Mk tina Startet 16.Juli.2019 Link til dette innlegget Startet 16.Juli.2019 TMD31A Volvo Penta Marine diesel Motoren går helt fint på jevnt turtall inntil jeg kommer på plassen hvor jeg skal fiske, da lar jeg motoren gå på tomgang ca 700 omdreininger og står mellom 20 minutter til en time mens fisking pågår og motoren på tomgang. Når jeg skal forlate plassen for å dra hjem eller til ny fiskeplass hender det i ca 10 prosent av tilfellene at selv om gasspådraget skulle tilsi 3000 omdreininger stopper omdreiningene på 1100 i alt ifra 10 sekunder til 3 minutter varer tilstanden, uten forvarsel er det normalt turtall med fremdrift. Hvis jeg setter motoren i fri og ruser motoren går den lett opp i 3000 omdreininger(eller mer) Linken under har en videosnutt med lyd som forklarer hendelen. https://drive.google.com/folderview?id=1-4506fq_PENJl2UN6nF49iHl65QfFmhU mvh Tor Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2019 Turbomotor? Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 Turboen soter igjen vil jeg tro. Når dette oppstår, slå av motoren (helt avslått/død) , ta av luftfilter og prøv å snurre på aksel på turbo med fingerne. Sitter denne eller lugger litt har du savaret. Skal gå særs lett rundt. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Martine29 Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 Helt klart turbo. Som ovennevnte sier sjekk at den går veldig lett rundt. Kanskje på tide med en turborens. Står en hel masse om akkurat dette. Bruk søkemotor. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 (redigert) Disse motorene ble i sin tid levert med eksosbrems for å redusere tomgangsrøyk. Bremsen består av et spjeld i eksosbendet og blir styrt av en mikrobryter på regulatoren. Hvis spjeldet ikke fungerer så vil du få uforholdsmessig høyt eksos mottrykk som vil lage vansker for turboen. Det kan være at spjeldet er ødelagt, er tregt (rustet fast), eller at den elektriske utløsningsmekanismen ikke fungerer slik den skal. Eksosbend med spjeld Mikrobryter er plassert på Regulatoren pos.4 Når regulatorens pådrag forlater tomgang så skal solenoiden for spjeldet bli utløst og du skal kunne høre et tydelig "klikk". Spjeldet kan også være totalt ødelagt slik som her: (Mange velger å fjerne spjeldet og blende av akselhullene da det har begrenset levetid. Dessuten er det nesten umulig å skaffe nytt bend med spjeld, eller reservedeler til selve spjeldet.) Redigert 17.Juli.2019 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Mk tina Svart 17.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 Takk for gode tips. Dette vil jeg undersøke nærmere på motoren/turboen. Vil gi tilbakemelding så snart jeg får sjekket forholdet dere beskriver. Hilsen Tor Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.