Jump to content

Gjøre 2017 Suzuki 9.9 om til 20hk. Hvordan?

xr4ti

Recommended Posts

Du må kjøpe flamme gitter som her er montert. 9.9 hk platen med hull ligger ved siden av.  Dette er på luft inntaket. 

Du går fort opp i turtalls sperre om du ikke kjøper ny propell med mer vridning . Kommer jo ann på hvilken båt du har...

du må av med et side deksel men ingen stor jobb. Kjøp hos en forhandler så viser han deg hvor den skal være. 

Ca 1500 for propell og gitter

10862EF9-A465-4F94-A8DC-0C46F06D466B.jpeg

ster skrev for 23 timer siden:

For å få alle hestene må du bytte til en 20hk hjerne/ecu

Den gir litt høyere turtall også.

Men det er dyre hester.

jeg kjøpte min i USA på Black friday for 1250 kr for noen år siden.

Ja vel. Dette fortalte ikke forhandler noe om! Fikk pris på Sealer-Arrester, 185.kr og 9-10 propell til 1881.kr. Fikk inntrykk av at dette var den oppgraderingen som kunne gjøres.

Har du noe delenummer på den ECUen ?

Ja, han fortalte det i dag, etter at jeg spurte. Men det er ikke en ræsebåt (Bever 470) så med endret stigning til 9" og 2 personer i båten vil den trolig ikke gå i turtallsperren sa han, om så må det inn en med 10" stigning. Får prøve litt og se og blir det for gæli så finnes det ECU å kjøpe. Takk for info :thumbsup:

Takk for info :thumbsup:

Litt oppdatering. Det viste seg at motoren hadde fabrikkmontert 9" stigning så motoren gikk rett i turtallsperra med to voksne karer i. Byttet inn den 9-propellen i en 10er og da gikk den ikke i turtallsperra med 2 i. Klokket 16 knop med den 10er propellen, dog i litt sjø. Tror det er mulighet for nærmere 20 knop med mindre last. 

Får se om det dukker opp en ECU for merker det at den vil gi mer. Takk for all hjelp.

Dette er jo en totakter, og de av oss som har fiklet litt med dem vet at de siste 600 omdreiningene kan ha MYE å si på hk man plukker ut. Små totaktere er ikke i nærheten av å være så lineære i effektkurven som firetaktere. 

Redigert av Honduras (see edit history)

Honduras ikke bland 2taktere inn i diskusjonen...

mouche hvor finner du 5-600 rpm forskjell? 

9.9 anbefaler rpm mellom 5200-6200

og 20 hk anbefaler 5300-6300 så spørs det hva turtalls sperren er på. Turtallet øker jo ved mer luft, og den gir mer bensin pga learn-burn teknologien. Det eneste jeg kan teke meg er at turtalls sperren er høyere på original hjerne. Ev litt bedre kurve, men tviler på at det er 600rpm

Mener forhandler snakket om 200 rpm?, men mulig det var 300 rpm han mente!

Dette er 4-takter.

Prøvde litt i dag og det skiller knappe knappe 2 knop på full gass og ca 3/4 gass så om bytte til fulleffekt ECU har særlig nytte er jeg i tvil om men noe mer fart hadde det nok blitt, særlig nå med 10" stigning på propellen så hadde nok de siste 2-300 rpm gjort noe med toppfarten. Motor går veldig fint på 3/4 gass, forbruket er hyggelig og farten er da ca 14 knop med 2 voksne karer + utstyr. Dette er en båt som blir benyttet som arbeidsbåt og blir i blant brukt til å slepe siltgardiner og lenser. Etter oppgraderingen må jeg si den fungerer veldig bra. Blåste frisk i dag også så fikk ikke klokket den men skal prøve med en i og flatt vann. Tipper på nærmere 20 :thumbsup:

Luco skrev for 13 timer siden:

Honduras ikke bland 2taktere inn i diskusjonen...

Oops, blandet med en annen tråd jeg svarte på med en totakter. Ser det står 4-takt når jeg leser litt mer nøye. 

300 rpm på en 10» propell blir vel ca 2.5 knop i fartsøkning hvis ikke ECU også har en annen mapping som gir mer krefter og mulighet for større stigning. Hva slags propell sitter standard på 20hk?

Honduras skrev for 12 timer siden:

Oops, blandet med en annen tråd jeg svarte på med en totakter. Ser det står 4-takt når jeg leser litt mer nøye. 

300 rpm på en 10» propell blir vel ca 2.5 knop i fartsøkning hvis ikke ECU også har en annen mapping som gir mer krefter og mulighet for større stigning. Hva slags propell sitter standard på 20hk?

Det er 9 1/4 x 10" stigning som er 20hk etter det jeg forstod. Det står også DF20 på esken til propellen, dog påskrevet med tursj.

• 2 år senere...
  • 2 år senere...
deerhunt skrev On 21.10.2021 at 0.41:

Hei Komodo. Har du de bildene enda? Og kan du legge de ut? Vurderer enten Suzuki eller Yamaha 9,9 som skal tunes til "hyttebåten". Forøvrig en River 450 Delta.

xr4ti skrev On 6.7.2019 at 12.43:

Det er 9 1/4 x 10" stigning som er 20hk etter det jeg forstod. Det står også DF20 på esken til propellen, dog påskrevet med tursj.

Noen Som vet hvilken propell som bør brukes når man bygger om Suzuki til 20hk på en rib330?

dieselfan skrev 20 minutter siden:

@Komodo   Ligner ikke deg å overse løftene dine :giggle:  :easter:

(faktisk første gangen jeg har sett det....)

Obs, det der var ikke bra :giggle: Men hvis du leter litt så finner du nok noen flere eksempler 🙈

Skal sjekke om bildene ligger på PCen, det gjør de nok. Men vi har ikke nett her om dagen, så jeg får ikke lagt ut bilder fra pc med det første.

PS, kjøpte også en ny ECU til kokainpris, men husker ikke om jeg kom så langt at jeg byttet den. Motoren var ikke i bruk i fjor, og de to årene før der ble det vel ikke kjørt opp en tank til sammen en gang. 

Dragev123 skrev 1 time siden:

Noen Som vet hvilken propell som bør brukes når man bygger om Suzuki til 20hk på en rib330?

Nei, vet ikke. Men jeg vil vel anta at det omtrent i samme gate som for jolla vår som er en Pioneer 12. 

Jeg fikk med en ekstra propell da jeg kjøpte motoren, men heller ikke der husker jeg om jeg har byttet propell, og enda mindre om propellen er riktig. Har i alle fall esken til propellen stående i garasjen så jeg kan se på den.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...