe ut solceller først. Det skal dog sies at de utfyller hverandre godt. Når solcellene produserer som best gir vindmølla null og motsatt.

Link to post
Share on other sites

Enig i mye av det som er sagt allerede. Jeg vil føye til at nødvendig effekt og forsåvidt også batterikapasitet i stor grad vil avhenge både av hvordan og ikke minst når båten skal brukes. En ting er hva man har av strømforbrukere, som f.eks. belysning og oppvarming.

 

En annen ting er at om man bruker båten om sommeren, vil man få relativt mye ut av solcellene og behovet både for lys og oppvarming vil være lavt. Men ut på sensommeren/høsten vil energibehovet øke og energitilgangen avta. For å klare seg gjennom døgnet trenger man derfor større batteribank om høsten enn midt på sommeren. Men da trenger man også flere solceller, ikke bare fordi det kreves mer energi for å lade opp en større bank som er dimensjonert for høyere forbruk, men også fordi energiutbyttet er lavere når dagen er kortere og solen står lavere på himmelen.

 

Når det gjelder litium-batterier, oppfatter jeg det som unødvendig dyrt med mindre man er begrenset av plass og vekt. Jeg vil faktisk tro at med et solcelleanlegg så vil blybatterier fungere utmerket og vare svært lenge. Svakheten ved blybatteriene er at de ikke tåler dype utladninger, men med et godt dimensjonert solcelleanlegg, vil de jo lades daglig, så da er egentlig det problemet eliminert. Men har man råd til det, er jo selvsagt litium-batterier fristende. Jeg har hatt lyst på det selv (mest av hensyn til plass og vekt), men jeg har ventet på at prisen skal bli overkommelig.

Link to post
Share on other sites

Har en D-400 mølle, selv om jeg ligger ganske utsatt til leverer ikke denne i nærheten nok til å drive et kjøleskap alene de vanlige dagene. 
Dog leverer den det lille den gjør, også når sola ikke skinner.. En evt. neste gang blir det paneler først, og så derefter om jeg i det hele gidder, mølla.

Jeg har 400Ah lithium(Winston) + litt bly, 240A dynamo, og holder på å bygge bøyle for 300+160w paneler.

Men, egentlig er det litt unødig.. For, jeg lader batteriene fra 0 til 100% med motor på snaue 3 timer (høy tomgang), og får da også bonus med varmt vann i ca to døgn.
Batteriene fulladet holder for inverter til pc-lading/vannkok/støvsuger etc, ais/navpc/skjerm, kjøleskap og ellers det vanlige, give or take 3-4 dager.  

Redigert av SamH (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja som dei andre seier, så er alt avhenging av båt type,størrelse og bruksmønster.

 

Om du ikkje vil bruke landstrøm så trenger du vel minimalt med 220v lader.

 

Eg for min del, har dette på vår bavaria 42, som me budde ombord i eit år. (tre personer) i norge.

 

500 AH lifepo4 bank

120A victron lader med inverter (victron multipluss 12/3000/120-16) 

700W solceller (200w med faste, 500 watt med flexible)

500w vindgenerator (rutland 1200)

200A dynamo (delco 28 SI) klargjort for ekstern regulator

Victron mppt solcelle regulatorer.

Victron bmv-702 for overvåking av 12v strøm.

victron ccgx

 

Victron produkt handlet eg på sparelys. Bra service og pris.

Batteria mine er fra Makspower.

Vindgenerator fra Baardsen i Haugesund som igjen fekk den fra Watski.

Dynamo fra Triconor

Solceller fra litt div plasser, men mesteparten fra eco-worthy uk.

 

Det meste produkt er Victron som også er koblet opp mot victron ccgx, slik at elt er koblet saman, og kan overvåkes samt reguleres via internett.

 

Ut fra dette har eg følgende erfaring:

Solceller holder til sommerbruk. Men på vinteren var ikkje dette nok. Da var det diesel varmeren som trekte mest (eber d5)

For da å ikkje trenge starte motor for lading, gjekk me til innkjøp av vindmølle. Dette fikset energibehovet på vinteren.

 

Eg fylte først opp alt plass til solceller. Dette var den rimeligste og beste måten å skaffe energi.  Så når det ikkje var plass til meir solceller, og me forsatt trengte meir på vinterstid, var det vindgeneratoren som blei kjøpt inn.

Men om ein fortsatt sku ver avhenging av lading ved bruk av generator eller motor, var det for meg viktig å kunne lade fort. Derfor også ein 200A dynamo.

 

Solceller er heilt topp da dei ikkje lager støy. På sommeren hadde me plenty med strøm kunn med desse.

Vindgeneratoren lager litt støy, men det kan reduseres ganske kraftig med div metoder og festemidler. Men litt støy vil det alltid ver.

Dette oppsettet fungerte veldig greit på 42 fot båt.

 

På vår nauticat 52, blir det ein heilt anna oppsett igjen. Men forsatt lifepo4, solceller og vind.

 

Og som andre her seier: når ein først har prøvd lithium batteri, vil ein aldri tilbake til bly baserte batteri.

 

 

Link to post
Share on other sites

SamH skrev 12 minutter siden:

Har en D-400 mølle, selv om jeg ligger ganske utsatt til leverer ikke denne i nærheten nok til å drive et kjøleskap alene de vanlige dagene. 
Dog leverer den det lille den gjør, også når sola ikke skinner.. En evt. neste gang blir det paneler først, og så derefter om jeg i det hele gidder, mølla.

Jeg har 400Ah lithium(Winston) + litt bly, og holder på å bygge bøyle for 300+160w paneler.

Men, egentlig er det litt unødig.. For, jeg lader batteriene fra 0 til 100% med motor på snaue 3 timer (høy tomgang), og får da også bonus med varmt vann i ca to døgn.
Batteriene fulladet holder for inverter til pc-lading/vannkok/støvsuger etc, ais/navpc/skjerm, kjøleskap og ellers det vanlige, give or take 3-4 dager.  

Hva har du for dynamo og regulator på motoren SamH?

Link to post
Share on other sites

TICORA skrev for 7 timer siden:

Byttet til lithiun og skal aldri ha bly igjen. Ikke bare mye bedre kapasitet, lettere osv, men lader opp mye fortere. Har 2x 100W solceller i tillegg og de lader oss opp fint på svai.

 

Du skriver at litiumbatterier lades opp mye fortere enn blybatterier. Hvor stor er forskjellen? I dette tilfellet er det jo snakk om å lade en forholdsvis stor forbruksbank med solceller, så jeg vil tro at selv en blybank vil svelge unna alt den kan få av ladestrøm, og at det vil være solcelleanlegget som begrenser ladeeffekten. Men litiumbatteriene har vel litt høyere virkningsgrad som gjør at det går litt fortere?

 

At litiumbatterier har bedre kapasitet er forøvrig en sannhet med modifikasjoner. Sett i forhold til masse/vekt eller volum, er det definitivt riktig. Sett i forhold til pris, er det omvendt. Så dersom man er begrenset av plass eller vekt, slik som jeg er, er det absolutt fristende å gå for litiumbatterier. Men hvis man er begrenset av økonomien, som jeg også er, kommer ikke litiumbatteriene spesielt godt ut, ellers ville jeg ikke nølt med å skaffe meg det. I store båter er det vel ofte nok av plass til en blybatteribank med tilstrekkelig kapasitet, skulle jeg tro.

Link to post
Share on other sites

Forskjellen for kor mykkje strøm desse batteria kan ta i mot er stor. Men dette kommer jo an på kva type blybatteri du har og kva type lifepo4 batteri ein har. Forskjellig spec på dei fleste batteri. 

 

Du finner masse info om dette om du leser litt rundt på nettet.

Spørsmålet ditt om forskjell, kjem an på veldig mangen variabler, som er lettest å få svar på om du leser litt på evnet.

 

Om du sjekker lifepo4 batteri sykluser, så er det ikkje sikkert du kjem så dårlig ut økonomisk om du har tenkt å beholde dei ut levetida deira.

 

 

Redigert av Steini (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hei

 

Sunflyer: Jeg er veldig mye ute i sterk vind og ligger på anker i opptil 20m/s. Er en seilbåt også burde jeg jo kanskje ha nevnt. Både bor i og bruker båten nå hele året.

 

Euklid: Har bade watermaker og fryser og diverse blant annet et lite lydstudio i båten så har stort behov for strøm og begynner og bli lei av og starte generator/motor når strømmen er lav. Kan vell si jeg har et høyt forbruk av strøm om dagen

 

 

Tabaqui: Er en Hallberg Rassy 382. Bor i den og seiler hele året. Kjørte du noe mer strøm da i tillegg til evt webasto/kjøler/fryser og sånt og hvor mye gir din vindegenerator?

 

 

Stradivarius: Ja lithium velger jeg pga. vekt og plass. Skal tross alt legge til en del vekt så må fjerne noe vekt her og der.

 

 

SamH: Hva ligger du på i inn strøm på en god og en dårlig dag med D-400?

 

 

Steini: Er du fornøyd med Rutland 1200 og maxpower batteriene?

 

 

 

Om noen har noe mer og komme med så bare si ifra. Skulle gjerne spesielt hørt noen erfaringer fra forskjellige merker osv. også.

 

Redigert av boatowner (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja eg kan ikkje sei noko anna en at eg er fornøgd med begge deler. 

Makspower batteria tar eg med til neste båt, der eg skal ha dei som ein 12v bank.

Så blir det også ein 24v bank, men denne blir nok bygd på winston celler.

 

Eg må vel også sei at eg kommuniserte ein del med Johan Fredrik Bruenech, som driver makspower. Og han var alltid veldig hyggelig og behjelpelig. Så eit stort pluss for service.

 

Batteria har fungert heilt topp uten noko som helst problem. Til vårt bruk var det veldig greit.

Hadde ikkje noko problem med å trekke det inverteren kunne gi, som var rundt 3000 watt.

Me hadde alltid 220v i båten via inverteren. Varma vann, vaskemaskin, induksjons plater til matlaging osv.

Om batteria er bra får eg vel først veta om 10 år pluss, hehe.

 

Rutlanden fungerte bra. Men eg har ikkje hatt andre vind generatorer, så skal ikkje bedømme den opp mot andre.

Det viktigaste med slike er uansett å plassera dei slik at dei ikkje skaper vibrasjon i skroget. 

Vindgeneratoren kom jallfall godt med på vinterstid.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

57 minutes ago, boatowner said:

 

SamH: Hva ligger du på i inn strøm på en god og en dårlig dag med D-400?


Litt vanskelig å si, men under 6-7ms er den mest til pynt, eller til irritasjon, alt etter som en ser det.   
Jeg har også originalregulatoren til den og den er dum som et brød.Blåser det nok og er batteriene høye nok til at den når spenning over setpunktet, regulerer den ikke, den kobler ut batteriene og dumper alt til resistorene. 
Men er spenningsforskljellen mellom batterier og setpunkt relativt høyt leverer den villig 15+ A i kuling og derover. Beste med 400n imo er at den er stille(re enn andre), inne i båten hører jeg gjerne den gamle Airx'en 2 båser unna frese, men ikke nevneverdig lyd fra egen mølle.

Jeg er rimelig sikker på at skulle jeg begynt på nytt hadde jeg blåst i hele mølla, hatt solpaneler over hele fjøla, og dynamo/generator til de mørke dagene.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes at litt støy i hard vind er en grei pris å betale for strømmen fra vindturbinen. Bruker en Rutland 1200. Det er når det blåser at det er morsomt å seile og på kryss leverer den mer enn jeg bruker. Antar autopiloten drar noe mer strøm på kryss også, blir gjerne noe mer hektisk da. Når det blåser godt er det dessuten mye annet som lager «støy» på min båt. Ulempen med Rutland 1200 er at effektkurven er eksponensiell. Den lager voldsomt mye strøm over 14-15 sekundmeter, og ganske lite under 5-6 sekundmeter. Har to 35 W solcellepanel i tillegg som putter på strøm. De får plass på taket mellom nedgang og masta. Har koblet dem i parallell på regulatoren til vindturbinen. Har  to 100 Ah blybatteri til forbruk. Det er lenge mellom hver gang jeg kobler meg på landstrøm nå.

Link to post
Share on other sites

Stradivarius skrev On 22.5.2019 at 13.07:

 

Du skriver at litiumbatterier lades opp mye fortere enn blybatterier. Hvor stor er forskjellen? I dette tilfellet er det jo snakk om å lade en forholdsvis stor forbruksbank med solceller, så jeg vil tro at selv en blybank vil svelge unna alt den kan få av ladestrøm, og at det vil være solcelleanlegget som begrenser ladeeffekten. Men litiumbatteriene har vel litt høyere virkningsgrad som gjør at det går litt fortere?

 

At litiumbatterier har bedre kapasitet er forøvrig en sannhet med modifikasjoner. Sett i forhold til masse/vekt eller volum, er det definitivt riktig. Sett i forhold til pris, er det omvendt. Så dersom man er begrenset av plass eller vekt, slik som jeg er, er det absolutt fristende å gå for litiumbatterier. Men hvis man er begrenset av økonomien, som jeg også er, kommer ikke litiumbatteriene spesielt godt ut, ellers ville jeg ikke nølt med å skaffe meg det. I store båter er det vel ofte nok av plass til en blybatteribank med tilstrekkelig kapasitet, skulle jeg tro.

Blybatterier tar ikke på langt nær lading like fort. På topplading, dvs fra 80-100% bruker du fort 10 ganger så lang tid på blybatterier. I tillegg så kan du lade ut et lithiumbatteri til 10% gjenværende effekt.

 

Obs: har du for stor lithiumbank så gan generatoren din gå varm da batteriene tar det de får nærmest. Å gå opp en størrelse på generatoren er en løsning mange har valgt. Du kan også begrense strømmen på laderen.  

Link to post
Share on other sites

boatowner skrev On ‎23‎.‎05‎.‎2019 at 19.52:

Hei

 

Sunflyer: Jeg er veldig mye ute i sterk vind og ligger på anker i opptil 20m/s. Er en seilbåt også burde jeg jo kanskje ha nevnt. Både bor i og bruker båten nå hele året.

 

 

 

Bor i båten selv. Katamaran, seilbåt. I to år har jeg bodd på anker fra 1.april til 1. oktober og har klart meg med 400 watt solpaneler. Men det holdt hardt i slutten av september. Tror du klarer deg fin med 600 watt. Setter du en vindmølle ved siden, reduserer du panelenes lading 90% når de blir skygge. Men gjør som du vil. Ankre opp i 20 m/s? Kjør på. Hver sin smak :)

Link to post
Share on other sites

TICORA skrev On 24.5.2019 at 15.27:

Blybatterier tar ikke på langt nær lading like fort. På topplading, dvs fra 80-100% bruker du fort 10 ganger så lang tid på blybatterier. I tillegg så kan du lade ut et lithiumbatteri til 10% gjenværende effekt.

 

Obs: har du for stor lithiumbank så gan generatoren din gå varm da batteriene tar det de får nærmest. Å gå opp en størrelse på generatoren er en løsning mange har valgt. Du kan også begrense strømmen på laderen.  

 

Ja, jeg er klar over disse forskjellene, men la meg tydeliggjøre poenget mitt med et eksempel:

 

Et litiumbatteri på 100 Ah koster 6000 kroner på sparelys.no: https://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&category_id=226&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=2791&option=com_virtuemart&Itemid=39

 

På sparelys.no selger de også et blybatteri på 350 Ah som koster 4600 kroner: https://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=293&category_id=87&option=com_virtuemart&Itemid=39

 

Litiumbatteriet kan har 90 Ah utnyttbar kapasitet (om man vil holde seg over 10%). Blybatteriet har, ved 50 A lading, rundt 110 Ah utnyttbar kapasitet (om man vil holde seg over 50%).

 

Sistnevnte er et beist av et batteri som veier 70 kg, mens litiumbatteriet bare veier 11.5 kg, så om plass og vekt er av betydning, kan de ikke sammenlignes, litiumbatteriet er overlegent. Men hvis plass og vekt ikke er noen begrensning, kan jeg ikke se noen fordeler med litiumbatteriet i forhold til blybatteriet. Blybatteriet kan lades med 50 A, og vil da ha en kapasitet som er høyere enn litiumbatteriet selv om man bare tapper det ned til 50%. 50 A tilsvarer 600 W og det begynner å bli ganske store arealer med solcellepaneler for å oppnå 600 W output fra solceller. 50 A er forøvrig oppgitt som maksimum for litiumbatteriet. Det jeg vil frem til er at et blybatteri kan dekke de samme behovene både til kapasitet og ladestrøm, til en billigere penge.

 

Nå vil jeg legge til at 6000 kroner for 100 Ah litiumbatteri faktisk er den del billigere enn sist jeg undersøkte dette, så hvis prisen fortsetter å synke, tar det kanskje ikke lang tid før blybatteriene taper på alle områder. Men de er altså per i dag konkurransedyktige på kapasitet/pris.

Link to post
Share on other sites

Stradivarius skrev for 16 timer siden:

Litiumbatteriet kan har 90 Ah utnyttbar kapasitet (om man vil holde seg over 10%). Blybatteriet har, ved 50 A lading, rundt 110 Ah utnyttbar kapasitet (om man vil holde seg over 50%).

 Det er vel vanlig å regne 80% utladning på AGM?

På en eldre båt er det mer enn pris og vekt som må vurderes. Mitt inntrykk er at det foreløpig er en drøss faktorer og duppedingser som byttes, kobles og fikses med før dette funker optimalt. Jeg tror også at totalprisen er mye høyere enn bare prisen på batteri. Jeg har ikke lest en tråd hittil om bytte fra Bly til Litium hvor det har vært «bare å bytte». Vi regner med at det blir Litium neste gang vi bytter, men jeg håper det blir lenge til og at ting har blitt enklere og billigere. 

 

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Høres ut som du kan ha glede av en vindmølle. Silentwind gir etter min erfaring meningsfull lading så snart det passerer 20 knop vind over bladene. Mer enn det øker det eksponensielt. På kryss i 20 knops sann vind lader den batteriene samt driver hele båten inkl. autopilot og nav. utstyr. Lader selvfølgelig noe i mindre vind også, men blir så lite at det ikke er noe å satse på. Jeg har satt opp regulatoren så den bremser når det produseres 27 amp. Har vel ikke sett det enda, men hatt over 20 mange ganger. Ligger en effektkurve på sidene til silentwind et sted. Litt optimistisk på tallene, men treffer ikke så galt.

Argumentet mitt for å velge denne istedenfor Rutland 1200 som virker rimelig lik på spec var at regulatoren kan sette parametere manuelt til å passe lithium. Rutland hadde ikke et program som passet da jeg kjøpte, mulig de har fått det på plass nå.

Redigert av Tabaqui (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...