Jump to content

Hvor mange timer kan mann forvente av VP D6?


Storkveito

Recommended Posts

Mye synsing på denne tråen og generelt på dette foraet innen dette temaet

Levetiden på motoren avhenge i all hovedsak om vedlikeholdet / service underveis og kjøremønster.

VP antyder i ulike sammenhenger 8 - 10000 timer på en dieselmotor før overhaling. Da blir det å snakke om en motor på 2000 som liksom nærmer seg "litt Tullete".Sjekk servicehistorikk, men først og fremst personen som bruker båten. Ser båten ut som en "dass" så er det vel ikke mye som tilsier at han har tatt bedre vare på motoren heller.. En motor kan ødelegges etter få timer og jeg personlig ville vært mer skeptisk til en motor som har gått 1500 timer på 30 år enn en som har gått 3000 på 20 år eller 4000 for den del..

Beklager om noen "hobbymekanikere her føler seg støtt"

Hilsen person med 30 år erfaring og som ha jobbet med alt fra gassturbiner, gravemaskiner, båter og biler. jeg har overhalt flere motorer, men aldri grunnet for mange timer, KUN feil bruk og manglende service

Link to post
Share on other sites

Kvalitetstid skrev for 1 time siden:

Mye synsing på denne tråen og generelt på dette foraet innen dette temaet

Levetiden på motoren avhenge i all hovedsak om vedlikeholdet / service underveis og kjøremønster.

VP antyder i ulike sammenhenger 8 - 10000 timer på en dieselmotor før overhaling. Da blir det å snakke om en motor på 2000 som liksom nærmer seg "litt Tullete".Sjekk servicehistorikk, men først og fremst personen som bruker båten. Ser båten ut som en "dass" så er det vel ikke mye som tilsier at han har tatt bedre vare på motoren heller.. En motor kan ødelegges etter få timer og jeg personlig ville vært mer skeptisk til en motor som har gått 1500 timer på 30 år enn en som har gått 3000 på 20 år eller 4000 for den del..

Beklager om noen "hobbymekanikere her føler seg støtt"

Hilsen person med 30 år erfaring og som ha jobbet med alt fra gassturbiner, gravemaskiner, båter og biler. jeg har overhalt flere motorer, men aldri grunnet for mange timer, KUN feil bruk og manglende service

 

Her må du nok skille kraftig mellom VP's motortyper.

 

8-10 000 timer på en høyturtalls D4 eller D6 med ratingklasse R5 er i høyeste grad et betydelig timeantall, mens det for en "lavhastighets D16 med ratingklasse R1 knapt er en gjennomført innkjøringsperiode.

 

En D4/D6 kan ikke forventes å ha samme levetid (gangtimer) som de større motorene til VP, f.eks. D16 med langt lavere effektuttak pr. sylindervolum. Det er også derfor man lager spesialiserte motorer til fritidsbruk med annen ratingklasse. Velger man en slik til kommersielt bruk der man oppnår tusenvis av gangtimer pr. år har man valgt helt feil motor.

 

De større motorene er laget for å enkelt kunne overhales uten å bytte f.eks. shortblock om man river en sylinder. (løse foringer).

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev for 3 timer siden:

 

Her må du nok skille kraftig mellom VP's motortyper.

 

8-10 000 timer på en høyturtalls D4 eller D6 med ratingklasse R5 er i høyeste grad et betydelig timeantall, mens det for en "lavhastighets D16 med ratingklasse R1 knapt er en gjennomført innkjøringsperiode.

 

En D4/D6 kan ikke forventes å ha samme levetid (gangtimer) som de større motorene til VP, f.eks. D16 med langt lavere effektuttak pr. sylindervolum. Det er også derfor man lager spesialiserte motorer til fritidsbruk med annen ratingklasse. Velger man en slik til kommersielt bruk der man oppnår tusenvis av gangtimer pr. år har man valgt helt feil motor.

 

De større motorene er laget for å enkelt kunne overhales uten å bytte f.eks. shortblock om man river en sylinder. (løse foringer).

Takk for et godt innspill og mer nyansert enn mitt eget

Redigert av Kvalitetstid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Førstefender skrev 8 minutter siden:

D6`ene i UNI kragerø har vel ruslet rundt 8000timer nå uten overhaling, just saying.. Det får nok godt stell, men går nok også på relativt høye turtall ofte.

sant:). Det er vanskelig å være bastant i dette, men min mening er at hvordan livet har vært for motoren er mye mer avgjørende enn alder og timetallet. 2-3000 er ingenting i de fleste sammenhenger. Om motoren har blitt mishandla kan 100 være nok til å påføre den flere "1000 timers" slitasje.

Link to post
Share on other sites

Førstefender skrev for 6 timer siden:

D6`ene i UNI kragerø har vel ruslet rundt 8000timer nå uten overhaling, just saying.. Det får nok godt stell, men går nok også på relativt høye turtall ofte.

 

 

Trudde de blei bytta i vinter? De har jo snakka om at de må byttes ut siden 2016, når de hadde gått ca 5000timer. 

 

Men det er en d4 300 i byen her som har passert 10 000timer :) 

Link to post
Share on other sites

Førstefender skrev for 9 timer siden:

D6`ene i UNI kragerø har vel ruslet rundt 8000timer nå uten overhaling, just saying.. Det får nok godt stell, men går nok også på relativt høye turtall ofte.

 

 

Tviler på om alle vet hva "UNI Kragerø" er så sikkert lurt å dra til med ett bilde eller en beskrivelse får å få sammenhengen  :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...
Chiefengineer skrev 7 minutter siden:

Her er en fiskebåt med 2 stk. D6 der motorene og IPS drevene var kjørt 18 000 timer før de ble overhalte.

 

Enig i at 18.000 timer er bra, men det er kanskje å strekke det litt å kalle det for overhaling...

 

Fra annonsen:

"Maskinene er totalt gjenoppbygd med nye blokker, dynamo, ladeluftkjølar m.m."

Link to post
Share on other sites

I et yrkesfartøy går vel gjerne motorene med lavere effekturtak/turtall enn i fritidsbåter. 640 hk totalt blir vel 2x320 hk. Kommer D6 i 320 hk-utgave til fritidsbåtmarkedet? Og av de 18.000 timene er vel en stor andel «bakking» på lavt turtall under fiske.

 

Uansett, 18.000 timer tilsvarer drøye 200 år med mitt båtbruk. Så da er vel ikke D6-ern det som gir seg først. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Ja det er

Komodo skrev 1 time siden:

 

Enig i at 18.000 timer er bra, men det er kanskje å strekke det litt å kalle det for overhaling...

 

Fra annonsen:

"Maskinene er totalt gjenoppbygd med nye blokker, dynamo, ladeluftkjølar m.m."

 

Det er sant, det har nok noe med oppbyggingen av D4/D6, dette at blokka ikke har våte foringer men er en helstøpt sak som vanskeliggjør konvensjonell overhaling. Det er basert på utbytting av long block når tiden er inne. Mener en slik koster ca. 110 000 tkr til D6 komplett ny blokk med topp.

 

Brigg skrev 34 minutter siden:

I et yrkesfartøy går vel gjerne motorene med lavere effekturtak/turtall enn i fritidsbåter. 640 hk totalt blir vel 2x320 hk. Kommer D6 i 320 hk-utgave til fritidsbåtmarkedet? Og av de 18.000 timene er vel en stor andel «bakking» på lavt turtall under fiske.

 

Uansett, 18.000 timer tilsvarer drøye 200 år med mitt båtbruk. Så da er vel ikke D6-ern det som gir seg først. 

 

Ja men det er fortsatt et bra effektuttak med 320 hk på hver motor. Har aldri hørt om denne kombinasjonen før, heller ikke om IPS 450. Det er vel 500/600 som gjelder til fritidsmarkedet med hhv. D6/370 og D6/435 som kraftkilde. Jeg har også tro på at D6'en varer min levetid med jevnt stell om ikke noe ufortsett skulle skje. Hva gjelder drevet så er vel 18 000 timer i overkant å vente.:-)

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev for 4 timer siden:

Her er en fiskebåt med 2 stk. D6 der motorene og IPS drevene var kjørt 18 000 timer før de ble overhalte.

Imponerende timetall men det forundrer meg ikke...

 

Men, 18000 timer på IPS drevet er jo aldeles vanvittig... :clap: :crazy:  :clap:

Har ikke fått prøvd IPS selv og har heller ikke fått skrudd opp et IPS drev.

Har VP brukt en helt annen sikkerhetsmargin når de har prosjektert og dimensjonert tannhjul ? 

 

https://pdf.nauticexpo.com/pdf/volvo-penta/volvo-penta-ips-350-400-450-500-600-brochure/21503-15364.html

 

Når en studerer denne så ser det ut som at IPS 450 i R4 har mindre propellbelastning enn IPS 400 i rating klasse 5, er det fordi IPS 450 ikke har kompressor?

(Rating klasse 4: For light planing crafts in commercial operations)

 

Dersom IPS 400 har en betydelig kraftigere tannhjulspakke enn feks D6 370 DPH så antar jeg at indre friksjon også betydelig større?

Noen som har tall på dette?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...