Jump to content

Wiking 28, sprekk i kjøl, hvordan fikse?

Kronidiot

Recommended Posts

SoBo skrev 14 minutter siden:

Her tror jeg nok det har vært utført arbeider før. Når man ser på kjølen og V`en i bunn av denne,

så ser den buklete ut. Du bør nok begynne å slipe deg gjennom bunnstoffet og gelcoaten for å få

en oversikt på "skaden"  Følg  så anbefalinga til Knude, han har peiling.

Hvor dypt bør jeg pusse da? Helt inn til hel ved, eller? 

Og det buklete du ser kan være fra hardhendt behandling ved fjerning av gelcoaten ??

Redigert av trampeklapp (see edit history)

Puss bare gjennom bunnstoff og gelcoat så det kommer inn på laminatet. Puss fra bakerst på kjølen til et stykke foran den sorte flekken.

Lettere å få en oversikt da. Så legger du ut bilder etter sliping. Da kommer sikkert spesialistene på banen igjen.   På dette bilde og foran den sorte flekken, frem mot bunn av båten 

ser man et det er buklete. Rett inn for kjølevannintaket.

DSC_1149.JPG

Hei,

Jeg gjorde en lignende reparasjon for noen år siden på min concord. Kjøp en grov rasp for vinkelsliperen på biltema og start med å slipe bort slik som Knude sier. Du må slipe ganske mye her for å få bukt med sprekken - bør egentlig slipe til sprekken ikke er synlig lenger.

Jeg ville helt klart valgt å legge på polyesther/matte her og ikke epoxy. Min erfaring er i hvert fall at det er mye enklere å få til et godt resultat når man ikke er proff. Bare pass på å gjøre som Knude sier sørg for nedpussing over stor flate for best mulig vedheft.

Dette kan virke litt skremmende når man ikke har gjort det før, men jeg har selv blitt veldig glad i å jobbe med polyesther og matte i forskjellige former, og har blandt annet forlenget min badeplattform med 30cm.....Du vil bli nokså overrasket tror jeg over at dette er enklere enn man tror så lenge man ikke har tenkt å bli superproff og tenke på alt som da skal til. Mine tips er: Bland så riktig mengde herder i som mulig, bruk gjerne en god vekt, sørg for riktig temperatur og få ut all luften mens du jobber så får du dette til! Og kjøp deg en pakke med engangshansker :-)

/Baard

/Baard

Om du er bekymret så er det all grunn til det @trampeklapp  den ser temmelig dårlig ut den kjølen. 

Normalt er det ca 10 -12 mm laminat i en konstruksjon som dette så det er mye og slipe på. Derimot ser det som @SoBo har rett i at her har det hvert folk før. Da kan det være store overraskelser også i forkant av sprekken og den kan være tynn både her og der. Slip litt av gangen og se nøye på hva som kommer frem. Prøv å unngå å slipe helt igjennom nå i første omgang.  For å få en vellykket reperasjon må det slipes store radiusser nede men vær forsiktig så ikke hele bunnen på kjølen løsner. 

Lykke til 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Knude skrev for 7 timer siden:

Om du er bekymret så er det all grunn til det @trampeklapp  den ser temmelig dårlig ut den kjølen. 

Normalt er det ca 10 -12 mm laminat i en konstruksjon som dette så det er mye og slipe på. Derimot ser det som @SoBo har rett i at her har det hvert folk før. Da kan det være store overraskelser også i forkant av sprekken og den kan være tynn både her og der. Slip litt av gangen og se nøye på hva som kommer frem. Prøv å unngå å slipe helt igjennom nå i første omgang.  For å få en vellykket reperasjon må det slipes store radiusser nede men vær forsiktig så ikke hele bunnen på kjølen løsner. 

Lykke til 

Kjølen ser litt rufsete ut, enig i det. Den har fått hard behandling av vinkelsliper og rondell for fjerning av gelcoat. Jeg håper det er derfor det ser litt hjemmesnekret ut.  Jeg sliper og ser hva som dukker opp. Fortsettelse følger! ?

I og med at kjølen på denne er V formet i bunnen, vil det bli utrolig store krefter på en liten flate

når båten blir satt opp på klosser som denne har vært. 

Begynner å lure litt på denne kjølen her jeg også.

Hvor langt er det igjen fra der akselen kommer ut av kjølen og  bort til roret?

Disse Wiking båtene har jo en ganske lang åpen aksel opphengt på en "bukk" før propellen.

Wiking 28 billede 4

Redigert av SoBo (see edit history)
Jannmar skrev for 10 timer siden:

Her har definitivt vært folk før.

For meg ser hele kjølen mistenkelig hjemmesnekret og "påsatt" ut. Det har helt tydelig vært en temmelig stor skade her tidligere.

trampeklapp skrev for 3 timer siden:

Kan du forklare nærmere? 

Det gjelder hele designet av dette partiet, spesielt overgangen mellom kjølen og båtens bunn (merket 1 på bildet). En såpass skarp vinkel i overgangen her ser i mine øyne ikke konstruksjonsmessig bra ut. Skulle gjerne sett et bilde fra innsiden her.

Ellers er jeg fullstendig enig med Bergen i alt det han skriver. Dette ser ikke ut som en del av skrogets konstruksjon. Det ser ikke ut som denne delen er støpt samtidig med, og som en del av skroget, men det ser mer ut som det er en separat del som er satt på skroget, etter at skroget var støpt.

Dette partiet er definitivt ikke et sted som inviterer til å ta opp belastningen av båten når den står på bukker. Det ser langt bedre og riktigere ut etter at du har flyttet bukken lengre fremover, slik som på bildet.

Denne skaden utbedrer du selv, det kommer til å bli bedre enn det var som nytt. Bare følg Knude og Kommodos instruksjoner så kommer du i mål med et utmerket resultat.

NB! La aldri båten hvile på dette partiet igjen.

(Jeg har også satt på en pil nr. 2. Hva skjuler seg under her? ser ut som en sprekk).

En tanke som bare slo meg er at dette skroget opprinnelig er designet for hekkagregat, og at fabrikken har tydd til denne løsningen for også å få det til å passe for fast aksling.

Kjøl..PNG

Redigert av Jannmar (see edit history)

Det kan forandre en del av de antakelsene som jeg har kommet med om ikke dette partiet er  en del av støpeformen men satt på i ettertid. Ts skriver at hylserør er synlig og er over skaden så da er det åpent ned i denne kassa. 

Kanskje dette er et forsøk på å ha minst mulig propellaksel utvendig ???  

kanskje et par bilder fra innsiden kan forklare mer ?  Også plassering av propell.....

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Det kan du godt si. Men jeg har etterlyst innvendige bilder fra dag en. Dersom trådstarter ikke er mer på hugget etter å få hjelp så tenker jeg at det alltids er andre som er mer mottagelig. Det er side opp og side ned å lese om dette her på forumet fra før også, så den egeninnsats for å sette seg inn i problemet er jo også mulig. Har du noe å bidra med?

Har fulgt denne tråden med interesse og min aller første vurdering det var at det var grunn til å stille spørsmål om dette området som er utsatt for skade egentlig er en del av "skrogets bærende konstruksjon" eller om det dreier seg om "et strømlinjedeksel" eller noe lignende som er påmontert i ettertid. Ettersom jeg ikke har greie på denne båttypen i det hele tatt, så lot jeg være å kommentere, men nå ser jeg at diskusjonen går i akkurat denne retning.

Hvis problemstillingen er den at det dreier seg om et "stømlinjedeksel" som ved en feil har blitt utsatt for båtens vekt, da behøver jo ikke dette å være en så alvorlig skade som det man først skulle tro.

Det som behøves, slik som jeg ser det, det er at det ikke bare legges ut detaljbilder av skaden, men også noe i retning av "oversiktsbilder" fra området rundt skaden og gjerne også fra innsiden, slik at man i større grad kan vurdere om dette er en skade i båtens "bærende konstruksjon" eller om det dreier seg om en oppsprekking i et "strømlinjedeksel" som er montert på i ettertid. 

Hvis det eventuelt skulle dreie seg om det siste, så vil det vel bare være å "legge over noen matter" og så få "strømlinjedekselet" intakt ut i fra den funksjon som det eventuelt har. Videre så må man eventuelt for ettertiden sørge for at de deler av undervannskroget som ikke er ment for å skulle bære båtens vekt ikke blir utsatt for en slik belastning ved løfting i stropper og lagring på land.

Arne2 skrev for 2 timer siden:

Hvis det eventuelt skulle dreie seg om det siste, så vil det vel bare være å "legge over noen matter" og så få "strømlinjedekselet" intakt ut i fra den funksjon som det eventuelt har.

Ser av bildene til TS at akslingen er lagret opp i enden av dette "strømlinjedekselet, men det er ikke mulig å se på TS sine bilder om denne opplagringen er den eneste der bak, eller om opplagringen som trolig var der orginalt, og som Vita Mare viser på sitt bilde, er fjernet eller beholdt. Dette er ting det må tas hensyn til ved reparasjon av skaden, slik at "strømlinjedekselet", som Arne2 sier kan tilbakestilles til den funksjon som det eventuelt har.

Slutter meg til bl.a. Kommodos oppfordring til at det blir lagt ut flere bilder om ytterligere hjelp ønskes. 

Aksling.PNG

Redigert av Jannmar (see edit history)

Neida, ikke noe drama her. Men om man ønsker hjelp til et problem, så er det normalt å gjøre en minste innsats selv også for å løse problemet. Det har blitt skrevet side opp og side ned om støping og reparasjoner her på forumet tidligere. Det er ikke sikkert at de som er ressurspersoner på feltet orker å skrive en individuell avhandling for hver gang noen har et problem og ikke orker å lese gamle tråder selv. I ditt tilfelle var det først og fremst snakk om å kartlegge skaden og muligheten for utbedring. Gode bilder og forklaringer er da det minste man må ha når dette går over nettet. Du skjønner vel at folk ikke kan gjette seg til hvordan det ser ut inni din båt? Hvis dette er en custom ombygging så blir det jo enda viktigere.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...