Jump to content

Scand Formel 2100 med VP AQ145B - Bare 28 knop?


Rs2-GTi

Recommended Posts

Har kjøpt med en pen Scand 2100 som bare har gått i ferskvann. I følge selger skulle båten gjøre ca 30 knop på ferskvann, noe som vil si at den normalt sett bør gjøre litt mere på saltvann, med bedre oppdrift. Fått båten på vannet og prøvd og finne riktig stilling på drevet, og justert forgassere og tenning - men på full skuv og flatt hav så makser jeg på ca 28 knop. Det syntes jeg er veldig lite på en såpass lett og spiss båt, og ut i fra det jeg leser i gamle tråder, så gjør disse båtene masse knop med relativt beskjedne motorer. Så også på en helt lik båt tidligere, med samme motor i, og han oppga den til 35 knop.

 

Turtallet makser på ca 5300 rpm, og med en 30 år gammel turteller, så kan jo det fort bety 5500 rpm, som vel skal være maks turtall på denne. Motoren som står i er en Volvo Penta AQ145B, og de skal vel yte rundt 130 hk? 

 

Bør jeg prøve en ny propell, eller er det faktisk bare slik at denne kombinasjonen gir maks 28 knop? 

Link to post
Share on other sites

Synes 28 knop med et slikt oppsett høres heilt greit ut og tilogmed over forventning.  Og den er ikkje akkurat ny lenger heller så opptil fleire av hestane har nok kasta inn håndkleet siden 1984. Det er tross alt 35 år siden. 5300 O/min høres heilt finfint ut.  Angående fart så kan ikkje du sammenligne slike greier som det der med en nyere påhengsmotor. Hadde den det hatt med samme effekt ville du sett en betydelig fatsøkning. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...