Jump to content

Evenrude 90 e-tec, 2006. Stopper


GeirRune

Recommended Posts

Motoren stopper etter en stunds kjøring. Kan kjøre på dorgefart uten stopp, men kjører jeg f.eks i plan med turtall på 3,500, så stopper den. Turtallet synker, og tilslutt rister mptoren før den stopper helt.

Får startet opp igjen etter 10-15 min, men det samme skjer på nytt om jeg kjører med turtall over 1,000 omd.

 

Noen som har en ide om hva dette kan være?

 

Motoren har gått ca 350 timer.

Link to post
Share on other sites

Hovedstrømbryter? Hvorfor skulle den gjøre at motoren kan gå i dorgefart men ikke i høyt turtall? Ble nysgjerrig nå...

 

Jeg tenker også at det har med bensintilførsel å gjøre. Enten tett filter eller dårlig lufting på tank. Det er i alle fall et klassisk symptom på bensinmangel.

 

Bare for å spørre: Har du åpnet lufteskruen på tanken?

 

 

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Det hjelper ikke om filter er tett eller lufting til tanken er dårlig. 

 

Det er 3 vanlige årsaker til dårlig bensintilførsel:

 

- Tett / stengt lufting (prøv å ta av lokket på bensintanken når problemet oppstår. Hvis det fremdeles er problem så er ikke lufting problemet)

 

- Tett utløp på bensintank. Ofte sitter det et grovfilter akkurat der bensinen suges ut av tanken. Dette skal stoppe grove partikler, og det hender at det tettes pga mye rusk.

 

- Tett finfilter. Dette sitter som regel under motordeksel. Hvis dette går tett så må det byttes. Bør byttes .

 

Du kan også ha vann i bensintanken. Men da ville du gjerne merket det med at motoren fusker litt uansett.

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt lignende problemer med en e-tec 2006 modell. 

Begynn med å forsikre deg om bensintilførsel som du har fått tips om. Deretter bør du sjekke, evt bytte plugger. På min var pluggene så stygge at det var et under at motoren overhode hadde startet (10 år gamle plugger :blush:). Sjekk også hvilken olje du har på og hva motoren er programmert for. 

Blir det ikke bra da holder jeg en knapp på defekt bensininjektor.

Link to post
Share on other sites

Har motoren hatt 300t service?

Etec har også et annet bensinfilter som skal byttes, nemlig VST-filteret. Ikke alle er klar over dette. 

Sjekk Youtube så finner du ørten snutter om hvor det sitter og hvordan det byttes. Hvis dette filteret får redusert kapasitet får du bl.a dårlig kjøling på injektorene, som kjøles av sirkulerende bensin. Kjapt å bytte og kan spare deg for mye problemer. 

Link to post
Share on other sites

Det sitter i kretsløpet som bensinen gjør for å kjøle ned injektorene. Alle injektorene har en slange inn og en ut som bensinen sirkulerer gjennom. Det sitter på motoren etter det ordinære bensinfilteret. Det har et finmasket gitter som fanger opp gummipartikler fra slangene etc. Blir dette tett får injektorene dårlig kjøling og tilgang på bensin. 

Hvis man bestiller injektorer fra USA og bytter den selv vha Etec sw og kabel du får på EBay kommer det på ca 3000,-

Forutsetter at du har normalt antall tomler når du skrur på motorer. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...