Jump to content

Oppgradering av en Draco 2400 - drømmebåten


Christian V

Recommended Posts

kdtran skrev 35 minutter siden:

Blir kanon dette!

Ettersom du nå har fått så liten båt og er så glad i å polere, er det bare å ta turen utom MyBelle og fortsette der når du er ferdig med din, Christian. ?

Skal se hva jeg finner av instrumentene du spurte etter. 

 

Ja, båtstell har jo blitt en liten bijobb i forhold til hva det var før. Er dessverre mange som har meldt sin interesse om gratis båtpuss, så du må stille deg ganske langt bak i køen... :-)

Link to post

Enda en dag med litt båtpuss. Idag var det teak'en på badeplattformen som skulle renses. Idéen er få få bort all lakk, som jeg egentlig ikke har så sans for på båt, for deretter å enten la den være bar eller olje den inn.

 

Teak'en ble demontert i går og sauset inn med limfjerner. I dag ble det mer limfjerning, skraping og sandpapir.

 

Ellers fikk jeg tak i en syrefast dregg i dag på 10 kg som skal monteres etterhvert. Området over fenderlisten bak fikk seg også en liten runde i dag med rubbing.

 

740435061_Draco23teakpensling.jpg.093c439d472c3904f828cf5035d9d0b8.jpg

Limfjerner pensles på for å få bort mesteparten av den gamle lakken.

 

1180315296_Draco22teakklarforspyling.jpg.a317ad4175ed5cd3bb6607d7ba42d1b2.jpg

Teakstavene klare for høytrykksspyling.

 

1475769109_Draco20teakpenslingmalingsfjerner.jpg.1d076abb4ca28d4a7eab1f2c4e4c6fd6.jpg

Etter spyling var mesteparten av lakken borte, siste lakken skrapes bort.

 

672332418_Draco21teakfrogetterrens.jpg.ec14617706f928d59b112805787e264f.jpg

Teakstaver før og etter,. Deretter sliping med fint sandpapir.

 

437251302_Draco24teakmedogutenhvitolje.jpg.4af4f82cb7d658f9cd045b33e3b78868.jpg

Kunne tenke meg litt lyst utseende, så teakstaven til venstre er oljet med hvitolje fra Stavby.

 

667056891_Draco27nyoggammeldregg.jpg.848acfbf7b805af97f76147b3d1b510d.jpg

Til venstre gamle dreggen i galvanisert stål (7,5 kg), mens nye i syrefast (10 kg).

 

17348664_Draco25akterspeiloverfenderlistfrrubbing.jpg.381a7066caedef46fbe89983ebe970f4.jpg

Siden jeg endelig var ferdig med med skroget under fenderlisten kunne jeg starte over fenderlisten. For å få best resultat ble kalesjefester demontert i tillegg til flaggfestet.

 

1880649406_Draco26akterspeiloverfenderlistetterrubbing.jpg.0d4c9913a23ac6a1740e3bf467293bc6.jpg

Glansen kom frem til slutt her også.

 

FF...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Redigert av Christian V (see edit history)
Link to post
moloko skrev 1 minutt siden:

Veldig artig å få være med på dette, fortsett å skrive og legge ut bilder!

 

Har et veldig godt øye til Draco 2400, så på flere da jeg lette etter båt for et par år siden, så det er artig å følge noen som går inn i materien. Tusen takk!

 

Takker for den. Jeg ønsket meg for ca 20 år siden en Draco 2400. Den gangen var det ikke aktuelt, men etter vi solgte familiebåten så dukket denne tanken opp igjen. Det er endel som må gjøres, men det er høyst gjennomførbart. Ser for meg at jeg blir ferdig med alt utvendig over fenderlisten kommende uke, og detter det kommer det bilder fra innsiden. Først ute, deretter under dekk.

Link to post

Enda et spørsmål:

 

På siden ved førerposisjonen har det vært brukt noe som ligner på sort gummi/silikon. Dette må bort. Det er en del hakk her så jeg regner jeg må frem med litt gelcoat for å få det pent. Men er det noen som har tips til hvordan jeg kan få bort dette sorte gummiaktige stoffet? Silikonfjerner?

 

2017436771_Draco28sortgummibeleggpsiden.jpg.70ab166a5a1d08ccbabac4243948fd50.jpg

Link to post
  • 4 uker senere...

Lenge siden forrige oppdatering. Men ting har faktisk skjedd.

 

Plukker opp igjen tråden etter at jeg tok hjem det som var av teak på båten, som heldigvis er litt mindre enn jeg er vant til. Jeg har stort sett brukt ulike slipepapirer og slipt for hånd. Dekksteaken på fordekket var veldig tynne og disse var det enkelt å lage sprekker i.

 

57186725_Draco31ubehandletdekkteak.jpg.d78ee146e03114c9226b409d2eadf402.jpg

 

Over ser man forfatningen av teaken til høyre, og til venstre er den ferdig pusset. Vet ikke hvor tynne disse er, men det er ikke mye treverk igjen. 

 

1207215206_Draco30teakolje.jpg.30a0a800bd35b7d9cfc30b51ffb75f80.jpg

 

Tenkte lenge å få til å ha en pigment i oljen, slik at den kunne holde seg lysere lenger. Men så var det sånn med tiden, og jeg valgte heller å bruke en olje som jeg hadde i garasjen.

 

398509998_Draco29fordekkteakgammelogny.jpg.2f62ad27142b545a71c44f278e53a8f2.jpg

 

Slik ble den til slutt, kanskje litt mørkere enn jeg kunne tenke meg. Har lagt på 3-4 lag med olje, så satser på at den kan holdes i god form ved renhold når teaken er montert på båten.

 

1178786627_Draco32oljetteaktilforan.jpg.44e19ed767fc85ae961decdaf1053bab.jpg

 

All teaken har fått samme behandling, men jeg merker at det er litt forskjellig farge i treverket når den er behandlet med olje.

 

2047158139_Draco35nyekalesjefester.jpg.d77aa192fdd991aa363cc89676cfa87f.jpg

 

Ellers har jeg montert syrefaste kalesjefester rundt, fremfor de som var montert tidligere. Disse var irret, så antar disse var laget av et annet metall. Ble penere med disse når gelcoaten var blitt hvit og fin.

 

1367281814_Draco33Sparkletstbside.jpg.5696a0e5ce5ef0c73578775119d906a7.jpg

 

1587074359_Draco34Sparkletstbside.jpg.49653f2f10df11fceffadfe22ac0a6e3.jpg

 

Så var det bare å stålsette seg med gelcoat-reparasjon. Har aldri reparert noe særlig gelcoat tidligere, så det ble litt prøving og feiling. Fant raskt ut at det var fornuftig å kjøpe seg en eksentersliper, slik at jeg kunne oppnå jevnere resultat etter sliping av gelcoaten som var påført. Området som skulle repareres måtte først mattes ned for heft. Deretter benyttet jeg en liten maskin a la Dremel (Biltema sin), for å lage tilstrekkelig gradering i gelcoatskadene. Før sparkel ble benyttet brukte jeg aceton for å avfette. Så var det bare å sette i gang med selve sparklingen. I utgangspunktet syntes jeg dette gikk greit, men det var mer pussing og sparkling pånytt av mindre og mindre områder enn hva jeg hadde trodd. Jeg brukte sliping med eksentersliperen opp til og med 400 papir, og gikk deretter videre med våtsliping (800, 1200 og 2000 papir). Burde kanskje gått over med 4000 papir også, da jeg kan se på enkelte plasser at det finnes svake slipestriper. Tilslutt skulle dette rubbes opp.

 

259361970_Draco39materielltilrubbingavvtsliping.jpg.d9f24b858b8b0236c824774c7233895b.jpg

 

I utgangspunktet hadde jeg til nå brukt Rupes sin blå til rubbing av skrog og overbygg. Denne syntes jeg ikke tok like bra på området som var sparklet og slipt. Tok derfor en rask telefon til Lakkspesialisten og de kunne fortelle at 3M sin grønne var den eneste som ville være i stand til å rubbe ned overflate som var våtslipt med 2000 papir Brukte derfor denne til å rubbe, og resultatet ble ganske bra. Rupes sin gule er en mildere rubbing med voks som ble brukt etter at første runde med rubbing (3M) var utført.

 

1242588402_Draco40ettervtslipogrubbing.jpg.06294c0ea7dbadf36fb1dfd976754719.jpg

 

Resultatet ble ikke halv-gærnt for å være første gang, selv om jeg måtte gå et par strafferunder for å få et resultat jeg kunne leve med. Etter dette ble det hardvoks og forsegling før Draco emblemet kunne settes på plass.

 

524269648_Draco41mednyttDracomerke.jpg.ecfda621a11041f242092bf34f538067.jpg

 

På skroget ser man et område som er avgrenset med blå maskeringstape. Her har nok båten ligget inntil stein eller fjell, da er er flere mindre skrapemerker. På dette tidspunktet var jeg i overkant modig i forhold til mine gelcoatreparasjonskunnskaper, så jeg tok en liten reparasjon der også. Denne må jeg nok gjøre på nytt til neste år, da jeg ikke var helt fornøyd med finnishen.

 

163731634_Draco38litenskadepskrog.jpg.6a8f4447c20d067541502528b45ceb9e.jpg

 

Her har jeg sparklet og slipt ned (for mye i kanten).

 

323352937_Draco37nyttnavn.jpg.58c1586c962c05d3e6587ecd7c810eb0.jpg

 

Og så kom også båtnavn på plass. Båtene våre har vært oppkalt etter våre tre døtre. Dette er nå vår fjerde båt med navn, så da er vi over på datter nr 1 + et totall.

 

Har littegranne igjen utenpå båten, men er etterhvert klar for å klatre oppi for å begynne der.

 

Link to post
Christian V skrev On 3.8.2019 at 17.11:

Deretter var det å finne frem Kromglans'en og begynne å pusse. Virker som det er syrefast stål av god og kraftig kvalitet som er benyttet på denne båten. Kraftigere enn hva jeg har sett på nye båter, og veldig lite/ingen rust i sveisene.

 

 

 

Hva bruker du for å fjerne småbrun rust i sveisekjøter? Har en rekke og et utendørs ratt på en skjærgårdsjeep som har litt antydning til rust i sveisen til syrefast stål.

Link to post
snekkerbod skrev for 3 timer siden:

 

Hva bruker du for å fjerne småbrun rust i sveisekjøter? Har en rekke og et utendørs ratt på en skjærgårdsjeep som har litt antydning til rust i sveisen til syrefast stål.

 

Ville nok prøvd Autosol Chromglans. Om ikke dette tar det må du kanskje over på Ferrobet eller lignende. Har hørt at rustvann fra syrefast kan være veldig vanskelig å få bort.

Link to post
  • 8 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...