Jump to content

Ny fartsgrense i Oslofjorden, maks 25 knop

Code0

Recommended Posts

Pinkvin skrev 36 minutter siden:

Folk flest er heldigvis både oppegående og hensynsfulle, de trenger ikke at skattebetalerne skal betale for barnevakt. De følger det som gjelder og skjønner selv hvorfor.

Tenker du på de flere hundre tusen som får forenklede forelegg for brudd på veitrafikkloven ?
Det er bare å produsere flere lover og sette inn massiv politiovervåkning også på sjøen så triller pengene inn i statskassen samtidig som statistikken skyter i været slik at dette problemet må man sette av anda større ressurser til.
Da blir det trygt å ferdes på sjøen  .   

Redigert av pipe (see edit history)
pipe skrev 34 minutter siden:

Jo ja jo,selve åpningsinnlegget var det men allerede tidlig i tråden ble det snakket om de som ivrer etter en felles fartsgrense i hele fjorden.
Derfor skrev jeg tidlig at det ikke var noen krise om det ble max 25 knop i ei vik innerst i Oslofjorden men en generell fartsgrense  er lite ønskelig.

Ok, skjønner. Men jeg stusset på ordvekslingen deres da allerede innlegg nummer 1 bar preg av sviktende geografikunnskaper:

Code0 skrev On 8.6.2019 at 23.02:

..., i sommer er det ikke fri fart på Oslofjorden.

Det kom jo tydelig fram av artikkelen det ble linket til at dette gjaldt Oslo;

"I forslaget til ny fartsforskrift som ble sendt ut på høring var det lagt inn en utvidelse av fem knops sonen til 200 meter fra land, og en generell 25 knops sone for resten av farvannet i Oslo kommune.

I det endelige forslaget som Kystverket nå har godkjent, beholder Oslo kommune allikevel den tidligere fem knops sonen 150 meter fra land. Det nye er altså at maksfarten for resten av kommunens farvann er 25 knop." 

Og som @krabbelars så eminent illustrerer ser man jo at dette er snakk om et meget avgrenset farvann helt inne i bunn av Oslofjorden. For å sette hans kart litt i perspektiv så er altså dette Oslofjorden:

Oslofjorden_LI.jpg.04d727e9942bd7965315517663fa2ca6.jpg

Mens området som omtales i artikkelen altså er skvalpeskjæra fra Bygdøy til Ljan som vi ser øverst i utsnittet. Greit nok at dette også tilhører Oslofjorden, men å si at "i sommer blir det ikke fri fart i Oslofjorden" blir jo misvisende. Området som tilhører Oslo er jo bare en bitteliten del av Oslofjorden, og det kan vel knapt kalles åpent farvann. Denne andedammen er vel også blant de områdene i Norge med høyest tetthet av fritidsbåter om sommeren. 

Guest Avmønstret#
pipe skrev 22 minutter siden:

Det handler vel mest for deg å få på plass flest mulige reguleringen slik at enda flere kan bli lovbrytere slik at du kan sitte på din høye hest å kritisere

Beklager altså. Du klager og bærer over en justering av vedtekter som de folkevalgte i Oslo ønsker. Så hamrer du løs på alt og alle rundt deg. 

Det er du og noen få til som deg som er problemet, ikke reguleringen, ikke de folkevalgte. 

Finn deg et speil og ta en prat med deg selv, gjerne på en hest, siden du nevner det hele tiden. Eneste hesten her inne er faktisk den du selv sitter på når du mener du vet bedre enn alle andre, når du mener dette er lover du selv ikke trenger å følge. 

Og i tillegg mener du at alle andre skal betale for å barnevakt til deg, hvis ikke skal du i hvertfall bryte loven. For det er åpenbart ikke du selv som skal følge den, barnevaktene skal passe på deg så du ikke bryter den. Ingen barnevakt så er alt lov... 

Vær litt grei, bli voksen. 

Guest Avmønstret#

Forslaget er helt greit det, i ett av Norges mest trafikkerte områder med masse båter, delvis trangt farvann og tidvis høy fart og aktivitet. 

Resten er sutring fra mannfolk som ikke får "blåst avgårde" på samme måte som før men må gå i  25 knop 2 minutter for å komme til "fri fart". 

Pinkvin skrev 6 minutter siden:

Forslaget er helt greit det, i ett av Norges mest trafikkerte områder med masse båter, delvis trangt farvann og tidvis høy fart og aktivitet. 

Som tatt ut læreboken om hvordan argumentere for å få en felles max fartsgrense i hele Oslofjorden mens fjorden i realiteten er og oppleves som nærmest folketom det meste av året.

Pinkvin skrev 21 minutter siden:

Beklager altså. Du klager og bærer over en justering av vedtekter som de folkevalgte i Oslo ønsker. Så hamrer du løs på alt og alle rundt deg. 

Nei jeg bærer meg over alle dere som ønsker en maks fartsgrense i hele oslofjorden og det er ikke på grunn av meg det har blitt max 25 knop innerst i ei vik i Oslofjorden.
Har knapt nok vært der med båt så forargelsen har nok lagt seg siden den gang.

Redigert av pipe (see edit history)
Guest Avmønstret#
pipe skrev 22 minutter siden:

Nei jeg bærer meg over alle dere som ønsker en maks fartsgrense i hele oslofjorden og det er ikke på grunn av meg det har blitt max 25 knop innerst i ei vik i Oslofjorden.
Har knapt nok vært der med båt så forargelsen har nok lagt seg siden den gang.

Og når ble jeg en del av "alle dere som ønsker"? Kunne ikke bry meg mindre om folk på Østlandet vil ha 5 knop i hele Oslofjorden for min del. Og om det er hva folket langs fjorden ønsker, kjør på, la folket bestemme. Syns det er helt riktig at de som faktisk bor i områdene skal bestemme det selv. 

Var jo det bittelille partiet ytterst til høyre i regjeringa som i sin tid flyttet regulering av fart på sjøen fra en statlig og generell lovgivning over til kommunene. Og jeg syns det var riktig å gjøre. Om folket langs fjordene velger å samarbeide på tvers av kommunene slik at regelverket blir lettere for folk flest å forholde seg til, mer ensrettet og likt hele veien, enda bedre for folk flest. 

---

Lokalpolitikk på ett praktisk nivå etter at myndigheten til å selv bestemme hastighet på sjøen ble gitt tilbake til lokalt nivå. Om det ønskes 5 knop eller 25 knop lokalt så må en respektere hva de som faktisk bor i ett området ønsker og bestemmer. 

Hvordan du får det til å bli "høye hester" osv er for meg helt ubegripelig. Skal ikke folk selv få bestemme der de bor?

Mouche skrev 17 minutter siden:

Hvem, eller hvor, er alle de som ønsker seg en felles fartsgrense i hele Oslofjorden?

Tja. Her er samlet linker for de lokale forskriftene for hastighet til sjøs for hele landet: https://www.kystverket.no/Regelverk/Havne--og-farvannsloven/Fartsbegrensninger-til-sjos/Alle-lokale-fartsforskrifter/

Sortert på fylker og kommuner. Da er det bare å finne de kommunene man skal innom og lese seg opp! 

Tenk så mye enklere det hadde vært med felles regler langs hele kysten. 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Pinkvin skrev for 15 timer siden:

-------------

Skal vi se... 

Noen som har tenkt tanken at fartsgrensen faktisk ikke handler om deg selv, deg selv, deg selv, deg selv..... og deg selv. Meg, meg, meg og meg selv? 

Nei. 

Trodde alt handlet om meg jeg? Nei hadde vært bedre hvis ingen hadde båt. Til nød robåt. Da blir det heller ikke mye forurensning. 

Tenk om alle kommunene fikk sette fartsgrensene selv...

Tenk om man hadde samme risiko"styring" på landeveien som på sjøen...

Tenk om man slapp å tenke selv men bare kunne følge den store røde boka (Norges lover) så går alt godt her i verden...

Virker som noen har mistet helt troen på sunn fornuft, eksisterende lovverk (som kan/kunne benyttes aktivt for "tullinger" allerede i dag) og ikke evner å koble sannsynlighet/konsekvens når man snakker risiko. Noen bør nok holde seg langt (!) unna veiene, for der er det virkelig farlig (i forhold til på sjøen)...

Guest Avmønstret#
Jens_P skrev 1 time siden:

Tja. Her er samlet linker for de lokale forskriftene for hastighet til sjøs for hele landet: https://www.kystverket.no/Regelverk/Havne--og-farvannsloven/Fartsbegrensninger-til-sjos/Alle-lokale-fartsforskrifter/

Sortert på fylker og kommuner. Da er det bare å finne de kommunene man skal innom og lese seg opp! 

Tenk så mye enklere det hadde vært med felles regler langs hele kysten. 

Enig i det. Og da vil et lokalt samarbeid i feks Oslofjorden være nyttig for folk flest.

Men alt er da lokalt fundamentet. Folk får det de ønsker.

Happy days. 

Mouche skrev for 3 timer siden:

Hvem, eller hvor, er alle de som ønsker seg en felles fartsgrense i hele Oslofjorden?

Forventer du å få en liste med navn og adresse på disse?
Det nærmeste jeg kan hjelpe deg med da er valg listen til MDG som ønsket seg enn 5 knop grense i hele Oslo Kommune og de er garantert for alt som kan dempe fart,støy og forbruk.
Mulig du finner ett par avvik blant kandidatene på MGD sin valgliste i en eller annen kommune rundt Oslofjorden.
E

7 minutes ago, pipe said:

Forventer du å få en liste med navn og adresse på disse?

Jeg trodde at du med referanse til "alle dere" mente medlemmer her og som har gitt uttrykk for dette i denne tråden. Eller snakker du her på forumet til alle de som ikke er medlemmer og/eller leser denne tråden?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Pinkvin skrev for 5 timer siden:

Var jo det bittelille partiet ytterst til høyre i regjeringa som i sin tid flyttet regulering av fart på sjøen fra en statlig og generell lovgivning over til kommunene. Og jeg syns det var riktig å gjøre.

Ganske sikker på at kommunene har bestemt dette selv i alle år og det bittelille partiet som kom til makten i 2013 har fint lite å gjøre med maks fart 30 knop som ble vedtatt av kommunene Tønsberg,Stokke,Nøtterøy og Tjøme i 2009.
Antagelig stemte de mot men gidder ikke å finne ut av det da det for meg ikke spiller noen rolle

Her er det snakk om nok en regel/lov som det blir umulig å håndheve. Selv marsjer jeg vanligvis et sted mellom 25 og 27 knop, sjelden jeg ser noen som går betraktelig fortere, men noen er det alltids. har ikke sett hittil at det er noe som helst problem, og politiet hjemme i Nøtterøy skjærgården har så vidt jeg vet, ikke tatt noen med høyere fart enn 30 knop som er fartsgrensen utaskjærs. 

Å komme med en slik lov er kun symbolpolitikk fra regelkåte politikere, da spesiellt i Oslo om dagen hvor alt med motor skal være ulovlig. Dem om det..... 

Guest Avmønstret#
Nøtterøy skrev for 3 timer siden:

Her er det snakk om nok en regel/lov som det blir umulig å håndheve. Selv marsjer jeg vanligvis et sted mellom 25 og 27 knop, sjelden jeg ser noen som går betraktelig fortere, men noen er det alltids. har ikke sett hittil at det er noe som helst problem, og politiet hjemme i Nøtterøy skjærgården har så vidt jeg vet, ikke tatt noen med høyere fart enn 30 knop som er fartsgrensen utaskjærs. 

At du ikke følger lover og forskrifter uten barnevakt til stede og gjerne bryter de bevisst selv i en nasjonalpark er ikke så veldig interessant. Det vil alltid eksistere "noen", er ikke til å unngå, er ikke noe å bruke mye ressurser på selvsagt. Dere får "gå gratis", selvsagt med en kostnad som alle andre må betale. Nemlig enda flere restriksjoner og regler fordi du, og noen få til, gir faen uansett. 

Det gode er at "folk flest" forholder seg til det som gjelder som de bevisste personene de er og lover og regler overholdes hver eneste dag i tusentall uten å trenge barnevakt for å få det til. Og dermed så vil en også få til det en ønsker å få til i nasjonalparkene, bedre vern av miljø og natur i de områdene. 

Nøtterøy skrev for 3 timer siden:

Å komme med en slik lov er kun symbolpolitikk fra regelkåte politikere, da spesiellt i Oslo om dagen hvor alt med motor skal være ulovlig. Dem om det..... 

Ja det er ditt syn på saken. Vel, "syn" er å ta hardt i, dette virker temmelig blindt. Du ser overhodet ikke noe som helst grunn til at folket som bor langs kysten selv skal få regulere hastigheten på sjøen i sine områder? Fri fart hele veien for deg da? 

Og du mener bestemt at "folk flest" ikke er i stand til å følge en lov med mindre de er under permanent kontroll av politi? Temmelig nedlatende tanker om folk flest i tilfelle... og det er selvsagt helt feil. At det alltid er noen unntak, som du sier du selv er, greit, det vet alle. Men å prøve å gjøre alle til unntakene er rett og slett skivebom. 

Pinkvin skrev 51 minutter siden:

At du ikke følger lover og forskrifter uten barnevakt til stede og gjerne bryter de bevisst selv i en nasjonalpark er ikke så veldig interessant. Det vil alltid eksistere "noen", er ikke til å unngå, er ikke noe å bruke mye ressurser på selvsagt. Dere får "gå gratis", selvsagt med en kostnad som alle andre må betale. Nemlig enda flere restriksjoner og regler fordi du, og noen få til, gir faen uansett. 

Han skriver såvidt jeg kan se at han marsjer i 25-27 knop i 30-knopssone. Jeg tror ikke det teller som å "bryte lover og forskrifter"... :saint:

Guest Avmønstret#
jotto skrev for 1 time siden:

Han skriver såvidt jeg kan se at han marsjer i 25-27 knop i 30-knopssone. Jeg tror ikke det teller som å "bryte lover og forskrifter"... :saint:

Oops, takk for at du så, og påtalte den. Blemme fra meg.

Og uforbeholden unnskyld til @Nøtterøy!

Til alle dere som ikke vil ha lover og regler med mindre myndighetene vil, eller kan, sette inn tilstrekkelige ressurser for å sørge for at alle som måtte bryte slike blir tatt så tør jeg minne om at selv ikke Stasi klarte det. Med andre ord kan man lure på hva slags samfunn dere ønsker dere.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Mouche skrev 1 minutt siden:

Til alle dere som ikke vil ha lover og regler med mindre myndighetene vil, eller kan, sette inn tilstrekkelige ressurser for å sørge for at alle som måtte bryte slike blir tatt så tør jeg minne om at selv ikke Stasi klarte det. Med andre ord kan man lure på hva slags samfunn dere ønsker dere.

Du Mouche, du Mouche. Du leser alltid innlegg som fanden leser bibelen :nonod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...