Miller Time Startet 23.Juli.2019 Del på Facebook Startet 23.Juli.2019 (redigert) Jeg har en Princess fra 95 med 2x Tamd 72a som har gått nesten 1900 timer. Da jeg kjøpte båten så slo turboen inn på begge motorer på test turen. Etter hjemturen på ca 12 timer så fant jeg lekkasje i Riseren på den aktuelle motoren. Dette hadde resultert i turbohavari og jeg sendte den til overhaling på Turboservice i Oslo. For tre år siden så monterte jeg den nye turboen med nye pakninger rundt hele, eksosbend mm og ny Riser, men motoren vil ikke over ca 1200 omdreininger på egenhånd. Med hjelp av den andre motoren så kommer den etterhvert. Det eneste jeg ikke har byttet rundt turboen er Wastegaten. (Se bilder) Den aktuelle motoren avgir litt svart eksos og vifta på turboen er sotet... Jeg har ikke hatt råd til å engasjere reparatør for å utforske problemet. Er det noen som har vært bort i lignende? Redigert 23.Juli.2019 av Miller Time (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 23.Juli.2019 Del på Facebook Svart 23.Juli.2019 Standard spørsmål: Går turboen lett rundt uten lugging? Sitér dette innlegget Link to post
Miller Time Svart 23.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2019 Hei. Den går lett rundt ja, men ikke så lett som jeg trodde den skulle... Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 23.Juli.2019 Del på Facebook Svart 23.Juli.2019 Om Wastegaten lekker kan du jo få slike feil. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 23.Juli.2019 Del på Facebook Svart 23.Juli.2019 Turboen skal snurre lett og fortsette å snurre noen omdreininger etter du har snurret den opp i fart. Sitér dette innlegget Link to post
cmb Svart 23.Juli.2019 Del på Facebook Svart 23.Juli.2019 Ser ut som litt stor klaring mellom turbin og turbin hus. Sikkert PGA rust og tæring fra saltvann lekkasje før overhaling. Finnes sikkert spesifikasjoner på dette i service manual. Er lurt og sjekke i første omgang. Mvh Cmb Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 23.Juli.2019 Del på Facebook Svart 23.Juli.2019 Hvis jeg kjører kun en motor, får ikke jeg heller maks turtall. Er nødt til å ha begge motorer for å oppnå fullt turtall. Båten er for tung til å klare dette på en motor . Hvordan oppfører båten din seg med begge innkoblet og på full effekt? Jeg har samme motorer som deg Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Miller Time Svart 23.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2019 Den bb motoren skyter opp i 17-1800, mens den andre kommer etterhvert. For å få den i plan må jeg bruke begge to... Båten er nesten 50’ og veier 18 tonn, men jeg kjører stort sett aldri i plan ✌? Sitér dette innlegget Link to post
Traale Svart 23.Juli.2019 Del på Facebook Svart 23.Juli.2019 Har du sjekket intercooleren ? Hvis turbotrykket forsvinner der enten i slanger eller i selve kjøleren blir det ikke mye futt. Har vært ute for dette på flere forskjellige motorer. Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 23.Juli.2019 Del på Facebook Svart 23.Juli.2019 (redigert) Har du sjekket at dét ikke er noe lekkasje på intercoolerne dine hvis disse lekker kan du også få problemer med trykket. Mener også at det kan være westergaten beveger den seg normalt. Traale du kom meg i forkjøpet Redigert 23.Juli.2019 av BERGSTAD (see edit history) Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Miller Time Svart 23.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2019 (redigert) Takk for svar dere. Hvordan sjekker jeg intercooleren, slangene og hvordan sjekker jeg wastegaten? Jeg skal sjekke turbotrykket også ?✌? Redigert 23.Juli.2019 av Miller Time (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 24.Juli.2019 Del på Facebook Svart 24.Juli.2019 Selve intercooleren lekker vel neppe. Men de silikonslangene som går inn og ut av den kan revne. Det vises ofte ikke når motoren står men om en klemmer på disse kan en oppdage eventuelle rever. Wastegaten må en nesten bare skru ut å se om den er helt lukket var borti et tilfelle hvor den var satt seg fast i halvåpen stilling. Løsningen der og da var å blende den av med en tykk klingerittpakning. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 24.Juli.2019 Del på Facebook Svart 24.Juli.2019 Husk også å kjøre motorene skikkelig (full spiker) ganske ofte, så slipper du nedsoting og turbotrøbbel. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Miller Time Svart 11.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2019 Som sagt så virket turboen helt til saltvannet rant ned og inn fra den opprustet riseeren. Jeg har byttet alle komponenter bortsett fra Wategate ventilen. Grunnen til at jeg ikke har byttet wastegaten er at jeg tenkte den er stengt mesteparten av tiden, men kan den ha kilt seg i åpen posisjon? Det vil i såfall forklare at jeg ikke får trykk nok og at motoren soter... Noen som har noen synspunkter? Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 12.August.2019 Del på Facebook Svart 12.August.2019 Jeg har akkurat samme problem som deg. Får maks 1500 rpm på styrbord motor. Det var et firma som skiftet turboen i fjor og de skulle komme å se på den når båten skal på land om to uker. Mulig jeg får svar da. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.August.2019 Del på Facebook Svart 12.August.2019 Miller Time skrev for 14 timer siden: Grunnen til at jeg ikke har byttet wastegaten er at jeg tenkte den er stengt mesteparten av tiden, men kan den ha kilt seg i åpen posisjon? Det var et bilde av en wastegate her på forumet for en stund siden der halvparten av ventiltallerkenen var forsvunnet! Så det er mulig.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
dieselfan Svart 12.August.2019 Del på Facebook Svart 12.August.2019 WG var sikkert stengt når du satte på nyoverhalt turbo... men det er også et godt eksempel på en del som ikke liker sjøvann.. så første gangen du fikk fullt ladetrykk, så åpnet den.. Også når den skulle stenge så var rustkaker i veien.. og der står den De av eksos ventilene som sto åpne når du stoppet motoren er også utsatte for rust, desverre. Var det min motor ville jeg gått inn med et billig usb snake kamera og sjekket både WG og eksos ventiler. Flere som ikke er begeistret for disse minikameraene... Men jeg deler ikke deres syn og har stor nytte av slike til en meget lav kostnad... Lykke til ? Sitér dette innlegget Link to post
Tor Arild Svart 12.August.2019 Del på Facebook Svart 12.August.2019 Kjøpte dette på maritim til 599,- pluss frakt. https://www.maritim.no/inspeksjons-kamera-3meter-ip67-led-lys-wifi Hatt veldig stor glede av det for en veldig liten penge i forhold til hvor nyttig det har vist seg å være i praksis. Mvh Tor Arild Sitér dette innlegget Link to post
Miller Time Svart 12.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2019 (redigert) Takk for svarene! Da blir det kjøp av inspeksjonskamera fra Maritim i morgen ?✌? Forresten, vet dere hvorfor den aktuelle motorens eksosbend blir mye varmere enn den andre motorens eksosbend? Jeg har nemlig spraymalt begge med maling som tåler 650 C og den blir brent av kun på motoren som ikke turboen slår in...? Redigert 12.August.2019 av Miller Time (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 12.August.2019 Del på Facebook Svart 12.August.2019 2 minutes ago, Miller Time said: Takk for svarene! Da blir det kjøp av inspeksjonskamera fra Maritim i morgen ?✌? Du finner disse flere steder (bla Tools og Monter) hvis du ikke har Maritim i nærheten og de er vel en hundrelapp billigere enn Maritim Sitér dette innlegget Link to post
Miller Time Svart 12.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2019 Toppers ?? Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 12.August.2019 Del på Facebook Svart 12.August.2019 Tåler den i sjøvann for inspeksjon på skroget/propell..? Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
TrikkerN Lønning Svart 12.August.2019 Del på Facebook Svart 12.August.2019 19 minutes ago, torbi said: Tåler den i sjøvann for inspeksjon på skroget/propell..? Ip 67 er disse - Det vil si at den skal holde tett i 30min 1m under vann. Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 3.September.2019 Del på Facebook Svart 3.September.2019 Marida skrev On 12.08.2019 at 8.29: Jeg har akkurat samme problem som deg. Får maks 1500 rpm på styrbord motor. Det var et firma som skiftet turboen i fjor og de skulle komme å se på den når båten skal på land om to uker. Mulig jeg får svar da. De mener å ha funnet feilen på min i dag. Sprukket Wastgateventil Sitér dette innlegget Link to post
Miller Time Svart 29.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars.2021 (redigert) Da har jeg endelig løst gåten på hvorfor jeg ikke får turbotrykk! Svoger hjalp meg med å ta av Wastegate’en. Skruene satt så fast at de måtte kappes og det måtte mye varme til for å fjerne restene. Som dere kan se på bildene så har stangen som holdt tetningsventilen rustet bort og hele tetningsventilen er søkk borte. Den må ha blitt blåst ut gjennom eksosen... Alt dette skjedde pga at riseren var tæret og det kom vann i turbosystemet... Da stemmer teorien min og flere som har kommentert at turbotrykket har gått rett ut i eksosen. Nå er jakta på gang for å finne en brukt wastegate ettersom Volvo skal ha 11.500,- for en ny... En stor takk til alle som har engasjert seg og kommentert i saken. 😀 Redigert 29.Mars.2021 av Miller Time (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.