Jump to content

Tohatsu 4hk 2t dør ved gasspådrag - hva er galt?


Familiesnekke

Recommended Posts

Hei!

Jeg har en Tohatsu 2-takt 4hester, M4C, 2004 modell.

 

I fjor startet den lett og virket den som den skulle, men kjølestrålen var litt slapp. I år leverte jeg den til verksted for bytte av impeller og vanlig service.

I år, etter service, har den vært litt tungstartet, med mye choke-bruk for å få liv i den. Den går greit på tomgang og lav fart, og hvis jeg er rask opp i «full gass» så går det også greit. Men hvis jeg prøver å gi gass i «mellomfarts-området», så kveles/dør motoren ut. Da er det bare å starte den igjen, men det er jo litt frustrerende med bare av/på gass.

Hva kan være galt? 

Har dere forslag til feilsøking?

Hva kan jeg gjøre med enkelt verktøy, og uten reservedeler?

Nå er vi på ferietur, og jolla til barna er jo et viktig leketøy;)

85209777-ACC2-43EB-B645-A41373BF5E77.jpeg

5EBDEBB1-1D69-4AE1-8E3C-6161641F6305.jpeg

Link to post

Høres ut som problem med hoveddysa(fullfartdysa). Ta av forgasser og gjør en skikkelig rens. Antar det fikser problemet. Noen av kanalene og dysene i disse forgasserne er så små at det skal lite til før de gror igjen. Holder at forgasser har stått med drivstoff i over vinteren noen ganger. 

Til høsten når du skal konservere, steng for bensinen og la motoren gå til den stopper av seg selv. Da er det tomt i forgasseren over vinteren. 

Link to post
Honduras skrev for 20 timer siden:

Til høsten når du skal konservere, steng for bensinen og la motoren gå til den stopper av seg selv.

Da er det tomt i forgasseren over vinteren. 

 

Er enig i at det er en god metode men mener det er enda bedre å drenere ut bensinen med dreneringsskruen i bunn av flotørkammeret fordi en da samtidig får ut vann og det som er løst av bunnfallet.

 

Det er selvfølgelig en barriere for mange å skru på motoren og da er det uten tvil mye bedre å kjøre den tom enn å ikke gjøre noe....

Link to post

Høres i alle fall ut som noe drivstoff-relatert iaf, ville begynt med å sjekke om luftinga på tanken er åpen og deretter om det kan være noe som sitter i slangen mellom tank og bensinpumpe, evt om det er et sted luft inn slippe inn. Hadde en liten flis av plast (fra da tanken ble produsert?) som satt i et bend på slangen på min i fjor.

 

Så først om det ser greit ut, så ville jeg sett på forgasser og åpnet den og gravd ut grums der, evt om det er en pakning eller noe der som lekker... Er du usikker, sjekk YouTube, outboard carb cleaning eller lignende, bugner av folk som vil vise hvordan de gjør

 

 

Baltic-pappa

Link to post

Hei, nå har jeg forsøkt diverse:

-kjøre med choke halvveis ute; det gikk en stund; 5 minutter, og så hjalp ikke det trikset mer.

-Tømme ut gammel bensin, blåse baklengs i bensinslangen, tilbake inn i tanken, ta av tanken for å riste og skylle den, drenerte flotørkammeret og blåste via bensinslangen mot forgasseren med dreneringsskruen ute. Har nå fylt på helt fersk bensin med 2% oljeblanding, i tillegg til at jeg har fylt på 5-10ml med «rensetilsetningen» STP injector cleaner ( på bildet under). Dette hjalp heller ikke.

 

Det går fremdeles greit å starte motoren, men nå vil den ikke gå på tomgang mer enn i ca 20-30 sekunder før den dør.

 

Jeg har funnet én måte å holde liv i motoren, og det er ved at jeg «pumper» choke rolig inn og ut; da går den på de fleste turtall; både tomgang, mellom- og høyt turtall.

 

Hva i all verden kan være galt; det virker som at den har blitt verre og verre!

 

8D1D634D-3885-4F91-ADA9-B146B8A31AF9.jpeg

Link to post

Familiesnekke- ungene vil ha båten i gang og du prøver alt du kan for å få det til.. 

Du får råd som spriker i alle retninger.. 

Motoren din har membranbasert bensinpumpe. Den inneholder tynne membraner og tilbakeslagsventiler. Ingen av disse delene tåler full guffe trykkluft...

Flotørventilen kan også ta skade av trykkluftbruk.

 

Trykkluft er fint å bruke under rengjøring av demontert forgasser og til demonterte dyser.. 

 

Testen du gjorde med å prøve med halv choke skulle ikke løse problemet permanent. Den skulle bekrefte at motoren din fikk for lite bensin. Nå vet vi at det var riktig... 

 

Gammel bensin gjør en 2T motor tungstartet, får du start så stopper den ikke igjen men den kan redusere ytelsen noen % om du merker det så er det på toppfart.. Og når du skal i plan. 

 

Videre feilsøking:

Start motor, kjør i gir mens du pumper på blæra hele tiden. 

-hjalp det? 

-ble blæra hard? 

-er lufting på eksterntanken åpen? 

 

Stopp motor. 

Skru ut flotørkammer drenerigsskrue 2-3 omdr og pump på blære 5-6 ganger og steng drenering. Pump, blir blæra hard nå? 

 

Link to post

@dieselfan; takk for trøst og gode råd:) 

Jeg har ikke ekstern tank, bare intern, så da har jeg ikke blære å pumpe med. Jeg har forsøkt å blåse ned i påfyllingshullet, altså med lokket skrudd av, uten at det hjalp.

Jeg har ikke blåst med trykkluft, kun med lungene; håper jeg ikke blåste for hardt...

Ja, luftingen på påfyllingslokket på intern tank er åpen.

Link to post

Så hyggelig at du tar det slik ?

 

Problemet ligger 88% sikkert i bensinpumpe eller forgasseren. 

Øvelsene jeg foreslo m blære kan eleminere bensinpumpe. 

Dette haster, du har lite utstyr tilgjengelig så da er det viktig å finne ut hva som ok slik at innsatsen fokuseres på rett del.

 

Kan du få lånt en tank noen minutter? 

 

Du kan låne forgasser fra 4 og 5 hk om du kjenner noen. (som ikke har lyst til å kose seg på sjøen nå...) 

 

Du har ikke hatt problemer m varmgang tidligere? 

Redigert av dieselfan
Ref rettelse fra Marius lenger nede i tråd (see edit history)
Link to post

Tror du nedi tanken (over bensinkutteforbindelsen?) har et bensinfilter. Det sitter litt klønete til. Var det på min Yamaha 2t 4 hk. Ettersom du kanskje får for lite bensin ved litt pådrag kan det jo være at det er noe rusk og rask her? Ellers her jeg mest tro på at bensinpumpemembranen er slitt.

 

Obs, min yamaha 2t 4 hk skal ha 1% olje ikke 2%. Er du sikker på at du skal ha 2%? Det er i så fall årsaken til at den stopper og går dårlig på tomgang....

 

D9220073-E9AC-4602-833F-ECF42201BBA7.jpeg.5e6e5cdda9254dd2582bdeb2ca91c125.jpeg

Redigert av snekkerbod (see edit history)
Link to post

Ser at du har forsøkt å bytte til ny fersk bensin. Har samme motor på ei jolle (samme årsmodell også), og fikk samme problem og akkurat like symptomer som du beskriver. Ny bensin var det som skulle til her, og i ettertid (to sesonger) har motoren gått som ei klokke. Nå bytter jeg til ny fersk bensin foran hver sesong, og kjører motoren til den stopper på høsten (som beskrevet ovenfor).

 

Har hørt at andre har hatt lignende utfordringer med denne motoren, så tydelig at den er kresen på bensinen. Kan det hende det fortsatt sitter igjen noen avleiringer etter den gamle bensinen i din motor, i dyser etc? I starten gikk også min motor litt dårlig i begynnelsen med den ferske bensinen, men så kom den seg mer og mer etterhvert. Det skal sies at jeg tømte tanken og skyldte den godt før jeg helte på ny. 

Link to post
"Mathilde" skrev for 4 timer siden:

 Nå bytter jeg til ny fersk bensin foran hver sesong, og kjører motoren til den stopper på høsten (som beskrevet ovenfor).

Kan det hende det fortsatt sitter igjen noen avleiringer etter den gamle bensinen i din motor, i dyser etc? 

 

Det er nettopp på grunn av disse avleiringene du nevner at jeg anbefaler å bruke dreneringsskruen til det den er til: å drenere forgasseren.

 

Når du drenerer så tømmer du forgasseren fullstendig, da blir vann og smuss med ut.

 

Når du kjører flotørkanmmeret tomt fjerner du IKKE vann og avsetninger, i verste fall drar du det inn i dysene...

 

Derfor anbefaler jeg å drenere. Noen ganger i løpet av året, eller om motoren skal stå mer enn 3 mnd.

Link to post

Har også en slik motor og bruker kun årsfersk bensin på den. Tømte nylig all fjorårs bensin på bilen siden jeg ennå har en bensinbil ?

Du får mange gode råd her, og jeg håper det er til hjelp for deg. Men ingen har nevnt tennpluggen enda. Jeg har skrudd i litt småmotorer oppigjennom årene, men ble likevel grundig lurt av en motor som hadde lignende symtomer som du beskriver. Jeg byttet bensin og renset forgasser, men motoren var i ulage like fullt. Tennpluggen hadde gnist så den så egentlig helt grei ut. Byttet tennplugg bare for å ha gjort det og motoren fungerte helt lytefritt etter det. Jeg ble rett og slett lurt av en simpel tennplugg.

 

Link to post

Hei, da har jeg endelig en hyggelig oppdatering. Etter en uke i uthavn har jeg nå kommet på besøk til noen med kompressor i garasjen. Skrudde ifra hverandre hele forgasseren, dynket alle deler i Whitesprit, og så blåste jeg gjennom alt jeg fant av kanaler og dyser. Etter remontering og noen snortrekk, så går Tohatsuen som en kule igjen. Jeg så ikke et eneste rusk eller støvkorn, så jeg var litt skeptisk, men det var rens med trykkluft som skulle til!

 

Tusen takk til alle dere som har bidratt med forslag til å løse problemet; nå er det 3 glade barn i båten :)

 

Legger ved noen bilder til inspirasjon; til nestemann...

ABDF7673-3AD7-4DBC-9A43-DDB2CA72CBB3.jpeg.848df028a423c4b1ee6b06ae2898b32f.jpeg

 

C6CA1825-C60F-463F-8422-BEB3C024ABB7.jpeg.485089a9c25eb603a1fc4ccd9c46753e.jpeg

 

C6E905E8-C525-4785-9FA2-970FE369F6BF.jpeg.f3243628c6871e56b3aaac9ad3a296ab.jpeg

 

8E8EABFA-D6A5-43C6-9CC3-BF04E0182B04.jpeg.e72bbc85574dc74bd88ab9df06d90ae0.jpeg

 

860A7D05-19AE-4D2C-A89B-F3AF1CA6671D.jpeg.7c5c0b886b235c928b1f9fdf67cf7e07.jpeg

 

FC133D7B-664D-4349-A6B7-432F51EB7F74.jpeg.0ae481678696e58481d70857608a1541.jpeg

 

BB2877A9-6817-4DCD-AE6D-F655A6A50832.jpeg.807993aa3cbf5d69f94fd074864f731d.jpeg

 

9829F143-6DC1-45B6-89F3-2BAF3D33A4E2.jpeg.857f50b209e038aeab61bae551dce469.jpeg

 

4C30C597-E29F-4185-BF9C-0CF27354D222.jpeg.e8e335aeb4a7610aaeec329ef3010e35.jpeg

6C39FF1F-F18D-428D-8353-A946F01C8D6C.jpeg

Redigert av Familiesnekke (see edit history)
Link to post

Hehe; ja, det gir jo mestringsfølelse;) Men det hjelper så lite når man ikke har med kompressor eller trykkluft i uthavn... hadde det funket med «trykkluft på boks», eller er trykket for lavt? Feks:

https://www.biltema.no/kontor-teknikk/datatilbehor/skjermrengjoring/luftspray-2000033264

 

Nei; jeg fikk ikke ut stigerøret. Burde jeg ha gjort det? 

 

(«Duken» var en gammel gardin ;)

 

Redigert av Familiesnekke (see edit history)
Link to post

Glad for at du hadde kontroll på duken :wink:

 

Luftspray virker. Et reservehjul til bil...  det er mange mulige kilder.  Stor sykkelpumpe med ball-dyse... masse muligheter.

Ta med en slangebit neste sesong, og fortell Murphy at du har den og er klar....  så velger han en annen å herje med  :wink:  kanskje meg...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...