Jump to content

Gammel stygt teakdekk. Se bilde

Yatzyjukser

Recommended Posts

Hei. 

Jeg har kjøpt en eldre Ibiza 20 turing SE. Båten er tilnærmet strøken, og veldig fin. 

Men, det er IKKE teakdekket i akter. Det ser nesten helt sort ut, og natene stikker noen opp over teaken. Er det noe håp for å fikse dette? Skulle helst slippe å nate om, men... 

I såfall hvilken teakrens er best? Ser for meg at jeg trenger noe av det sterkeste. En forhandler foreslo snappy sin? Mulig jeg kanskje også må gå over med pussepapir? 

Takker for alt hjelp :) CAAB39A5-205F-4FDA-A49C-4356E64C9C4F.jpeg.c1691f41ea7331985406ae28bf72565c.jpeg27C2671E-25D3-4F9B-9EF5-A51121698AED.jpeg.9c4f1a57076c7b4f19152713a471993b.jpegA42A5674-80EE-407F-9C62-78C87AAB7FC5.jpeg.0d491ae8b9844958d1bd7e2034264f68.jpeg

Her må du ihvertfall ikke finne på å gå igang med teakrens. Det vil bare gjøre problemene dine verre.

Du kan prøve å pusse - det kan hende at det kan fungere. Men i utgangspunktet ser dette ut som en jobb hvor du må ta opp natene, pusse og legge nye nater (dersom det er noe å pusse på da).

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

For meg ser det ut som om teaken har vært behandlet med et eller annet- muligens en herdende olje. Om du vil ha teaken sølvgrå,, så vask kun dekket med en myk børste og sjøvann etter at du nå sliper.   Vask på tvers av veden.  Får du tak i Boracol så gi et strøk av det vår og høst.  Da unngår du svarte prikker i teaken.  Boracol er på vei ut , iallefall i Sverige,  av miljøhensyn. Jeg har til gode å se et oljebehandlet teakdekk som holder seg pent

Redigert av Lysekil (see edit history)

Dette ser ut som et nytt tilfelle av teak som har blitt forsøkt behandlet ihjel.

Jeg kan ikke se av bildene at natene er ødelagte, så jeg er enig i at du bør forsøke med lett sliping. Det er ellers ikke uvanlig at natene kommer opp når veden utvider seg.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Tusen takk for mange gode svar. En lettelse om natene kan være greie, men ser at bildene ikke viser at natene «tyter» over teaken. Vil det gå greit å slipe på dette? Vil måtte slipe ned en del av natene før teaken treffes. 

Var innom en forhandler som nå mente at det optimale var å ta en runde med rens før sliping:confused:

Tenker jeg går i gang med sliping på et lite område, feks. baugspydet og ser hvordan det går :) 

Bruk et skarpt stemjern/skarp kniv for å få natene i nivå med teaken før du sliper.

Sjekk som tidligere nevnt at det er feste mellom teak og natemasse.  Om ikke må det nates om de stedene natemassen

har sluppet. Biltema har en natemasse som jeg synes funker ok.

Klart at båtbutikker vil selge rensemidler.  Mange av disse rensemidlene inneholder syrer.  Kan da lett bli groper i teaken, og

du må slipe enda mere...

Det burde gå greit å slipe uten å fjerne natmassen som ligger over teaken når det er brukt moderne natmasse, spesielt hvis du ikke jobber i sterk sol. Har gjort det selv et par ganger uten noe problem. Det var derimot et problen på eldre båter når det var brukt tjæreaktig natmasse som klinte seg.

Dersom du må utbedre natene bør du gjøre det før du sliper ferdig. Biltemas natmasse kan du slipe ned når den har herdet tilstrekkelig. Det er bare å prøve på et område først. Eksentersliper anbefales av meg også.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Synes ikke natene så så ille ut. Teaken ser derimot ut som den har vært utsatt for sterke rensemidler og fått dype groper.

Dette blir omfattende å slipe pent alene.

Jeg ville startet med teakrens, og deretter eksentersliper eller båndsliper. 

Etter sliping, tørk av med en fille med Sopp og Algedreper før du oljer opp på nytt.

Grå teak smykker ikke en båt som denne?

Om den er utsatt for sterke rensemidler over lengre tid, er det grunnen til den mørke fargen? Spørr da jeg har null peiling på dette. Trodde det var fordi den hadde blitt «oljet» eller behandlet i hjel? Hva med å prøve en rens, også slipe for så å la det stå ubehandlet en stund? Tenkte at den kan ja godt av å naturlig bleke litt før den blir oljet igjen? Da fordi den er såpass mørk. Er jeg på bærtur? 

Nei, fargen er pga feil valg av olje/sealer, eller mangel på sådan. Dette gir grobunn for sopp, og feste for skit. Fargen er en kombinasjon av disse to.

Rillene/ujevnhetene skyldes sannsynligvis bruk av for sterkt rensemiddel (slik som Snappy ol.) og muligens skrubbing "med veden". Sterke rensemidler består av en syre, som etser bort topplaget av veden. Problemet er at de etser mer av vårveden enn av høstveden. Over tid vil det da bli høydeforskjeller i veden.

Redigert av Napoli (see edit history)

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

• 3 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...