Ida Marie III Svart 14.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2019 Silda er som sagt ventehavn ved Stadt på sørsiden...du finner sikkert en som skal nordover...slå følge...er det en seiler så gi ham litt forsprang , slik at du tar han igjen ved kjerringkjeften... Hold deg et stykke fra land, så du slipper landsjøen...(bølgene som reflekterer fra klippene)... God tur.... Link to post
nie Svart 14.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2019 Vi gikk nordover rundt Stadt forrige søndag med noenlunde lik bølgehøyde som er meldt for imorgen men vi hadde bølgeretning fra nord og vind 7 m/s fra nordøst. Det gikk helt fint uten at vi følte oss utrygg på noe tidspunkt. Båten var en Viknes 1030 og jeg ville ikke hatt den mindre selv om forholdene var gode til Stad å være. Båten ble jevnlig dusjet av sjø som antagelig ville skapt problemer for en åpen båt. På turen rundt fra Silda til Fosnavåg (to timer) møtte vi kun to motgående båter så du skal ikke nødvendigvis regne med at noen kan gi deg rask hjelp hvis du får problemer. I utgangspunktet må du klare deg selv hvis noe går galt. Vinden imorgen er meldt noe spakere men varselet med tanke på kryssende bølger er dårligere enn det var når vi passerte. Jeg ville latt det være hvis heg hadde din båt. Du har allerede fått et tilbud om transport og det ville jeg ha takket ja til. ...eller som noen kloke folk har sagt; «Hvis du er i tvil så er du ikke i tvil» Link to post
lasmarquezas Svart 14.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2019 REMA skrev 23 minutter siden: Hvordan er været der borte for tiden? Nå har jeg ikke lyst til å bruke Stad-tråden din til å diskutere vær nord i Skottland, men helt kort siden du spør: Om et par dager får vi en fin liten sørvestlig bris som vil ta oss mot Kirkwall. Senere får vi se hva det blir til. Link to post
nie Svart 14.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2019 REMA skrev 1 time siden: Prøvde timeanddate.no. Siden fant ikke annet enn været for Måløy, som dessverre ikke er representativt for Stad. Etter dette ble siden omgjort til en «reklame» for Telenor, der det sto at jeg hadde vunnet ett eller annet, hvilket åpenbart er svindel. Når jeg gikk inn og ut skjedde det samme igjen :( Men takk for forslag :) Når det gjelder værmelding ville jeg ha satset på yr.no for Buholmen, dvs fyret rett innenfor grunnene Vossa og Bukketjuvane. Link to post
dennrick Svart 14.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2019 Nå har vel denne tråden stått merket med "HOT" i hele dag. Later til at baatplassen reagerer og tenker at dette ikke er så lurt. I tillegg til ordtaket over om tvil, "når baatplassen reagerer, så er det ikke ihvertfall ikke tvil" Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
REMA Svart 14.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2019 @nie ja den værmeldingen stemmer godt over ens med den som er meldt for «Stad». Nå er det som du også nevnte langt mindre vind i morgen enn når du var utpå, så jeg får ikke sjøen inn i båten, men skvalpesjø kan fortsatt bli et problem. Ser på barentswatch at dette hovedsakelig skal gjelde for den første delen av ruta, så jeg får kjøre å se. Er det mye når jeg nærmer meg tar jeg turen innover igjen. Link to post
REMA Svart 14.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2019 2 minutes ago, dennrick said: Nå har vel denne tråden stått merket med "HOT" i hele dag. Later til at baatplassen reagerer og tenker at dette ikke er så lurt. I tillegg til ordtaket over om tvil, "når baatplassen reagerer, så er det ikke ihvertfall ikke tvil" Det er et poeng, men du får sjelden 1-3 m/s over Stad som det er meldt i morgen. Men jeg skal være forsiktig og revurdere tidlig på vei ut Sildgapet. Link to post
REMA Svart 15.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2019 Da har jeg ankommet Hareid for bunkring, som vil si at turen over Stad gikk fint. Setter nå kursen mot Nordmøre. Som dere ser på bildene var forholdene gode, på tross av litt skvalpesjø og 1-2 m bølger. Vil bare si tusen takk for de gode rådene dere ga meg i går. Link to post
janet Svart 15.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2019 hmm, jolla er grei i 2 meter sjø? ikke ille V8 rules. Link to post
REMA Svart 15.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2019 19 minutes ago, janet said: hmm, jolla er grei i 2 meter sjø? ikke ille 2 meter var maksimal høyde, signifikant på 1 meter. Det var ellers omtrent blikkstille, så båten surfet bare oppå bølgene. Link to post
nie Svart 15.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2019 Flott. Bildene dine forteller vel det meste. Bølgemeldingen som vi hadde var noenlunde lik men vi hadde mye mer vind og jeg hadde nok med å kjøre båten. Ble ikke så mye bilder?. Link to post
Eureka Svart 15.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2019 ? bra turen gikk fint. Stad’n var snill i dag. Når tunellen kommer, så blir hele vestlands kysten utrolig godt tilgjengelig i småbåter. Tipper mange kommer til å fyke sørover i småbåter da. Link to post
janet Svart 15.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2019 REMA skrev 58 minutter siden: 2 meter var maksimal høyde, signifikant på 1 meter. Det var ellers omtrent blikkstille, så båten surfet bare oppå bølgene. da er det bare Lista igjen, så er du på Sørlandet V8 rules. Link to post
Timmeeh Svart 15.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2019 janet skrev 14 minutter siden: da er det bare Lista igjen, så er du på Sørlandet Tja hvis han snur så ? Min erfaring med stadt er at vind er avgjørende for forholdene der ute. Bølgevarsel kan se alvorlig ut, men hvis vinden spakner så blir det fort trivelige forhold. Dønninger er jo sjeldent et problem. Link to post
Ida Marie III Svart 15.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2019 Gikk fint ja ?...du traff en av de "3" dagene i året det er stille hele veien rundt... Ikke gjør det til en vane....??? Link to post
Gudrun Svart 15.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2019 Du har vært heldig med været ja. En del lengre sør blåser det NV frisk bris og til tider opp i liten kuling. Kilde: Stuevinduet. Link to post
REMA Svart 15.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2019 36 minutes ago, Ida Marie III said: Gikk fint ja ?...du traff en av de "3" dagene i året det er stille hele veien rundt... Ikke gjør det til en vane....??? Ja jeg har vært heldig med været, enda mer heldig at det var sånn begge veier. Link to post
Havlengt Svart 15.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2019 Men, kva er formålet med denne noko underlege kystseilasen? dei fleste begrensar jo aksjonsradiusen tilsvarande når båten er så liten.. Link to post
REMA Svart 16.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2019 On 7/15/2019 at 7:16 PM, Havlengt said: Men, kva er formålet med denne noko underlege kystseilasen? dei fleste begrensar jo aksjonsradiusen tilsvarande når båten er så liten.. Var ikke noe annet formål enn stimuli av min egen eventyrlyst. Er vell tilbake i hjemmehavnen etter kryssing av Hustadvika i dag. Neste «ekspedisjon» blir nok nordover, men det blir nok en stund til. Etappene var som følger: Dag 1: Smøla-Vevang Dag 2: Vevang-Bud-Midsund-Ålesund Dag 3: Ålesund-Geiranger-Stranda-Ikornes Dag 4: Ikornes-Larsnes Dag 5: Larsnes-Måløy-Florø-Tansøy-Askvoll-Sogn Dag 6: Sogn-Bergen-Hardbakke Dag 7: Hardbakke-Florø-Måløy-Silda Dag 8: Silda-Hareid-Bud Dag 9: Bud-Eide-Smøla Tok for ordens skyld ikke med ventedager, det totale antallet dager blir nok ca 14-15. Link to post
Komodo Svart 16.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2019 REMA skrev 25 minutter siden: Var ikke noe annet formål enn stimuli av min egen eventyrlyst. Da må jeg si at jeg ikke helt skjønner hvorfor du startet denne tråden... Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
REMA Svart 16.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2019 @Komodo ganske enkelt fordi jeg trengte råd før kryssingen av Stad. Det spiller vel liten rolle hvorfor jeg skulle over, når jeg først var der. Link to post
janet Svart 16.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2019 ikke så langt til Shetland fra Måløy og omegn . . . . . V8 rules. Link to post
Ida Marie III Svart 16.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2019 Er vel en kjent sunnmøring som rodde en færing over til Shetland for en del år tilbake... Den siste viking er ikke død...?? Link to post
Komodo Svart 16.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2019 REMA skrev for 1 time siden: Det spiller vel liten rolle hvorfor jeg skulle over, når jeg først var der. Det er sant Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn