Jump to content

motorinstallering - do-it-yourself


Pim

Recommended Posts

Jeg har i en tidligere post tatt opp diverse spørsmål ved innstallering av en ny 28 hk Beta i min Rasmus 35 i høst/vinter. Etter diverse samtaler med importøren kan det vise seg at jeg ikke trenger å skifte aksel og hylse. Jeg vurderer derfor å innstallere motoren selv. Er det noen der ute som har forsøkt dette selv, og evt vil råde eller fraråde. Hva har vært vanskelighetene. Hvordan ble gammelmotoren løftet inn og den nye tatt ut? Løfteanordninger etc. Den gamle motoren er nærmere 300 kg, den nye er 150 kg. Må båten på land for hele operasjonen osv.

 

Jeg vil under enhver omstendighet komme tilbake med rapport om hvordan motorbyttet har gått, men vil være svært takknemlig for råd.

 

Pim

Link to post
Share on other sites

Jeg har en HR 312 og tok med meg motoren hjem en vinter for litt overhaling for noen år siden. Jeg monterte en talje i bommen og heiste motoren ut med den og svingte den direkte over en tilhenger jeg hadde stående på kaien.

 

Det var ikke mulig å få motoren opp gjennom luken i cockpit, men ved å fjerne trappen kom den fint opp via kabinen. Det var riktignok ikke store klaringer på siden av nedgangsluken.

 

Jeg vet ikke nøyaktig hvordan det ser ut i en Rasmus, men kanskje du kan gjøre det på samme måten. Det kan jo i alle fall ikke være nødvendig å løfte båten på land bare på grunn av dette. En kran (f.eks. en mastekran) er vel enda bedre egnet enn bom og talje. Men med en anne motor får du vel kanskje litt arbeid med å lage nye motorfester.

 

Lykke til!

 

Hilsen Eivind

Link to post
Share on other sites

Det som er komplisert er å bygge opp motorfundamentet. Eller rettere sagt beregne posisjonen til dette.

"Proffene" benytter en jigg som monteres på propell-akslingen og angir posisjonen til motorlabbene.

Siden du allerede har et fundament går det kanskje an å modifisere dette.

Ville også vurdert å sette inn et universal-ledd, dette gjør at marginene blir større.

 

Det ligger to manualer om motor-installasjon i Dokumentarkivet.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg har skiftet motor i min Alo33 i vinter. Båten var på land, siden jeg skulle bytte aksling og pakkboks. Vi tok ut en volvo penta MD11c, og satte inn en Yanmar 3ym30. Det var forsovidt greit å ta ut den gamle motoren. Vi alierte oss med en kranbil som løftet den ut. Vi måtte forandre på motorvangene i båten. Måtte skjære dem ned, og gjøre festene smalere, slik at den nye motoren passet inn. Vi ordnet et taljesystem inne i båten slik at vi løtet og justerte motoren lett. Vi instalerte også Hydradrive, for å redusere vibrasjoner ol. Det som var trist, var at jeg måtte skifte eksosslange, eksospotte, proppell osv... fordi ingenting passet på den nye motoren. En jobb som skulle koste ca 70.000kr er kommet opp i over 100.000 kr.

Jeg fant ut at ALT som har med båt å gjøre er dyrt, og at det tar tid å fikse. Jeg fant også ut at de butikkansatte som skal ha greie på båtting (der jeg kjøpte motoren) er mindre begavet. Jeg har måtte på egenhånd finne ut om det meste. De kunne ikke fortelle meg hvordan olje jeg skulle ha på giret, hvordan dimensjon det var på diesel slangene osv osv...

 

Vel... avsporet litt der.

 

Jeg kan vel si at det gikk "greit" å bytte motor, og har man bare tid og verktøy, så kan alle klare å gjøre samme jobben.

 

Lykke til.

 

Tore

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig at priser og informasjon kan virke litt "molbo" en gang iblant.

 

Da jeg sjekket typen "Aquadrive" til Hulda, ville et slikt system koste over 20.000 kroner. Jeg kontaktet GKN som lagde et system til meg. De homokinetiske leddene er de samme som sitter på Ford Granada, mellomstykket med spline ble laget etter mål av GKN. I tillegg kom trustlageret som jeg fant på søpla. Med bytte av lager i trustlagerhuset og det som GKN gjorde, mener jeg å huske at hele greia kom på rundt 3.500 kroner. La oss si 5.000 kroner, så er jeg helt på den sikre siden. Det er uansett under 1/4 av "originalsakene.

 

Jeg har i ettertid hørt at det skal være stor kvalitetsforskjell på disse drivknutene, men mine har i hvert fall holdt så langt.

 

Hensikten med innlegget: Det går an å fikse ting rimeligere hvis man kan gå fra Båt til Bil og aller helst til Industri. Huldas vannkjølte eksosmanifolder er "Industri". Det har vært mye mikk for å få det til, i etterpåklokskapens lys skulle jeg kanskje heller valgt "Båt", men da dir. fra USA.

Link to post
Share on other sites

Takk for mange nyttige svar. Fikst det med å løfte motoren opp og ned ved hjelp av bommen. Det kan jo bli en del ganger opp og ned og da er det greit å slippe å være avhengig av en krane. Burde jeg være betenkt over å løfte en 300 kilos motor på denne måten? Hm .... kanskje et ekstra fall i enden av bommen vil gjøre seg. For øvrig leveres Betamotorene standard med fleksibel kobling.

 

Pim

Link to post
Share on other sites

En jobb som skulle koste ca 70.000kr er kommet opp i over 100.000 kr.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Det må jo skyldes dårlig planlegging? Da motoren ble byttet i Slagskipet så var vel "budsjett underskridelsen" litt mindre enn 3000 kr såvidt jeg husker. Men jeg overlot jobben til et verksted og mim innsats begrenset seg stort sett til å kikke oppi motorrommet. Det eneste verkstedet gikk fem på

med var gearwiren.

Når en snakker om nesten 50% budsjettoverskridelse så forteller vel det at for de fleste av oss glade amatører så er det vanskelig å budsjettere riktig fordi vi ikke oppdager problemet før vi står i dritt til øra. Sånn er det ihvertfall med meg. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...