Jump to content

Tamd 72a Får ikke mer enn 1200 RPM


Miller Time

Recommended Posts

Jeg har en Princess fra 95 med 2x Tamd 72a som har gått nesten 1900 timer.

Da jeg kjøpte båten så slo turboen inn på begge motorer på test turen.

 

Etter hjemturen på ca 12 timer så fant jeg lekkasje i Riseren på den aktuelle motoren.

Dette hadde resultert i turbohavari og jeg sendte den til overhaling på Turboservice i Oslo.

For tre år siden så monterte jeg den nye turboen med nye pakninger rundt hele, eksosbend mm og ny Riser, 

men motoren vil ikke over ca 1200 omdreininger på egenhånd. Med hjelp av den andre motoren 

så kommer den etterhvert. Det eneste jeg ikke har byttet rundt turboen er Wastegaten. (Se bilder)

Den aktuelle motoren avgir litt svart eksos og vifta på turboen er sotet...

Jeg har ikke hatt råd til å engasjere reparatør for å utforske problemet.

Er det noen som har vært bort i lignende?

 

B0F97314-7C0C-4B4B-9BE7-B3AAE5B2CF8F.jpeg.ad3da8785d00bf19ca0ba96665e65417.jpeg

 

 

3509EE9C-BA5E-451B-825D-559F21CF6316.jpeg

Redigert av Miller Time (see edit history)
Link to post

Hvis jeg kjører kun en motor,  får ikke jeg heller maks turtall. Er nødt til å ha begge motorer for å oppnå fullt turtall. Båten er for tung til å klare dette på en motor . Hvordan oppfører båten din seg med begge innkoblet og på full effekt?

Jeg har samme motorer som deg

Endelig ble det Bobåt

Link to post

Har du sjekket at dét ikke er noe lekkasje på intercoolerne dine hvis disse lekker kan du også få problemer med trykket. Mener også at det kan være westergaten beveger den seg normalt.

Traale du kom meg i forkjøpet

Redigert av BERGSTAD (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

Selve intercooleren lekker vel neppe. Men de silikonslangene som går inn og ut av den kan revne. Det vises ofte ikke når motoren står men om en klemmer på disse kan en oppdage eventuelle rever. Wastegaten må en nesten bare skru ut å se om den er helt lukket var borti et tilfelle hvor den var satt seg fast i halvåpen stilling. Løsningen der og da var å blende den av med en tykk klingerittpakning. 

Link to post
  • 3 uker senere...

Som sagt så virket turboen helt til saltvannet rant ned og inn fra den opprustet riseeren. Jeg har byttet alle komponenter bortsett fra Wategate ventilen.

Grunnen til at jeg ikke har byttet wastegaten er at jeg tenkte den er stengt mesteparten av tiden, men kan den ha kilt seg i åpen posisjon?

Det vil i såfall forklare at jeg ikke får trykk nok og at motoren soter... Noen som har noen synspunkter?

Link to post
Miller Time skrev for 14 timer siden:

Grunnen til at jeg ikke har byttet wastegaten er at jeg tenkte den er stengt mesteparten av tiden, men kan den ha kilt seg i åpen posisjon?

 

Det var et bilde av en wastegate her på forumet for en stund siden der halvparten av ventiltallerkenen var forsvunnet! Så det er mulig....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

WG  var sikkert stengt når du satte på nyoverhalt turbo... men det er også et godt eksempel på en del som ikke liker sjøvann..  så første gangen du fikk fullt ladetrykk, så åpnet den.. Også når den skulle stenge så var rustkaker i veien.. og der står den

 

De av eksos ventilene som sto åpne når du stoppet motoren er også utsatte for rust, desverre. 

 

Var det min motor ville jeg gått inn med et billig usb snake kamera og sjekket både WG og eksos ventiler. 

 

Flere som ikke er begeistret for disse minikameraene... Men jeg deler ikke deres syn og har stor nytte av slike til en meget lav kostnad... 

 

Lykke til ?

Link to post

Takk for svarene! Da blir det kjøp av inspeksjonskamera fra Maritim i morgen ??

Forresten, vet dere hvorfor den aktuelle motorens eksosbend blir mye varmere enn den andre motorens eksosbend?

Jeg har nemlig spraymalt begge med maling som tåler 650 C og den blir brent av kun på motoren som ikke turboen slår in...?

Redigert av Miller Time (see edit history)
Link to post
  • 3 uker senere...
  • 1 år senere...

Da har jeg endelig løst gåten på hvorfor jeg ikke får turbotrykk!

Svoger hjalp meg med å ta av Wastegate’en. Skruene satt så fast at de måtte kappes og det måtte mye varme til for å fjerne restene.

Som dere kan se på bildene så har stangen som holdt tetningsventilen rustet bort og hele tetningsventilen er søkk borte. Den må ha blitt blåst ut gjennom eksosen... Alt dette skjedde pga at riseren var tæret og det kom vann i turbosystemet...

Da stemmer teorien min og flere som har kommentert at turbotrykket har gått rett ut i eksosen.  

Nå er jakta på gang for å finne en brukt wastegate ettersom Volvo skal ha 11.500,- for en ny...

En stor takk til alle som har engasjert seg og kommentert i saken. 😀

5FF8922A-C98F-4BB7-9D9A-94D08BA09720.jpeg

C8CC06A3-8C8C-4DDF-8604-7E3A08764705.jpeg

8DCFE3FF-CF2D-4308-B7ED-C2269CE88579.jpeg

Redigert av Miller Time (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...