GeirRune Startet 22.Juli.2019 Del på Facebook Startet 22.Juli.2019 Motoren stopper etter en stunds kjøring. Kan kjøre på dorgefart uten stopp, men kjører jeg f.eks i plan med turtall på 3,500, så stopper den. Turtallet synker, og tilslutt rister mptoren før den stopper helt. Får startet opp igjen etter 10-15 min, men det samme skjer på nytt om jeg kjører med turtall over 1,000 omd. Noen som har en ide om hva dette kan være? Motoren har gått ca 350 timer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MorganX Svart 22.Juli.2019 Del på Facebook Svart 22.Juli.2019 Høres ut som ett bensinproblem. Er det byttet bensinfilter i ditt eie? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Havarita Svart 22.Juli.2019 Del på Facebook Svart 22.Juli.2019 Eller hovedstrømsbryter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirRune Svart 22.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2019 Nei, fikk båten i mai, og har så vidt fått brukt den. Kjøpte inn filter på lørdag, og skal prøve å få byttet det i kveld. Så får teste etter det. Takk for svar. :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirRune Svart 22.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2019 (redigert) Eller hovedstrømsbryter. Hvordan sjekker jeg det? Redigert 22.Juli.2019 av GeirRune (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 22.Juli.2019 Del på Facebook Svart 22.Juli.2019 (redigert) Hovedstrømbryter? Hvorfor skulle den gjøre at motoren kan gå i dorgefart men ikke i høyt turtall? Ble nysgjerrig nå... Jeg tenker også at det har med bensintilførsel å gjøre. Enten tett filter eller dårlig lufting på tank. Det er i alle fall et klassisk symptom på bensinmangel. Bare for å spørre: Har du åpnet lufteskruen på tanken? Redigert 22.Juli.2019 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirRune Svart 22.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2019 Har fylt opp tank til max, samt helt på kondensfjerner uten hell. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 22.Juli.2019 Del på Facebook Svart 22.Juli.2019 Det hjelper ikke om filter er tett eller lufting til tanken er dårlig. Det er 3 vanlige årsaker til dårlig bensintilførsel: - Tett / stengt lufting (prøv å ta av lokket på bensintanken når problemet oppstår. Hvis det fremdeles er problem så er ikke lufting problemet) - Tett utløp på bensintank. Ofte sitter det et grovfilter akkurat der bensinen suges ut av tanken. Dette skal stoppe grove partikler, og det hender at det tettes pga mye rusk. - Tett finfilter. Dette sitter som regel under motordeksel. Hvis dette går tett så må det byttes. Bør byttes . Du kan også ha vann i bensintanken. Men da ville du gjerne merket det med at motoren fusker litt uansett. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirRune Svart 22.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2019 Tusen takk for mange tips. Begynner å sjekke i kveld :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirRune Svart 22.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2019 Hvor sitter lufteskruen? Spør kanskje dumt, men jeg aner ikke. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 22.Juli.2019 Del på Facebook Svart 22.Juli.2019 Dersom båten har integrert tank har du åpen lufting. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 22.Juli.2019 Del på Facebook Svart 22.Juli.2019 Jeg har hatt lignende problemer med en e-tec 2006 modell. Begynn med å forsikre deg om bensintilførsel som du har fått tips om. Deretter bør du sjekke, evt bytte plugger. På min var pluggene så stygge at det var et under at motoren overhode hadde startet (10 år gamle plugger ). Sjekk også hvilken olje du har på og hva motoren er programmert for. Blir det ikke bra da holder jeg en knapp på defekt bensininjektor. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars Martin Svart 22.Juli.2019 Del på Facebook Svart 22.Juli.2019 Pluggene må stå riktig vei på e-tecen . Gapet mot injektor, er det ikke? Vet ikke hvordan det arter seg når de står feil. Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirRune Svart 23.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2019 Ser ut til at problemet ble løst med skifte av bensinfilter. Fikk dog kun testet båten en kort tur i går kveld, og tar en ny lengre tur i dag. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Honduras Svart 23.Juli.2019 Del på Facebook Svart 23.Juli.2019 Har motoren hatt 300t service? Etec har også et annet bensinfilter som skal byttes, nemlig VST-filteret. Ikke alle er klar over dette. Sjekk Youtube så finner du ørten snutter om hvor det sitter og hvordan det byttes. Hvis dette filteret får redusert kapasitet får du bl.a dårlig kjøling på injektorene, som kjøles av sirkulerende bensin. Kjapt å bytte og kan spare deg for mye problemer. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Svart 23.Juli.2019 Del på Facebook Svart 23.Juli.2019 Bare sånn for å motivere litt, sånn at finfilteret blir bytta, injektorene koster 7500kr stk, så er det montering og programmering i tillegg:) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirRune Svart 23.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2019 Høres ut som jeg skal bytte VST-filteret også. Gjør det uansett. Takk for tips! :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirRune Svart 24.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2019 VST filter. Er dette et vannutskillerfilter? Mellom tank og motor? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Honduras Svart 24.Juli.2019 Del på Facebook Svart 24.Juli.2019 Det sitter i kretsløpet som bensinen gjør for å kjøle ned injektorene. Alle injektorene har en slange inn og en ut som bensinen sirkulerer gjennom. Det sitter på motoren etter det ordinære bensinfilteret. Det har et finmasket gitter som fanger opp gummipartikler fra slangene etc. Blir dette tett får injektorene dårlig kjøling og tilgang på bensin. Hvis man bestiller injektorer fra USA og bytter den selv vha Etec sw og kabel du får på EBay kommer det på ca 3000,- Forutsetter at du har normalt antall tomler når du skrur på motorer. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor Link to post Share on other sites More sharing options...
Honduras Svart 24.Juli.2019 Del på Facebook Svart 24.Juli.2019 Om bytting av VST. Når du har lokalisert hvor det sitter og fått av slangen, bruk en liten treskrue eller karosseriskrue og skru denne inn i filteret (som er av plastikk). Da kan du bare nappe det ut og dytte inn det nye. Fem minutters jobb. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.