Bambus200 Startet 3.Juni.2019 Link til dette innlegget Startet 3.Juni.2019 Hei. Jeg er helt grønn ang. Båt.. men har kjøpt en Summer Dream 28 fot med flybridge. Har funnet ut av mye, men ikke alt. Selger var utenlandsk, og er ikke tilgjengelig. Dassen i båten fylles med vann. Det er Jabsco med manuell pumpe... men den fylles nesten til randen av vann i løpet av en time. Virker som om det fylles tilsvarende nivå på havet....så er litt skummelt.. noen forslag? Har også fått med helt ny kartplotter...Garmin Echomap 72sw, men det funker dårlig Sitér dette innlegget Link to post
Bambus200 Svart 3.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2019 Har funnet ut at motoren er en Volvo penta med 193 hk.. som funker veldig bra....men har lyst til å prøve å få båten til å gå litt bedre. 9 knop er farten...... Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 4.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2019 Hei, og velkommen til Bp. Når det gjelder dassen så må både pumpestempel og vender på jabsco være i stengt posisjon. Det er viktig. Ellers kan de trekke inn vann. Når det gjelder fart så er ikke summer dream den veldige racebåten. Men 9 knop syntes jeg hørtes litt lite ut. Tenker kanskje du burde klare mellom 12 og 14. Prøv å sjekk under, det kan være grodd masse, både på propell og skrog. Går motor greit på full belastning over noen minutter? Eller er det slik at den blir mer og mer doven Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
lurvetass Svart 4.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2019 Kjøp pakningssett til toalettet. Det er sikkert jokerventilen som er utslitt og ikke stenger helt. Lett jobb med instruksjonsvideo på youtube hvis du søker litt. Lykke til med ny båt Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
SoBo Svart 4.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2019 Sjekk også luftinga til septiktanke, at denne ikke er tett. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Bambus200 Svart 10.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2019 Det står en svær kuleventil på en slange til septiktank. Men, forstår ikke hvordan septiktanken tømmes heller. Jeg får heller ikke vann i kranene på båten, og varmtvannstanken er tom. Finner ingen kraner å åpne heller. Irriterenes.. Sitér dette innlegget Link to post
pero Svart 10.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2019 Gratulerer med båt og velkommen her på forumet. Bilder er alltid bra. Hører du at pumpa virker på trykkvannet? Det er selvsagt vann på ferskvannstanken? Slå på pumpa og åpne kranene, det kan stå luft i systemet som må ut. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 10.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2019 Når toalettet er montert under vannlinjen, så skal inntaket ha en bue, vannlås, som går over vannlinjen. https://images.app.goo.gl/Ftp5iDY1r4mXEFvGA Sitér dette innlegget Link to post
alf-inge Svart 10.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2019 Sørlandet2 skrev for 11 timer siden: Når toalettet er montert under vannlinjen, så skal inntaket ha en bue, vannlås, som går over vannlinjen. https://images.app.goo.gl/Ftp5iDY1r4mXEFvGA På nevnte bildet er det utløpet som har en bue over vannlinjen. For at den skal effekt, må den være utstyrt med antihevertventil, slik bildet viser. Hensikten er å unngå heverteffekt slik at vann trekkes inn i toalettet fra utløpet. Dersom dette monteres på innløpet, vil pumpen bare suge inn luft, ikke vann. En vannlås er omtrent det motsatte, en bue nedover der det blir stående vann slik at luft ikke kan passere forbi. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 10.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2019 alf-inge skrev 1 time siden: På nevnte bildet er det utløpet som har en bue over vannlinjen. For at den skal effekt, må den være utstyrt med antihevertventil, slik bildet viser. Hensikten er å unngå heverteffekt slik at vann trekkes inn i toalettet fra utløpet. Dersom dette monteres på innløpet, vil pumpen bare suge inn luft, ikke vann. En vannlås er omtrent det motsatte, en bue nedover der det blir stående vann slik at luft ikke kan passere forbi. Gikk litt fort det bildet, ble litt feil ja. I manualen her, så er det kapitel på hvordan montere når dassen står under vannlinjen. https://www.jamestowndistributors.com/userportal/document.do?docId=768 Sitér dette innlegget Link to post
Traale Svart 10.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2019 Hadde en Summer Dream med 150 hk Ford; 19 knop med rein bunn og ikke minst riktig propell. Så med 193 hk burde du bikke 20 knop. Sitér dette innlegget Link to post
Bambus200 Svart 11.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2019 (redigert) Ja, jeg synes 6 knop ved 2100 omdreininger var veldig lite. Jeg vet bare at det står en 4 blads propell. Her er noen bilder..... Det fulgte med helt ny kartplotter, men må si jeg er skuffet. Får ingen annen informasjon en man ser på bildet.... så må bruke mobiltelefon til å navigere. Det er også bilde av dassen... og septik i luka ved siden.... men kan ikke se noen lufting... Har heller ikke fått vannpumpe til å funke.. Den durer og surrer, og det er vann i tanken bak... men den pumper ikke. Det står jo en stor varmtvannsbereder i båten også... Sliter litt med styringa på flybridgen også.... man må liksom svinge 3 omdreininger for at det blir utslag på roret.... Det er ikke teleflex, men wire, tror jeg... Redigert 11.Juni.2019 av Bambus200 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bambus200 Svart 11.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2019 Jeg skulle også hatt båten opp på slipp og ordna alt under..... Den er sannsynligvis veldig overgrodd. Dårlig respons på ror også... Men vet ikke hvor jeg kan få den på slipp ganske raskt. Man må jo være medlem i forening, og sette seg opp på liste og slikt. Hvis noen har tips, så holder jeg til i Sandnes.. -og er også på utkikk etter en rimelig seilmaker som kan sy sømmene i kalesjen og litt lapping... Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 11.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2019 Slippen til Sjøspeiderene ser ut til å være ledig Torsdag til Mandag. http://www.speiderslipp.com/ Sitér dette innlegget Link to post
Bambus200 Svart 11.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2019 Ja, har sendt innmeldingsskjema, men ikke fått svar enda. Man får ikke ta opp båten uten å være medlem...Noe forsikringsgreier. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2019 Garmin kartplotter: Det som vises er Garmin oversiktskart som dekker hele verden. Du må kjøpe og installere navigasjonskart. Sitér dette innlegget Link to post
Bambus200 Svart 11.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2019 Åhh. Trodde det fulgte med. Får vel gjøre det. Slitsomt å bruke mobilen til navigering. Sitér dette innlegget Link to post
Fuglen Svart 11.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2019 Det der er ikke sjøvann (dessverre). Dette brune vannet kommer fra septiktanken. Sjøvann er ganske reint. Altså, du har lekkasje fra tanken og tilbake til dass. Er ikke ekspert på dette, men... Her mistenker jeg tett lufting, slik at tanken står med trykk, og innholdet blir trykt i retur til dass. Når du pumper ut av dass, er det tungt å pumpe? Tanken må tømmes. Kan bli vanskelig hvis lufting er tett. Tøm det du klarer (du får isåfall vakuum på tanken hvis tett lufting) Deretter må lufting ordnes. (kan tettes av dasspapir og dritt hvis full tank.) Så kan tanken tømmes ordentlig, når luftingen er i orden. Deretter kan du pumpe inn masse reint sjøvann i tanken (via dass) Så se om det renner tilbake igjen i dass. (får nok noe brunfarge fra tanken) Hvis det gjør det, bytt jokerventil (rar gummidings, disse varer ikke evig. For lengre levetid, la det stå noen cm vann (iblandet aquacem, fryseveske på vinteren) i dass, slik at jokerventilen ikke tørker ut) Tips: Aldri bruk billig resirkulert dasspapir i en båt. Bruk Lambi. Det løser seg opp i tanken sammen med vann og dritt. Ta gjerne en test med billig dasspapir og Lambi i et glass vann så får du se. Ikke la septiktanken bli helt full, for å unngå å tette luftingen. Tøm tanken oftest mulig. Fyll på med vann og tøm igjen. Spesielt hvis det er lenge til neste gang den skal brukes. Har du med eg venner og venninner i båten? Opplæring av gjester/passasjerer som er ukjente med båtdass trengs. Spesielt kvinner (beklager hvis noen føler seg støtt) Ikke noe annet en "human waste" og Lambi i dass. Tamponger, bind = jobb for deg. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 11.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2019 Farten varierer veldig på SummerDream, de er bygget med forskjellig skrogtykkelse og dermed vekt (antagelig er de tidlige modellene solid overdimensjonert og så har de fintrimmet konstruksjonen etterhvert). Hele båten har jo en skags dråpefasong og det gir nok ikke det største fartspotensialet men en ganske grei båt på mange måter. Jeg hadde en med 250 hk og fikk 19 knop men jeg har sett brosjyre der de påstår 19 knop med 135 hk. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Bambus200 Svart 11.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2019 Ja, på dass stinker det piss.som man ser på bildet ved dassen, i luka, så står det en stor kuleventil fra Biltema. Den står bokstavelig, og rikker seg ikke. Halvåpne. Vet at man bør bruke nytt papir, og ikke resirkulert. Det må løse seg opp. Når det gjelder farten, så er jeg som sagt grønn, men fant et par knapper på dashbordet som fikk litt fart på båten... Det er visstnok sånne flaps bak under badeplattformen. Og de skal visst helst ikke peke rett nedover... skal ut å prøve den straks.. jeg dro opp ankeret også, som lå å slepte etter i akterenden. Men det er 5-6-7 cm tykk pels på skroget, så det hjelper nok å då det bort. Sitér dette innlegget Link to post
Fuglen Svart 11.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2019 Hvor er denne ventilen? I mellom dass og tanken? Mellom tanken og ut av båten? Inn fra skuteside/bunn og inn til dass? Sitér dette innlegget Link to post
Jollen Svart 11.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2019 (redigert) Prøv og ring Morten ang. Speider slippen. Tror ikke du må vær medlem av noe slag der for å få slippe. Redigert 11.Juni.2019 av Jollen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 11.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2019 1) Jeg tok båten opp på speiderslippen, uten å være medlem. 2) Kan det skapes trykk i septiktanken, dersom tømmeventilen fra septiktank til sjø står åpen? Det skjedde hos meg - da kom ikke vann opp i toalettet, men det ble sånn trykk fra sjøsiden at lokket på septiktanken ikke holdt unna - og sjøvann/septik lakk ut i kjølsvinet.. 3) Jeg holder til i Sandnes - og har kart over Kristiansand - Haugesund - Ryfylke på en Garminbrikke, versjon august 2014. Jeg har nå Raymarine... Just saying - send evnt en PM og.... nummer fire, det bildet med dassen tok fra meg nattesøvnen... Skal ikke mye "motion in the ocean" før det der går riktig gale... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2019 Punkt 2 ja. bytt pumpe til twist n lock. Og bytt jokerventilen også. Sitér dette innlegget Link to post
Bambus200 Svart 12.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2019 Nå fikk jeg kirka opp ventilen fra septiktanken, så nå står den i åpen posisjon. Forstår ikke helt det systemet. Når ventilen står åpen, så skal vel alt fra toalettet renne ut, og septiktanken være tom? Jeg ble så forbanna på den Garminplotteren at jeg solgte den. Skal heller bruke et system på PC. Har en kompis i Honningsvåg som er skipper på fiskebåt, og han hadde program til meg som var mye bedre enn Garmin. Og, takk for tipset med sjøspeideren. Skal få båten opp i morgen :-). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.