Jump to content

Feste propell til seildrev 120S med Loctite/Epoxy


Willing and Able

Loctite eller Epoxy  

8 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Hei

 

Jeg tok av propellen til seildrevet (VP 120SB) i fjor. Den var limt fast med noe rødt lim, muligens rød loctite? 

Den var såpass vanskelig å dra av, så jeg tok skaftet med propell og alt hjem. Der fikk jeg det av, men skadet gjengene skaftet litt, var ikke flink til å varme det opp godt nok kanskje?

Fikk tak i nytt skaft, inga problem :thumbsup:

Propellen (VP 2-blads foldepropell 16X11 LH) har stått på slik i 4 år, fra da jeg kjøpte den og bøssingen/innmaten til navet/tennene er det ikke mye igjen av.

I fjor, da jeg så at bøssingen var dårlig, fant jeg en slik bøssing på ebay som jeg kjøpte.

Sleipner sender disse til Danmark for innpressing av ny bøssing/bossing, har ikke fått pris av de ennå, men en forhandler sa at disse bøssingene kan koste rundt 13.000,-

Det er mye penger for en familie på 6, så jeg vurderer å lime propellen fast på skaftet igjen.

 

Spørsmålet er da:

Loctite - hvilken type?

Eller

Epoxy - hvilken type?

Eventuelt

Andre forslag mottas med trampeklapp :yesnod:

 

Vil gjerne ha muligheten til å dra av propellen, siden det er en sink-ring som  må monteres med jevne mellomrom.

 

Og ja, jeg vet at dette ikke er riktig fremgangsmåte, men er takknemlig for råd :clap:

IMG_20180907_184503_3CS.jpg

propell_3858510_Left.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ikke brukt rød loctite, som i teorien skal kreve varme for å få av. Blå er nok det optimale. Det er mulig det er blikket mitt som ikke er helt på rett plass, men hvor er det du har tenkt til å bruke dette limet? Vanlig med litt guffe på boltene, men noe mer burde ikke være nødvendig.

 

Hel sink på drevet er en del av gledene ved 120S. Gjør det nokså kronglete å bytte sink under vann, men det positive er jo at det skal en del til for at den ramler av.

 

(Jeg har byttet sink på propellen en drøss ganger med båten på vannet, og har aldri gjort noe forsøk på å bruke lim av noen sort i denne prosessen. Har ikke ramlet av likevel.)

Link to post
Share on other sites

Hei og takk for innspill:thumbsup:

 

Jeg må oppklare litt: Jeg må altså lime nr 2 på diagrammet (som er gummiforingen/bosset) fast til skaftet/ drivakslingen fordi fortanningen på bosset er så slitt. Selve propellen ligger her komplett og skrudd sammen, men jeg må altså feste den til skaftet med et festemiddel, evt få noen til å presse inn ny fôring (som jeg også har liggende.

 

Har ikke funnet todelt si kring til mitt drev, tror dette ble mulig på senere 120S-drev.

Link to post
Share on other sites

Bare vær oppmerksom på at om propellen bare ramler av så dekker ikke f.eks. Pantaenius dette.

Forsikringen var også veldig oppmerksomme på bruk av feil middel og låsemiddel med ugått dato når det gjelder mistede propeller.

Sørg for å få påsetting dokumentert skikkelig. Mener at de sa Rød Locktite var godkjent når vi mistet vår propell, men sjekk det opp.

 

Hadde vi sagt at vi traff noe i vannet og ikke bare mistet den så hadde vi fått tilbake penger. Ærligheten kom vi ikke langt med den gang.

Link to post
Share on other sites

Willing and Able skrev for 4 timer siden:

Har ikke funnet todelt si kring til mitt drev, tror dette ble mulig på senere 120S-drev.

Todelt sink kom med 130 drevet.

Jeg ville fått fikset den propellen. Du risikerer å ødelegge akslingen.

Og da er du € 1000 fattigere.

Og når du holder på nedi der, ta ut akslingen og bytt tetninger.

 

Link to post
Share on other sites

Alt av pakninger på drev og gir er byttet. Propellen kan ikke falle av, hvis ikke bosset vrir seg av (dette har skjedd noen ganger med noen få rundt i verden. 

 

Nå har jeg bestemt meg for å lime den på, så jeg er takknemlig for innspill. Fikk tak i en brukt propell lik min, der tennene er i mye bedre tilstand enn det jeg hadde, men vil allikevel være sikker på at den sitter. Jeg vet at jeg kan miste propell og båten kan eksplodere (i følge de mest pessimistiske ). Propellen satt dønn fast i mange år fastlimt med noe rødt lim. 

Mulig jeg går for rød locktite eller cylindrisk fastlåsing

Link to post
Share on other sites

Willing and Able skrev for 7 timer siden:

Jeg må oppklare litt: Jeg må altså lime nr 2 på diagrammet (som er gummiforingen/bosset) fast til skaftet/ drivakslingen fordi fortanningen på bosset er så slitt.

Jeg vet ikke om jeg skjønner problemet ditt helt. Har du tenkt å lime et gummiboss fast i en aksel av stål? Eller har gummibosset en metallforing som går mot akselen? Du snakker om "skaft", men du mener da propellaksel eller? Og "fortanning" på bosset, er det splines du mener da?

 

Men generelt; jeg foreslår at dere bruker Loctitenummer, ikke farge, når man beskriver Loctite. De har et utall av ulike produkter, så farge blir litt unyansert. Til sylindrisk fastsetting har jeg veldig god erfaring med 638. Men merk at de forskjellige produktene har ulike egenskaper. Det kan være hvilket materiale som skal settes sammen, aktivt og passivt rustfritt stål, spaltestørrelse mm. 

 

Her kan du lese litt om 638

https://www.tools.no/produkter/industri--og-byggkjemikalier/lim/lim-sylindrisk/Lim-638-Sylindrisk-LOCTITE-1401592-no?categoryId=1073820149 

 

Og her ser du noen andre. Det er forskjell på styrken, men hos deg kan det høres ut som om fugen, eller spaltestørrelsen er vel så viktig.

https://www.tools.no/produkter/industri--og-byggkjemikalier/lim/lim-sylindrisk/ 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev On 27.5.2019 at 16.37:

Jeg vet ikke om jeg skjønner problemet ditt helt. Har du tenkt å lime et gummiboss fast i en aksel av stål? Eller har gummibosset en metallforing som går mot akselen? Du snakker om "skaft", men du mener da propellaksel eller? Og "fortanning" på bosset, er det splines du mener da?

 

Men generelt; jeg foreslår at dere bruker Loctitenummer, ikke farge, når man beskriver Loctite. De har et utall av ulike produkter, så farge blir litt unyansert. Til sylindrisk fastsetting har jeg veldig god erfaring med 638. Men merk at de forskjellige produktene har ulike egenskaper. Det kan være hvilket materiale som skal settes sammen, aktivt og passivt rustfritt stål, spaltestørrelse mm. 

 

Her kan du lese litt om 638

https://www.tools.no/produkter/industri--og-byggkjemikalier/lim/lim-sylindrisk/Lim-638-Sylindrisk-LOCTITE-1401592-no?categoryId=1073820149 

 

Og her ser du noen andre. Det er forskjell på styrken, men hos deg kan det høres ut som om fugen, eller spaltestørrelsen er vel så viktig.

https://www.tools.no/produkter/industri--og-byggkjemikalier/lim/lim-sylindrisk/ 

Hjertelig takk, Komodo :clap:

Legger ved et par bilder for å oppklare litt.  Bilde 1 viser de innvendige 'splines' på propellen (heter visst ikke aksling på seildrev). Bilde 2 viser skaftet og propellen som skal festes/limes til hverandre. 

15590721909471810959340.jpg

15590726049051436224727.jpg

Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke poenget med å lime fast propellen nå når du har fått tak I boss med skikkelige splines. Det er jo greit å kunne demontere propellen ved behov, nå risikerer du å matte kutte den I stykker for å få den av.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev On 27.5.2019 at 10.27:

Jeg ville ikke ha stolt på lim av noe slag for å kompensere for slitte splines. Få like godt presset inn den nye foringen med en gang, så har du noe som virker!

Hei index :smiley:

Sponser du meg med 13.000,- da? Dette må sendes til Danmark, tydeligvis, så vil tro det kommer toll på i tillegg :crazy:

Link to post
Share on other sites

index skrev 46 minutter siden:

Skjønner ikke poenget med å lime fast propellen nå når du har fått tak I boss med skikkelige splines. Det er jo greit å kunne demontere propellen ved behov, nå risikerer du å matte kutte den I stykker for å få den av.

Vel, bosset er nytt, men den må jo presses på først, noe som jeg forklarer ikke er en jobb man gjør i garasjen.

Vet bare at de på sleipner sender disse ut av landet for å presse inn nye bøss.

 

Hvis du vet om noen som gjør dette for en overkommelig pris her til lands, så syng ut :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Willing and Able skrev 3 minutter siden:

Hei index :smiley:

Sponser du meg med 13.000,- da? Dette må sendes til Danmark, tydeligvis, så vil tro det kommer toll på i tillegg :crazy:

 

Ja, det skulle tatt seg ut:giggle:.

 

Hadde du ikke fått tak I et boss med bedre splines da?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 1 minutt siden:

 

Ja, det skulle tatt seg ut:giggle:.

 

Hadde du ikke fått tak I et boss med bedre splines da?

Jo, men når jeg sier bøss, så mener jeg innmaten/vibrasjonsdemperen/fòringen (2) til propellen og ikke hele propellhuset (9)

(Tallene refererer til det andre bildet på toppen (eksplosjonsskissa / exploded view)

 

Det er bøsset (2) som skal limes fast i skaftet, etter at den er pressa inn i propellhuset (9)

 

Bøsset må presses inn v.hj av en kon, vil jeg tro, på ei presse med laangt større kraft en ei 5-tonns presse:nonod:

Link to post
Share on other sites

Det funker vel sikkert. Men faren er at du må til med ny aksling neste gang også. Kan fort bli dyrt det. Og du er heller ikke garantert at propellen ikke slurer med dårlige splines, det er litt krefter ute og går her.

 

Jeg ville ha presset litt på Sleipner med å få pris på å presse inn ny bøssing, det kan da ikke være så dyrt. Og veldig rart at det ikke kan gjøres her til lands. Det finnes da mange med store presser.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Nå er den limt på. Fikk tak i et nav med nogenlunde greie splines på, men klaska på sylindrisk fastlåsing.

Når den skal av, låner jeg den infrarøde greia naboen snakker så varmt om - varmer opp, så kommer den nok greit av. Tipper dette holder til neste gang jeg tar opp båten om 3-4 år.

 

Takk for alle innspill - skal holde dere oppdatert :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Oopdatering: propellen er fremdeles i bruk og alt fungerer nå i andre sesong, har brukt båten en del i vår.

Tennene på den "nye" propellen var nok noe bedre enn den gamle som sto på - og det har nok noe å si. 

Ha en god og trygg båtsommer alle sammen👍

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...