Jump to content

Hvor nøyaktig bør et voltmeter i båten være?


Helge

Hvor nøyaktig bør et voltmeter i båten være?  

95 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Hei. Jeg har testet litt mht målenøyaktigheten på 12 V voltmetere til bruk i båt (eller bil for den saks skyld) i det siste og sett ganske varierende resultater. Viserinstrumenter der en leser av fra en nål over en skala har jo begrenset nøyaktighet mht den avlesning man klarer å få til da skalaen ofte går fra 8 eller 10 volt til 16 volt samtidig som denne skalaen ikke er mange cm lang. Men selve avlesningen klarer man sånn ca innenfor 0,1 V (100mV). Noen instrumenter viser imidlertid mer feil enn dette (jeg har målt på instrumenter fra Wema, Faria, VDO og Biltema).

 

Hva mener dere målenøyaktigheten bør være innenfor godtfolk?

Link to post
Share on other sites

Skal du sjekke ladingen bør du klare å måle nøyaktig nok,

Gode voltmetere klarer fint 0.01 volt nøyaktighet og presisjon,

eller enda en desimal. Nøyaktigheten avhenger selvsagt av

kalibreringen og siden vi skal måle absolutte størrelser her

holder det ikke med høy presisjon, men også høy nøyaktighet.

 

Se tabell :

Tips og triks

 

 

 

mvh,

Ole

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Har selv erfaring med både et biltema- og et faria-analogvoltmeter. Husker ikke hvilken som var verst; det var helt hårreisende:

 

En eller begge trengte risting i skroget (motor i gang) for å følge med når spenningen gikk litt ned og de viste også litt forskjellig avhengig om de var montert horisontalt eller vertikalt.

 

Ja, og så bruker de jo mye av skalaen for så uinterssante måleområder som 8-11 volt :cryin:

Link to post
Share on other sites

Ja, og så bruker de jo mye av skalaen for så uinterssante måleområder som 8-11 volt :cryin:

<{POST_SNAPBACK}>

Det var derfor jeg tenkte å bruke Faria, da de går fra 10 til 16, mens f.eks. de dyrere VDO går fra 8 til 16
Link to post
Share on other sites

Skal du sjekke ladingen bør du klare å måle nøyaktig nok,

Gode voltmetere klarer fint 0.01 volt nøyaktighet og presisjon,

eller enda en desimal. Nøyaktigheten avhenger selvsagt av

kalibreringen og siden vi skal måle absolutte størrelser her

holder det ikke med høy presisjon, men også høy nøyaktighet.

 

Se tabell :

Tips og triks

<{POST_SNAPBACK}>

0,01 V nøyaktighet er ikke noe problem med relativt dyre digitale multimetere, men enkelte digitale båtinstrumenter for dashbordmontasje har vist seg å ha langt større unøyaktighet enn dette - eksempelvis 0,1 til 0,2 V. Enkelte analoge instrument er imidlertid enda værre ser det ut til. Her har enkelte målefeil på nesten 0,5 V hvilket etter mitt syn er hårreisende dårlig. Men det finnes også analoge instrument som måler så nøyaktig at din avlesning av nålen på en grov skala er det største problemet.

 

Selv er jeg av den oppfatning at om man får tak i enkle analoge instrument til dashbordet i båten som viser spenningen med en feil mindre enn 0,1 V så er det helt greit til den daglige kontroll av spenningen. En feil på mindre enn 0,1 V utgjør mindre enn 10% på ladenivået på batteriet. Så kan man jo bruke et mer nøyaktig digitalt håndinstrument til en skikkelig kontroll i ny og ne.

Link to post
Share on other sites

...Selv er jeg av den oppfatning at om man får tak i enkle analoge instrument til dashbordet i båten som viser spenningen med en feil mindre enn 0,1 V så er det helt greit til den daglige kontroll av spenningen. En feil på mindre enn 0,1 V utgjør mindre enn 10% på ladenivået på batteriet. Så kan man jo bruke et mer nøyaktig digitalt håndinstrument til en skikkelig kontroll i ny og ne.

<{POST_SNAPBACK}>

Enig :yesnod:

Det står et viserinstr. i dashbordet som viser 8 - 16 volt... Greit nok til å kaste et øye på i ny og ne; Ekkoloddet har digital spenningsvisning med et decimal etter komma, også greit for mere nøyaktig sjekk (for å sjekke hvert batteri (4 stk) manipuleres batterivenderne og jeg får GANSKE god peiling på tilstanden). Men av og til brukes en større Fluke for å kontrollere spenningen; Denne kombinasjonen gir BRUKBAR sporbarhet for meg i båt. (Fluken kontrolleres en gang i året :wink: ) OG syremåleren brukes av og til ved batterisjekk.) :yesnod:

 

"Gammeldagse" analoge bærbare instr. kan også gi brukbar måling hvis:

1 De ikke ligger i båten og blir utsatt for stadig risting (og sjøluft).

2 Har speilskala OG avleses med korrekt vinkling.

3 Kontrolleres mot kjent standard med jevne mellomrom.

I gamle dager (30+ år siden) var det kun analoge instrumenter...

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Hei,

Har selv svart 0,5 volt, men det avhenger hva man mener med spørsmålet.

Snakker man her om voltmeteret på dashbordet eller det i verktøykassa?

Snakker man om en relativ feil som er konstant, eller variabel målefeil?

 

Normalt når man snakker om voltmeter så mener man det på dashbordet. Ingen av de vanlige leverandørene leverer skalaer som har nok inndeling slik at det kan leses av nøyaktig, og derfor er måleverket heller dårlig. Men dette er godt nok for oss bare repeterbarheten er god, og det er den på de fleste. Når du starter motoren ser du ved utladede batterier at spenningen er lav og etterhvert over tid stiger den til toppverdi og det er egentlig bare det du trenger å vite her. Om instrumentet bare viser 13 eller 14 volt når batteriene er toppladet så får du heller sjekke hva den korrekt spenningen på batteriet er med et kalibrert multimeter. Her bør svaret være 0,1 volt eller gjerne enda bedre. Det som er viktig er at dashbordinstrumentets målinger er repeterbar. En må også huske at svært ofte vil den faktisk spenningen være forskjellig på batteriet og instrumentene pga spenningsfall i kablene.

Link to post
Share on other sites

Jeg har muligheten for og lese av på gps og der er nøyaktigheten et siffer etter komma. Men jeg vet ikke hvor kalibrert dette er. Dette er vel et voltmeter som kommer på mer og mer utstyr. Mener å ha hørt om ekkolodd med volt visning. Det er mest for å se at det er grei lading at gps står med denne menyen for mitt vedkommende.

Link to post
Share on other sites

Normalt når man snakker om voltmeter så mener man det på dashbordet. Ingen av de vanlige leverandørene leverer skalaer som har nok inndeling slik at det kan leses av nøyaktig, og derfor er måleverket heller dårlig.

<{POST_SNAPBACK}>

Vet ikke om jeg er helt enig. Jeg har testet flere analoge voltmeter (viserinstrument) som har hatt en målefeil på mindre enn 0,1 V når du først leser av på det analoge instrumentet og deretter på et nykalibrert Fluke-instrument med høy nøyaktighetsklasse. Jeg synes det på mange analoge voltmeter går greit å lese av "nålen" med en nøyaktighet på sånn ca 0,1 V eller bedre.

 

Men dette er godt nok for oss bare repeterbarheten er god, og det er den på de fleste. Når du starter motoren ser du ved utladede batterier at spenningen er lav og etterhvert over tid stiger den til toppverdi og det er egentlig bare det du trenger å vite her. Om instrumentet bare viser 13 eller 14 volt når batteriene er toppladet så får du heller sjekke hva den korrekt spenningen på batteriet er med et kalibrert multimeter. Her bør svaret være 0,1 volt eller gjerne enda bedre. Det som er viktig er at dashbordinstrumentets målinger er repeterbar.

<{POST_SNAPBACK}>

Jada, det viktigste er om repeterbarheten er god, men jeg synes ikke dette er godt nok! Når jeg har målt på 9 forskjellige analoge voltmeter og 3 digitale (alle dasbord-type) og ser at flere av disse (Faria, VDO, Biltema) har målefeil på under 100 mV så burde da dette være helt greit å få til på alle? Det er da bare sløvhet at de ikke er kalibret godt nok fra fabrikk. Burde være helt unødvendig at to helt identiske instrument viser 0,5 V forskjell og at denne forskjellen "følger nålen" hele veien fra hvilestiling (anslag ved 0 V) og opp til full ladespenning.

 

En må også huske at svært ofte vil den faktisk spenningen være forskjellig på batteriet og instrumentene pga spenningsfall i kablene.

<{POST_SNAPBACK}>

Svært ofte...? Hva andre har i sine båter skal ikke jeg begi meg ut på å gjette. Hadde vært artig å høre noe tilbakemelding på det her kanskje.

 

For min del har jeg lagt opp egne kabler fra hvert av batteriene og med den minimale strømmen et voltmeter trekker vil dette ikke gi synlig utslag i det hele tatt.

 

Jeg ønsket å sette inn 2 Faria-instrument som erstatning for 2 Biltema-instrument som var plassert i den ene båten tidligere. Begge Biltemavoltmeterene viste forsåvidt spenningen nøyaktig nok i mine øyne med mindre enn 0,1 V avvik, men jeg fikk et akutt ønske om å skifte dem når den sorte ringen begynte å ruste/blære :headbang: "God nok" målenøyaktighet gjaldt også det ene nye Fariainstrumentet, men altså ikke det andre som viser ca 0,5 V for mye. Jeg fikk deretter målt på ytterligere 8 instrument (deriblant VDO og WEMA til båt) og ser den samme trenden. Noen viser det man må kunne kalle nøyaktig nok spenning, mens enkelte andre har større avvik.

 

Personlig betaler jeg heller eksepelvis 400 kr stk for analoge voltmeter med målefeil mindre enn 0,1 V enn 220 kr for et med 0,5 V :yesnod:

220 kr for et med målefeil mindre enn 0,1 V ville selvsagt være det mest ønskelige :lol:

Link to post
Share on other sites

Har tre instrumenter med slik tilleggsfunksjon.

Ekkoloddet, den ene GPS'en og repeateren oppe i sittebrønn.

De viser aldri helt det samme. Tror ikke det er så veldig alvorlig ment fra produsentenes side, men GP32 viser omtrent det samme som Fluken.

I tillegg er det analogt voltmeter i Delabpanelet. Greit nok det og for å sjekke tingenes tilstand, men for finmålinger bruker jeg Fluke.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Hei,

Har selv svart 0,5 volt, men det avhenger hva man mener med spørsmålet.

Snakker man her om voltmeteret på dashbordet eller det i verktøykassa?

Snakker man om en relativ feil som er konstant, eller variabel målefeil?

 

Normalt når man snakker om voltmeter så mener man det på dashbordet. Ingen av de vanlige leverandørene leverer skalaer som har nok inndeling slik at det kan leses av nøyaktig, og derfor er måleverket heller dårlig. Men dette er godt nok for oss bare repeterbarheten er god, og det er den på de fleste. Når du starter motoren ser du ved utladede batterier at spenningen er lav og etterhvert over tid stiger den til toppverdi og det er egentlig bare det du trenger å vite her. Om instrumentet bare viser 13 eller 14 volt når batteriene er toppladet så får du heller sjekke hva den korrekt spenningen på batteriet er med et kalibrert multimeter. Her bør svaret være 0,1 volt eller gjerne enda bedre. Det som er viktig er at dashbordinstrumentets målinger er repeterbar. En må også huske at svært ofte vil den faktisk spenningen være forskjellig på batteriet og instrumentene pga spenningsfall i kablene.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Tiltredes i sin helhet!

 

Jeg antar at alle som er ute etter 10-delene også har kontroll på strømtrekk og batteritemperatur med samme nøyaktighet. Det blir jo meningsløst å argumentere på millivolt-nivå om en ikke samtidig kjenner strømtrekket fra batteriet under målingen samt batteriets celletemperatur. Ikke for å flisespikke men her ser jeg ikke helt poenget. Jeg arbeider til daglig på sjøen med maritim elektronikk. Vi forholder oss til kalibrerte instrumenter og har samtlige FLUKER inne på 6mnd interval. Ikke fordi FLUKE har sagt det, men fordi det er nødvendig. Vi har også målestandarder der vi snakker ppm i toleranser og er avhengige av dette. Likevel synes jeg at voltmeterdiskusjonen er unyansert og meningsløs om ikke en ampermeterdiskusjon også går parallelt.

Til de som argumenterer med millivolt toleranser for å bestemme når lading bør settes på; har dere oversikt over batterispenning som funksjon av belastning og temperatur liggende på netthinnen eller tapet på dasjbordet som en figur når dere tar beslutningene deres? Det blir jo ofte slik at en tolker batteribanken som så langt nede at nå må det lades, men om kjøleskapet slås av så er den bra igjenn. Som om kjøleskapets av-funksjon tilfører batteriet spenning?

Oso

Link to post
Share on other sites

jeg er av den oppfatning at det er litt for mye pirk når det gjelder spenningsmåling....har man sjekket at det er nok ladespenning til å få ladet batteriene fulle så greier jeg meg lenge med et analogt meter så jeg ikke tapper batteriene så lavt at jeg ikke får startet...skulle batteriene dø "litt"før så får det være... det er tross alt ikke det dyreste m båtlivet....reiser jeg ut m fulle batterier hjelper ikke voltmeteret meg til å få mer strøm...får bruke det jeg har....er det ca tomt så er det det..synes at det er litt for mye bekymring om misvisning på 0.1 eller0.2 volt...er det like nøye med bilen? :wink::cheers:

Link to post
Share on other sites

Skal du kunne lese batterispenningen med stor nøyaktighet så pass på at du samtidig måler batteritemperaturen med tilsvarende nøyaktighet ....

<{POST_SNAPBACK}>

Tull og tøys. Hvorfor i alle dager skal du vite batteritemperaturen nøyaktig? Batterispenningen blir ikke særlig påvirket av temperaturen. Og selve batteritemperaturen? Ja den følger omgivelsestemperaturen temmelig godt. Har man batteriene i motorrommet? Ja hva så? Man veit jo omtrent hvor varmt det er nedi der også. Lader man som svarte helvet? Ja, da stiger batteritemperaturen litt, men det spiller jo heller ingen rolle.

 

Nå må folk spørre seg selv: Hva bruker man et nøyaktig voltmeter til og når bruker man det?

 

Lotus

 

PS: Dårligere nøyaktighet enn 0,5% er ubrukelig hvis man skal bruke voltmetere til de ting som krever nøyaktighet.

Link to post
Share on other sites

Nå må folk spørre seg selv: Hva bruker man et nøyaktig voltmeter til og når bruker man det?

 

Lotus

 

PS: Dårligere nøyaktighet enn 0,5% er ubrukelig hvis man skal bruke voltmetere til de ting som krever nøyaktighet.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg spør nå jeg da, hva i all verden skal man bruke dette instrumentet til som har en nøyaktighet som er mindre en 0,5% som tilsvarer ca. +/- 60mV (0,06V) for et 12 volts instrument. Jeg ser ikke behovet for å vite om batteriet har 12.56 Volt (eller 12,47 V eller 12,63 V, begge disse er utenfor en målenøyaktighet på 0,5%).

 

Jeg kan ikke se dette behovet i en båt....., men så er jeg ikke så veldig "High Tech" da... bruker den strømmen jeg har tilgjengelig, starter ikke de små grønne på det som er igjen så slår jeg over til den andre batteribanken.

 

Stauden har 4 analoge voltmetere i båten, to til hver motor(to på taket og to inne)... ingen viser det samme, men jeg kan da se om dynamoene lader litt og jeg er fornøyd med det... Har også noe på kartplotteren som viser spenningen....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Svært ofte...? Hva andre har i sine båter skal ikke jeg begi meg ut på å gjette. Hadde vært artig å høre noe tilbakemelding på det her kanskje.

 

For min del har jeg lagt opp egne kabler fra hvert av batteriene og med den minimale strømmen et voltmeter trekker vil dette ikke gi synlig utslag i det hele tatt.

<{POST_SNAPBACK}>

VP sin standard kabelstokk har i alle fall ikke egne ledninger til voltmeter. Når jeg f.eks. skrur på instrumentbelysningen endrer ALLE instrumentene verdi......... Båtinstrumentering er en svært så unøyaktig vitenskap og hva instrumentene viser er avhengig av hvilken spenning de får tilført......

 

Når du har lagt opp egne ledninger helt fra batteriet til voltmeter har du gjort jobben din riktig men ikke stol på at motorprodusentene gjør det.........

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg har det slik:

Voltmeter et koblet rett på hovedledningene fra skillebryteren til sikringsboks.

Jeg har hatt VDO voltmeter: Dyrt og ikke så bra.

Nå bruker jeg Bitema: Billig og brukbart. ( Jeg betrakter disse som forbruksvare og bytter i ny og ne.( Sjekker jevnlig med FLUKE ). Dette gir meg den infoen jeg trenger om lading når motor går, og grovt, men godt nok om hva jeg har av strøm når jeg ligger i havn.

Jeg har også spenningsmåler på Ekkoloddet Garmin 160 Blue. Den spenningen ofte på ca 0,5V for høyt. Men den varierer like mye som meningsmålinger før valget. Kan ikke stole på den i det hele tatt.

Link to post
Share on other sites

Det er temmelig nøyaktig 1 volt forskjell mellom et fullt og et tomt batteri. Med liten belastning i forhold til batteribankens størrelse, er utladingen temmelig lineær. Med et nøyaktig voltmeter kan man da med litt øvelse vite ganske nøyaktig hvor mye eller lite Ah det er igjen på batteriet.

 

Med et nøyaktig voltmeter kan man med sikkerhet si at ladespenningen er 14,40+/- 0,05V, ikke 14,4 +/- 0,3V.

 

Med et nøyaktig voltmeter kan man sjekke at landstrømsladeren gir den riktige spenningen på full guffe og på vedlikeholdslading. Ikke ca. riktig. Et par tideler feil vedlikeholdsspenning på noe som står tilkoblet over tid, er jo ikke spesielt bra.

 

Med et nøyaktig voltmeter vet man nøyaktig hva spenningen er. Det er en god ting. Hvorfor måle med et middels godt voltmeter når man kan måle med et meget godt voltmeter? Prisforskjellen er ikke særlig stor.

 

Selv har jeg mitt nøyaktige voltmeter som del av mitt battmeter. Det har egne ledninger for spenningsmåling direkte på batteriet. Måler 100-dels volt med 0,3% toleranse og strøm med 0,4% toleranse. Litt vel nøyaktig kan man jo si, men meget greit å ha noe man kan stole 100% på og som samtidig har en akseptabel pris.

 

På den annen side: Noen klarer seg jo uten både battmeter, amperemeter og voltmeter uten at de dermed automatisk har et flytende strømproblem.

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tull og tøys. Hvorfor i alle dager skal du vite batteritemperaturen nøyaktig?

 

Med et nøyaktig voltmeter kan man med sikkerhet si at ladespenningen er 14,40+/- 0,05V, ikke 14,4 +/- 0,3V.

Hvis jeg så legger til at den riktige maksimale ladespenningen er avhengig av batteriets temperatur - noe som du sikkert vet selv - så har sikkert også du nå oppfattet at det ikke gir noen mening å måle ladespenningen på 0.01 volt nøyaktighet dersom du kjenner batteriets temperatur bare sånn omtrendt. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg så legger til at den riktige maksimale ladespenningen er avhengig av batteriets temperatur - noe som du sikkert vet selv - så har sikkert også du nå oppfattet at det ikke gir noen mening å måle ladespenningen på 0.01 volt nøyaktighet dersom du kjenner batteriets temperatur bare sånn omtrendt.  :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>

Jo da, det gir absolutt mening. Her er vi temmelig uenige.

 

Når man bruker sitt nøyaktige voltmeter til å beregne seg batterfyllingsgrad på grunnlag av batterispenningen, spiller temperaturen på batteriene filla rolle, da batterispenningen er tilnærmet temperaturuavhengig.

 

Når man bruker sitt nøyaktige voltmeter til å måle ladespenningen til dynamoen, er batteriets temperatur uinteressant, da dynamoens innebygde regulator ikke gir temperaturkompensert ladespenning annet enn for dynamotemperaturen, ikke omgivelsestemperaturen eller batteritemperaturen. Enetse som er interessant er et nøyaktig voltmeter.

 

Har man en ekstern spenningsregulator a la Ladac 1204/1205? Ja, den senser batteritemperaturen, men i utgangspunktet er batteritemperaturen lik omgivelsestemperaturen. Så når man kommer ned i båten, kobler fra landstrømsladeren, starter båten og tøffer avgårde, så er batteriene fulle og omgivelsestemperaturen er f.eks 25 grader. En titt på det nøyaktige voltmeteret viser nøyaktig ladespenning på dynamoen. Er den nøyaktig 14,45 grader slik Ladac sier den skal være? Det kan bare et nøyaktig voltmeter avsløre. Stikke fingern i været. Er det 23 eller 26 grader? Spiller ingen rolle. Temperaturkompensert ladespenning vil bare variere med 5 hundredels volt. Det er et nøyaktig voltmeter som teller. Noen grader forskjell på batteritemperaturen teller ikke.

 

Og med landstrømsladeren? Batteritemperaturen er lik omgivelsestemperaturen. Og omgivelsestemperaturen? Den tas fortsatt på gefyhlen. Drit i termometer. Dette er ikke nøyere enn at hue og kroppen fungerer greit nok til å anslå omtrentlig et eller annet.

 

Min påstand er at riktig spenningsmåling er i særklasse viktig, mens temperaturmålingen tar du ved å putte fingern i været. Bommer man med noen grader? Spiller filla rolle. Noen hundredels volt temperaturkorrigering utgjør lite i forhold til noen tidels volt feilvisning.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...