Willing and Able Startet 22.Mai.2019 Del på Facebook Startet 22.Mai.2019 Hei Jeg tok av propellen til seildrevet (VP 120SB) i fjor. Den var limt fast med noe rødt lim, muligens rød loctite? Den var såpass vanskelig å dra av, så jeg tok skaftet med propell og alt hjem. Der fikk jeg det av, men skadet gjengene skaftet litt, var ikke flink til å varme det opp godt nok kanskje? Fikk tak i nytt skaft, inga problem Propellen (VP 2-blads foldepropell 16X11 LH) har stått på slik i 4 år, fra da jeg kjøpte den og bøssingen/innmaten til navet/tennene er det ikke mye igjen av. I fjor, da jeg så at bøssingen var dårlig, fant jeg en slik bøssing på ebay som jeg kjøpte. Sleipner sender disse til Danmark for innpressing av ny bøssing/bossing, har ikke fått pris av de ennå, men en forhandler sa at disse bøssingene kan koste rundt 13.000,- Det er mye penger for en familie på 6, så jeg vurderer å lime propellen fast på skaftet igjen. Spørsmålet er da: Loctite - hvilken type? Eller Epoxy - hvilken type? Eventuelt Andre forslag mottas med trampeklapp Vil gjerne ha muligheten til å dra av propellen, siden det er en sink-ring som må monteres med jevne mellomrom. Og ja, jeg vet at dette ikke er riktig fremgangsmåte, men er takknemlig for råd Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 22.Mai.2019 Del på Facebook Svart 22.Mai.2019 Har ikke greie på lim, men på yanmar får du 2 delt zinkring så du kan skifte uten å ta av propell. Finnes det til volvo så er det kanskje minsre problemer med å lime fast propell ?? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Euklid Svart 22.Mai.2019 Del på Facebook Svart 22.Mai.2019 Jeg ville ikke brukt rød loctite, som i teorien skal kreve varme for å få av. Blå er nok det optimale. Det er mulig det er blikket mitt som ikke er helt på rett plass, men hvor er det du har tenkt til å bruke dette limet? Vanlig med litt guffe på boltene, men noe mer burde ikke være nødvendig. Hel sink på drevet er en del av gledene ved 120S. Gjør det nokså kronglete å bytte sink under vann, men det positive er jo at det skal en del til for at den ramler av. (Jeg har byttet sink på propellen en drøss ganger med båten på vannet, og har aldri gjort noe forsøk på å bruke lim av noen sort i denne prosessen. Har ikke ramlet av likevel.) Sitér dette innlegget Link to post
Willing and Able Svart 27.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2019 Hei og takk for innspill Jeg må oppklare litt: Jeg må altså lime nr 2 på diagrammet (som er gummiforingen/bosset) fast til skaftet/ drivakslingen fordi fortanningen på bosset er så slitt. Selve propellen ligger her komplett og skrudd sammen, men jeg må altså feste den til skaftet med et festemiddel, evt få noen til å presse inn ny fôring (som jeg også har liggende. Har ikke funnet todelt si kring til mitt drev, tror dette ble mulig på senere 120S-drev. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.Mai.2019 Del på Facebook Svart 27.Mai.2019 Jeg ville ikke ha stolt på lim av noe slag for å kompensere for slitte splines. Få like godt presset inn den nye foringen med en gang, så har du noe som virker! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Barbaria Svart 27.Mai.2019 Del på Facebook Svart 27.Mai.2019 Bare vær oppmerksom på at om propellen bare ramler av så dekker ikke f.eks. Pantaenius dette. Forsikringen var også veldig oppmerksomme på bruk av feil middel og låsemiddel med ugått dato når det gjelder mistede propeller. Sørg for å få påsetting dokumentert skikkelig. Mener at de sa Rød Locktite var godkjent når vi mistet vår propell, men sjekk det opp. Hadde vi sagt at vi traff noe i vannet og ikke bare mistet den så hadde vi fått tilbake penger. Ærligheten kom vi ikke langt med den gang. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Mulligan Svart 27.Mai.2019 Del på Facebook Svart 27.Mai.2019 Willing and Able skrev for 4 timer siden: Har ikke funnet todelt si kring til mitt drev, tror dette ble mulig på senere 120S-drev. Todelt sink kom med 130 drevet. Jeg ville fått fikset den propellen. Du risikerer å ødelegge akslingen. Og da er du € 1000 fattigere. Og når du holder på nedi der, ta ut akslingen og bytt tetninger. Sitér dette innlegget Link to post
Willing and Able Svart 27.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2019 Alt av pakninger på drev og gir er byttet. Propellen kan ikke falle av, hvis ikke bosset vrir seg av (dette har skjedd noen ganger med noen få rundt i verden. Nå har jeg bestemt meg for å lime den på, så jeg er takknemlig for innspill. Fikk tak i en brukt propell lik min, der tennene er i mye bedre tilstand enn det jeg hadde, men vil allikevel være sikker på at den sitter. Jeg vet at jeg kan miste propell og båten kan eksplodere (i følge de mest pessimistiske ). Propellen satt dønn fast i mange år fastlimt med noe rødt lim. Mulig jeg går for rød locktite eller cylindrisk fastlåsing Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 27.Mai.2019 Del på Facebook Svart 27.Mai.2019 Willing and Able skrev for 7 timer siden: Jeg må oppklare litt: Jeg må altså lime nr 2 på diagrammet (som er gummiforingen/bosset) fast til skaftet/ drivakslingen fordi fortanningen på bosset er så slitt. Jeg vet ikke om jeg skjønner problemet ditt helt. Har du tenkt å lime et gummiboss fast i en aksel av stål? Eller har gummibosset en metallforing som går mot akselen? Du snakker om "skaft", men du mener da propellaksel eller? Og "fortanning" på bosset, er det splines du mener da? Men generelt; jeg foreslår at dere bruker Loctitenummer, ikke farge, når man beskriver Loctite. De har et utall av ulike produkter, så farge blir litt unyansert. Til sylindrisk fastsetting har jeg veldig god erfaring med 638. Men merk at de forskjellige produktene har ulike egenskaper. Det kan være hvilket materiale som skal settes sammen, aktivt og passivt rustfritt stål, spaltestørrelse mm. Her kan du lese litt om 638 https://www.tools.no/produkter/industri--og-byggkjemikalier/lim/lim-sylindrisk/Lim-638-Sylindrisk-LOCTITE-1401592-no?categoryId=1073820149 Og her ser du noen andre. Det er forskjell på styrken, men hos deg kan det høres ut som om fugen, eller spaltestørrelsen er vel så viktig. https://www.tools.no/produkter/industri--og-byggkjemikalier/lim/lim-sylindrisk/ Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Willing and Able Svart 28.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2019 Komodo skrev On 27.5.2019 at 16.37: Jeg vet ikke om jeg skjønner problemet ditt helt. Har du tenkt å lime et gummiboss fast i en aksel av stål? Eller har gummibosset en metallforing som går mot akselen? Du snakker om "skaft", men du mener da propellaksel eller? Og "fortanning" på bosset, er det splines du mener da? Men generelt; jeg foreslår at dere bruker Loctitenummer, ikke farge, når man beskriver Loctite. De har et utall av ulike produkter, så farge blir litt unyansert. Til sylindrisk fastsetting har jeg veldig god erfaring med 638. Men merk at de forskjellige produktene har ulike egenskaper. Det kan være hvilket materiale som skal settes sammen, aktivt og passivt rustfritt stål, spaltestørrelse mm. Her kan du lese litt om 638 https://www.tools.no/produkter/industri--og-byggkjemikalier/lim/lim-sylindrisk/Lim-638-Sylindrisk-LOCTITE-1401592-no?categoryId=1073820149 Og her ser du noen andre. Det er forskjell på styrken, men hos deg kan det høres ut som om fugen, eller spaltestørrelsen er vel så viktig. https://www.tools.no/produkter/industri--og-byggkjemikalier/lim/lim-sylindrisk/ Hjertelig takk, Komodo Legger ved et par bilder for å oppklare litt. Bilde 1 viser de innvendige 'splines' på propellen (heter visst ikke aksling på seildrev). Bilde 2 viser skaftet og propellen som skal festes/limes til hverandre. Sitér dette innlegget Link to post
Willing and Able Svart 28.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2019 Og slik ser bøssingen/innmaten ut (når den er pressa ut) : Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.Mai.2019 Del på Facebook Svart 29.Mai.2019 Skjønner ikke poenget med å lime fast propellen nå når du har fått tak I boss med skikkelige splines. Det er jo greit å kunne demontere propellen ved behov, nå risikerer du å matte kutte den I stykker for å få den av. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Willing and Able Svart 29.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2019 index skrev On 27.5.2019 at 10.27: Jeg ville ikke ha stolt på lim av noe slag for å kompensere for slitte splines. Få like godt presset inn den nye foringen med en gang, så har du noe som virker! Hei index Sponser du meg med 13.000,- da? Dette må sendes til Danmark, tydeligvis, så vil tro det kommer toll på i tillegg Sitér dette innlegget Link to post
Willing and Able Svart 29.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2019 index skrev 46 minutter siden: Skjønner ikke poenget med å lime fast propellen nå når du har fått tak I boss med skikkelige splines. Det er jo greit å kunne demontere propellen ved behov, nå risikerer du å matte kutte den I stykker for å få den av. Vel, bosset er nytt, men den må jo presses på først, noe som jeg forklarer ikke er en jobb man gjør i garasjen. Vet bare at de på sleipner sender disse ut av landet for å presse inn nye bøss. Hvis du vet om noen som gjør dette for en overkommelig pris her til lands, så syng ut Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.Mai.2019 Del på Facebook Svart 29.Mai.2019 Willing and Able skrev 3 minutter siden: Hei index Sponser du meg med 13.000,- da? Dette må sendes til Danmark, tydeligvis, så vil tro det kommer toll på i tillegg Ja, det skulle tatt seg ut. Hadde du ikke fått tak I et boss med bedre splines da? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Willing and Able Svart 29.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2019 index skrev 1 minutt siden: Ja, det skulle tatt seg ut. Hadde du ikke fått tak I et boss med bedre splines da? Jo, men når jeg sier bøss, så mener jeg innmaten/vibrasjonsdemperen/fòringen (2) til propellen og ikke hele propellhuset (9) (Tallene refererer til det andre bildet på toppen (eksplosjonsskissa / exploded view) Det er bøsset (2) som skal limes fast i skaftet, etter at den er pressa inn i propellhuset (9) Bøsset må presses inn v.hj av en kon, vil jeg tro, på ei presse med laangt større kraft en ei 5-tonns presse Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.Mai.2019 Del på Facebook Svart 29.Mai.2019 Det funker vel sikkert. Men faren er at du må til med ny aksling neste gang også. Kan fort bli dyrt det. Og du er heller ikke garantert at propellen ikke slurer med dårlige splines, det er litt krefter ute og går her. Jeg ville ha presset litt på Sleipner med å få pris på å presse inn ny bøssing, det kan da ikke være så dyrt. Og veldig rart at det ikke kan gjøres her til lands. Det finnes da mange med store presser. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ventus Svart 29.Mai.2019 Del på Facebook Svart 29.Mai.2019 Press inn nytt boss med gode splines evt. kjøp ny propell med boss. 13K for å presse inn/ut noe høres jo hinsides ut. Så spesielt kan jo ikke dette være - da burde de heller kun selge propell-nav. Sitér dette innlegget Link to post
Willing and Able Svart 31.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2019 Nå er den limt på. Fikk tak i et nav med nogenlunde greie splines på, men klaska på sylindrisk fastlåsing. Når den skal av, låner jeg den infrarøde greia naboen snakker så varmt om - varmer opp, så kommer den nok greit av. Tipper dette holder til neste gang jeg tar opp båten om 3-4 år. Takk for alle innspill - skal holde dere oppdatert Sitér dette innlegget Link to post
Willing and Able Svart 15.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2020 Oopdatering: propellen er fremdeles i bruk og alt fungerer nå i andre sesong, har brukt båten en del i vår. Tennene på den "nye" propellen var nok noe bedre enn den gamle som sto på - og det har nok noe å si. Ha en god og trygg båtsommer alle sammen👍 Sitér dette innlegget Link to post
Willing and Able Svart 1.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2021 Oppdatering : Propellen sitter fortsatt👍 Nå blir det å bytte ut den sjøvannskjølte 3-sylindra 2003 (2000-serien) ned en lik ferskvannskjølt🙂👍 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.