Jump to content

Båtfrakt Os til Oslo, Targa 37

Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

@Bjørn Løvjomås, i det området du er i nå - har jeg mistet autopilot med to forskjellige båter med 5 års mellomrom.

Har i ettertid hørt at det er noe som forstyrrer signaler, men vet ikke noe mer enn det. 

Første båt var min gamle Targa 37 med Raymarin autopilot. Den turen var i 2014. Var tildels mye sjø over sletta og nattekjøring, men "måtte" til Mandal pga et værvindu. Ble en anstrengende tur. Startet den morgenen fra Måløy og la til i Mandal 03.30 med utseilt 330nm. 

Min nye båt hentet jeg i Bergen også med Raymarin autopilot. I akkurat samme området skjedde det samme i fjor sommer. 

Koblet inn og ut hele tiden. Men denne tiden var på dagen og en slette så fin at det var lite problem å kjøre uten.

Du er vel i samme område nå, og om alt fungerer fint igjen etter Mandal, så har du kanskje opplevde det samme som meg?

Mvh

Tor Arild

Det stemmer godt med min opplevelse. 

Når du er en time fra Mandal (i 20knop), vil du oppleve at autopilot holder seg "på" lenger og lenger om du har samme "syndrom" som meg. 

Etter Kristiansand var alt som normalt igjen. Snedig at det skjer med to forskjellige båter med noen års mellomrom. 

Mvh

Tor Arild

12 minutes ago, Zitt said:

....og så må båten innom Headquarter for kontroll og stempling av hentepapirene. Prosedyrene er viktige og de samme hver gang. Det spesielle er jo at overkontrolløren er med denne gangen, og dermed er det mindre muligheter for korrupsjon. :giggle:

Skulle likt å sett en video av bjørn som flyr mellom for- og baksiden av skranken og opptrer vekselvis som streng kontrollant og ydmyk transportør med lua i handa:lol:

Mvh. SAP

Jeg fant den i et rom foran akterkabin. 

20190625_130252.jpg.005f9590f8c162939c551d63d4eb961d.jpg

Fiklet litt med ledningene både her og der, blant annet backbone kabel helt til venstre i bildet. Når jeg så kom opp så virket det.

20190625_131332.jpg.ef2d493554cb7b7c995ded28bc01371a.jpg

Ikke lett å feilsøke alene på slike feil.  Men får håpe den holder til Oslo nå da, så får vi tipse eier om feil. Han er informert så langt. 

Endelig ble det Bobåt

Hehe.. 4 timer. Mnja.. Det går nok ikke.. men. Blåser enda litt fra øst her, så får vel være fornøyd med 8 tenker jeg.?

Det absolutt verste er at jeg glemte helt å ta bilde av begge båtene. Mulig jeg må gi både kontrollør og båtfrakter sparken?

Redigert av Bjørn Løvjomås (see edit history)

Endelig ble det Bobåt

Det ser ut som det blir meget bedre så fort smetter inn etter rakke etterpå og holder deg langs land videre.

Mer nordlige vinder, og sjøen fra SØ vil også dreie mer mot nord pga vinden jo lengre nordøst du kommer.

Raskeste blir ofte langs land, til verdens ende og inn ved Krukkhavn på hvasser, bolerne. Evt vrengen om det fortsatt er mye fra øst.

1 hour ago, Bjørn Løvjomås said:

Hehe.. 4 timer. Mnja.. Det går nok ikke.. men. Blåser enda litt fra øst her, så får vel være fornøyd med 8 tenker jeg.?

Det absolutt verste er at jeg glemte helt å ta bilde av begge båtene. Mulig jeg må gi både kontrollør og båtfrakter sparken?

Unnskyldninger, unnskyldninger. Her sitter jeg og venter med kaviar og osteblingsene (i den rekkefølgen :wink:) klare. Straffen får bli at du må lage blingser til meg med kaviaren nederst neste gang. Skal vi si ett måltid pr time du blir forsinket? :giggle:

Mvh. SAP

Om det er krapp sjø, så hjelper det veldig som tkb skriver å presse baugen ned. 

Noe annet som hjelper i tillegg til å presse baugen ned om sjøen er krapp, er faktisk å gjøre motsatt av veldig mange båter: Heve farten til 26-28 knop. Båten løfter seg noen cm mer ut av vannet og går mer over. 

Hilsen en som har kjørt Targa 37 fra Tromsø og hjem (Tønsberg).

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...