R.O Startet 5.Juli.2019 Del på Facebook Startet 5.Juli.2019 Ikke mye skryt å finne om Engbo her inne. Fulgte med et 21kg Engbo på min båt, og mye basert på omtale her inne bestemte jeg meg for å bytte ut med et Bruce. Dukket opp mye annet med båten, så bytte av anker falt litt ned på lista. Nå har jeg brukt Engbo ankeret noen uker, og opplever at det sitter svært godt..!? Har dog ligget på svai i maks 10-11ms.. Har stort sett brukt paraplydregg tidligere, så. Imot jeg ikke er så godt vant. Legger alltid ut godt med tau, og litt etterstramming anser jeg som normalt, også at det kan slippe litt på svai for så å finne feste igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 5.Juli.2019 Del på Facebook Svart 5.Juli.2019 Også et dårlig anker kan holde båten sånn omtrentlig i samme posisjon i kurant vær. Et godt anker rikker seg ikke, selv i drittvær, med skiftende vindretning og mye bølger. Det er ikke normalt at det «slipper litt på svai for så å finne feste igjen». Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 5.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2019 Euklid skrev 1 time siden: Også et dårlig anker kan holde båten sånn omtrentlig i samme posisjon i kurant vær. Et godt anker rikker seg ikke, selv i drittvær, med skiftende vindretning og mye bølger. Det er ikke normalt at det «slipper litt på svai for så å finne feste igjen». Mulig jeg som ikke er så godt vant da...? Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 5.Juli.2019 Del på Facebook Svart 5.Juli.2019 Tatt i betraktning størrelsen på båten din, Marex - 26-30 fot, kan du sikkert gå ned noen kilo med et bedre anker, og likevel ha et betydelig bedre feste. 21 kg høres noe "overkill" ut for en båt i denne størrelsen. Da er det kanskje vekta og ikke ankeret som holder deg på plass ?. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 5.Juli.2019 Del på Facebook Svart 5.Juli.2019 Det er en god grunn til at ankeret fikk tilnavnet "Engbo-sleden". Som hekkanker med baugfeste i land kan det få feste, men sørg for god visning. God nattesøvn gir ikke Engbo-sleden. Spander i det minste en Bruce kopi om Rocna ol. blir for dyrt. Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 5.Juli.2019 Del på Facebook Svart 5.Juli.2019 Marex her også med Engbo. Får ofte feste fra når jeg slipper ankeret akter og fester iland. Men tror aldri vi har fått godt feste fra baug når vi har ligget på svai. Jeg kommer til å se mere på rocna bak og mulig vulkan fremme. Kan vel da gå ned fra 23 kg. Synd med to flotte syrefaste Engbo, men vil være trygg. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Lars H. Svart 5.Juli.2019 Del på Facebook Svart 5.Juli.2019 Nå bruker jeg nesten aldri anker lenger, men da jeg gjorde det, sviktet aldri mitt 18kg Engbo, vel å merke, jeg har aldri ligget på svai. Men med ankeret ut akter godt med kjetting og tamp i land, sviktet det aldri uansett vær for oss med en Saga 27. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
R.O Svart 5.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2019 lurvetass skrev 51 minutter siden: Marex her også med Engbo. Får ofte feste fra når jeg slipper ankeret akter og fester iland. Men tror aldri vi har fått godt feste fra baug når vi har ligget på svai. Jeg kommer til å se mere på rocna bak og mulig vulkan fremme. Kan vel da gå ned fra 23 kg. Synd med to flotte syrefaste Engbo, men vil være trygg. Jeg har ligget mest mot land, da sitter det godt, men det er vel svai som utfordrer ett anker, med stadig endret vinkel.. Har du vinsj foran på din Marex? Jeg trodde bak skulle holde, også bare dra tauet foran, men merker allerede etter to ankringer at jeg kan bli lei av det. Litt liten luke foran på disse båtene, så ikle så lett å ha et anker liggende foran... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Sverrejo Svart 5.Juli.2019 Del på Facebook Svart 5.Juli.2019 På vår Agder 840 var det et 16 kg Engbo. Hekkmontert. Båten er fra 1988 så antar ankeret var fra samme tid. Fikk aldri feste med det. Brukte blytau. Rocna nå. Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 5.Juli.2019 Del på Facebook Svart 5.Juli.2019 R.O skrev for 2 timer siden: Jeg har ligget mest mot land, da sitter det godt, men det er vel svai som utfordrer ett anker, med stadig endret vinkel.. Har du vinsj foran på din Marex? Jeg trodde bak skulle holde, også bare dra tauet foran, men merker allerede etter to ankringer at jeg kan bli lei av det. Litt liten luke foran på disse båtene, så ikle så lett å ha et anker liggende foran... Ja, vi har vinsj og anker fremme også. Litt luksus det, men kjøpte brukt båt og den hadde det montert. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
hanto1 Svart 5.Juli.2019 Del på Facebook Svart 5.Juli.2019 Har ok erfaring med 16 kg engbo hekkanker, men må sette det langt ut, blir visningen for bratt vil ikke ankeret sette seg. Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 5.Juli.2019 Del på Facebook Svart 5.Juli.2019 Har også stort sett gode erfaringer med 16 kg hekkanker. Første sesongen jeg hadde båten var det flere ganger det ikke festet seg, men jeg fant ut at den tappen ankeret var hengslet på gikk altfor tregt slik at det noen ganger ble liggende paralellt med stammen. Da funket det som slede! Etter at den ble smurt opp og beveger seg lett har det holdt godt så sant jeg har brukt nok tau. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.Juli.2019 Del på Facebook Svart 5.Juli.2019 Det har blitt nevnt i noen gamle tråder at Engbo endret fasong og vinkel på de nyere modellene. Vi hadde et gammelt Engboanker på 16 kg, og det vil jeg påstå var nærmest ubrukelig. Vi brukte det et par år, så 100% ubrukelig var det ikke, men vi slet mye med å få det til å sette seg. Ved noen anledninger dykket jeg på det og sjekket hvordan det lå. Så da to skispor i leira langt bakover fra der det lå. I hard blåleire klarte det ikke å grave seg ned, heller ikke i hard sand. Rett og slett et møkkaanker. Etterhvert satte jeg på en 20kg Bruce kopi, og det var som å komme til en annen verden! Det jeg opplevde da var imidlertid at andre med Bruce på 10 og 15 kg slet med å få feste på plasser vi ikke hadde noe problem. Tipper det kommer mer an på utformingen av de forskjellige kopiene enn vekta på ankeret. Så byttet vi til et anker som ligner veldig på Rocna, og etter det må jeg si at alle bekymringer for feste er borte som dugg for solen. Det største problemet er å få det opp! Så kommer det helt sikkert noen som har erfaring med at Bruceankeret aldri har sluppet, og det er jo greit nok. Men jeg har dykket på så mange anker at jeg ikke er i tvil om at Rocna er tryggere. En av årsakene er at Bruce kan fange en stor stein i kloa, det kan ikke Rocna. Man ligger da ikke særlig trygt, men finner kanskje ikke ut av det før det er for sent. En annen ting som kan skje er at kloa fyller seg opp med ålegress og tare. Det kan også skje med Engbo, men ikke med Rocna. Men som svar på trådtittelen; nei, vi har ikke vært fornøyd med Engboanker. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
lurvetass Svart 6.Juli.2019 Del på Facebook Svart 6.Juli.2019 Hadde 7,5 kg original Bruce på 24 fot snekke på 90 tallet. Fikk alltid feste bortsett fra Missingene utenfor Onsøy. Tror det må ha vært steinbunn der for der festet paraplydreggen utrolig nok. Tror jaggu jeg har det ankeret i kjelleren fortsatt. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
lurvetass Svart 27.Juli.2020 Del på Facebook Svart 27.Juli.2020 Da er 23 kg syrefast Engbo byttet ut med 15 kg Brucekopi. Tok en runde i havna og så hva folk hadde og de fleste båtene mellom 30 og 40 fot hadde 15 kg Brucekopi. Hadde jo veldig god erfaring med det tidligere så blir spennende å teste. Vanskeligere å bytte anker i baugen siden Engbo ligger an mot to syrefaste plater. Hadde et fint jåleopplegg der med 1 meter syrefast kjetting skjøtet med 2,5 meter galvanisert og resten tau. Byttet ut tauet med 50 m kjetting. Så da satser jeg på at selv Engbo ankeret får feste. Men det beste hadde nok vært å bytte anker også. Engbo ankeret har en smart svivel å feste tau eller kjetting til. Den har tilogmed en hylse med mothold til å beskytte bolten. Veldig smart. Bare synd bladene i går så dypt at ankeret får skikkelig feste. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Lucky Strike Svart 27.Juli.2020 Del på Facebook Svart 27.Juli.2020 Dårlig erfaring med bruk av Engbo som hekkanker. Måtte ofte gjøre mange forsøk før det satt. Hvis det satt i det hele tatt. Det slapp noen ganger også, særlig ved sidebelastning. Da var det bare egentlig bare å bytte, og det ble gjort for mange år siden. Man kan ikke ha et anker som man over hode ikke stoler på. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 27.Juli.2020 Del på Facebook Svart 27.Juli.2020 lurvetass skrev for 2 timer siden: Da er 23 kg syrefast Engbo byttet ut med 15 kg Brucekopi. Tok en runde i havna og så hva folk hadde og de fleste båtene mellom 30 og 40 fot hadde 15 kg Brucekopi. Av en eller annen grunn, er brucekopianker nærmest standarden i Norge. Alle anbefaler det til alle. Det er kanskje den lave prisen som gjør det. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
enslagsgjest Svart 27.Juli.2020 Del på Facebook Svart 27.Juli.2020 S/Y Emma skrev 8 minutter siden: brucekopianker nærmest standarden i Norge. Bruce er jo bedre en CQR som er standarden i mange andre land. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
lurvetass Svart 27.Juli.2020 Del på Facebook Svart 27.Juli.2020 Litt rart å kunne gå ned nesten 10 kg i ankervekt og likevel er det mye bedre. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
lurvetass Svart 12.August.2020 Del på Facebook Svart 12.August.2020 Da har jeg testet Engbo 16 kg med kjetting under ankring fra baugen og ligge på svai. Ankret opp på 8,5 meter dyp og la ut ca 25 meter kjetting som jeg bakket forsiktig til jeg kjente det tok tak. Lå en halv time i ettermiddagsbrisen som var ganske frisk. Har ikke hanefot så båten svingte fra side til side i vinden hele tiden. Virket som det var godt feste og kunne ikke se at båten flyttet seg. Da ankeret skulle opp igjen klarte ikke vinsjen å løsne det fra bunnen så for første gang måtte jeg kjøre litt frem for å løsne det. Etter det gikk det fint opp som vanlig. Tidligere har vi hatt ca 3 meter kjetting og resten tau. Men nå er tauet byttet ut med 50 meter 6 mm kjetting. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Lars H. Svart 12.August.2020 Del på Facebook Svart 12.August.2020 16kg Enbbo med kjetting inn mot land: Aldri mistet festet! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
enslagsgjest Svart 12.August.2020 Del på Facebook Svart 12.August.2020 lurvetass skrev 31 minutter siden: svai Problemet med Engbo og andre lignende anker (Danforth, Fortress, Brittany osv) er at de mister grep totalt hvis vindretningen snur. Som hekkanker er de mer dugendes. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
lurvetass Svart 12.August.2020 Del på Facebook Svart 12.August.2020 Lars H. skrev 10 minutter siden: 16kg Enbbo med kjetting inn mot land: Aldri mistet festet! Vi har hatt 23 kg Engbo akter, men med blytau. Som regel har vi fått feste, men med sidevind har det begynt å dregge to ganger bare i sommer. Har hatt rikelig med blytau ute. Veldig kjedelig så forsøker med 15 kg Brucekopi akter for å se hvordan det fungerer. Tar vare på Engboen foreløpig så vi kan bytte tilbake. enslagsgjest skrev 4 minutter siden: Problemet med Engbo og andre lignende anker (Danforth, Fortress, Brittany osv) er at de mister grep totalt hvis vindretningen snur. Som hekkanker er de mer dugendes. Ja, endret vindretning er en bekymring. Vi tenker å teste litt for å få litt erfaring, men blir ikke overnatting på svai på en stund. Kan virke som om Engbo med kjetting kan fungere, mens blytau er mer tvilsomt. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
VegJoh Svart 12.August.2020 Del på Facebook Svart 12.August.2020 Jeg hadde et Engbo syrefast, som «slapp» ved to anledninger(ja langt tau ute minst 3x dybde) ved ankring fra hekken mot land og skapte en lite hyggelig situasjon ombord (Skjedde ved store bølger fra passerende båter) Byttet til et 5kg lettere galvanisert bruce-kopi og har ikke hatt noen problemer siden. Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Lucky Strike Svart 13.August.2020 Del på Facebook Svart 13.August.2020 lurvetass, det hjelper nok mye mht å få initielt ankerfeste å bruke kjetting. Da er det jo lettere å få riktig vinkel når du bakker det inn. Ellers bør vel en "test" av ankeret gå over en lengre tidsperiode og en variasjon av steder, forhold og bunn. Om man finner at det passer for egen båtstørrelse og bruk, så er jo det greit. Men ut i fra det man leser om mer moderne anker, så ville jeg ikke anbefalt noen å kjøpe Engbo. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.