Jump to content

storm fokk kutterstag ?


troja

Recommended Posts

hei lurer på om det går og montere kutterstag på alle seilbåter? det kommer kansje an på mastypen?

jeg har en bostrøm 31 mk2. føler att rulle seilet er litt stort greit i lite vind men kunne tenkt meg og hadd en mulighet til og heise stormfokk ved sterk vind, føler at det er trygger en og rulle inn litt av forseilet :confused:

har hørt at det finnes et kutterstag som kan fjernes når du ikke har bruk for det!

og kan noen si hva er lensetakkler? :blush:

og går kutterstaget helt opp til tåppen av masten( mastehead rigg)

hilsen jim :sailing:

Link to post
Share on other sites

Hvorfor heiser du ikke bare stormfokk på profilen til rullegenuaen?

<{POST_SNAPBACK}>

Antakelig fordi han da først må ta ned rullegenoaen for å komme til profilen - og når man trenger stormfokk vil jeg tro at man ikke har så vedig lyst til å tilbringe mer tid enn nødvendig på fordekket

 

Jeg er ikke på noen måte verdensmester i rigg og seil - så min beskrivelse har nok andre ord enn ekspertene bruker. PanPAn er jo en racer på rigging - kanskje han svinger innom her ?

 

Jeg har sett enkelte langturseilere som har "doble" forstag. De har gjerne da rulleseil på det fremste staget - og "bare wire" på det innerste. Begge stagene er festet der forstaget festes - men det fremste staget står gjerne på et solid baugspyd. Det bakerste staget settes da der forstaget normal står. Årsaken til at det ikke er rulleforseil på begge stagene er at profilene er skjøre - og går begge i stykker på langtur - ja da blir det lang tur. Jeg har også sett at noen velger å ha selvskjøting på det innerste forseilet - sikkert kjekt om man må krysse i mye vind.

 

Om du skal sette på et ekstra forstag på båten må du sjekke hva du får festet staget i. I masta er det i og for seg greit å få på et feste - men du må sørge for at det er hold i det du fester i dekket. Her holder det ikke med gjennomgående bolter og store skiver på baksiden. Festene til stag er støpt inn i båten. Mulig at løsningen med solid baugspyd og ekstra forstag på baugspydet er en OK løsning.

 

Lensetakler er en form for ekstra akterstag på hver side av masta. Ofte i form av tau med stramme anording (blokker og klemmer). Om masta behøver ekstra støtte for å unngå pumping i sjø eller man ønsker å bue masta ekstra kan man da feste lensetaklene langt bak - og ut til hver side på båten - og dermed støtte/trimme riggen.

 

Her er et par bilder jeg fant

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Her er forstagene festet i dekk - antaelig fra fabrikk. Jeg har også sett en HR 31 Monsun med løsningen med baugspyd

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hei lurer på om det går og montere kutterstag på alle seilbåter? det kommer kansje an på mastypen?

jeg har en bostrøm 31 mk2. føler att rulle seilet er litt stort greit i lite vind men kunne tenkt meg og hadd en mulighet til og heise stormfokk ved sterk vind, føler at det er trygger en og rulle inn litt av forseilet :confused:

har hørt at det finnes et kutterstag som kan fjernes når du ikke har bruk for det!

og kan noen si hva er lensetakkler? :blush:

og går kutterstaget helt opp til tåppen av masten( mastehead rigg)

hilsen jim :sailing:

<{POST_SNAPBACK}>

Har kutterstag som er parkert i masten via salingen når det ikke er i bruk på min HR-312. Hvis kutterstaget ditt festes rundt en 25 - 35 cm nedenfor mastetoppen (eller innfestingen for forstaget hvis du har en brøkdelsrigg), vil du vel greie deg uten lensetakkel. Jeg har innfestingen for dette staget i dekk helt fremme, en HR-312 er så solid her fremme at dette holder til tusen. Kutterstaget løper en 20 - 25 cm innenfor rulleforstaget.

 

Full rullegenua er hos meg 35 m2, på kutterstaget kan jeg sette fokker med stag-kroker, en hårdvindsfokk på 19 m2 og en stormfokk på 7,5 m2.

 

Jeg fikk jobben gjort på et verft i Sverige for en 4 - 5 år siden. Det kom på en SEK 6.000,-.

 

Til Troja: Det er i praksis umulig å ta ned en full genua og deretter sette en stormfokk på et rulleforstag når vinden er slik at du trenger en stormfokk, enten du ligger i havn eller er utpå. Det er jo gjerne minst kuling før du setter en stormfokk! :smiley:

Redigert av PanPan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har innfestingen for dette staget i dekk helt fremme, en HR-312 er så solid her fremme at dette holder til tusen. Kutterstaget løper en 20 - 25 cm innenfor rulleforstaget.

<{POST_SNAPBACK}>

Regner med at du også får litt "hildringer i lysken" når du ser alle disse vakre HR båtene i innlegget over. Den 62'en er slett ikke verst.

 

interessant å lese at 312'en har sterkt nok dekk til å tåle kutterstag uten forsterkning. Hvordan er festet konstruert`? Er det en bøyle som er festet med gjennomgående bolter med store skiver på undersiden?

 

Og hvordan fester og strammer du kutterstaget under seilas?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

interessant å lese at 312'en har sterkt nok dekk til å tåle kutterstag uten forsterkning. Hvordan er festet konstruert`? Er det en bøyle som er festet med gjennomgående boler med store skiver på undersiden?

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, det er en bøyle hvor de to endene går gjennom dekk og med stor skive (en med to hull) på undersiden. Denne saken er "klint" helt inn i hjørnet absolutt helt fremme. Du vet, området rundt luka helt fremme her er glassfiberarmert plast, ikke divynicall, så er teak-dekket på toppen... :smiley:

 

Har ikke sansen for 62 foter'n, halvparten er derimot framifrå gild! :lol::lol::lol:

Link to post
Share on other sites

Ja, det er en bøyle hvor de to endene går gjennom dekk og med stor skive (en med to hull) på undersiden. Denne saken er "klint" helt inn i hjørnet absolutt helt fremme. Du vet, området rundt luka helt fremme her er glassfiberarmert plast, ikke divynicall, så er teak-dekket på toppen... :smiley:

 

<{POST_SNAPBACK}>

Og hvordan fester og strammer du kutterstaget under seilas?

<{POST_SNAPBACK}>

62 kan bli litt stort ja - men jeg fikk litt hakeslipp da jeg så formen på nye 342 og 37. Begynner å ligne på Bavaria Match. Smalt forskip - masse bredde akterover.

Link to post
Share on other sites

Og hvordan fester og strammer du kutterstaget under seilas?

<{POST_SNAPBACK}>

.....hmm..husker ikke akkurat feste-mekanismen, men jeg tror det er en avansert type sjakkel. Strammingen? Jeg har en form for "vantskrue" hvor jeg kan vippe ut en arm slik at jeg får mer enn nok moment til å stramme godt! :smiley:

 

62 kan bli litt stort ja - men jeg fikk litt hakeslipp da jeg så formen på nye 342 og 37. Begynner å ligne på Bavaria Match. Smalt forskip - masse bredde akterover.

<{POST_SNAPBACK}>

Du legger jo ballen på straffemerket for meg! :smiley:

 

Det var en gang at man bygde seilbåter med skrog som gikk mykt i sjøen på kryss i all slags vær, seilasen kan alltid nytes uten bruk av nyrebelte! :lol:

 

I dag ser man fler og fler "jolleskrog", flatbunnede, breie rumper, slår i sjøen på kryss, men de kan nok være raske på slør og unnavind. Det gjelder å få høye LYS-tall må vite! :lol:

Link to post
Share on other sites

.....hmm..husker ikke akkurat feste-mekanismen, men jeg tror det er en avansert type sjakkel. Strammingen? Jeg har en form for "vantskrue" hvor jeg kan vippe ut en arm slik at jeg får mer enn nok moment til å stramme godt!  :smiley:

Du legger jo ballen på straffemerket for meg! :smiley:

 

Det var en gang at man bygde seilbåter med skrog som gikk mykt i sjøen på kryss i all slags vær, seilasen kan alltid nytes uten bruk av nyrebelte! :lol:

 

I dag ser man fler og fler "jolleskrog", flatbunnede, breie rumper, slår i sjøen på kryss, men de kan nok være raske på slør og unnavind. Det gjelder å få høye LYS-tall må vite! :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

For min egen del har jeg konkludert med at skal jeg ha seilbåt må jeg nok lenger inn i Elløsfjorden nå. Najad ser fortsatt ut som båter synes jeg - selv om de har tatt bort "støtfangeren" som er støpt inn i skroget.
Link to post
Share on other sites

Lensetakler er en form for ekstra akterstag på hver side av masta. Ofte i form av tau med stramme anording (blokker og klemmer). Om masta behøver ekstra støtte for å unngå pumping i sjø eller man ønsker å bue masta ekstra kan man da feste lensetaklene langt bak - og ut til hver side på båten - og dermed støtte/trimme riggen.

 

Lensetakler er ekstra akterstag som brukes for å støtte masten og å stramme forstaget på brøkdelsriggede båter. det sitter som regel en på hver side av masten og en bruker lensetakkelet i lo. Lensetakkelet er festet i høyde med forstaget, på noen båter har man et ekstra feste lenger ned på masten.

Link to post
Share on other sites

Jeg har både kutterstag og lensetakler på en 32-foting med 7/8 dels rigg. (28 kvm stor og 32 kvm genoa). Kutterstaget er festet ca. 30 cm. under forstaget oppe i masten og i akterkant av ankerbrønnen nede i dekk hvor det sitter et syrefast beslag boltet fast i skottet mellom forlugaren og ankerbrønnen. Dette beslaget går helt ned til bunnen av dette skottet som også er forsterket. Toppen av beslaget ender i en ring over dekk. Skal staget være en back-up i tilfelle forstaget ryker, må det nødvendigvis se slik ut. Å skru fast en bøyle i dekk er ikke godt nok enten båten er bygget her eller der. (Gjelder ikke enkelte Orustbåter)

Kutterstaget står vanligvis inne langs masta festet i et øye i den ene bryteblokka med en bungeecord bort til den andre bryteblokka for å holde det teit. Staget teites ved hjelp av en Vari-Vant som ikke er noe annet enn en strekkfisk med to håndtak som kan felles ut.

Jeg har en hardtværsfokk på 10 kvm som settes på dette staget vha pistolhaker.

 

Lensetaklene går fra punktet hvor forstaget er festet oppe i masta og ned til hver side av hekken. Har firskåren talje i enden. Lensetaklene bruker jeg til å teite opp forstaget på kryss (har ikke akterstag som sådan) og for å hindre at masta "slenger" i hardt vær. Jeg har koblet lensetaklene sammen med bungeecord via ei blokk oppe i akterstaget slik at le takkel forsvinner ut av veien når lo takkel teites.

Redigert av Krapyl (see edit history)

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Å skru fast en bøyle i dekk er ikke godt nok enten båten er bygget her eller der.

<{POST_SNAPBACK}>

Det du skriver her er vel myntet på min beskrivelse av innfestingen av mitt demonterbare kutterforstag. Jeg har selvfølgelig ikke ment at den løsningen er riktig for alle typer båter. Det kan også være at jeg har forklart meg dårlig slik at du har misforstått.

 

At den løsningen jeg har ikke er god nok får nå være din mening. Men basert på en styrkemessig/mekanisk vurdering av styrke og stivheten helt fremme mot bauen hvor dette er montert på en HR-312, mener jeg det kan være vel så sannsynlig at innfestingen i masta ryker før innfestingen fremme i bauen. Denne løsningen er også valgt og utført av det verftet som produserer all løpende rigg (wire) til båter som produseres på Orust.

 

Hvordan kan du Krapyl uttale deg så skråsikkert om en konstruksjon du ikke har sett?

Link to post
Share on other sites

Nå modifiserte jeg innlegget mitt slik at en slik sammenligning unngåes.

 

Det var to årsaker til at kutterstaget ble montert på min båt, den ene er muligheten for å føre hardtværsfokk uten å måtte ta ned rullegenoa. Den andre, og like viktige, grunnen er å ha en back-up til forstaget dersom dette skulle ryke.

Siden kutterstaget står nærmere masten, må innfestningen være kraftigere dimensjonert enn innfestningen til forstaget. Og det er ganske "heavy-duty" greier, det være seg om båten er bygget på Orust eller i Arvika.

Det sagt, så er jeg ikke helt fornøyd med hvordan dette fungerer. Dersom jeg prøver å seile med to forseil så får jeg ingen av dem til å stå skikkelig, joda, jeg har to genoaskinner på hver side, og ved seilas med hardtværsfokka og storseil får jeg ikke høyde i det hele tatt.

Vurderer å flytte nedre festet til kutterstaget en meter akterover.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en bostrøm 31 mk2. føler att rulle seilet er litt stort greit i lite vind men kunne tenkt meg og hadd en mulighet til og heise stormfokk ved sterk vind, føler at det er trygger en og rulle inn litt av forseilet

Diskusjonen som går her om hvorvidt dekket i seg selv er sterkt nok til å holde et kutterstag er ikke så relevant for deg. Din båt fra 1980 har nok vært med på mye rart gjennom tidene, og jeg ville ikke satset på at dekket er solid nok. Hvis du har ankerbrønn, ville jeg forankret kutterstaget i skottet mellom ankerbrønnen og forpiggen. Hvis du ikke har ankerbrønn, går det an å forsterke dekksfestet med et stag som fortsetter ned til skroget. Bl.a. Wichard har hatt en løsning for dette.

 

Har hørt at det finnes et kutterstag som kan fjernes når du ikke har bruk for det!

Stemmer, en stor "pelikankrok" montert på en strekkfisk gjør at du enkelt kan fjerne staget og sette det i rekka. Jeg ville ikke satset på å ha det hengende langs masta, både fordi det skaper stygge merker, og fordi slamringen vil gjøre deg gal. Det finnes flere typer av denne kroken, spør din lokale pusher. (men ikke bli overrasket når han sier hva den koster..., den er dyyyr)

 

og går kutterstaget helt opp til tåppen av masten( mastehead rigg)

Jeg stilte det samme spørsmålet til Nordic Mast (som har laget min rigg) Svaret var at forlengelsen av kutterstaget skal treffe innfestingen av akterstaget. I praksis kan du vel sette det litt lenger ned (men ikke så mye) Tenk på at genoafallet skal gå fritt.

Redigert av Lars_Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...