Jump to content

Hvor mange timer kan mann forvente av VP D6?


Storkveito

Recommended Posts

Hei! :)

 

Dette blir kanskje ett vanskelig tema da det selvfølgelig vil variere stort p.g.a vedlikehold og lignende.
Noen som har noen synspunkter på hvor mange gangtimer mann kan forvente av en Volvo Penta D6? Årsaken til jeg lurer på dette da jeg lukter på en båt, men den har gått 2500 timer. 2007 modell. Drev er nytt (ca 400 timer). Dette var en 350hk. 

Selger hevder at denne har vært på slip og service vert år. Burde jeg være bekymret over timeantallet? 

Link to post
Share on other sites

Det er min mening at det er eier/bruker som er den store variabelen når det kommer til levetid på en motor.

 

Her har du noen av elementene som jeg mener spiller inn når det kommer til levetid på en motor:

  • Hvor mange kaldstarter har den hatt?
  • Ved hvor lav driftstemperatur er brukeren villig til å gi bånn gass?
  • Antall driftstimer over 90% av motorens maks turtall
  • Riktig motorolje, byttet til fornuftig intervall og riktig mengde
  • Motorromstemperatur og temperatur og filtrering på tilført innsugsluft
  • Vedlikehold av komponenter som sikrer sunn driftstemperatur (termostat, varmeveksler, oljekjøler, ladeluftkjøler og inntaksfilter)

Hvem kjører disse motorene lengst i Norge ?

På mine trakter er det skyssbåter og jeg holder derfor nær kontakt med disse fordi de er veldig kunnskapsrike... rett og slett

 

Skal du på prøvetur ville jeg bedt om at motoren ikke startes på et døgn før du kommer, så se og lytte ved oppstart (åpne motorromsluker) også se hvor lenge eier lar motoren gå før han gir bånn gass, det forteller mer enn 50 slippbesøk....

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke motoren spesifikt, men på generellt grunnlag, bør jo en slik motor knapt være innkjørt, så lenge den ikke er misshandlet. Personlig synes jeg det er litt "timetallhysteri" ute og går, når en 10 år gammel motor som har gått 500t, blir vurdert som mere attraktiv enn en som har gått 2000. Sjansen for at den med 2000t har blitt bedre tatt vare på, er absolutt til stede. Det er mange båteiere med få timer, som "sparer" på service til timetallet er oppnådd, selv om det tar flere år. Vedlikeholdet er avgjørende, tenker jeg.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Denne båten har vært eid av en oppdretts eier. Han hevder at ingen av ansatte har brukt denne. Han har kun brukt denne selv for å pendle i mellom oppdrettsanleggene på befaringer, møter, verne runder osv.

 

Kjøreturene mellom anlegget er ca 1-1,5 time. Så den er jevnlig brukt. Om han har vært flink til å la den gå varm hevder han selv, men er jo umulig å bevise. Alle sier jo selvfølgelig det. Ingen selger som sier at jeg har kjørt i bånn gass hele tiden med kald motor. 

Går ut fra at vedlikeholdet og bruk av riktig olje osv er greit, da han hevder at vert år har hatt service på motor/drev hos autorisert VP verksted. 

Redigert av Storkveito (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eneste grunnen til å bry seg om timetallet er at andre potensielle kjøpere kanskje gjør det samme, når du en gang skal selge videre. Mao en ond sirkel. Som Gullfisk nevner er det mye Hysteri rundt timer. Det står bla i VP manual til min D4 at den skal startes hver 14 dag, og hvis den skal stå lenger må den konserveres. Vær obs på for få timer, ikke for mange. Drevet er en litt annen sak, det kan med fordel ha færre timer, men her var vel dette nytt...

 

Link to post
Share on other sites

Mye er nevnt men når det gjelder D4/D6 så bør du også få med i kjøpekontrakten at motor ikke har vært chippet/tunet slik at du kan ta kjøper i ettertid om noe hender som naturlig kan tilbakespores mot tuning. Har den vært tunet så styr laaaangt unna, dette kommer uansett fram om man analyserer softwaren.

 

Det er stort sett kun ukyndighet blant motortunere hva gjelder mekanisk forståelse for konstruksjonsberegningene i motorene, de færreste aner noe om de mekaniske ulikhetene som foreligger mellom de ulike hk-variantene samt DPH-drevene og hvorfor det er gjort slik fra VP. Samt hva hva R5 ratingen som disse motorene har som originalt innebærer. Mange tror faktisk at man får en D6/435 av å tune opp en D6/370 og beholder tilsvarende varighet på motor. Noe som er fullstendig feil.

Link to post
Share on other sites

Har nå fått kvitteringer på det som er gjort siste 4 årene. Og her var det mye....
Har vært feilsøking på båten vert år. Og mange ganger per år. 

 

2016: Drev knust i forkant av undervannshus. Lagerboks til aksling er knust, propeller er skadet. Tiltsylindre defekt, skade i skrog foran på stb side og helt bak i kjøl.  Skiftet drev og fikset tilhørende utstyr. Feilkoder og får ikke stoppet maskin. HCU og PCU ble skiftet og fikk ny software. Vært service på drev og skiftet låsering, propellermutter, pakning tappeskrue, O-ring osv. Service på motor, med ny olje osv. 2 måner senere ble det skiftet propeller p.g.a vibrasjoner og slipet på nytt.  (på grunn av grunnstøting tru)? 1 mnd etterpå virket ikke baugtrøster. Skiftet propell. 3mnd etterpå kommer det vann i motorom og følge vibrasjoner igjen. Tappet kjølevatn, vaska motor og maskinrom, masse rust på primærkåpe, dempeplate, svinghjul og starter. Deler lagt i vask. 1mnd måned senere ble styring luftet, webasto fungerte ikke p.g.a overoppheting. ble bare resett og starta opp. Kommer inn vann i motorom igjen. Impeller skiftes, montert sjøvannspumpe. Diesel olje kjøler mangler og ble montert ny med tilhørende slanger. 

2017: Reimer ble kasta av, byttet reimer til servo og kompressor. 

2018: Kastet av reimer, Stor service på motor og drev (ca. 47.000,-). 

2019: Service Motor. Diesel er misfarga, ser ut som vann i diesel. Grå farga. skifta anode og trøster. Etterfylt olje. Service på drev. 

 

Etter servicene å bedømme har ikke eier hat noe særlig greie på båt. Måtte til og me få verksted til å etterstramme skruene på ei skuff. Ingen service i 2017. Ser ut som servicene bare blir tatt når det er andre feil som må fikses samtidig. 

Link to post
Share on other sites

Ville vært mest skeptisk til missfarging av diesel, er det sammenheng med når Webastoen stoppet så kan det være en sammenheng.

Vann i dieselpumpa er det siste en vil ha på en slik motor. Grønn og fin på utsiden men hvilken farge har den inni..... boroskop neste...

Link to post
Share on other sites

Det har vært interessant å være med deg på denne "prosessen"

Vår jobb blir jo å fore på med det som "kan" være galt og prøve å avsløre alle tenkbare greier som kan være/bli negativt for deg...

 

Må innrømme at det ble et lite lettelsens sukk når budene nå går over det du mener er greit, så kan du slå den fra deg uten å sove dårlig :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Merket meg det samme. Det sier jo litt om hvor viktig det er å sjekke båten grundig før man handler. Jeg har sett en god del tilfeller av båter som skal ha vært tett oppfulgt med proff service men som i virkeligheten ser helt bomba ut. Fellesnevner har vært at eier er mer eller mindre teknisk tilbakestående, og all service er satt bort til proffer. Gjerne med setningen "her er det ikke spart på noe " avslutningsvis i annonsen. Ville hatt en bedre følelse med å kjøpe båt av en som har litt innsikt og har gjort mye selv. Hvis ikke blir det gjerne mye småting som forfaller etterhvert. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...