Jump to content

Lekkasje varmtvannsbereder


Goddis77

Recommended Posts

Observerte vann  under  varmtvannsberederen forleden. Tørket opp og har ventet til det regnet ute for å se om det kunne være regnvann fra lekkasje.

Lekkasjen er ikke pga av dette, og har nå funnet ut at det skjer ved bruk av båten.

Berederen har en sløyfe til motoren, men for meg ser det ut til at vannet lekker i koblingen fra vannet som kommer fra vanntanken i båten. Er dere enig? Står "inn" på koblingen på bildet.

Er det bare å demontere og smøre opp med hamp på nytt, eller må slike deler byttes?

 

20190718_175301.jpg.138e7248252c0025d0425ee23579a19f.jpg 

 

20190718_175223.jpg.58f36531ea31ced374bb7c4bbce61302.jpg

Link to post
Share on other sites

Er de fra sløyfen fra motoren skal vel væsken ha samme farge som kjølevannet i motoren. Det burde du kunne sjekke/se. 

 

Er det en dråpe som henger under koblingen på nederste bildet?

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Virker jo som det muligens er dårlig den bunntappekranen. Jeg hadde vurdert å bytte den. Skru av både slangen og ta den av berederen. Tipper en godt utstyrt rørlegger har en lik del. Så er det å kline til med gjengeteip eller hamp. 

 

Alternativt kan det være plasten i slangen som er morken og tetter dårlig. Ny slange er jo billig, kanskje bytte? Eventuelt kappe av en en liten bit og feste på nytt. Men tror vel mest på tappepluggen...

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Denne typen overtrykksventil pleier å lekke litt. Om du bytter til en moderne ventil er jeg ganske sikker på at det blir tett. 

 

Alternativt en pragmatisk lavbudsjettsløsning: Finn en slangestubb som passer på stussen på overtrykksventilen. Led slangen ned i en flaske som tømmes ved behov. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Hvis du har en slik sikkerhetsventil:

 

Sikkerhetsventil1.jpg.91f235cc6bb271c44f2c99913637d222.jpg

 

Så er det en enveis ventil (tilbakeslagsventil) inni ventilhuset. Denne har til oppgave å forhindre at varmt vann siger tilbake i kaldtvanns tilførselen når vannet i tanken utvides under oppvarming. Uten en akkumulator, eller luftpute, på varmtvannssiden så vil trykket øke under oppvarmingen slik at sikkerhetsventilen utløses slik at overskuddsvannet får evakuere til skutebunnen.

 

Mitt råd er å få fjernet tilbakeslagsventilen inni sikkerhetsventilen. Denne er skrudd inn og kan skrues ut. Videre så legg en lang slange til berederens tilførsel slik at overskuddsvannet kan utvides tilbake i tilførselslangen, men ikke så langt at den trenger inn i kaldvannssystemet. Videre så bør du montere en akkumulatortank med en luftpute som kan akkumulere trykkøkningen uten at sikkerhetsventilen utløses. Når du har fjernet enveis ventilen fra sikkerhetsventilen så kan akkumulatortanken plasseres hvor som helst på trykksiden av vannsystemet.

 

Lykke til !

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

mateco skrev for 9 timer siden:

Videre så legg en lang slange til berederens tilførsel slik at overskuddsvannet kan utvides tilbake i tilførselslangen, men ikke så langt at den trenger inn i kaldvannssystemet

 

Hmm, er dette en god ide?  Sikkerketsventilen skal være en sikkerhetsbarriere om noe går galt. F.eks at termostaten feiler slik at varmeelementet står på konstant med fare for at vannet inne i tanken koker. Da skal ventilen åpne og slippe ut trykket før noe smeller. Ved å lede dette trykket inn i det trykksatte vannsystemet vil det ikke lenger være noen sikkerhetsmekanisme. 

 

Å lede vannet tilbake til ferskvannstanken blir noe annet, denne er ikke trykksatt. Men om ventilen lekker så mye at dette er nødvendig ville jeg heller spandert på noen hundrelapper på en ny ventil. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Skrudde overtrykksventilen av i går. Det er denne typen her jeg har nå: https://www.maritim.no/ati-overtrykksventil

Ati overtrykksventil

 

Ser i tidligere innlegg at dette ikke er en god ventil så jeg tror jeg bytter til denne her som har fått bedre omtale: https://www.maritim.no/isotemp-overtrykksventil

Isotemp overtrykksventil til bereder 4bar

 

Sikkerhetsventilen for berederen skal være på 4bar+- står det på berederen, så det skal fungere.

 

Edit: Ser nå at den ventilen ikke finne si butikkene og at jeg enten må bestille den eller velge en annen.

Noen som har gode tips til en som funker, eler tar jeg bar ene tur innom den lokale rørlegger butikken?

Redigert av Goddis77 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Brigg skrev for 4 timer siden:

 

Hmm, er dette en god ide?  Sikkerketsventilen skal være en sikkerhetsbarriere om noe går galt. F.eks at termostaten feiler slik at varmeelementet står på konstant med fare for at vannet inne i tanken koker. Da skal ventilen åpne og slippe ut trykket før noe smeller. Ved å lede dette trykket inn i det trykksatte vannsystemet vil det ikke lenger være noen sikkerhetsmekanisme.  

 

Selve sikkerhetsfunksjonen er jo ivaretatt. Sikkerhetsventilen vil jo åpne på innstillet trykk hvis systemtrykket blir for stort, uansett av hvilken årsak.

Ved å fjerne den innebygde tilbakeslagsventilen så vil også sikkerhetsventilen åpne om trykket, av en eller annen grunn, skulle øke over settpunkt på kaldtvannssiden.

 

Vannutvidelse_prosent.jpg.1bd5be2d35e41989e60848ca6f7eaa19.jpg

 

Volumutvidelsen i en bereder på 40 liter, og med temperatur økning fra 10 til 70 grader, vil utgjøre 9 dl.

Hvis berederens termostat jobber i området 50 - 60 grader, så vil utvidelsen utgjøre 4,3 dl på en 40 liters tank.

 

Hvis man kan redusere termostatens hysterese slik at den slår inn på 60 grader og ut på 70, så vil volumet på utvidelsesvannet også bli redusert til ca. 2,3 dl.

 

Hvis systemet er helt lukket, uten ekspansjons muligheter og uten noe forbruk, så vil sikkerhetsventilen spytte ut overskuddsvannet.

 

Ved å fjerne tilbakeslagsventilen på tankens innløp så forhindrer man at "utvidelses-vannet" blir fanget i varmtvannssiden av systemet. Hvis man da har en tilførselsslange som utgjør et volum på ca.4,3 dl så vil utvidelses vannet ikke trenge inn på systemets kaldtvannsside. 

Men 4,3 dl ekstra vann i et helt lukket system uten akkumulator og forbruk vil medføre at sikkerhetsventilen utløses. Derfor viktig å montere en akkumulatortank som kan akkumulere trykket som oppstår. Volumet i akkumulatoren må være stort nok til at trykket aldri når sikkerhetsventilens utløsningstrykk.

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

mateco skrev for 8 timer siden:

Selve sikkerhetsfunksjonen er jo ivaretatt. Sikkerhetsventilen vil jo åpne på innstillet trykk hvis systemtrykket blir for stort, uansett av hvilken årsak.

 

Kanskje vi misforstår hverandre? Jeg leser deg slik at du argumenterer for å koble en slange til utløpet på sikkerhetsventilen der vannet kommer ut når trykket blir for høyt. Så kobles den andre enden av slangen inn på den trykksatte tilførselsslangen til berederen. 

 

Da vil jo overtrykket gå inn på den allerede trykksatte delen av ferskvannsystemet. Her faller jeg av lasset, da jeg mener at en slik løsning ikke vil slippe ut trykket om noe galt skal skje med termostaten. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev On 19.7.2019 at 19.10:

 

Kanskje vi misforstår hverandre? Jeg leser deg slik at du argumenterer for å koble en slange til utløpet på sikkerhetsventilen der vannet kommer ut når trykket blir for høyt. Så kobles den andre enden av slangen inn på den trykksatte tilførselsslangen til berederen. 

 

 

Ja, her misforstår vi! 

Jeg er nok dårlig på å få frem poenget så jeg forsøker igjen.

 

Det synes for meg som at TS har montert en sikkerhetsventil,  med innebygget tilbakeslagsventil , på inngangen til VV berederen.

Ved å fjerne selve tilbakeslagsventilen så vil han forhindre at varmtvannet blir sperret inne i et lukket del av systemet.

 

vv_safe11.jpg.d4a3e56cb7d37437199c9e41344887e7.jpg

 

 

Ved å fjerne selve tilbakeslagsventilen så vil varmeutvidelsen ha mulighet til å ekspandere tilbake i berederens tilførsel.

 

vv_tilbake.jpg.ac1f06e0d3a78a838ea93823186311f0.jpg

 

Sikkerhetsventil uten tilbakeslagsventil.

vv_safe22.jpg.e7d573a25004ada3cf3dd048d517c74f.jpg

 

 

For å forhindre at det ekspanderende varme vannet når kaldtvannsinntaket kan man forlenge tilførselen til VV berederen.

 

Vannsys1-kaldt.jpg.3c3d49012a4d0f0a23c23365efb0c03d.jpg

 

Når vannet i VV berederen blir oppvarmet så vil det utvides. Uten forbruk, med tilbakeslagsventil, uten gasslommer av noe slag, så vil trykket på varmtvannssiden bli så høyt at sikkerhetsventilen begynner å "spytte".

 

Vannsys1-varm.jpg.7634cf4cf678c180d74bad9876f6c050.jpg

 

Hvis man derimot fjerner tilbakeslagsventilen, forlenger VV berederens tilførselen, og monterer en akkumulator, så vil man unngå problemet.

 

Vannsys2-varmt.jpg.aab82f5307306f08e9d0ae8d5fdcc9ec.jpg

 

Men jeg vil anta at dette er et problem som oppstår når anlegget ikke brukes jevnlig, der pumpen er aktiv og berederens elektriske element er påslått. For eksempel at man glemmer å slå av og systemet er aktivt over tid uten forbruk av VV.

 

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Intensjonen min med innlegget var å få en bekreftelse på om det er sikkerhetsventilen som var synderen på lekkasjen jeg hadde, og om den ventilen som stod på var av OK type.

Fikk bekreftelse på at det mest sannsynlig er denne ventilen som lekker ja, og har dermed sett meg om etter en ny.

Planen var å skaffe en annen type for å bedre kvaliteten, men rørlegger firmaene kunne ikke hjelpe (ikke de jeg spurte i ihvertfall), så da ble det en tur på båtbutikken. De hadde ikke andre typer på lager, så da ble det denne her på nytt denne gangen.

Ati overtrykksventil 

 

Ikke fått montert den enda, og de som lseges nå er 1/2" og ikke 3/8", så jeg måtte kjøpe noen overganger i samme runde.

Tanken er å bruke båten om noen dager når været bedrer seg, så ny ventil trengtes. Så får vi heller se hvor lenge denne varer  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Takk for detaljert oppklaring @mateco. Da forstår jeg det slik at vi begge er på linje med rørleggeren over her: Ikke tull med sikkerhetsventilen. 

 

Mythbusters på Discovery provoserte frem kreftene i en VV-bereder der alle åpninger var blokkert. Effekten når det smallt var mildt sagt dramatisk. Om noe sånt skulle skje i en fritidsbåt vil det ikke være mye båt igjen etterpå. 

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Med @matecos forslag vil det ikke være fare for eksplosjon da det er ekspansjon i tilførselen, vanntanken vil aldri bli 100% full så der er det rom. Selv om jeg er enig i at en god ventil er bedre. Takk for god forklaring @mateco, nå skjønner jeg at denne ikke bare er en bunntappekran slik jeg har trodd. Men det kan jo kanskje tenkes at problemet faktisk da ikke blir løst selv med en ny og bedre ventil, selv om jeg tipper det blir bedre.

 

Jeg har nå sjekket dette i min båt og faktisk har forrige eier tatt en slange fra overtrykksventilen og ledet opp i den drenerte dreggtaukassen som ligger rett ovenfor. Det synes jeg var en god ide. Da drypper det ut i havet, problem løst. Kanskje det kan være en ide til @Goddis77? Det gjør jo ingenting om slangen fra denne overtrykksventilen er ganske langt.

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Sjøbliss skrev for 3 timer siden:

... faktisk har forrige eier tatt en slange fra overtrykksventilen og ledet opp i den drenerte dreggtaukassen som ligger rett ovenfor. Det synes jeg var en god ide.

 

Ingen dum ide. F.eks har Windy standard slange fra overtrykksventilen og ut.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...