Jump to content

Ny fartsgrense i Oslofjorden, maks 25 knop

Code0

Recommended Posts

Har lest at man samarbeider med de andre kommunene rundt hele Oslofjorden for å få samstemte regler. Så dette vil nok fort bli gjeldende fra Svenskegrensen til Telemark tenker jeg. Regner med de andre kommunene følger etter i løpet av året. 

Kan tenke meg motforestillingene mot 5 knop til man passerer Drøbak er større enn Max 25 ved Aker Brygge. 

Redigert av Honduras (see edit history)
6 hours ago, Honduras said:

Har lest at man samarbeider med de andre kommunene rundt hele Oslofjorden for å få samstemte regler.

Det har vært forsøkt lenge allerede uten særlig grad av success så derfor har kommunene Asker og Bærum helt forskjellige regler fortsatt.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Hurtiggående flerskrogsferger,

går de kjappere enn 25 knop? I så fall kan en slik fartsgrense gi fergeselskapene noen utfordringer.

Det er en del slike ferger, både i Oslo og  i

Nesodden, Frogn, Røyken, Asker og Bærum.

De hurtiggående enskrogsfergene som i sin tid ble brukt gjorde over 30 knop,

vet ikke hva katamaranene gjør.

V8 rules.

Samme regelendring hevet vel totalforbudet mot vannscootere?

Ellers så er det vel få deler av Oslo kommunes område som ikke er 200m fra land, så endringen er vel ikke drastisk.

(Ønsker ikke å blande meg inn i en politisk diskusjon, og er ingen tilhenger av bystyret, men ser ikke dramatikken i dette)

Du vet at det ikke holder i rettsak? 

Det er grundige kalibrerings prosedyrer for måleutstyr når det er snakk om straff, det er også rigide rutiner for hvordan du skal måle. 

Utstyret deres/ de mente vi var 100 meter fra land, det var 170.... så tjaaaaa

Jeg har vært igjennom dette før, og hittil ikke betalt en krone. 

Redigert av andersb (see edit history)
andersb skrev 9 minutter siden:

Men er veldig spent på hvordan de skal fartsmåle båter, eneste gyldige er fra land når vi snakker 25 knop. 

Tja i skjærgården i Tønsberg og Færder er det 30 knop grense men har ikke hørt om noen som har blitt tatt enda.
Jeg abonnerer på lokalavisen der dette hadde vært big news på lik linje med de ørten laserkontrollene i uken som blir holdt i distriktet 

andersb skrev 27 minutter siden:

Men er veldig spent på hvordan de skal fartsmåle båter, eneste gyldige er fra land når vi snakker 25 knop.

Det går utmerket å måle farten med både radar og laser og man må ikke lenger enn til Sverige der dette blir gjort.
I dag er nok ikke denne måleformen godkjent men antagelig går utviklingen den veien at men får nidkjære UP betjenter også på sjøen er jeg redd.
Der foreleggene blir høye som hus og det er nok nesten ingen måte på hva reaksjonen måtte bli hvis man bryter knopbegrensningen med 100%.

Redigert av pipe (see edit history)
andersb skrev 29 minutter siden:

djizess!!!?! 

Jeg pleier dra til oslo for å ta en matbit når jeg ligger i middagsbukta, må man plutselig kjøre halvplan 1/4 gass.. halve veien. 

Hvis du ikke klarer å få båten din i plan i 25 knop må du enten ha et dårlig skrog eller et hinsides race-oppsett som uansett ikke egner seg for tur.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...