kdtran Svart 3.August.2019 Link til dette innlegget Svart 3.August.2019 Blir kanon dette! Ettersom du nå har fått så liten båt og er så glad i å polere, er det bare å ta turen utom MyBelle og fortsette der når du er ferdig med din, Christian. ? Skal se hva jeg finner av instrumentene du spurte etter. Sitér dette innlegget Link to post
Christian V Svart 3.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2019 kdtran skrev 35 minutter siden: Blir kanon dette! Ettersom du nå har fått så liten båt og er så glad i å polere, er det bare å ta turen utom MyBelle og fortsette der når du er ferdig med din, Christian. ? Skal se hva jeg finner av instrumentene du spurte etter. Ja, båtstell har jo blitt en liten bijobb i forhold til hva det var før. Er dessverre mange som har meldt sin interesse om gratis båtpuss, så du må stille deg ganske langt bak i køen... :-) Sitér dette innlegget Link to post
Christian V Svart 4.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2019 (redigert) Enda en dag med litt båtpuss. Idag var det teak'en på badeplattformen som skulle renses. Idéen er få få bort all lakk, som jeg egentlig ikke har så sans for på båt, for deretter å enten la den være bar eller olje den inn. Teak'en ble demontert i går og sauset inn med limfjerner. I dag ble det mer limfjerning, skraping og sandpapir. Ellers fikk jeg tak i en syrefast dregg i dag på 10 kg som skal monteres etterhvert. Området over fenderlisten bak fikk seg også en liten runde i dag med rubbing. Limfjerner pensles på for å få bort mesteparten av den gamle lakken. Teakstavene klare for høytrykksspyling. Etter spyling var mesteparten av lakken borte, siste lakken skrapes bort. Teakstaver før og etter,. Deretter sliping med fint sandpapir. Kunne tenke meg litt lyst utseende, så teakstaven til venstre er oljet med hvitolje fra Stavby. Til venstre gamle dreggen i galvanisert stål (7,5 kg), mens nye i syrefast (10 kg). Siden jeg endelig var ferdig med med skroget under fenderlisten kunne jeg starte over fenderlisten. For å få best resultat ble kalesjefester demontert i tillegg til flaggfestet. Glansen kom frem til slutt her også. FF... Redigert 4.August.2019 av Christian V (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
moloko Svart 4.August.2019 Link til dette innlegget Svart 4.August.2019 Veldig artig å få være med på dette, fortsett å skrive og legge ut bilder! Har et veldig godt øye til Draco 2400, så på flere da jeg lette etter båt for et par år siden, så det er artig å følge noen som går inn i materien. Tusen takk! Sitér dette innlegget Link to post
Christian V Svart 4.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2019 moloko skrev 1 minutt siden: Veldig artig å få være med på dette, fortsett å skrive og legge ut bilder! Har et veldig godt øye til Draco 2400, så på flere da jeg lette etter båt for et par år siden, så det er artig å følge noen som går inn i materien. Tusen takk! Takker for den. Jeg ønsket meg for ca 20 år siden en Draco 2400. Den gangen var det ikke aktuelt, men etter vi solgte familiebåten så dukket denne tanken opp igjen. Det er endel som må gjøres, men det er høyst gjennomførbart. Ser for meg at jeg blir ferdig med alt utvendig over fenderlisten kommende uke, og detter det kommer det bilder fra innsiden. Først ute, deretter under dekk. Sitér dette innlegget Link to post
moloko Svart 4.August.2019 Link til dette innlegget Svart 4.August.2019 Det blir stas! Det er jo noen andre 2400 Styling som har blitt riktig lekre, dokumentert i tråder her på forumet. Så langt tyder alt på at ditt eksemplar går inn i rekken. Jeg gleder meg Sitér dette innlegget Link to post
Christian V Svart 5.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2019 Kjapt spørsmål. Jeg ser at sidevinduene mine ved førerposisjon har sprekker. Er det noen som vet om dette er plexiglass og om det er mulig/lett å bytte? Fant disse på Biltema, lurer på om disse kan benyttes i såfall: https://www.biltema.no/bygg/platematerialer/plastglass/plastglass-2000030030 Sitér dette innlegget Link to post
Christian V Svart 6.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2019 Enda et spørsmål: På siden ved førerposisjonen har det vært brukt noe som ligner på sort gummi/silikon. Dette må bort. Det er en del hakk her så jeg regner jeg må frem med litt gelcoat for å få det pent. Men er det noen som har tips til hvordan jeg kan få bort dette sorte gummiaktige stoffet? Silikonfjerner? Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 6.August.2019 Link til dette innlegget Svart 6.August.2019 Varmepistol og en skrape ville jeg prøvd. Du kan jo prøve med en skrape av plast først og ser hvor langt du kommer uten å skade gelcoat noe mer. Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Christian V Svart 28.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2019 Lenge siden forrige oppdatering. Men ting har faktisk skjedd. Plukker opp igjen tråden etter at jeg tok hjem det som var av teak på båten, som heldigvis er litt mindre enn jeg er vant til. Jeg har stort sett brukt ulike slipepapirer og slipt for hånd. Dekksteaken på fordekket var veldig tynne og disse var det enkelt å lage sprekker i. Over ser man forfatningen av teaken til høyre, og til venstre er den ferdig pusset. Vet ikke hvor tynne disse er, men det er ikke mye treverk igjen. Tenkte lenge å få til å ha en pigment i oljen, slik at den kunne holde seg lysere lenger. Men så var det sånn med tiden, og jeg valgte heller å bruke en olje som jeg hadde i garasjen. Slik ble den til slutt, kanskje litt mørkere enn jeg kunne tenke meg. Har lagt på 3-4 lag med olje, så satser på at den kan holdes i god form ved renhold når teaken er montert på båten. All teaken har fått samme behandling, men jeg merker at det er litt forskjellig farge i treverket når den er behandlet med olje. Ellers har jeg montert syrefaste kalesjefester rundt, fremfor de som var montert tidligere. Disse var irret, så antar disse var laget av et annet metall. Ble penere med disse når gelcoaten var blitt hvit og fin. Så var det bare å stålsette seg med gelcoat-reparasjon. Har aldri reparert noe særlig gelcoat tidligere, så det ble litt prøving og feiling. Fant raskt ut at det var fornuftig å kjøpe seg en eksentersliper, slik at jeg kunne oppnå jevnere resultat etter sliping av gelcoaten som var påført. Området som skulle repareres måtte først mattes ned for heft. Deretter benyttet jeg en liten maskin a la Dremel (Biltema sin), for å lage tilstrekkelig gradering i gelcoatskadene. Før sparkel ble benyttet brukte jeg aceton for å avfette. Så var det bare å sette i gang med selve sparklingen. I utgangspunktet syntes jeg dette gikk greit, men det var mer pussing og sparkling pånytt av mindre og mindre områder enn hva jeg hadde trodd. Jeg brukte sliping med eksentersliperen opp til og med 400 papir, og gikk deretter videre med våtsliping (800, 1200 og 2000 papir). Burde kanskje gått over med 4000 papir også, da jeg kan se på enkelte plasser at det finnes svake slipestriper. Tilslutt skulle dette rubbes opp. I utgangspunktet hadde jeg til nå brukt Rupes sin blå til rubbing av skrog og overbygg. Denne syntes jeg ikke tok like bra på området som var sparklet og slipt. Tok derfor en rask telefon til Lakkspesialisten og de kunne fortelle at 3M sin grønne var den eneste som ville være i stand til å rubbe ned overflate som var våtslipt med 2000 papir Brukte derfor denne til å rubbe, og resultatet ble ganske bra. Rupes sin gule er en mildere rubbing med voks som ble brukt etter at første runde med rubbing (3M) var utført. Resultatet ble ikke halv-gærnt for å være første gang, selv om jeg måtte gå et par strafferunder for å få et resultat jeg kunne leve med. Etter dette ble det hardvoks og forsegling før Draco emblemet kunne settes på plass. På skroget ser man et område som er avgrenset med blå maskeringstape. Her har nok båten ligget inntil stein eller fjell, da er er flere mindre skrapemerker. På dette tidspunktet var jeg i overkant modig i forhold til mine gelcoatreparasjonskunnskaper, så jeg tok en liten reparasjon der også. Denne må jeg nok gjøre på nytt til neste år, da jeg ikke var helt fornøyd med finnishen. Her har jeg sparklet og slipt ned (for mye i kanten). Og så kom også båtnavn på plass. Båtene våre har vært oppkalt etter våre tre døtre. Dette er nå vår fjerde båt med navn, så da er vi over på datter nr 1 + et totall. Har littegranne igjen utenpå båten, men er etterhvert klar for å klatre oppi for å begynne der. Sitér dette innlegget Link to post
Grufolf Svart 30.August.2019 Link til dette innlegget Svart 30.August.2019 Vet at det anbefales lexan på siderutene. En del info om dette på dracogruppen på Facebook. Ellers har Biltema hatt en gummirondell til å fjerne limrester med https://www.biltema.no/verktoy/poleringstilbehor/poleringsverktoy/dekorfjerner-2000032675 Sitér dette innlegget Link to post
snekkerbod Svart 30.August.2019 Link til dette innlegget Svart 30.August.2019 Christian V skrev On 3.8.2019 at 17.11: Deretter var det å finne frem Kromglans'en og begynne å pusse. Virker som det er syrefast stål av god og kraftig kvalitet som er benyttet på denne båten. Kraftigere enn hva jeg har sett på nye båter, og veldig lite/ingen rust i sveisene. Hva bruker du for å fjerne småbrun rust i sveisekjøter? Har en rekke og et utendørs ratt på en skjærgårdsjeep som har litt antydning til rust i sveisen til syrefast stål. Sitér dette innlegget Link to post
Christian V Svart 30.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2019 snekkerbod skrev for 3 timer siden: Hva bruker du for å fjerne småbrun rust i sveisekjøter? Har en rekke og et utendørs ratt på en skjærgårdsjeep som har litt antydning til rust i sveisen til syrefast stål. Ville nok prøvd Autosol Chromglans. Om ikke dette tar det må du kanskje over på Ferrobet eller lignende. Har hørt at rustvann fra syrefast kan være veldig vanskelig å få bort. Sitér dette innlegget Link to post
Kanalkapteinen Svart 11.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2020 Ser jo meget bra ut så langt Christian V. Har det skjedd noe mer med båten siden høsten? Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.