Jump to content

Aksel spinner på klemflensen splinten røk tvert av

BOBO II

Recommended Posts

Hulda skrev for 14 timer siden:

Så du det @Roger jo, @Komodo kaller deg for en gammal gubbe :-)

Hei! Jeg sa gubber, ikke gamle :giggle:

Men som Roger Jo hinter om, hvordan går det med demonteringen @Bergstad? Fant nå din gamle tråd om den uheldige episoden med nedsotet motorrom:

https://baatplassen.no/i/topic/121105-uheldig-avsluttning-på-ferie-fikk-hele-båten-fylt-med-svart-sot/#comments

Ser av den tråden at du hadde samme uheldige episode den gang med at splinten røk, og aksel roterte i klemflens. Men som det også kommer fram av tråden, så var jo begge aksler ute også da for retting. Det innebærer jo bla. at klemflensmonteringen er fra den gang. Men det har vel gått litt for lang tid nå til at verkstedet er ansvarlige for montasjen. Jeg synes uansett det er trist. Man burde ikke risikere at propellakselen løsner i klemflensen hvert tredje eller fjerde år. Da er den noe feil, enten med pasninger eller montasje.

For å forsøke en form for rescue, så bør Bergstad forsøke å få klemflensen i en slik posisjon at han kan få "doret" ut restene av fjærsplintene. Disse er av hardt materiale og kan ha skapt et radialt spor på innsiden av klemflensen som umuliggjør vanlig avtrekk.

Jeg antar at du har to fjærsplinter. Den ene montert inni den andre. Utfra husk så mener jeg at hos meg så var det Ø12mm og Ø8mm

Årsak.

Har en mistanke om, under remontering,  at aksel er vridd 180 grader i forhold til original boring av fjær-splint hull!

Ved montering av ny aksel, og hvor det skal monteres fjærsplinter, så skal splintene alltid monteres slik hullet er boret! Det er derfor viktig at der avesettes "overett-merker" mellom aksel og  klemflens!

Ved ny-montering skal klemflens spennes fast i riktig posisjon! Deretter bores hull for fjærsplint gjennom klemflens og aksel! 

En slik boring er sjelden 100%. Når aksel, ved evt. aksel-trekk, monteres 180 grader feil, så vil kraften for tildragning av boltene i klemflensen bli påført fjærsplintene i stedet for å klemme rundt aksel.

Et annet moment som bør belyses er propell-hubens klaring til støtte-lageret. TS skriver at han har en forskyvning på ca.25mm. Hvis denne overstiger klaring til støtte-lager (Ytre cuttles) så kan dette også ha en skade hvis propellens hub har berørt støttelageret.

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Da var jeg tilbake igjen etter en tur på sjøen for helgen. må bare si at det er bra engasement på dette forumet  Følgende skjedde ved skade for ca 3 år siden da var det SB motor som jeg måtte skifte klemflens da aksel hadde spunnet på flensen. Begge aksler er nye fra den gang og ny klemflens på SB side. Følgende gjorde jeg for å få kommet meg på sjøen i helgen da jeg har en plik ihht forsikringen og begrense skadene som har oppstått. jeg prøvde alt som var i min makt og styrke for å få løs akselen fra flensen noe som var helt umulig  akslingen må ha skjært seg i flensen. jeg tok sjansen på å bore et nytt hull i gjennom flensen og akselen med en gjennomgående bolt på M12 av umbrakotypen bolten ble jeg ble anbefalt hos TESS. Akslingen satt fast og det var ingen fare for at den skulle gå i mot aksel braketten. Fant ut at det var en grei reserveløsning før jeg får opp båten på førstkommende torsdag. da får vi se om propellen har fått noen skader, samt cutless lagerene.. Fikk Vollen Marina til å løfte båten for inspeksjon samt at det vil bli tatt en del bilder slik at takstmannen får noe til gjennomgang.... hvis han ikke har tid til å møte opp.De gutta har vist mye å gjøre om dagen. Vi prøver å få Sleipner til å sende ny aksler, klemflens og nye cutless lager slik at båten blir ferdig til ferien håper jeg. Hvis ikke så får reserveløsningen holde til etter ferien. Mange bilder vil komme etter torsdagen... og jeg som hadde tenkt å legge båten ut for salg denne uken.. godt at det var meg som fikk den i fleisen og ikke ny eier..

FF.

Redigert av Bergstad (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Bra du fikk til en midlertidig løsning slik at du kan bruke båten litt. Tips på å få av flens som sitter hardt har du lenger opp, det går alltid med riktig verktøy. 

Men jeg er nysgjerrig på hvordan det har seg at akselen har løsnet og begynt å spinne. Mistenker at strammeskruene på flensen ikke har blitt trekt hardt nok til. Det kan også rime med at dette har skjedd med den gamle flensen. Hvis jeg gjør noe slikt kjører jeg gjennom gjengene med en gjengetapp før montering for å sikre at gjengene er rene og glatte. Så er det viktig å smøre gjengene med et par dråper olje e.l. for å redusere friksjonen i gjengene under tiltrekning. Målet er at minst mulig av tiltrekningsmomentet skal gå bort i friksjon, og mest mulig omdannes til forspenningskraft som gir en klemkraft mot akselen. Og i ditt tilfelle er det jo liten tvil om at du har mistet dette spennet på akselen. For som @Hulda påpekte lenger opp, den splinten har vel tilnærmet ingen funksjon i forhold til å dra med seg akselen rundt. Dernest er det viktig at skruene trekkes til hardt nok. Riktig forspente skruer løsner ikke. Skruene skal trekkes til nesten helt opp i flytegrensa. Da har den begynt å strekke seg litt, og det er den strekkspenningen i skruen som gjør at du opprettholder klemkraften, og at skruen ikke løsner. Det samme prinsippet som på en topplokksbolt. De trekkes helt opp mot flyt, og de fleste produsenter spesifiserer vel at skruen ikke skal brukes om igjen. De færreste har vel også hørt om topplokksbolter som løsner? Min gjetning er derfor at flensen er feilmontert. 

Komodo skrev 1 time siden:

Bra du fikk til en midlertidig løsning slik at du kan bruke båten litt. Tips på å få av flens som sitter hardt har du lenger opp, det går alltid med riktig verktøy. 

Men jeg er nysgjerrig på hvordan det har seg at akselen har løsnet og begynt å spinne. Mistenker at strammeskruene på flensen ikke har blitt trekt hardt nok til. Det kan også rime med at dette har skjedd med den gamle flensen. Hvis jeg gjør noe slikt kjører jeg gjennom gjengene med en gjengetapp før montering for å sikre at gjengene er rene og glatte. Så er det viktig å smøre gjengene med et par dråper olje e.l. for å redusere friksjonen i gjengene under tiltrekning. Målet er at minst mulig av tiltrekningsmomentet skal gå bort i friksjon, og mest mulig omdannes til forspenningskraft som gir en klemkraft mot akselen. Og i ditt tilfelle er det jo liten tvil om at du har mistet dette spennet på akselen. For som @Hulda påpekte lenger opp, den splinten har vel tilnærmet ingen funksjon i forhold til å dra med seg akselen rundt. Dernest er det viktig at skruene trekkes til hardt nok. Riktig forspente skruer løsner ikke. Skruene skal trekkes til nesten helt opp i flytegrensa. Da har den begynt å strekke seg litt, og det er den strekkspenningen i skruen som gjør at du opprettholder klemkraften, og at skruen ikke løsner. Det samme prinsippet som på en topplokksbolt. De trekkes helt opp mot flyt, og de fleste produsenter spesifiserer vel at skruen ikke skal brukes om igjen. De færreste har vel også hørt om topplokksbolter som løsner? Min gjetning er derfor at flensen er feilmontert. 

Jeg kan være veldig enig med deg Komodo men tror at jeg har truffet noe som har ligget under vannskorpa som ikke jeg har oppfattet før det var for sendt. Når kona reagerer på lyder:yesnod:da lytter jeg på henne. Jeg satt på Flyen og da hører du ikke mye på hva som foregår nede i kjellern.

Boltene på flens satt ganske så hardt. Jeg sjekket boltene før første tur i år da jeg holdt på med oljeskift og skiftet filter. Jeg tror at det må ny aksel og flens. Hvis det viser seg at det ikke går å få av flensen sager jeg av akselen slik at jeg får dratt den ut. 

Redigert av Bergstad (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B

En må starte med det enkle. Hvis borring/passning av klemflens mot aksling er dårlig hjelper det lite å stramme all verdens på hver bolt.

At man borrer og krever perfekt entring ene veien må være feil nesten - i tilfelle er det jo litt "bruk og kast" mellom aksling og klemflens?

Jevnt kontakttrykk over en viss lengde er det som gjelder - gitt at man skal overføre et visst moment. En bolt klemt gjennom på tvers høres om som nødløsning .- og absolutt og selv da ekstremt nok kun det.

Viser til mitt tidligere innlegg!

Boring i aksel Ø50mm med 0,5 mm utenfor radial senter og aksial forskyvning på 0,5mm. Helt OK hvis fjærsplinter monteres i riktig original boret posisjon.

Snur man derimot akselen 180 grader i forhold til klemflensen så blir situasjonen en helt annen !!

Klemflens original skjev-boring.jpg

Klemflen 180gr akselturn.jpg

Redigert av mateco (see edit history)

Ventus skrev 18 minutter siden:

En må starte med det enkle. Hvis borring/passning av klemflens mot aksling er dårlig hjelper det lite å stramme all verdens på hver bolt.

I min forklaring over tok jeg som utgangspunkt at pasningen mellom aksel og flens er riktig. Hvis ikke har man jo to deler som ikke passer sammen, og da er jo montasje uaktuelt. 

Ventus skrev 18 minutter siden:

At man borrer og krever perfekt entring ene veien må være feil nesten - i tilfelle er det jo litt "bruk og kast" mellom aksling og klemflens?

Da regner jeg med du plutselig snakker om splinten gjennom flens og aksel?

8 hours ago, Komodo said:

I min forklaring over tok jeg som utgangspunkt at pasningen mellom aksel og flens er riktig. Hvis ikke har man jo to deler som ikke passer sammen, og da er jo montasje uaktuelt. 

Da regner jeg med du plutselig snakker om splinten gjennom flens og aksel?

Med på den,  og siste avsnitt var for splint ja.

Sitat @ Bergstad ..Boltene løsnet litt for lett men akselen var umulig å få dratt bakover.

Bergstad skrev for 16 timer siden:

Boltene på flens satt ganske så hardt. Jeg sjekket boltene før første tur i år da jeg holdt på med oljeskift og skiftet filter. 

Hvordan sjekket du boltene i våres?

Husk å bestille lang nok aksel. med rett lengde mellom proprell

Det er viktig å sikre en minimumsåpning mellom lager og propell for å sikre vanntilførsel til lageret. Generelt bør denne være en 1/2 akseldiameter opp til ø50mm

Og kontrollere opprettingen.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Tenkte på det samme Roger Jo. Hvis man skal sjekke spenningen på en bolt må man ha flytende moment. Man må da lage et overettmerke på skruehodet i forhold til godset i flensen, løsne en halv omdreining, og trekke til på nytt med riktig moment. Hvis skruen da har den samme indekseringen tyder det på at den satt godt. 

Roger jo skrev 1 time siden:

Sitat @ Bergstad ..Boltene løsnet litt for lett men akselen var umulig å få dratt bakover.

Hvordan sjekket du boltene i våres?

Husk å bestille lang nok aksel. med rett lengde mellom proprell

Det er viktig å sikre en minimumsåpning mellom lager og propell for å sikre vanntilførsel til lageret. Generelt bør denne være en 1/2 akseldiameter opp til ø50mm

Og kontrollere opprettingen.

Ja det er riktig at bolten ikke satt helt som den skulle. Min tanke gikk da til at det hadde blitt noe romslig i flensen pga av spinn på akslingen, men allikevel så er det umulig å få denne av mens flensen sitter på giret. regner med at det har gått varmgang i aksel og flens slik at den er nærmest sveiset fast. Hvis man ser på bildene så er akselen skrudd seg forbi der hvor en kan sette inn en kile. Jeg brukte moment stang men husker ikke hvilke moment jeg hadde. Mulig det var 50nm på første og 70nm på andre og siste tror jeg var 100nm. Jeg har manualen i båten og der står det riktig forklart. avstanden mellom lager og propell fikk jeg forklart at var fra 2,8 til 3,5 cm slik at kjølingen der skulle være bra og ihht  diameter på min aksel på 45mm så skulle det være greit ut i fra hva Roger jo skriver. Jeg bestiller aksel på 2,5m skal gå fin å kappe denne til riktig lengde tror min aksel er på 220cm. Bilde viser den flensen som ble skiftet. 

20190625_091608_resized.jpg.2e2925b62630e298010f9d0f00c4cb15.jpg

Inked20190625_114457_resized_LI.jpg.d7f69ba85b448802ffcbebcae607b91d.jpg

Bergstad skrev 41 minutter siden:

Hvis man ser på bildene så er akselen skrudd seg forbi der hvor en kan sette inn en kile.

Det er her det er feil hos deg, hvis ikke manualen til den klemmeflensen sier noe annet.  normalt er akslen  1mm  på innsiden av klemmeflensen.,

Bergstad skrev 41 minutter siden:

Jeg brukte moment stang men husker ikke hvilke moment jeg hadde. Mulig det var 50nm på første og 70nm på andre og siste tror jeg var 100nm.

Den er grei så sant momentet løste ut før boltene ble mer trekt til og   momentnøkkelen er rett.

momentnøkkelen skal oppbevares med slakk fjær og bør kontrolleres  år om annen

Ellers er @ Komondo metoden over ok.

Ps. brukte du moment stang med skive ved håndtaket?

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Roger jo skrev 2 minutter siden:

Den er grei så sant momentet løste ut før boltene ble mer trekt til og   momentnøkkelen er rett.

momentnøkkelen skal oppbevares med slakk fjær og bør kontrolleres  år om annen

Ellers er @ Komondo metoden over ok.

Moment nøkkelen hadde jeg brukt på bilen i februar  da jeg skiftet bære bruer og hjullager. og den stemte. legger alltid fra meg momentnøkkelen med slakke fjærer. Dette lærte jeg på mek linja da jeg gikk der i ungdommen..

Så ble det noen dager uten tilbakemelding fra meg . Ble løftet opp i Vollen på torsdag for inspeksjon og det ble en liten overraskelse for min del. 
Begge akslinger sto på samme plass i aksel braketten og til min forundring så skjønner jeg ikke at det er mulig når akselen har trukket seg ca 2.5 cm innover i flens.20190627_114830_resized.jpg.6e4531af6539fa20346e9a593c303648.jpg

20190627_150741_resized.jpg.c40297e0ded7d235c48e7ec62ba6c105.jpg

Takst mannen mente at det var kun flensen som ikke var riktig montert da akselen var ny for 3 år siden.
Men jeg kan ikke gi meg på det konklusjonen da det er en del blanke slipemerker på BB propell.Mistenker derfor at det er et tau som har skap denne situasjonen. 

20190628_113158_resized.jpg.abbd4aaad8c088d5a30c3003922bcc7d.jpg

20190628_113205_resized.jpg.98d426d6ae0723b0bcab82bc330cc98a.jpg

20190628_113151_resized.jpg.0821b48149cb902d6e5a54d541f1204b.jpg

Det er tydlig synbart at det øverste hullet til splinten har fått seg en skikkelig smell da hullet er ganske så utvidet i kantene på begge sider 

20190628_113342_resized.jpg.02dcddd8fd490b60fb507dea0418611d.jpg

20190628_113315_resized.jpg.348eccbf2c3ede747f218ce14385d730.jpg

20190628_113416_resized.jpg.a1f60d576f018a987589580129851443.jpg

Men uansett så er begge akslinger tatt ut av båten. Vi tok den avgjørelsen da jeg ikke vil ha den skadde akslingen stående i båten med en Flens som ikke fungerer. Aksling på SB side  ble også ut monter med flens og sendt til Sleipner for produksjon av identisk aksel. dette ble gjort for at vi skal få samme flens og lengde på aksling.

20190628_103051_resized.jpg.9d402d8b624bb444c13ae6e716048665.jpg

Vedlegger noen bilder av flensen også  kan ikke se så mye ut i fra den men ser at det har vært anlegg mot flens i bakkant .

20190628_104400_resized.jpg.a480f7fb4a344e660b2fe2e69a370699.jpg20190628_104327_resized.jpg.509445a269a3ce0a00802a6224a46a58.jpg20190628_104323_resized.jpg.37f465f8391c27b32f72c13a6e667680.jpg20190628_102548_resized.jpg.7bc5bedb12b3b12296c57905c2cfe87a.jpg

Når først akslinger er ute så var det på tide og endre pakkboksen. Tok en bestemmelse på og skifte til Sleipner Tide Marine sine vannkjølte kondomer. mekanikern på Vollen plukket ut begge pakkboksen for og dreie disse ned slik at kondomet kan tres innpå gammel pakk boks.

Skal bli deilig å slippe lekkasjer i fremtiden.

279118e0f03e7afbc7206c618ee9c33c.png.aa502a90ff034e5c1bfc9c5a6b8d5d4e.png

FF...

Huffa meg! Her har det vært krefter i sving !

Jeg formoder at dette er en forsikringssak.

I den forbindelse så mener jeg at det kan være lurt å drenere en skvett av gir-oljen for å sjekke evt. misfarging eller metallpartikler.

Evt. gear-havari, eller skade som senere kan føre til havari, er jo en direkte følgeskade av samme hendelse, 

Bare for å være på den sikre siden!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...