Jump to content

Ny fartsgrense i Oslofjorden, maks 25 knop

Code0

Recommended Posts

Guest Avmønstret#
pipe skrev 2 minutter siden:

Dette se vi resultatet av i hele Norge da for mange sutter over fartsgrensen der de bor slik at trafikken går som lusa på tjærekosten etter vært som fartsgrensene dropper.

Greit å se begge perspektivene. Er en del "miljøgater" som går i sneglefart når jeg kjører til vestlandet, hvor en før kunne holde grei fart. 

Men ingen trenger å så mye som tenke på å fjerne 40 sona her i bygda, hvor våre egne unger skal krysse gata på vei til skolen. Og jeg mener at i en eller annen avveining så vil det lokale perspektivet veie tyngst i sammenhenger som dette. Det samme om det skulle gjelde den lokale skjærgården. 

pipe skrev 2 minutter siden:

Nå ja det er vel ofte lokale også blir tatt når fartsgrensene oppleves helt tullete

Klart lokale også blir tatt. At de ønsker en regulering betyr vel neppe at de er feilfrie, tvert i mot ofte :-)

Guest Avmønstret#
Nøtterøy skrev for 3 timer siden:

At dere gidder!

Takk det samme ;-)

Denne saken var vel at sykkelbyrådet i Oslo vil ha gangfart i havnebassenget sitt, noe de så vidt jeg vet står fitt til å kunne bestemme.

Riktig, folk i Oslo ønsker lavere fart "i fjæra" i sin kommune

Men igjen, utaskjærs går "trafikken" som jeg har observert den sjelden over 25-30 knop.

Er ikke alt for ofte inne i "tarmen" mot Oslo. Men sikkert riktig det. Samtidig har jeg aldri sett båter/RIB og scooter gå så fort i hele mitt liv som akkurat der. Husker særlig en gang jeg kom litt sånn i tussmørket for motor, vindstille og fint på fjorden. Hørte lyden før jeg så noe. Det gikk så inn i helv... kan en RIB gå i 60-70-100 knop? Umulig å anslå fart selvsagt, men har aldri sett maken, og det var to av de. 

Kanskje 100 knop generelt er helt greit i Oslofjorden? Men om det er noen nå, så blir det flere som kan og vil kjøre i 100 knop der. Men er Oslofjorden rette plassen å gå i 100 knop? Det syns jeg folka som bor der skal bestemme. 

10 hours ago, Komodo said:

Da synes jeg du skal gå tilbake en gang til og se hva jeg har sitert deg på. Er det noen som mener at alle  lovbrytere skal bli tatt? Tror de fleste mener at det er urealistisk. Problemet jeg og enkelte andre påpeker er lover som i praksis ikke blir håndhevet. Ser du nyansene her?

Ser at du gjentar denne påstanden om at dette er "lover som i praksis ikke blir håndhevet, og når jeg da linker til avisoppslag som viser det motsatte så er eneste reaksjion at Ida Marie iii er enda en gang i det morsomme hjørnet og påpeker at man har googlet noe og du og andre klapper og smiler og er så enige. Nå er jo denne frøkna stort sett opptatt av å ta mannen, stakkars jentunge, åpenbart ikke mye balltalent der i gården!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Guest Avmønstret#
Mouche skrev 3 minutter siden:

Ser at du gjentar denne påstanden om at dette er "lover som i praksis ikke blir håndhevet, og når jeg da linker til avisoppslag som viser det motsatte så er eneste reaksjion at Ida Marie iii er enda en gang i det morsomme hjørnet og påpeker at man har googlet noe og du og andre klapper og smiler og er så enige. Nå er jo denne frøkna stort sett opptatt av å ta mannen, stakkars jentunge, åpenbart ikke mye balltalent der i gården!

Og det virker som de aksepterer en baklengs/umulig bruk av "årsak---->virkning". Som om det er kontroll, som ligger bak i tidsforløpet, angir hva som skjer før kontrollen.

Folk flest skjønner sammenhenger og logikk godt og håndhever lovene helt av seg selv, både uten veiledning og uten trusler om kontroll eller å bli "tatt". Lovene virker svært godt uten spesielle tiltak. 

At noen få utskudd alltid gir faen og aktivt går inn for å bryte loven er ikke noe en kan bruke som argument for hvordan lovgivning generelt bør organiseres. 

Mouche skrev 1 time siden:

Ser at du gjentar denne påstanden om at dette er "lover som i praksis ikke blir håndhevet, og når jeg da linker til avisoppslag som viser det motsatte...

Greit at du kan vise til et og annet avisoppslag om at onkel har vært ute på oppdrag osv. Men det er ikke en gang toppen av isfjellet. Enkelte saker er kun symbolpolitikk på at en lov blir håndhevet. Jeg vet ikke hvordan det fungerer der du ferdes, er det Blindleia? Men her på Hvaler vet jeg litt om hvordan det er. 

Mouche skrev 1 time siden:

så er eneste reaksjion at Ida Marie iii er enda en gang i det morsomme hjørnet og påpeker at man har googlet noe og du og andre klapper og smiler og er så enige.

Kan jo vanskelig gjøre noe annet en å glise av dere to. Dere er jo så morsomme :thumbsup:

33 minutes ago, Komodo said:

Greit at du kan vise til et og annet avisoppslag om at onkel har vært ute på oppdrag osv. Men det er ikke en gang toppen av isfjellet. Enkelte saker er kun symbolpolitikk på at en lov blir håndhevet. Jeg vet ikke hvordan det fungerer der du ferdes, er det Blindleia?

Ja, området rundt Lillesand eller Asker og Bærum, og der er det hyppig besøk av politibåt/er og stadige oppslag i avisen om folk som har fått bot for manglende lanterneføring og/eller fart og/eller promille, men sikkert mange som slipper unna. Det er vel det samme på veien hvor det anslås at rundt 140.000 bilister kjører med promille/rus hver dag, men det betyr vel at det er for lite kontroll der også da så man kan like gjerne droppe hele loven siden så få blir tatt?

Du får spørre frøkna hvordan man kan finne slik informasjon (selv) siden man neppe finner svaret ut av kjøkkenvinduet (i tåkeheimen) og for all del ikke nevn google for da får hun nok anfall!

On 6/9/2019 at 12:00 AM, Grønnskollingen said:

"forskrift om fartsbegrensning i sjøen for Oslo kommune."

Vil gjerne høre hvilke motforestillinger folk måtte ha til en maksfart på 25 knop i havnebassenget utenfor Aker Brygge og de umiddelbare områdene rundt.

Øke dagens fartsgrense med 20 kn? Tror jeg ikke er lurt ... Har ligget på Aker Brygge når brannvesenet har passert i full fart. Var på "cafe" selv da det skjedde, men folk påstod seildrevet var over vann ... Om "kreti og pleti" skal dundre rundt i området med fjordplogene sine blir det neppe uten skadevirkninger ...

On 6/9/2019 at 7:17 AM, janet said:

Hurtiggående flerskrogsferger,

går de kjappere enn 25 knop? I så fall kan en slik fartsgrense gi fergeselskapene noen utfordringer.

Det er en del slike ferger, både i Oslo og  i

Nesodden, Frogn, Røyken, Asker og Bærum.

De hurtiggående enskrogsfergene som i sin tid ble brukt gjorde over 30 knop,

vet ikke hva katamaranene gjør.

De har dispensasjon til å gå noe raskere enn dagens 5kn-grense der den gjelder i Oslo. Tviler på de går mye raskere enn 25 der det ikke er grense, og i tilfelle kan de sikkert få disp til å gå i 30.

Redigert av quantumduck (see edit history)
20 hours ago, Pinkvin said:

Ja, delvis. Her jeg bor nå ble det et engasjement fra de som bor her ifht at fartsgrensa var for høy langs deler av riksveien gjennom kommunen. Etter en prosess som tok ca 1,5 år, da fra "folkelig engasjement" til at kommunen "tok saken" ble en 70 sone 60 sone, og en 60 ble 50, med ett godt strekke som ble 40 med "høye fotgjengerfelt". 

Det er på alle måter riktig at det er sånn i ganske mange sammenhenger. Det er de som bor ett sted som har "nærhet til problemet", som ofte kan se de beste løsningene, og som også trenger å oppleve at de har reel makt til å påvirke, i det minste sitt eget nærmiljø. 

Om noen pendlere eller feriebilister bruker noen minutter lengre tid gjennom kommunen, tror ikke noen kunne brydd seg mindre. Det viktige for de som bor der er å vite at ungene og andre er tryggere på veien enn før. 

Hvorfor skal ikke kystkommuner selv kunne regulere hastighetene på sjøen hvis de har ett ønske om det? Ingen åpenbare grunner til at de trenger å ta spesielle hensyn til gjestebåter, hyttebåter eller andre, med mindre de ønsker å gjøre det. Og da stoler jeg på at de klarer å tenke det ut selv. 

Det bør være sånn. 

Antar du vet det ikke er fritt frem overhodet for kommuner å gjøre dette - nettopp fordi det er en del "fellesfunksjoner" her i landet. Oslofjorden må kunne betegnes som en av disse - hva de orker å styre med innenfor de gule-badebøyene er nå så.

Man har jo "galningene" i Oslo - der selv politiet sa at ikke bryr de seg, ikke er det sikkerhet som er grunnen etc. Nærhet til problemet er ikke ensbetydene med god løsning. Og god løsning har flere aspekter enn navelbeskuelse.

Livet har risiko. At maks mopedfart er påkrevd for sikkerheten er nesten litt morsomt. Samme folkene må nok holde seg langt unna enhver vei - livsfarlig...!

20 hours ago, Pinkvin said:

Det blir enda flere som driver med skadelig adferd om det ikke er regler. Det er et fakta som ditt "mindretallsargument" aldri kommer rundt. Ingenting hjelper ifht de som gir fullstendig faen, det betyr ikke at en skal la være å bruke regler på en fornuft måte som reduserer lidelse og elendighet for uskyldig part. 

Jeg tror det er viktig å skille mellom ulike lover, her snakker vi om lokale reguleringer som lokalbefolkningen ønsker selv. Hva gir størst avmakt for folk flest, å ikke selv kunne bestemme over sitt eget nærområde hvis det foregår "uønsket adferd" av ett eller annet slag, eller at ikke alle "blir tatt"? Ingen ønsker et samfunn der det er kontroll på et hvert hjørne. Aller minst de som ikke ønsker reguleringer i det hele tatt, men samtidig argumenterer de med at de ønsker mer kontroll.. men bare som ett vikarierende argument for å selv komme seg unna ansvar når de bryter reguleringen/loven ved å si at det "mangler kontroll". 

At ikke alle blir tatt spiller absolutt ingen rolle. Det store flertallet av folk følger reguleringer uten kontroll. Ja det er mange som kjører snescooter ulovlig i Finnmark, det gjør ikke at reguleringene fungerer dårlig for alternativet..., fjern all regulering og det vil bli fullstendig Texas over natta. 

Det er ikke sånn på sjøen lengre at folk kun er "farlig for seg selv". Uskyldige dør på sjøen pga andre sin adferd. En må bruke de virkemidlene en har for å hindre det. Å virke i ett samfunn står ofte i kontrast med "individ med selvråderett". Og fordelene er så store med en fungerende samfunnsorden at individet ofte må vike. Alternativet... hagle og hermetikk, flybillett til uregulert del av Somalia, der er den personlige friheten fra stat og reguleringer total, men ikke tro den "individuelle mulighetshorisont" er så stor nå som det samfunnets åk er lagt bak. Tenk om førstemann du møter har rifle og lyst på hermetikken din ;-) Det er samfunnsordenen og systemet som gir oss trygghet og frihet, ikke individets mulighet til å gi full pinne og drepe seg selv og et par uskyldige på veien til "frihet". Du beskriver noe som nærmer seg mer den sterkeste sin rett, de beste klarer seg, resten får klare seg selv. 

Fantastisk korttenkt og merkelig argumentasjon.

Hvis flertallet er "lovlydige" så hadde statistikken sett totalt annerledes ut ellers.

Det er også mer enn nok virkemidler i eksisterende lover/regler mtp. hensynsløs adferd som fanger de man trenger å fange. De farligste fanger man ikke uten en viss kontrollvirksomhet - og da klarer du egentlig ikke å avhjelpe det du så gjerne ønsker å hindre; "bøllene" og de som gir f.... 

Det har ingenting med sterkestes rett - det handler om fornuftig nivå på risiko/begrensninger/innsats.

Tror det er relativt begrenst hvor mange uskyldige som dør på sjøen kontra landeveien, og det finnes god statistikk på. "Rørende" at du bryr deg, men totalt feil fokus ift. reeell risiko og dertil hvor innsatsen burde ligge.

Spør igjen... er det mye krasjing her? hva er argumentene? de er jo bare BØTTHØRT over å ha tapt mot vannscooter og ikke fikk differensiere fartøyene , så da gjorde de dette. Har dere i det hele tatt sett noen kjøre gris/fort i områdene som nå omfattes? 

Dere som sutrer over fart, har dere i det hele tatt eid/kjørt noe raskt? virker som mange av de som argumenterer bare har ratta ting som går sakte, og egentlig ikke vet hva de snakker om. 

Her er tråsykkelgutta i harnisk over at noen med motorsykkel kjører i samme fil som de og vil ha det stoppet. 

Redigert av andersb (see edit history)
Pinkvin skrev for 15 timer siden:

Samtidig har jeg aldri sett båter/RIB og scooter gå så fort i hele mitt liv som akkurat der. Husker særlig en gang jeg kom litt sånn i tussmørket for motor, vindstille og fint på fjorden. Hørte lyden før jeg så noe. Det gikk så inn i helv... kan en RIB gå i 60-70-100 knop? Umulig å anslå fart selvsagt, men har aldri sett maken, og det var to av de. 

Kanskje 100 knop generelt er helt greit i Oslofjorden? Men om det er noen nå, så blir det flere som kan og vil kjøre i 100 knop der. Men er Oslofjorden rette plassen å gå i 100 knop? Det syns jeg folka som bor der skal bestemme. 

Her beviser du egentlig bare at du ikke kan anslå fart, det har du helt rett i. 100 knop er vanvittig fort, som jeg skrev tidligere så ser jeg sjelden båter gå noe særlig over 30 knop til vanlig. Enkelte modeller til f.eks Goldfish kan gjøre opptil 80 knop, skal du opp i 100 så snakker vi løps båter. Selv vanlige rib'er med store 200 + hk motorer gjør sjelden over 50 knop. Noen kan sikkert finnne enkelte eksempler på båter som går fortere, men jeg har aldri sett noen av de race rundt i skjærgrden en sommerdag, eller i hvertfall ikke i mørket.

Men hvorfor ikke bare si 1000 knop, du skjønner jo tydeligvis ikke noe av dette allievel.

andersb skrev 51 minutter siden:

Spør igjen... er det mye krasjing her? hva er argumentene? de er jo bare BØTTHØRT over å ha tapt mot vannscooter og ikke fikk differensiere fartøyene , så da gjorde de dette. Har dere i det hele tatt sett noen kjøre gris/fort i områdene som nå omfattes? 

Vet ikke om du har vært i hovedstaden med båt noen gang men i innseilingen til Oslo Havn har vi et trangt område der leden går forbi Dyna fyr.  Her er det i prinsippet fri fart da avstand mellom land på hver side overstiger 300 meter. Det er likevel trangt da det ligger to lykter og et sjømerke på linje på tvers av lede her og i tillegg er det sannsynligvis Norges mest trafikkerte sjøområde sommerstid. 
Her kan man dessverre oppleve RIBer og andre hurtiggåede båter i 30-40 knop.  I den farten skal det bare et lite øyeblikk uoppmerksomhet til eller en teknisk svikt (brudd på styrestag) så kan katastrofen være et faktum. Jeg ser ingen grunn til å vente på at dette skjer før man innfører hastighetsregulering.

Redigert av Lazyjack (see edit history)
10 minutes ago, Lazyjack said:

Vet ikke om du har vært i hovedstaden med båt noen gang men i innseilingen til Oslo Havn har vi et trangt område der leden går forbi Dyna fyr.  Her er det i prinsippet fri fart da avstand mellom land på hver side overstiger 300 meter. Det er likevel trangt da det ligger to lykter og et sjømerke på linje på tvers av lede her og i tillegg er det sannsynligvis Norges mest trafikkerte sjøområde sommerstid. 
Her kan man dessverre oppleve RIBer og andre hurtiggåede båter i 30-40 knop.  I den farten skal det bare et lite øyeblikk uoppmerksomhet til eller en teknisk svikt (brudd på styrestag) så kan katastrofen være et faktum. Jeg ser ingen grunn til å vente på at dette skjer før man innfører hastighetsregulering. 

Her er vel avstandene mellom 100-300m mellom hver side som du sier. 25knop er mopedfart, 50 knop er motorveihastighet.

Avstandene på landejorda er knappe metere.

Er folk på sjøen så hinsides mye mer inadekvate enn på landejorda, eller er det en kunstig risikooppfatning?

Ventus skrev 29 minutter siden:

Her er vel avstandene mellom 100-300m mellom hver side som du sier. 25knop er mopedfart, 50 knop er motorveihastighet.

Avstandene på landejorda er knappe metere.

Er folk på sjøen så hinsides mye mer inadekvate enn på landejorda, eller er det en kunstig risikooppfatning?

Er faktisk en interessant sammenligning...

Motorvei i Tyskland...100 knop eller mer om du greier...avstand til sidene en god meter....

På sjøen 30 knop og flere hundre meter til sidene... joda, det er forskjellig...men likevel et kvante sprang i sikkerhets margin forskjell...

Guest Avmønstret#

Pussig hvordan matematikk skal forklare hvorfor folka i en kystkommune bør tillate høy hastighet i sitt nærmiljø eller ikke :-) 

Opplevd trygget  for Leif som pleier å ligge i sin grå Pionerjolle og fisker på seigrunna, eller for foreldrene til ungene som er ute å prøver seg med seiljolla, eller for tante Ruth som pleier å svømme over til Flatskjæra for å sole seg ute av syne for andre. Handler det om matte, meter pr. sekund? Eller er det så enkelt at "vil vi ha fritidsbåter som kjører i 30-40-100 knop her"? Og hva har vi å tjene på det? 

Jeg er helt sikker på at lokalsamfunnene langs kysten kommer til å gjøre gode og kloke avgjørelser. 

Guest Avmønstret#
Nøtterøy skrev 1 time siden:

Her beviser du egentlig bare at du ikke kan anslå fart, det har du helt rett i. 100 knop er vanvittig fort, som jeg skrev tidligere så ser jeg sjelden båter gå noe særlig over 30 knop til vanlig. Enkelte modeller til f.eks Goldfish kan gjøre opptil 80 knop, skal du opp i 100 så snakker vi løps båter.

Godt mulig det. Har sett offshore racing, men da var det en del sjø så farten begrenset seg. Det jeg opplevde i Oslofjorden er det raskeste jeg har sett med egne øyne på sjøen noen gang, det gikk noe inn i helvete fort, nesten så jeg ikke trodde det jeg så. Faktisk var det vanskelig å se hva det var. 

Synd du ikke var der, du kunne åpenbart kommet med ett langt mer konkret anslag både på båttype og fart. 

Selv vanlige rib'er med store 200 + hk motorer gjør sjelden over 50 knop. Noen kan sikkert finnne enkelte eksempler på båter som går fortere, men jeg har aldri sett noen av de race rundt i skjærgrden en sommerdag, eller i hvertfall ikke i mørket.

Som sagt, synd du ikke var der og fikk se det med egne øyne. 

Men hvorfor ikke bare si 1000 knop, du skjønner jo tydeligvis ikke noe av dette allievel.

Ikke sant.

Og det er jo det vesentligste, at folk flest ikke engang kan skille på 50 og 1000 knop, eller RIB og racerbåt. Det er jo kjempeviktig :-)

Guest Avmønstret#
Ventus skrev for 4 timer siden:

Det har ingenting med sterkestes rett - det handler om fornuftig nivå på risiko/begrensninger/innsats.

Å? Handler det ikke bare om hva ett lokalsamfunn/kommune ved kysten ønsker? Tror du de sitter med kalkulator og beregner risiko? :-) 

Ventus skrev for 4 timer siden:

Tror det er relativt begrenst hvor mange uskyldige som dør på sjøen kontra landeveien, og det finnes god statistikk på. "Rørende" at du bryr deg, men totalt feil fokus ift. reeell risiko og dertil hvor innsatsen burde ligge.

Igjen, du tror lokalsamfunnet drar frem kalkulatoren. "Skal vi se, nå skal vi regne ut om vi ønsker fritidsbåter i over 5-25... hva som helst knop i vår skjærgård"... hmmm. skal vi se. Tallet ble 42, ja da må det bli fri fart da gitt :-D

Kan virke som du forveksler hensikten med lover og reguleringer med en kalkulator. 

8 hours ago, andersb said:

Tror du virkelig på hva du skriver mht at dette er en gjeng med hevngjerrige surpomper som bare vil deg det verste? Kanskje du burde engasjere deg politisk?

Guest Avmønstret#
Mouche skrev 18 minutter siden:

Tror du virkelig på hva du skriver mht at dette er en gjeng med hevngjerrige surpomper som bare vil deg det verste? Kanskje du burde engasjere deg politisk?

Eller ikke? ;-) Noen ganger er sosiale media helt greit, og spesielt om henvisninger til andre sin anal er en del av budskapet. :-D

8 hours ago, Pinkvin said:

Pussig hvordan matematikk skal forklare hvorfor folka i en kystkommune bør tillate høy hastighet i sitt nærmiljø eller ikke :-) 

Opplevd trygget  for Leif som pleier å ligge i sin grå Pionerjolle og fisker på seigrunna, eller for foreldrene til ungene som er ute å prøver seg med seiljolla, eller for tante Ruth som pleier å svømme over til Flatskjæra for å sole seg ute av syne for andre. Handler det om matte, meter pr. sekund? Eller er det så enkelt at "vil vi ha fritidsbåter som kjører i 30-40-100 knop her"? Og hva har vi å tjene på det? 

Jeg er helt sikker på at lokalsamfunnene langs kysten kommer til å gjøre gode og kloke avgjørelser. 

Jeg er også sikker på at noen ikke klarer å forholde seg til tall og kanskje får angst av kalkulatoren. Men det meste er faktisk matematikk om man liker det eller ikke.

At noen ikke klarer å legge sammen to og to,  men har fått litt for mye makt er sjelden oppskriften på et godt resultat.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...