Nymoen71 Startet 11.Juli.2019 Del på Facebook Startet 11.Juli.2019 Hei,hva skal til for å fjerne diesdyr på tanken. Har en syrefast tank på ca 150 l med mannlokk på toppen, noen som har gode råd? Sitér dette innlegget Link to post
omhI Svart 11.Juli.2019 Del på Facebook Svart 11.Juli.2019 Hei Mange gode artikler om dette på forumet. Søk etter "dieseldyr" og velg og vrak i det som kommer opp. Har hatt de på tanken selv og det gikk med en helg for å fjerne de (jeg hadde 2 tanker å rengjøre) Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 11.Juli.2019 Del på Facebook Svart 11.Juli.2019 Sug tanken tom, vask med noe som dreper "alt", fyll opp med ny diesel. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
dieselfan Svart 11.Juli.2019 Del på Facebook Svart 11.Juli.2019 Hei, når du tømmer tanken er det viktig å gjøre prosessen helt ferdig med en gang. Ikke la bunnslammet og dyra tørke, da sitter det som... Sitér dette innlegget Link to post
omhI Svart 11.Juli.2019 Del på Facebook Svart 11.Juli.2019 Dersom du har tank som er faststøpt - for å få ut siste liter med gugge fra tanken kan "våtstøvsuger" fra Biltema brukes med hell. Den er relativt billig til slik redskap å være. Sitér dette innlegget Link to post
Nymoen71 Svart 11.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2019 Takk for gode råd, hva bruker jeg som dreper alt? Sitér dette innlegget Link to post
Fuglen Svart 11.Juli.2019 Del på Facebook Svart 11.Juli.2019 Jeg hadde brukt filler og tørket grundig opp. Kan og vaske med en liter eller to med (ren) diesel, oppvaskekost eller en felgbørste, og deretter tørke grundig opp. Noe som dreper er vel klor, men det hadde jeg droppet. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 11.Juli.2019 Del på Facebook Svart 11.Juli.2019 Jeg vasket flere ganger med diesel og oppvaskkost først før jeg tørket tanken helt tørr med noen gamle håndkler sist jeg tok en tanksjau. Så vasket jeg tanken med varmt vann og Zalo, Zalo er fettløsende og får med seg mye dritt. Skyllet tanken noen ganger og tørket godt etterpå. Tilsatte dieselbiocid (lignende stoff som Bioprotect) i den nye dieselen, noe jeg gjør forebyggende et par tre ganger i året. Måtte lage flere mannhull for å komme skikkelig til over alt, er som regel et skvalpeskott og to som kan være i veien for oppvaskkosten. Sitér dette innlegget Link to post
Nevermind Svart 11.Juli.2019 Del på Facebook Svart 11.Juli.2019 Nymoen71 skrev for 5 timer siden: Takk for gode råd, hva bruker jeg som dreper alt? 44 Magnum ? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 11.Juli.2019 Del på Facebook Svart 11.Juli.2019 Og viktigst av alt bytt og smør opp eventuell o-ring på påfyllingslokket. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 12.Juli.2019 Del på Facebook Svart 12.Juli.2019 Nevermind skrev for 11 timer siden: 44 Magnum ? Du har sett for mye på Clint Eastwood Mannhulene den lager blir alt for små Men fra spøk til alvor, som @Hakkannen skriver er mye av poenget at man kommer til på alle flater, og at man skurer mekanisk, ikke bare spyler eller flusher. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Sjeldenutpå Svart 12.Juli.2019 Del på Facebook Svart 12.Juli.2019 Eg skurte tankene 4-5 runder. Brukte oppvask-kost og lang radiatorpensel. Først grovvask med diesel, så med whitesprit, så med rødsprit, så med rein diesel og så med bio-protect2. Sugde reint og tørka med polerpapir mellom kvar runde. Å ligge med hodet nedi mannhull med bruk av bio-protect2 krever gassmaske. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
paxo Svart 13.Juli.2019 Del på Facebook Svart 13.Juli.2019 Uten fritt vann, ingen dieseldyr, så å holde tanken mest mulig vannfri med å drenere på laveste punkt, er det beste for forebygging. Når du først har dieseldyr, må du drenere tanken, vaske den grundig og desinfisere. For å desinfisere tanken, kan du begynne med en såpevask, skylle, tilsette klorin overalt, skylle etter en stund og tilsette rødsprit slik at det tørker fortere. Klorin er ikke bra å få på sjøen så om du lar det stå på tanken noen dager, blir det brutt ned til salt før du tapper det ut. Å bare bruke rødsprit etter såpevask og skylling, fungerer også, men er dyrere enn å bruke klorin til hoveddesinfiseringen. Husk at klorin på flaske er veldig sterkt. En halv desiliter i en 10 litersbøtte med vann bør være mer enn nok. Husk også at endel plasttanker ikke har godt av klorin. En annen ting å huske på, er at endel tilsetningsstoffer for diesel, blander vann inn i dieselen for å unngå dieseldyr. Det kan føre til korrosjon på injektorer etc. avhengig av motor og bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 13.Juli.2019 Del på Facebook Svart 13.Juli.2019 Flott oppskrift Men dette var nytt for meg: paxo skrev 39 minutter siden: Husk også at endel plasttanker ikke har godt av klorin. Hvilke plastsorter tåler ikke klorin? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
paxo Svart 13.Juli.2019 Del på Facebook Svart 13.Juli.2019 Det var nok en overdrevet advarsel da klorin ikke skal oppbevares i tankene, bare vaske dem. Det er mange faktorer som spiller inn. Metallioner, temperatur og selvfølgelig temperatur. Man kan nok se bort fra det i dette tilfelle, men jeg har sett plast bli påvirket i jobben. Her er link for spesielt interesserte: https://www.usplastic.com/knowledgebase/article.aspx?contentkey=987 Vi har sannsyligvis bekymringer nok i båtlivet uten å måtte bekymre oss om dette. Beklager. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.Juli.2019 Del på Facebook Svart 14.Juli.2019 Hulda har vært utsatt for dieseldyr og dritt på tanken to ganger. Begge gangene ble det servert til full dieselpris fra svenske tankstasjoner. Hulda har aldri hatt mer enn et par teskjeer med vann på 500-liters-tanken. Hulda er ikke plaget av uforklarlig kondens. Når jeg leser gjennom denne tråden, er det helt utrolig hvor mye remedier og ball som skal til for å fjerne noen bakterier og deres etterladenskaper. Her er slik Hulda utførte tankrens midten av juni 2017: https://baatplassen.no/i/topic/115594-byggingen-av-hulda-p%C3%A5-oppfordring/page/18/#comments Prosedyre: Tøm tanken for diesel La dieselen stå til utfelling et par døgn Grav ut den skitten fra tanken som du får fatt i Tøm den utfelte dieselen tilbake på tanken, vær litt raus med den dieselen som sendes til destruksjon Fyll på biocid i hht. bruksanvisningen på flasken Bytt dieselfiltre, spesielt grovfilter Tut og kjør Siden den gangen har Huldas motor malt som en katt. For meg sitter det innmari langt inne å plaske rundt med klorforbindelser i dieselsystemet. De som har lyst, spesielt med de som har aluminiumstanker, kan naturligvis gjøre som de vil. Å tømme tanken for dritt er ikke high tec. Og, som skrevet over, i tankene (nå er det to tanker), har det aldri utviklet seg så mye som en eneste bakterie. Alle bakteriene er kjøpt og betalt i SEK (svenske kroner). Det som kanskje er spesielt med oss, er at vi har vært så tidlig ute på sesongen at vi er de første som fyller etter at tappestasjonene har stått uvirksomme i flere måneder. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 14.Juli.2019 Del på Facebook Svart 14.Juli.2019 (redigert) Spør på en dyreverner gruppe på Facebook om noen vil ha en koloni dieseldyr, ellers må du desverre avlive de. Omplassering eller døden! Går 8min, så har du 7stk på døra som skal ha redde de søte dieseldyrene fra den brutale skjebnen Redigert 14.Juli.2019 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.