Jump to content

Biltema Mppt laderegulator solcelle, hva skal tilkobles "Load"?


Jomes

Recommended Posts

Hei. Akkurat kjøpt denne laderegulatoren på biltema.  Den porten som heter load, hvordan kobles den og til hva? Nå har jeg koblet fra solcelle og batteri. Forstår ikke hvordan jeg stiller den inn.  Den load porten skal kanskje til forbruk? Kjøleskap etc etc?

20190703_170203.jpg

20190703_173041.jpg

20190703_173026.jpg

Redigert av Jomes (see edit history)

"Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen".

Link to post
Share on other sites

Load er last eller forbruk. den trenger du ikke bruke da du mest sannsynlig tar forbruket ditt ut ifra batteri.

Du må koble batteriet før du kobler solpanelet.  Da senser regulatoren om det er 12V eller 24V anlegg.

Det er nok en del innstillinger di kan sette opp ja. Sånn som batteritype ( GEL, AGM, åpent blysyre)

Les nøye i brukermanualen og ta ett steg av gangen.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Takk. Ja regnet med det var til forbruk. Kjøleskapet er koblet direkte til batteriet med sikring. Det er vel den største strømstjeleren hos meg. Kunne egentlig tenkt meg det slik at når batteriet er fulladet at " load" slo inn så kjøleskapet blei kjørt under load eller overskuddsstrøm som blir produsert fra panelet. Uansett panelet er lite , kun 50 watt. Hvis teorien min vedr load og kjøleskap er mulig , må jeg kanskje ha noen form for splitter? Eller hvordan kan jeg koble kjøleskapet via regulatoren at når batterier er fulladet kjøres kjøleskap via load. Hvilken batteritype som må velges står jaggu ikke, mulig den ikke registrerer det. Eller tar hensyn til det.

Redigert av Jomes (see edit history)

"Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen".

Link to post
Share on other sites

Dersom det er sol og overskudd (at batteriet er fullt) og kjøleskapet slår inn så vil i praksis skapet trekke rett fra solcellene. Batteriene virker da mer som en kondensator. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Stemmer, du trenger ikke koble til load. Rett på batteri er perfekt. Eneste grunn til å bruke load er om mppt regulatoren skal måle forbruk eller noe slikt. Men i praksis trenger du et skikkelig shunt for å måle belastning i en båt. 

Redigert av Sjøbliss (see edit history)

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Liker ikke den loadutgangen jeg...

 

Har en MPPT av et annet merke, og jeg friterte kjøleboksen da jeg koplet denne til load. I inntaket på elektronikken til kjøleboksen (40l Engel) ligger etpar 15V zenerdioder som beskytter bakenforliggende elektronikk mot overspenning. Disse røyk da jeg koplet til og resulterte i at kjøleboksen presenterte en kortslutning til strømnettet og inline sikring røyk. Mistanken er at et eller annet i regulatoren resulterte i en transient da jeg koplet til kjøleboksen og gjorde at zenerne kortsluttet. Doktorerte strømforskyningen og loddet egentlig bare fra zenerne og koplet boksen rett mot batteriet i stedet - funker fint det, men har jo ikke overspenningsvern på kjøleboksen nå mer da. Men batteriene i sin natur beskytter vel kanskje litt mot transienter - kanskje ikke like bra som en kondensator, men lowtech funker ganske greitt det også. 

 

Det er jo mulig at loadutgangen kopler fra forbrukerne dersom spenningen blir for lav - for å beskytte batteriene, og det kan jo være fint. Men skal jeg bruke den igjen vil jeg i alle fall legge på et lavpassfilter over denne for å beskytte følsom elektronikk - en spole i serie dersom lasten ikke er så stor men i hvertfall en kondensator i parallell. 

 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Takk for alle svar.  Kjøleskapet er koblet direkte til batteriene , det lille solcellepanelet på 50 watt bruker ikke lange tiden på å lade batteriene ved solrike dager. Det fungerer bra. Poenget mitt var å slippe starte båten hver dag når ligger utpå. Ser ut til at jeg slipper det nå. Da styrer jeg unna load foreløpig. Har 2 stk 115 ampere til forbruk

Redigert av Jomes (see edit history)

"Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen".

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Låner denne tråden litt siden jeg kikker etter en ny regulator til min solcelle.

 

Det jeg reagerer over er at omtrent alle regulatorer har en kjekk liten lcd skjerm der enn kan lese av hva som skjer rundt panelet, men ingen har lagd en utforming på boksen som gjør sånn at den lett kan monteres synlig. På denne boksen fra biltema så er det en tilslutning for RJ12 kontakt som er en vanlig nettverkskontakt, der det da kan kobles ekstern lcd skjerm. Men den selges da ikke sammen med boksen.

 

Noen tips om hvor en kan finne en av disse displayene?

Link to post
Share on other sites

joelle skrev for 18 timer siden:

Låner denne tråden litt siden jeg kikker etter en ny regulator til min solcelle.

 

Det jeg reagerer over er at omtrent alle regulatorer har en kjekk liten lcd skjerm der enn kan lese av hva som skjer rundt panelet, men ingen har lagd en utforming på boksen som gjør sånn at den lett kan monteres synlig. På denne boksen fra biltema så er det en tilslutning for RJ12 kontakt som er en vanlig nettverkskontakt, der det da kan kobles ekstern lcd skjerm. Men den selges da ikke sammen med boksen.

 

Noen tips om hvor en kan finne en av disse displayene?

 

Denne har mulighet for eksternt display, mulig det passer på andre regulatorer også uten at jeg vet. 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 2 timer siden:

Helt enig, hvis du vet om en Victron MPPT til NOK 599.

 

Tror du må leite godt for å finne en Victron MPPT regulator med blåtann til under tusenlappen. Men du finner neppe noen andre MPPT-regulatorer av noe særlig kvalitet med ekstern display til under tusenlappen, så da er vi jo egentlig like langt.

 

Et godt alternativ er den regulatoren Barbaria linker til over, men da er vi fortsatt over tusenlappen med eksternt display eller blåtann-dongle :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...