Jump to content

Båtfrakt Os til Oslo, Targa 37

Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

23 minutes ago, Bjørn Løvjomås said:

Fint gjennom sundet her og, denne ruta har jeg lært av en som ikke har greie på kaviar. Man gjemmer ikke pynten. Det som er pent, må vises frem. Slik er det bare. Når det gjelder natur, damer og mat :giggle:

Pynten?? 

Man må tenke praktisk når det går hurramegrundt på havet og man legger jo ikke flislimet oppå flisa ?

Tipper vi vil krangle om dette på aldershjemmet også hehe ?

Mvh. SAP

sap_2000 skrev for 2 timer siden:

Pynten?? 

Man må tenke praktisk når det går hurramegrundt på havet og man legger jo ikke flislimet oppå flisa ?

Tipper vi vil krangle om dette på aldershjemmet også hehe ?

Veldig bra at det har godt så smertefritt for Bjørn!

Jeg skjønner godt hva du mener med flislimet, sap, men min gamle far hadde en grei løsning på det problemet.

- Send meg den mønjen, sa han gjerne, når han ville ha mer majones. Ett tynt lag med mønje var det som skulle til for å holde ting på plass.

Når grunningen var på plass kunne han lempe på ost, skinke, tomat, agurk eller lignende og selvfølgelig kaviar.

Håper inderlig at dere havner på samme aldershjem, du og Bjørn, og at NRK lager sakte-tv! :giggle:

Zitt skrev for 14 timer siden:

Håper inderlig at dere havner på samme aldershjem, du og Bjørn, og at NRK lager sakte-tv

Dette ble en veldig latter for både Sap og meg. Vi sto å hadde oss en burger før jeg dro hjem med buss. Må være tidenes henteturkommentar tror jeg. Takk for en god latter @Zitt. Det er alltid hyggelig med deg innpå trådene vi lager.  Så du er savnet når du ikke er her.  Synd vi ikke rakk å møtes, når jeg var innenfor Astor regelen for ditt område. 

Endelig ble det Bobåt

Som alltid vil jeg forsøke å oppsummere turen i etterkant,  når inntrykkene har fått synke godt inn. 

Det var en oppspilt kar etter å ha fått spørsmål fra Bergen Marine senter ved Ståle Daae Børnes,  om jeg kunne frakte en Targa 37. For en båt. 

IMG_4820.JPG.497ef8f22b6d68bb2ea1da5a568baf4e.JPG

Her fotografert av @sap_2000

Den imponerte veldig på turen nedover kysten. 

Likevel er det greit med erfaringen til mange av Bp sine medlemmer. Jeg fikk mange gode råd av blant annet @Trond123, @Tor Arild og @tkb som gikk på hvordan kjøre disse båtene på best mulig måte. Det gav meg flere AHA opplevelser. Tusen takk til dere, når jeg fikk presset baugen langt ned ble båten virkelig tøff i sjøen. Den kuttet bølgene og farta kunne økes betraktelig. Nyttig info for en som tusler mest rundt i 6.5 knop. ?

Neste jeg har lyst å fokusere på er min egen svakhet,  jeg fulgte svært godt med på værmeldinger og observasjoner på forhånd. Det var lite vind, og dermed antok jeg at forholdene ville være helt topp. Men som rapporten til @MajorAndy viser, fra Dmi, så er det noe uti havet som ikle skulle gjøre ting så lettvint som det tilsynelatende skulle se ut som på forhånd.

20190624_200354.jpg.32c1bfadde6a05885e96c87f38d654a3.jpg

Det ser helt flatt ut her på bildet.  Men her på utsiden av Nærbø, var sjøen begynt å bygge seg opp. Lange bølger som gikk greit å passere i god fart. 

Det skulle bli noe verre?Filmen viser noe av dette, men de verste bølgene hadde jeg mer enn nok med å holde meg fast i

Endelig ble det Bobåt

Det ble også litte granne teknisk utfordring med båten, autopiloten koblet ut, men med god hjelp fra Bp så klarte jeg å lokalisere hvor komputeren befant seg

20190625_130252.jpg.10c27f08a61d62b55f54c031286f5693.jpg

Jeg gjorde som nevnt flere ting, mens jeg lå i teknisk rom foran akterkabinen. Men lurer på om det som funket, var å rikke litt på den grønne kontakten her til kompasset.  Ledningene hang godt fast, og tilsynelatende uten noen form for eiring.   Livet med autopilot er mye enklere,  og min egen erfaring med å montere slikt utstyr,  sammen med gode råd så ble denne saken greit løst. 

Turen til Oslo fra Arendal gikk  meget greit, sjøen hadde roet seg ned i forhold til hva det var når @Erikda var utpå her tidligere på dagen, og med overnevnte  tips om å kjøre baugen godt ned, så kunne Targaen fosse frem i godt tempo utaskjærs . 

men den umuliussen @sap_2000 med sine hangups for kaviarskjuling, klarte selvfølgelig å erte på meg 4 timers tid fra arendal til Oslo,  klarte jeg ikke det, så måtte jeg bruke hans metode, med kaviar under osten på fremtidige turer.

Jaja, får bare øve meg på det nåda?

IMG_4822.JPG.d16694e37bf67320b62b634a4949e4d1.JPG

Bildet her, tatt av Sap, viser når jeg skulle bakke inn i en stor og romslig bås. Men den joysticken som var på denne båten likte jeg meget godt når vi ble litt kjent. Så det anbefaler jeg virkelig. 

Takk for følget, til alle som har bidratt så utrolig positivt i denne tråden. Det er til stor støtte. Bp er virkelig kongen av forum:flag_bp:

Endelig ble det Bobåt

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...