Jump to content

Dieseldyr, hvordan fjerne?

Nymoen71

Recommended Posts

Jeg vasket flere ganger med diesel og oppvaskkost først før jeg tørket tanken helt tørr med noen gamle håndkler sist jeg tok en tanksjau. Så vasket jeg tanken med varmt vann og Zalo, Zalo er fettløsende og får med seg mye dritt. Skyllet tanken noen ganger og tørket godt etterpå. Tilsatte dieselbiocid (lignende stoff som Bioprotect) i den nye dieselen, noe jeg gjør forebyggende et par tre ganger i året. Måtte lage flere mannhull for å komme skikkelig til over alt, er som regel et skvalpeskott og to som kan være i veien for oppvaskkosten.

Nevermind skrev for 11 timer siden:

44 Magnum ?

Du har sett for mye på Clint Eastwood :lol:  Mannhulene den lager blir alt for små :giggle:

Men fra spøk til alvor, som @Hakkannen skriver er mye av poenget at man kommer til på alle flater, og at man skurer mekanisk, ikke bare spyler eller flusher. 

Eg skurte tankene 4-5 runder. Brukte oppvask-kost og lang radiatorpensel. Først grovvask med diesel, så med whitesprit, så med rødsprit, så med rein diesel og så med bio-protect2.  Sugde reint og tørka med polerpapir mellom kvar runde.   Å ligge med hodet nedi mannhull med bruk av bio-protect2 krever gassmaske. 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Uten fritt vann, ingen dieseldyr, så å holde tanken mest mulig vannfri

med å drenere på laveste punkt, er det beste for forebygging.

Når du først har dieseldyr, må du drenere tanken, vaske  den grundig

og desinfisere.

For å desinfisere tanken, kan du begynne med en såpevask, skylle,

tilsette klorin overalt, skylle etter en stund og

tilsette rødsprit slik at det tørker fortere.

Klorin er ikke bra å få på sjøen så om du lar det stå på tanken

noen dager, blir det brutt ned til salt før du tapper det ut.

Å bare bruke rødsprit etter såpevask og skylling, fungerer

også, men er dyrere enn å bruke klorin til hoveddesinfiseringen.

Husk at klorin på flaske er veldig sterkt. En halv desiliter i en

10 litersbøtte med vann bør være mer enn nok.

Husk også at endel plasttanker ikke har godt av klorin.

En annen ting å huske på, er at endel tilsetningsstoffer for diesel, blander

vann inn i dieselen for å unngå dieseldyr. Det kan føre til korrosjon på

injektorer etc. avhengig av motor og bruk.

Det var nok en overdrevet advarsel da klorin ikke skal oppbevares i tankene, bare vaske dem.

Det er mange faktorer som spiller inn. Metallioner, temperatur og selvfølgelig temperatur.

Man kan nok se bort fra det i dette tilfelle, men jeg har sett plast bli påvirket i jobben.

Her er link for spesielt interesserte:

https://www.usplastic.com/knowledgebase/article.aspx?contentkey=987

Vi har sannsyligvis bekymringer nok i båtlivet uten å måtte bekymre oss om dette.

Beklager.

Hulda har vært utsatt for dieseldyr og dritt på tanken to ganger. Begge gangene  ble det servert til full dieselpris fra svenske tankstasjoner. Hulda har aldri hatt mer enn et par teskjeer med vann på 500-liters-tanken. Hulda er ikke plaget av uforklarlig kondens.

Når jeg leser gjennom denne tråden, er det helt utrolig hvor mye remedier og ball som skal til for å fjerne noen bakterier og deres etterladenskaper. Her er slik Hulda utførte tankrens midten av juni 2017: https://baatplassen.no/i/topic/115594-byggingen-av-hulda-p%C3%A5-oppfordring/page/18/#comments

Prosedyre:

• Tøm tanken for diesel
  • La dieselen stå til utfelling et par døgn
  • Grav ut den skitten fra tanken som du får fatt i
  • Tøm den utfelte dieselen tilbake på tanken, vær litt raus med den dieselen som sendes til destruksjon
  • Fyll på biocid i hht. bruksanvisningen på flasken
  • Bytt dieselfiltre, spesielt grovfilter
  • Tut og kjør

Siden den gangen har Huldas motor malt som en katt. For meg sitter det innmari langt inne å plaske rundt med klorforbindelser i dieselsystemet. De som har lyst, spesielt med de som har aluminiumstanker, kan naturligvis gjøre som de vil. Å tømme tanken for dritt er ikke high tec. Og, som skrevet over, i tankene (nå er det to tanker), har det aldri utviklet seg så mye som en eneste bakterie. Alle bakteriene er kjøpt og betalt i SEK (svenske kroner). Det som kanskje er spesielt med oss, er at vi har vært så tidlig ute på sesongen at vi er de første som fyller etter at tappestasjonene har stått uvirksomme i flere måneder.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...