Bjørn Løvjomås Svart 25.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2019 Autopilot har sovnet stille inn. Dermed blir det litt mer ratting, og litt mindre skriving Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
sap_2000 Svart 25.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2019 3 minutes ago, Bjørn Løvjomås said: Autopilot har sovnet stille inn. Dermed blir det litt mer ratting, og litt mindre skriving Du må fokuserer på den positive helseeffekten det har at armene får kjørt seg litt mer hehe Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Trond123 Svart 25.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2019 Hadde tilsvarende problem med min autopilot i fjor. "Mistet kontakt med kompasset." Hos meg var det styringsenheten for autopiloten som måtte byttes. Sitér dette innlegget Link to post
Tor Arild Svart 25.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2019 @Bjørn Løvjomås, i det området du er i nå - har jeg mistet autopilot med to forskjellige båter med 5 års mellomrom. Har i ettertid hørt at det er noe som forstyrrer signaler, men vet ikke noe mer enn det. Første båt var min gamle Targa 37 med Raymarin autopilot. Den turen var i 2014. Var tildels mye sjø over sletta og nattekjøring, men "måtte" til Mandal pga et værvindu. Ble en anstrengende tur. Startet den morgenen fra Måløy og la til i Mandal 03.30 med utseilt 330nm. Min nye båt hentet jeg i Bergen også med Raymarin autopilot. I akkurat samme området skjedde det samme i fjor sommer. Koblet inn og ut hele tiden. Men denne tiden var på dagen og en slette så fin at det var lite problem å kjøre uten. Du er vel i samme område nå, og om alt fungerer fint igjen etter Mandal, så har du kanskje opplevde det samme som meg? Mvh Tor Arild Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 25.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2019 Den ramlet ut ca ved Obrestad første gang, å ble helt borte ved Eigerøya Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Tor Arild Svart 25.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2019 Det stemmer godt med min opplevelse. Når du er en time fra Mandal (i 20knop), vil du oppleve at autopilot holder seg "på" lenger og lenger om du har samme "syndrom" som meg. Etter Kristiansand var alt som normalt igjen. Snedig at det skjer med to forskjellige båter med noen års mellomrom. Mvh Tor Arild Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 25.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2019 Se det.......... kommet deg til hjemmlige trakter i godt driv ser jeg Har ikke fått tid til å følge med så veldig siste døgnet men bedre tid i dag (tror jeg) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Zitt Svart 25.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2019 ....og så må båten innom Headquarter for kontroll og stempling av hentepapirene. Prosedyrene er viktige og de samme hver gang. Det spesielle er jo at overkontrolløren er med denne gangen, og dermed er det mindre muligheter for korrupsjon. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 25.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2019 Hehe og så ligger RS og Politiet i veeldig nært område og ser at alt går riktig for seg Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
sap_2000 Svart 25.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2019 12 minutes ago, Zitt said: ....og så må båten innom Headquarter for kontroll og stempling av hentepapirene. Prosedyrene er viktige og de samme hver gang. Det spesielle er jo at overkontrolløren er med denne gangen, og dermed er det mindre muligheter for korrupsjon. Skulle likt å sett en video av bjørn som flyr mellom for- og baksiden av skranken og opptrer vekselvis som streng kontrollant og ydmyk transportør med lua i handa Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 25.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2019 Morroklumpen, jeg står jo med lua i handa både foran og bak skranken...??? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Trond123 Svart 25.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2019 52 minutes ago, sap_2000 said: Skulle likt å sett en video av bjørn som flyr mellom for- og baksiden av skranken og opptrer vekselvis som streng kontrollant og ydmyk transportør med lua i handa Ja, det hadde vært noe! Du tar vel utfordringen, Bjørn. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 25.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2019 Det var godt med litt mat nå, mens jeg nyter ettermiddags kaffi og stempler papirer.. er det noen som vet hvor kurskomputer sitter på Targa 37? 2010 modell Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Chilli Solbris Svart 25.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2019 Fikk endelig lest meg opp på henteturen din @Bjørn Løvjomås! Fått mye av det samme været som meg du da skjønner jeg! Det ble jo som kjent ingen tur innom stemplingskontoret for min del denne gangen!??? God tur videre!??? Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Tor Arild Svart 25.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2019 @Bjørn Løvjomås, i min Targa var den i skapet under styreposisjonen. Andre hadde den ved PCU i motorrommet. Mvh Tor Arild Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 25.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2019 Jeg fant den i et rom foran akterkabin. Fiklet litt med ledningene både her og der, blant annet backbone kabel helt til venstre i bildet. Når jeg så kom opp så virket det. Ikke lett å feilsøke alene på slike feil. Men får håpe den holder til Oslo nå da, så får vi tipse eier om feil. Han er informert så langt. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
LALUNA II Svart 25.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2019 Der starter du opp igjen god tur videre til dest Srlandet ;-) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 25.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2019 Går bare i mellom jollene foreløpig. Får investere i en dusj og, når jeg først er hjemme. Men stikker snart ... Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Trond123 Svart 25.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2019 Godt du fikk liv i autopiloten igjen. Gjør livet lettere. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 25.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2019 Da var vi i gang igjen. Håper @Erikda har dempet sjøen for meg. Han er jo en formidabel kar. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
sap_2000 Svart 25.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2019 (redigert) Sees om noen timer da ? Time to beat er 4 timer ? sitter med stoppeklokka ? Redigert 25.Juni.2019 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 25.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2019 (redigert) Hehe.. 4 timer. Mnja.. Det går nok ikke.. men. Blåser enda litt fra øst her, så får vel være fornøyd med 8 tenker jeg.? Det absolutt verste er at jeg glemte helt å ta bilde av begge båtene. Mulig jeg må gi både kontrollør og båtfrakter sparken? Redigert 25.Juni.2019 av Bjørn Løvjomås (see edit history) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
sap_2000 Svart 25.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2019 Det ser ut som det blir meget bedre så fort smetter inn etter rakke etterpå og holder deg langs land videre. Mer nordlige vinder, og sjøen fra SØ vil også dreie mer mot nord pga vinden jo lengre nordøst du kommer. Raskeste blir ofte langs land, til verdens ende og inn ved Krukkhavn på hvasser, bolerne. Evt vrengen om det fortsatt er mye fra øst. 1 hour ago, Bjørn Løvjomås said: Hehe.. 4 timer. Mnja.. Det går nok ikke.. men. Blåser enda litt fra øst her, så får vel være fornøyd med 8 tenker jeg.? Det absolutt verste er at jeg glemte helt å ta bilde av begge båtene. Mulig jeg må gi både kontrollør og båtfrakter sparken? Unnskyldninger, unnskyldninger. Her sitter jeg og venter med kaviar og osteblingsene (i den rekkefølgen ) klare. Straffen får bli at du må lage blingser til meg med kaviaren nederst neste gang. Skal vi si ett måltid pr time du blir forsinket? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
tkb Svart 25.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2019 Targa 37 er fantastisk, har noen turer med en slik. Presse baugen litt ned, og utrolig hvor mye sjø den takler? Sitér dette innlegget Link to post
Tor Arild Svart 25.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2019 Om det er krapp sjø, så hjelper det veldig som tkb skriver å presse baugen ned. Noe annet som hjelper i tillegg til å presse baugen ned om sjøen er krapp, er faktisk å gjøre motsatt av veldig mange båter: Heve farten til 26-28 knop. Båten løfter seg noen cm mer ut av vannet og går mer over. Hilsen en som har kjørt Targa 37 fra Tromsø og hjem (Tønsberg). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.