Jump to content

Aksel spinner på klemflensen splinten røk tvert av


BOBO II

Recommended Posts

Hulda skrev 32 minutter siden:

Tide Marine er fra 'top of the shelf', meget bra produkter. Du kan jo ikke selge båten nå? 

he he ....nei du sier noe:confused: begynner å ange litt nå Hulda. men alt har sin tid. Fruen ønsker noe større og kommer det godt vedlikeholdt P50 nyere modell så står den høyt på ønskelisten.

iom at jeg har satt bort jobben så har det blitt gjort noe i dag også de gamle pakk boksene er dreid ned slik at de passer til de nye kondomene.
20190701_153121_resized.jpg.cb1e15fb5102fcb9384a528cdf1ed6fd.jpg

20190701_153130_resized.jpg.b701a909750ce8508d9d41071788c875.jpg

bare håpe på at dette blir Konge...

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
mateco skrev 4 minutter siden:

Huffa meg! Her har det vært krefter i sving !

Jeg formoder at dette er en forsikringssak.

I den forbindelse så mener jeg at det kan være lurt å drenere en skvett av gir-oljen for å sjekke evt. misfarging eller metallpartikler.

Evt. gear-havari, eller skade som senere kan føre til havari, er jo en direkte følgeskade av samme hendelse, 

Bare for å være på den sikre siden!

Mateco det er planlagt har også bestilt ny 30 olje fra Nautic handel men den kommer ikke,, har snart ventet i 1 og 1/2 mnd på den fordømte olja men byttet blir den uansett om jeg må ut og få tak i den andre steder.

prøvde meg i helgen på og ta ut silen men den satt dønn fast. Noen som har et forslag, tørr ikke bryte for mye på deksel vet det er litt vanskelig å få tak i til mine Twind Disk 507..har skrudd in skruen til skiva men tørr ikke bryte for mye20190605_220508_resized.jpg.516d59394f18c27cf4c9dac08b4f53ae.jpg

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Bergstad skrev for 2 timer siden:

Mateco det er planlagt har også bestilt ny 30 olje fra Nautic handel men den kommer ikke,, har snart ventet i 1 og 1/2 mnd på den fordømte olja men byttet blir den uansett om jeg må ut og få tak i den andre steder.

prøvde meg i helgen på og ta ut silen men den satt dønn fast. Noen som har et forslag, tørr ikke bryte for mye på deksel vet det er litt vanskelig å få tak i til mine Twind Disk 507..har skrudd in skruen til skiva men tørr ikke bryte for mye20190605_220508_resized.jpg.516d59394f18c27cf4c9dac08b4f53ae.jpg

 

Du kan prøve å montere en øyebolt med riktige gjenger for deretter å bruke en Glidehammer .

For å drenere oljen så er det vel en egen drenerings plugg lengre nede på selve kassa?

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Bergstad skrev for 3 timer siden:

Begge akslinger sto på samme plass i aksel braketten og til min forundring så skjønner jeg ikke at det er mulig når akselen har trukket seg ca 2.5 cm innover i flens.20190627_114830_resized.jpg.6e4531af6539fa20346e9a593c303648.jpg

Det må jo bety at den akselen har vært montert lengre ut enn den andre. Men du kunne vel se på slitasjemerkene etter cutlesslageret om den hadde flyttet seg?

 

Bergstad skrev for 3 timer siden:

Takst mannen mente at det var kun flensen som ikke var riktig montert da akselen var ny for 3 år siden.
Men jeg kan ikke gi meg på det konklusjonen da det er en del blanke slipemerker på BB propell.Mistenker derfor at det er et tau som har skap denne situasjonen. 

 

20190628_113342_resized.jpg.02dcddd8fd490b60fb507dea0418611d.jpg

 

Feil montasje av akselflens har jo jeg nevnt her tidligere også. Men det behøver jo ikke å bety at det ikke er tau i propellen som har utløst situasjonen. Hvis du f.eks. har fått tau fra en lenk med krepseteiner i propellen kan du jo få en hard belastning som fort kan lage et slikt merke som på bildet over. Jeg synes det høres litt pussig ut hvis et tau i propellen skal få en korrekt montert flens til å spole på akselen. Men såklart, ved en eller annen unaturlig overbelastning så må jo et eller annet ryke. Dersom akselen ikke begynner å spole i flensen vil kanskje fleksikoblingen ryke eller gearkassa skades. Men jeg synes det høres rart ut at en korrekt montert flens skal begynne å spole på akselen av tau i propellen. Tenker da heller at det tauet er en utløsende faktor, men at feilen ligger i montasjen. 

 

Link to post

Da var jeg på sjøen igjen og det holdt akkurat på tiden hos verkstede før de tok ferie. For at jeg skulle få båten på vannet igjen dro eier`n av verkstedet avgårde til til Sleipner torsdag morgen for å hente akslingene slik at båten kom på vannet til ferien. Super service fra Vollen Marineservice V/ Morten. Ingen andre hadde tid til å ta i båten på denne tiden, men der i gården har de en policy at vi tar i mot og står på for kundene som er i trøbbel.
Ny akslingene på vei inn igjen men skifte av gear olje er også preventivt med tanke på at gear kan ha fått seg en smell. Noen dråper med olje ert tatt vare for analyse i tilfelle det har fått en skade samt at silene på giret ble inspisert for eventuelle spor av spon.20190704_125517_resized.jpg.1d34debbc7e4981a889786e8aebe09b4.jpg

20190704_125408_resized.jpg.644c925d24c4be40dc22c3ac2f632c12.jpg

Nye Tide pakkbokser montert. Det skal bli deilig å slippe alt vann drypp inn under kjøring samt justeringer på pakk boksen etter en lang tur. Som bilde viser så ser en at det er del svarte felter  dette kommer fra  teflon pakninger som gjorde at vanne ble svart.

20190704_125556_resized.jpg.e7d62641aea794e8e50f0f48979e2f76.jpg

SB aksling på vei inn med ny pakkboks.

20190704_125605_resized.jpg.bf6a0707273f260d77b86ec2032ad50a.jpg

BB aksel med ny klemflens 

20190704_161735_resized.jpg.34e76b367d4911e06775b4cdb2825bf7.jpg

Her er kjølingen på plass med overgang til BB pakkboks i tilfelle kjølingen fra en av motorene skulle gå tett. Har ikke sett dette i praksis før og tror ikke Volvo kondomet har en slik reserveløsning i tilfelle svikt.

20190704_161747_resized.jpg.9c6c8c758da5c5a128083d2aedb7f8fa.jpg

Fikk testet ut det nye systemet i går kveld ingen vibrasjoner ei heller noe lekkasje fra pakkboks Så da sier jeg meg fornøyd :yesnod:

Får håpe den nye rederen blir like fornøyd.:saint:
God sommer der ute til alle på forumet:sailing: 

 

 

 

Redigert av Bergstad (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

Oppretting av motorer ble gjort for 3 år siden. Når akslinger ble tatt ut sist uke ble ingen avik funnet i forhold til motor. Flensen ble justert og akslingen gikk rett inn. Etter en test tur ble alt kontrolert og sjekket med null i avik. Vel vel det kan tenkes at det må en kontroll og justering etter litt bruk.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Komodo skrev for 17 timer siden:

Den som kjøper den båten må vel få minimalt av overraskelser de nærmeste årene! Her har jo det meste blitt skiftet og overhalt etterhvert.

Komodo i mitt hode så er det viktig med servicer oppgraderinger samt at alt utstyr har sin levetid. Med tanke på et salg i fremtid ble det besluttet  da jeg kjøpte båten at vi måtte se 5-10 år fremover. Gammelt utstyr skulle ut før det sviktet eller det ble en sikkerhetsrisiko.

Men de som har fulgt mine tråder her inne så har de sikkert oppfattet at  jeg gått på en smell eller to. Det som er sikkert alt kan ryke og da skjer det som regel når det passer minst. Men i utgangspunktet så er det lommeboken som bestemmer hvor lang en skal strekke seg. Selvfølgelig er det noen ting i båten som er like gammel som båten og da blir det en vurdering. Men jeg har prøvd i lengste å ikke gå på akkord med sikkerheten ombord.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
SoBo skrev for 12 timer siden:

Det der ble knallbra Bergstad :thumbsup:

Har du solgt båten å gått over til bobil nå :confused:

He he SoBo ja faktisk så blir jeg landkrabbe fra onsdag neste uke. Båten ble solgt i går mye trøkk fra seriøse båtfolk og ikke seriøse:smash: landkrabber. men sånn er det når mann stikker tryne frem inne på finn.no.
Sobo no no..... bobil blir det ikke på meg og fruen, vi avventer med kjøp av ny båt nå før ferien. Men finn.no og diverse andre sider blir søkt igjennom flere ganger om dagen. Jeg vet at jeg kommer til å bli en meget vanskelig potensiell kjøper hvis jeg finner et bra eksemplar av drømmebåten.  

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...