oberst1 Startet 28.Juli.2019 Del på Facebook Startet 28.Juli.2019 Sb kasse har tøysa litt i dag. VP D6 med HS80AE, skiftet gearhus med nye solenoider (ZF)i fjor samt olje og filter i høst. Etter to timer i dag begynte den å krangle ved manøvrering. Virker som den går i gir annenhver gang, samme om det er forover eller revers. Oppfører seg likt fra begge styreposisjoner. Gir jeg litt gass går den i gir. Litt vanskelig å se når jeg peiler nivå ATF, men ser greit ut. Kan det være litt lavt trykk? Litt for lite olje? Spent om den virker OK når kald igjen i morgen... Tips mottas med takk ?☀️ Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 28.Juli.2019 Del på Facebook Svart 28.Juli.2019 Byttet du ventilenhet og solenoider på begge girene i fjor? Når det går i gir med økt turtall kan årsaken ligge i oljetrykket. Første sjekk er om det er korrekt oljenivå. Deretter forsøke olje og filterskift. Tett filter kan medføre redusert oljetrykk. Les instruksjonsboken for korrekt fremgangsmåte ved peiling av olje. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
oberst1 Svart 29.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2019 Hei Brigg. Skiftet sb ventilenhet i fjor ja. Oljenivå ser bra ut på begge. Startet opp nå, gir forover OK, tilbake i neutral og revers kommer den ikke med en gang. Virker som hvis jeg bare går tilbake til neutral før revers kommer den uten gasspådrag. Tar en tlf til VP ?? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 29.Juli.2019 Del på Facebook Svart 29.Juli.2019 Kan kanskje hjelpe å kalibrere spakene, om ikke annet for å utelukke at årsaken ligger her. Dersom oljenivået er korrekt og filteret ikke er tilstoppet må feilen ligge enten i elektronikk/overføring til solenoidene eller selve solenoidene. Eller i selve ventilenheten. Om du kryssbytter solenoidene kan du avdekke om årsaken ligger her. Likeledes om du kryssbytter ledningene til solenoidene slik at spaken virker motsatt av normalt kan du avdekke om feilen ligger i elektronikken før solenoidene. Men prøv en ting i gangen, ellers vet du ikke hva som medfører endring. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
sap_2000 Svart 29.Juli.2019 Del på Facebook Svart 29.Juli.2019 gjelder det begge motorer, eller bare den ene? Hvis begge kan det tyde på EVC som harker. Hvis bare den ene så hadde jeg prøvd å gire manuelt med nødfunksjonen på solenoidene og sett om det gjør en forandring. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
oberst1 Svart 30.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2019 Gjelder bare sb. Får den i gir, men ikke alltid før litt gasspådrag. Kan være samme oppførsel både forover og revers. Opplever dette som en treghet eller noe med trykk å gjøre. Den var fin i går når kald ved avreise og lugget igjen ved ankomst havn. Snakket med VP nå, vi var enige om å bytte filter og se da, kan være alt som skal til... Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 30.Juli.2019 Del på Facebook Svart 30.Juli.2019 Hold oss oppdatert på resultatet, dette kan være nyttig lærdom for flere. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
oberst1 Svart 7.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2019 Bare en liten oppdatering; snakket med KGK på mandag og vi ble fort enige om sannsynlig årsak. Det sitter klemring på aksel som kan være skadet. 3stk nye og pakning mellom ventilhus er innkjøpt. Håper teori stemmer med praksis, skal ned til helgen og reparere. Det kan ha blitt spor i ventilhuset (som jeg kjøpte i fjor) og da må jeg kjøpe nytt igjen... Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 9.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2019 Da har jeg blitt en erfaring rikere og gearkassen er friskmeldt. Skiftet alle tre stempelringer på akselen da en var tydelig slitt. Stor takk til KGK for god service! Jobben tok en drøy halvtime ??? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 11.August.2019 Del på Facebook Svart 11.August.2019 Takk for oppdatering. Da kan vi føye disse stempelringene til listen over mulige feilkilder på disse girene. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Worry II Svart 11.August.2019 Del på Facebook Svart 11.August.2019 Pokker så mye rart man skal komme borti av problemer på en båt.. Godt vi har vokst opp i Lego-kassa, fetter.. Våre avkom hadde ikke fiksa det der selv !! Godt jobba. Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 12.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2019 Worry II skrev for 13 timer siden: Pokker så mye rart man skal komme borti av problemer på en båt.. Godt vi har vokst opp i Lego-kassa, fetter.. Våre avkom hadde ikke fiksa det der selv !! Godt jobba. Hehe, ja, tror vi kan takke Lego for mye! Og helt riktig, avkom vil nok finne noen å ringe som kan gjøre jobben... Har en teori om at minst en stempelring var slitt i fjor da jeg slet med solenoiden på ventilhuset. Hadde jeg visst bedre skulle de vært byttet samtidig. Hadde jeg nå fortsatt å kjøre med dette ville det nok blitt spor i ventilhuset som ville kvalifisert til nytt hus igjen (ca 8.000,-) Nå vet jeg hvordan man ser slitasjen i hvert fall Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.