Jump to content

Krysse Stad i 15 foter i morgen?

REMA

Recommended Posts

Hei! 

Jeg ligger rett sør for Måløy og venter på gode nok forhold til å krysse Stad. Båten er en 15 fots Terhi Nordic.

I dag blåser det 7 m/s fra nord og vinden skal løye til 1-3 m/s i morgen tidlig med en forventet signifikant bølgehøyde på 1 meter og maksimal på 2 meter. Perioden er forventet å være 7,5 sek. 

Det jeg lurer på er om jeg burde gå for det i morgen, eller vente? 

Takk for svar!

Stadt er et stygt sted...du får gjerne værforandring på veien...

15 Theri er ikke all verdens farkost..

Mulig det er et gunstig tidspunkt...

Men se om du kan få en båt og følge som skal samme vei...

Ville uansett gått til Silda og lagt meg...der har du utsikt rett mot Stadt...og får mer sett forholdene...

Redigert av Ida Marie III (see edit history)

Kjørte over Hustadvika for en drøy uke siden med 6 m/s NW og samme bølgehøyde som er meldt for Stad i morgen. Da måtte jeg slakke helt av på farten (stampet avgårde i 4 knop), men det gikk forholdsvis fint. Når jeg gikk over Stad sist var værmeldingene mer stabile, og jeg fikk ingen problemer underveis. Det som gjør meg litt usikker nå er at det er meldt sterkere vind utover dagen, og jeg vil neppe stampe over Stad i 4 knop. Har håndholdt VHF med DSC, noe som gir meg en ekstra sikkerhet, men uansett. 

Skal kjøre til Silda som Ida Marie anbefaler og vurdere forholdene der. Så vidt jeg vet går jo Hurtigruten rundt Stad i 5-6 tiden, så jeg kan jo henge meg på dem. 

7 minutes ago, Komodo said:

15 for Tehri er ei jolle, og ikke av de beste heller.  Hvordan vil båten oppføre seg dersom du får en brytende bølge inn i båten? Tilbudet til @bellen sier vel nok.

Lagt til: 

Men på flatt vann går jo alt bra. 

Ja på flatt vann går alt bra. Hele problemet ligger i usikkerheten rundt værmeldingen. Senere på dagen er det meldt opp til 5 m/s SW, noe som også burde gå fint, men kun ved lav hastighet. Men som alle vet er jo ikke yr en veldig nøyaktig kilde.  

TS har du tenkt til å gå langs land, eller går du ut? 

Det ligger jo forsåvidt småbåter utpå og fisker når været tillater det, men det er lokalkjente, de går ikke rundt hele Stad. 

Må innrømme at jeg ikke hadde passert Stad i en 15 foter. Ikke for en million en gang. -med mindre det har helt blankstille og en kunne kruse rundt i 20 knuter. 

56 minutes ago, Eureka said:

TS har du tenkt til å gå langs land, eller går du ut? 

Det ligger jo forsåvidt småbåter utpå og fisker når været tillater det, men det er lokalkjente, de går ikke rundt hele Stad. 

Må innrømme at jeg ikke hadde passert Stad i en 15 foter. Ikke for en million en gang. -med mindre det har helt blankstille og en kunne kruse rundt i 20 knuter. 

Tenker å gå ganske nærme land hvis det ikke blir for mye skvalpesjø. De småbåtene du nevner så jeg når jeg krysset sist, da var det nesten blikkstille. 

Hvis du bokstavelig talt ikke hadde gått rundt Stad i en 15 foter for en million har du mye penger, men jaja. Det er jo ikke så farlig hvis det ikke er alt for mye vind. I hvert fall hvis du slenger deg på andre båter og har VHF. 

På denne tiden av året ligger det veldig få fiskebåter og fisker ved Stadt, kansje en og annen hobbyfisker.

Siden du har VHF med deg, så har du jo en mulighet å kalle opp Hurtigruta eller andre fartøy som går rundt Stadt for å høre hvordan været er. Marinetraffic viser hvilken båter som går rundt.

8 minutes ago, bellen said:

På denne tiden av året ligger det veldig få fiskebåter og fisker ved Stadt, kansje en og annen hobbyfisker.

Siden du har VHF med deg, så har du jo en mulighet å kalle opp Hurtigruta eller andre fartøy som går rundt Stadt for å høre hvordan været er. Marinetraffic viser hvilken båter som går rundt.

God idé! Bruker Kråkenes fyr og Stad når jeg sjekker vindforhold på yr, og barentswatch for bølgevarsel. Pleier dessuten å dobbeltsjekke med Storm. Er det noen andre gode sider en burde sjekke før man legger fra kai?

personlig synes jeg værmeldingen på timeanddate.no stemmer mye mer nøyaktig enn både yr og storm, i alle fall på mine trakter, så jeg hadde tatt meg en titt der også :) 

Lykke til om du bestemmer deg for å gi gass, går nok bra om man er godt forberedt!

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

6 minutes ago, S/Y Vega said:

personlig synes jeg værmeldingen på timeanddate.no stemmer mye mer nøyaktig enn både yr og storm, i alle fall på mine trakter, så jeg hadde tatt meg en titt der også :) 

Lykke til om du bestemmer deg for å gi gass, går nok bra om man er godt forberedt!

Prøvde timeanddate.no. Siden fant ikke annet enn været for Måløy, som dessverre ikke er representativt for Stad. Etter dette ble siden omgjort til en «reklame» for Telenor, der det sto at jeg hadde vunnet ett eller annet, hvilket åpenbart er svindel. Når jeg gikk inn og ut skjedde det samme igjen :(

Men takk for forslag :)

Jeg ligger rett sør for Måløy og venter på gode nok forhold til å krysse Stad. Båten er en 15 fots Terhi Nordic.

I dag blåser det 7 m/s fra nord og vinden skal løye til 1-3 m/s i morgen tidlig med en forventet signifikant bølgehøyde på 1 meter og maksimal på 2 meter. Perioden er forventet å være 7,5 sek. 

La være er mitt råd..

Noe av problemet med Stad er at du nesten uansett vil oppleve dønninger. Hvordan båten din takler dette vet jeg ikke, men 1 meter over Stad er ikke nødvendigvis 1 meter inne i fjordene.

Det er ikke nødvendigvis trygt å gå nærme land. Her er møtet mellom hav og fjell brutalt.

Selv har jeg gått over en del ganger, men da med større seilbåt. Respekt skal man alltid ha. Vær forsiktig og ikke ta unødvendige sjanser!

3 minutes ago, Oliver said:

La være er mitt råd..

Hvorfor la det være? Det er sjelden så stille ved Stad. 

1 minute ago, lasmarquezas said:

Noe av problemet med Stad er at du nesten uansett vil oppleve dønninger. Hvordan båten din takler dette vet jeg ikke, men 1 meter over Stad er ikke nødvendigvis 1 meter inne i fjordene.

Det er ikke nødvendigvis trygt å gå nærme land. Her er møtet mellom hav og fjell brutalt.

Selv har jeg gått over en del ganger, men da med større seilbåt. Respekt skal man alltid ha. Vær forsiktig og ikke ta unødvendige sjanser!

Jeg ser selvfølgelig an forholdene i morgen. Har kjørt mye på havet før, og krysset Stad i samme båt for en liten uke siden. Har også krysset Hustadvika i langt mer vind, selvom Hustadvika ikke er i nærheten like langt og utsatt som Stad. Jeg holder til på Nordmøre, så jeg skal oppover en eller annen gang, spørsmålet er bare når? 

Ganske glad i Windy som app. Her er skjermdump for kl 05, 08, 11 og 14 i morgen, om det kan være til hjelp. Du ser fargeskalaen øverst i bildet og kan sammenligne med kartet. Normalt ganske presis såpass få timer i forveien, selv om det selvsagt kan skje endringer.

Hvorvidt Stadt egner seg i en liten jolle skal jeg ikke uttale meg om, den beslutningen får du ta selv.

C7FE8209-CD2B-4839-8148-C647F1B84009.png

90C9C05B-BBF2-4E42-B04A-42C7A7081D84.png

99173510-AA41-4974-A2D2-DC21EEEF37CC.png

41A5B0CD-3F34-4514-9BE1-664AA322CD5C.png

Dønninger er ikke det store problemet. Da kan man holde planefart og komme seg fort over. Det er de bølgene som blåses opp lokalt som er problemet når man er i liten båt. Disse er ofte krappe, kommer "oppå dønningene" og gjør at man må senke farten. Kjenner ikke forholdene rundt stadt, men det skal gjerne ikke mer enn en laber-frisk bris før jeg snur og holder meg innaskjærs her på Rogalandskysten. Jeg tenker mye avhenger av hvor mye det blåser opp mens man er ute.

Redigert av Solseng (see edit history)
1 minute ago, Solseng said:

Dønninger er ikke det store problemet. Da kan man holde planefart og komme seg fort over. Det er de bølgene som blåses opp lokalt som er problemet når man er i liten båt. Disse er ofte krappe, kommer "oppå dønningene" og gjør at man må senke farten. Kjenner ikke forholdene rundt stadt, men det skal gjerne ikke mer enn en frisk bris før jeg snur og holder meg innaskjærs her på Rogalandskysten. Jeg tenker mye avhenger av hvor mye det blåser opp mens man er ute.

Det er et viktig poeng som jeg kjenner meg igjen i. Bølgeperiode på 7,5 sek burde derfor være ganske greit med 1-2 m bølger. Det som stresser meg litt er skvalpesjø fra fjellene, og selvfølgelig at vinden blir sterkere enn forventet. 

8 minutes ago, vindmann said:

Ganske glad i Windy som app. Her er skjermdump for kl 05, 08, 11 og 14 i morgen, om det kan være til hjelp. Du ser fargeskalaen øverst i bildet og kan sammenligne med kartet. Normalt ganske presis såpass få timer i forveien, selv om det selvsagt kan skje endringer.

Hvorvidt Stadt egner seg i en liten jolle skal jeg ikke uttale meg om, den beslutningen får du ta selv.

C7FE8209-CD2B-4839-8148-C647F1B84009.png

90C9C05B-BBF2-4E42-B04A-42C7A7081D84.png

99173510-AA41-4974-A2D2-DC21EEEF37CC.png

41A5B0CD-3F34-4514-9BE1-664AA322CD5C.png

Tusen takk for veldig nyttig informasjon!! Ser jo forholdsvis bra ut det der. 

Du kan også følge med på Marinetraffic for å se om du har båter i grei nok avstand.

Skjønte du hadde VHF. Ser du noen passende (fritids-)båter på AIS er det jo ikke forbudt å kalle på dem heller og høre om dere kan ha litt kontakt på turen.

Du kan (bør?) også melde fra til Kystradio sør.

65C8B007-B6C5-4534-B307-5B0981D5E5B2.png

4 minutes ago, vindmann said:

Du kan også følge med på Marinetraffic for å se om du har båter i grei nok avstand.

Skjønte du hadde VHF. Ser du noen passende (fritids-)båter på AIS er det jo ikke forbudt å kalle på dem heller og høre om dere kan ha litt kontakt på turen.

Du kan (bør?) også melde fra til Kystradio sør.

65C8B007-B6C5-4534-B307-5B0981D5E5B2.png

Ja, jeg kjører nok med Hurtigruten eller annet fartøy som skal samme vei. Gjestehavnen her på Silda er dessuten ganske full, så det er sikkert andre som skal samme vei. 

@lasmarquezas har deilig ut! Hvordan er været der borte for tiden? 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...