LAKA Svart 13.August.2019 Del på Facebook Svart 13.August.2019 (redigert) Utrolig hyggelig å lese reisebeskrivelsene deres. Lykke til med siste etappe! Redigert 13.August.2019 av LAKA (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 13.August.2019 Del på Facebook Svart 13.August.2019 På Hansnes har de ikke egne gjesteplasser. Man må finne en ledig bås og så ringe eier av båsen og høre om det er greit. Vi lå der for ca. ei uke siden og hadde flaks og fant en ledig bås. De har både strøm og vann. Det er oppslag på land om hvem båsene tilhører og telefonnummer til eier. Min oppfatning er at det er ikke noen bra gjestehavner mellom Skjervøy og Tromsø. Men det er mange fine plasser, havnene er bare ikke tilrettelagt for gjester. En annen sak er at folk i det området stort sett er veldig trivelige og ønsker dere velkommen dersom dere spør. Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 13.August.2019 Del på Facebook Svart 13.August.2019 (redigert) Mellom Skjervøy og Tromsø, langs leia er det ikke alt for mye å velge mellom. Bare 50-60 nautiske :) Havnene er preget av å være fiskerihavner, ofte med noen båtplasser attåt, men få gjesteplasser (om noen). Dog normalt aldri et problem å ligge ei natt. Dersom vi begynner nærmest Skjervøy og beveger oss sørover, så kommer jeg på følgende i farta; Lyngenfjorden - Vortøya tror jeg har kai (søk på tv.nrk.no, ingen skulle tro at nokon kunne bu...) - Svai i Follesøysundet Ullsfjorden: - Nord-Lenangen - Sør-Lenangen - Oldervik Alle med fin utsikt mot lyngsalpene. Pass på å gå nært Lyngstuva og se "vraket" som ligger på land (om du stoler på båten ). Grøtsundet/Langsundet: - Karlsøy, ingen (svært få) fasiliteter, men flytebrygge/kai - Hansens som Midtpinne så godt beskriver - På svai helt sør av Reinøya, Nipøya Og vips er du i Tromsø.. Alternativet er å gå yttersiden av Ringvassøya, da kan du sikkert få låne plass på Mikkelvik Brygger ei natt. Evt ringe Karlsøy Jeger og Fisk, og låne deres hytte på Hersøya. Evt gå til Kvaløyvågen. Men det forlenger turen med kanskje 40 nautiske. Kanskje mer. Men som Midtpinne skriver, og som du forsåvidt har beskrevet - det er lite gjester på havet her i "nordområdene". Det gjør sitt med tilretteleggingen, som ikke alltid er slik det ofte er i storbyene. Uten at det nødvendigvis legger noen demper på turen, så lenge man tar på seg smilebåndet og sosialierer seg. Da går det normalt godt. Både til lands og til vanns! God tur og velkommen til Tromsø. Morsomt å følge tråden. Redigert 13.August.2019 av chrisrik (see edit history) Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
chrisrik Svart 13.August.2019 Del på Facebook Svart 13.August.2019 Glemte det viktigste tipset. Som lokalpatriot kan jeg også anbefale Tromsø by. En ekstra dag som turist i Tromsø er også et godt alternativ :-) Nok av ting å bruke tid på her. Ta et strandhugg på Grindøya og spis lunsj, putre videre mot Håkøya og se på vrakrestene av Tirpitz. Gå til sentrum og ta en middag på fjellheisen. Når dere går hjem igjen kan dere besiktige ishavskatedralen. Spasere i sentrum. Besøke Polaria.. osv osv. Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
scardeep Svart 14.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2019 Så mange gode forslag! Takk for alle som brukte tid til å hjelpe oss med valg! Slik ble det siste døgn: Vi våkna i Skjervøy. Tok en kjapp runde på kai og fort fant ut t vi la oss til kommunekai gjesteplass. Natta kosta 200kr med strøm. Ingen vann. Flytebrygge 4, som var neste brygge, eies av Skjervøy båtforening. De tar 150kr per natt med strøm og vann på brygge. Ble litt skuffet men jeg så at det var en stor seilbåt parkert på ende av kaia og dermed ingen mulighet for flere gjester der. Så vi måtte ligge på kommune kai uansett… SBF hadde også dusj og vaskefasiliteter. Nøkkelen hentes i nabobutikk i åpningstider og ellers kan man ringe og få kode for å låse seg inn. Kjempe opplegg! Hyggelig havn! Litt irritert over småkjøring av yngre båtbrukere i full fart med småbåter i indre havn, ikke stor problem, bare mannskap som var rimelig kjørt av Lopphavet og hadde lyst på ro og fred i stille havn :) Så alle om bord var reduserte etter sist etappe så barna så på film mens voksne leide dusj hos SBF. Så var det noen som tok lur mens andre tok litt stell av båt. Ble ingen tur i Skjervøy toppene, kun ruslet gjennom hovedgate. Så monument for alle fiskere som er tapt i havet… Vekket noen tanker og spesielt etter opplevelse i «loppen». Tankene rullet bak i hodet hele dagen og bismaken varte ganske lenge… Jeg liker å sjøfiske, neste år satser jeg på å oppleve skreifiske. Ellers har jeg vært på kveitefiske en gang og da fikk vi en 37kg helt uten å være forberedt å ta en slik beist om bord. Her i butikken fant jeg kroker som skal hjelpe i slike tilfeller. Man minimerer sjansen at kveite stikker av i hvert fall :) Så en suvenir fra Skjervøy var i boks! Tanking i Skjervøy er lett. Ordentlig anlegg for både diesel og bensin med bankkort. Så skulle vi sette dagens plan for videre seilas. Vurderte flere alternativer, leste gjennom det som dere skrev og bestemte oss å starte for så få se hvordan sjøen er før vi finner ut hvor langt orker vi. Vi gikk ut og rundt Skjervøy på Nordsiden. Fikk fortsatt kjenne gamle gårsdagens dønninger men ingenting i forhold. Jeg skrev om bismak, og vi måtte ut og hilse på Lopphavet for å ikke avslutte turen med angst om å komme tilbake… Vi viste at vind og bølger skal være roligere mot kvelden. Vi gikk ut av Skjervøy ca 15-16:00. Rundet Skjervøy og satt kurs mot Karlsøya rett vest. Tanken var enten gå Ullsfjorden eller stikke tvers over og gå bak Reinøya. Straks vi kom i åpning Ullsfjorden ble det bestemt at vi krysser. Selv om dønninger var mindre, men mannskap var slitne av rulling. Jo lengre inn åpningen vi kom jo skarpere ble tuppene og vinden blåste opp slik at bølgene begynte å bryte lengre ut i sjøen. Høyden på de var ikke så ekstrem som sist men igjen, vi kjente at vi har hatt nok for denne gangen. Vi sikta mot Karlsøy og håpet om at vi finner le bak Reinøya. En litt uhyggelig opplevelse hadde vi rett før vi skulle seile gjennom Reinøya og Karlsøya. Vi gikk mot vest og vi hadde klar himmel – sol og mye refleks fra vann. Jeg sikta i mellom øyene og til slutt kunne jeg observere noen blåser flytende i vann. Antok det var noen blåser som er lagt ut for å ligge på svei. På kartvar det oppgitt som ankringsmulighet i område så jeg tok det med ro… Jo nærmere jeg kom jo flere blåser dukka opp. Igjen, vi kjørte rett mot sol og alt var bare stort sol refleks fra havet. Til slutt måtte jeg bråstoppe får jeg så ingen vei gjennom. Mistanke kom på nedlagt fiskeoppdrett eller i hvert fall netverk av «blåser» for å holde nettingene på plass. Jeg aner ikke hvordan de er koblet sammen og om det ligger tau i mellom de så jeg sneik meg til land og gikk ganske nær land for å komme meg rundt. Så at det var mye breiere åpning på sør siden,mens vi gikk på oversiden, nærmest Karlsøya. Kan man kjøre i mellom et slikt anlegg når nettingene er ikke på plass??? Legger ut noen bilder av anlegg… Så kom vi oss bak Reinøya. Sjøen var rolig, det blåste svakt fra nord og vi kunne dundre akkurat slik ønsket! Lettelsen kom, bismaken forsvant og vi kunne igjen senke skuldrene. Vi angrer ikke etappen gjennom Loppen. Den satt oss «på plass» etter at vi var så fornøyd med å bli ferdig med øsft finnmark og trodde at resten blir bare lek. Samtidig var det veldig greit å krysse Ullsfjorden for å ikke sitte med ekkel opplevelse som sist vi husker fra åpen sjø. Vi svingte innom Hansnes. Som det ble sagt så har båtforening ingen gjesteplasser, men du kan låne noen sin ved å ringe vedkommende. Det var flere brygger. Og vi opplevde at det var nok plass å låne. Vi skulle bare spise middag før vi skulle videre så vi la oss til ende på flytebrygge. Tok en kort kjapp tur på land, artig gammel båt fik kvi se, par bilder på gammel brygge av tre og så kunne vi dundre videre. Tanken var å komme seg til Tromsø. Vi fant ut at det skal være best om vi ikke strekker ut for langt og bedre har god tid før båten skal opp og til slutt og sist så har vi Tromsø som kan by på mye spennende! Fra Hansnes til Tromsø gikk vi hele veien med 14-15 knop, i medvind og med bølgene om det var noen :) Hele familien satt på tak og kunne nyte utsikt. Til slutt kom Tromsø sikte… Vi svingte innom havn der vi skal parkere båt for vinter, men fort bestemte oss for å seile inn i Tromsø sentrum for å ta natt i gjestehavn. Velfortjent ankerdram… Rar følelse, men veldig hyggelig! Må huske at vi er landkrabber som kjøpte seg båt for å prøve sjølivet. Til slutt satser på en slik tur der alt begynte med kødd… Nå er vi vel ikke sååå 100% landkrabber lenger tror jeg. Vi fikk smake av hav, sjø, bølger, blikkstille, strømmer… Ble litt sjøfiske, ingen sjøsyke og mange artige dager med turen fra Kirkenes til Tromsø. Veldig stolt av familien! Takk for alle som fulgte med, det blir mer! Turen har bare begynt :) To be continued… Sitér dette innlegget Link to post
scardeep Svart 14.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2019 Sitér dette innlegget Link to post
scardeep Svart 14.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2019 Sitér dette innlegget Link to post
scardeep Svart 14.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2019 Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 14.August.2019 Del på Facebook Svart 14.August.2019 Fine bilder! Har ligget utallige ganger på Domuskaia i Tromsø med MTB. Håper jeg kan gå i området med egen båt en gang! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Brigg Svart 14.August.2019 Del på Facebook Svart 14.August.2019 scardeep skrev for 2 timer siden: Mistanke kom på nedlagt fiskeoppdrett eller i hvert fall netverk av «blåser» for å holde nettingene på plass. Jeg aner ikke hvordan de er koblet sammen og om det ligger tau i mellom de så jeg sneik meg til land og gikk ganske nær land for å komme meg rundt. Så at det var mye breiere åpning på sør siden,mens vi gikk på oversiden, nærmest Karlsøya. Kan man kjøre i mellom et slikt anlegg når nettingene er ikke på plass??? Legger ut noen bilder av anlegg… Ut fra bildene ser det ut som om det bare er de gule yttermakeringene av anlegget som ligger der. Det pleier ikke være noe tauverk mellom disse bøyene så det vil være mulig å gå der. Men generelt så er det ferdselsforbud nær oppdrettsanleggene så det er like greit å holde avstand. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
LALUNA II Svart 14.August.2019 Del på Facebook Svart 14.August.2019 Takker for du har delt turen ..Kos dere videre Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
qwerty Svart 14.August.2019 Del på Facebook Svart 14.August.2019 Tusen takk for beskrivelse av deres eventyr. En «gal ide», men fremstår som en vellykket reise så langt. Gratulerer til familien som har gjennomført dette. Sitér dette innlegget Link to post
salming Svart 14.August.2019 Del på Facebook Svart 14.August.2019 Ja verkligen en mysig o lärorik tråd Sitér dette innlegget Link to post
Saltværingen Svart 14.August.2019 Del på Facebook Svart 14.August.2019 Takk for at dere deler både bilder og tekst! Jeg er overbevist om at dere skaper minner for livet hos både barn og voksne i familien! Håper dere gleder dere til fortsettelsen neste år! Det gjør i hvert fall jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Plast Svart 14.August.2019 Del på Facebook Svart 14.August.2019 Tusen takk for prospektkort og fantastiske skildringer, gleder meg allerede til neste år! :) Og jeg kommer nok aldri til å besøke disse stedene, så dette er nesten like bra som å ha egen ferie der oppe! Sitér dette innlegget Link to post
scardeep Svart 6.Januar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Januar.2020 Tiden går fort. Ikke så noe nytt det vel :) Velkommen til 2020! Etter at vi parkerte båten i Tromsø august 2019, sa jeg at jeg glemmer båtliv til nytt år. Og slik ble det gjort. 2 uker med båtliv og reisen fra Kirkenes til Tromsø ga nok opplevelser slik at det ble både nok og deilig å vile litt... Ok tilbake til august og Tromsø. Jeg må aplaudere for Skattøra marina iTromsø der vi ble tatt i mot av proffe og fikk all hjelp til å pakke båten klar til vinterslagring. Jeg har ikke opplevd båtliv noe annet sted enn Sør Varanger og Kirkenes. Der må du klare deg selv. Klubben har en sliten men troverdig traktor og båter dras ut og settes på egne vpgner som alle prøver å holde vedlike. Oppleves litt slitsom noen ganger. Her i Tromsø har dem utstyr som tok pusten av meg. Vi ble dratt opp samme dag vi kom opp og fikk den tiden vi trengte til å rydde opp. Båten skulle settes på bokker dagen etter (når vi skulle ta fly til Oslo). Så jeg har kun bilder av båten på tralla. Båten skulle parkeres rett utenfor kontorvinduer til administrasjon. De hadde også planer om webcameraer ila vinterstid... Vi pakket båten ferdig for vinter, kjørte motor med ferskvann og kjølevæske. Oljebytte kommer til våren. Jeg registrerte også at akslingshylse som sitter yterst i skråg må byttes, foring har blitt brukt opp slik at jeg har 1mm sidebevegelse i aksjell... Så noe service før neste etappe må det bli. Vi tok oss en overnatting på hotel i Tromsø sentrum. Ble forelska i Tromsø og gleder oss å komme tilbake! Til jul så fikk jeg bok med alle innlegg jeg har skrevet og bilder vi tok på turen! Vekket alle hyggelige minner! Nå må det nesten bli en bok fra hver tur.... Vi har begynt å drøfte plan for 2020 sommer. Vi er avhengig av relativt lett tilkomst med fly og etappen må være passe lang med nok av tid for toppturer. Ett blikk over kart ga oss neste etappen - Tromsø-Bodø. Vi gir oss igjen 2 uker og har ingen behov om å få unnagjort turen fortest mulig. Vi skal igjen ha koselig familietid om bord med korte dagsetapper. Så nå siker vi mot første to uker i juli og satser på å parkere båten for neste vinter i Bodø. Før det, må jeg opp til Tromsø for å gjøre service på båten. Bytte olje, bytte hylse rundt aksling. gå over elektrisk og få kontroll på varmeagregat. Jeg drømmer om ny kartplotter også... Har sagt at båten for oppgradering moe noe nytt hvert år før turen...:) Må begynne å ta kontakt med båtforening i Bodø, samt søke etter kontakt som kan hjelpe med alt det praktiske med lagring båt. Prøver å være litt tidlig denne gangen. Så vi fortsetter vår lite eventyr! Sitér dette innlegget Link to post
tedd Svart 6.Januar.2020 Del på Facebook Svart 6.Januar.2020 Hei En mm bevegelse i lageret er ikkje mye. Sitér dette innlegget Link to post
scardeep Svart 6.Januar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Januar.2020 Sitér dette innlegget Link to post
Kanalkapteinen Svart 6.Mai.2022 Del på Facebook Svart 6.Mai.2022 For en herlig tråd og reiseskildring! Hvordan gikk det videre, @scardeep? Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
scardeep Svart 7.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2022 Det har gått lit tid siden sist oppdatering. Turen lever! Sommer 2019 fikk vi en fantastisk tur fra Tromsø gjennom Lofoten og landa på Sandnessjøen. Alt var så surrealistisk perfekt at jeg tok ikke tid til å oppdatere tråden, men istedenfor koste meg med hvert eneste minutt, for jeg blir meget imponert dersom vi opplever noe lignende videre. Været var strålende, Vestfjorden var stille og båten fungerte rimelig greit. Jeg tok mange bilder, har logga hele etappen på Navionics så skal jeg dele den med dere, bare må finne nok tid til det. 2021 tok vi pause. Det var mulig å reise litt i denne sommeren etter covid nedstengning. Så vi prioriterte besøk av besteforeldre som bor i utlandet. 2022 skal være året vi gjenopptar turen sørover fra Sandnessjøen og sikter mot Ålesund. Ca 400Nm regner jeg med selv om rett strek er ca 120Nm kortere. Båten var sjøsatt tidlig juni. Tok en testtur til Myken for å kjenne igjen på storhav samt å besøke whisky Destilleriet. Vi skulle fly til Sandnessjøen med SAS… Streiken ødela oppstart men nytt forsøk i morgen! Om ikke flyen går da blir det biltur opp, for vi skal ha båttur! bruker ekstra dager til å gå mer i detalj av ruta vi skal ta. Brukte mest tid på å «forske» indre leia av Folda… Fant mange fine tips her på forum! og ja, i år blir det oppdatering. 2019 tur sine memoarer ble til en liten bok. Savner nå memoarer fra 2020 turen… Må sørge for å gjøre bedre i år :) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 7.Juli.2022 Del på Facebook Svart 7.Juli.2022 .. skulle akkurat til å spørre, hvor ble 2020 av? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
scardeep Svart 9.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2022 Vi var heldig med SAS fly som omtrent var den eneste som gikk i går. Sandnessjøen var grått og en del vind. Men det ødela ikke glede av å komme tilbake om bord! Flybussen kjører alle til ønsket adresse så vi ble levert på Holmen og hadde 10 meter å gå til kaianlegg. Tiden går, gutta vokser. Nå er barna 7 og 10 år. Begynner å bli store «karer». Enda mer energi, enda mer engasjement i alt mens båten er fortsatt 25fots :) krever litt tolmodige av de voksne for å ikke klikke :))) men alt i alt er jeg meget fornøyd at gutta har så mye glede å være endelig på båttur igjen…. Sitér dette innlegget Link to post
scardeep Svart 9.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2022 Første aften skjedde ikke så mye. All bagasje måtte finne sin plass… men det ble litt sånn bunker følelsen. Vi satt ting bare rundt oss og var klare formå ta kveld. Først måtte innom butikken for litt mat, barna rakk å fiske fra kaia mens voksne stelte båt. Generelt - man må svelge noen kameler når båten blir stående 1000km unna i 2 år. Man tenker om hvor mye man bør gjøre og prøver å legge en plan å få gjøre noe av det ved første mulighet/besøk til båten men realiteten er at disse planer og ønsker er «noe» optimistiske… Det blir ikke lettere når båten er fra 1987 og krever ekstra kjærlighet. Men men, en del blir gjort og en del må man gjøre underveis på tur. Og noe må leve videre som planer å få gjort… Kanskje til slutt får jeg gjort alt da båten komme hele veien ned :) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 9.Juli.2022 Del på Facebook Svart 9.Juli.2022 Blir spennenda å følge dere også i år. Fra Sandnessjøen vil jeg varmt anbefale at dere går vest og ut i skjærgården i stedet for å følge hurtigruteleia sørover. Jeg mener bestemt at området fra Herøy og ned til Vega byr på det ypperste av skjærgård langs norskekysten. Mange følger hurtigruteleia og er over seg av begeistring, uten å ha noen anelse om hvilke perler de har gått glipp av. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
scardeep Svart 9.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2022 Takk for tips Brigg. Vi har nettopp tatt oss litteratur sving innom disse perlene du nevner 😁 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.