Jump to content

QL Båt Trim System


perro

Recommended Posts

Selges bl.a. av Volvo Penta forhandlere. Har en kompis som har kjørt med disse i sommer og han er godt fornøyd. Enkel installasjon, ukompliserte og med rask respons. Trenger dog litt fart for å gi løft, så i lavere hastigheter vil kanskje tradisjonelle plan være litt bedre.

Redigert av Stevens (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Broder har en Windy 22 DC hvor han istallerte dette systemet i vår. Kan bare si at det fungerer helt perfekt ! Når er denne båten mindre enn min, men synes faktisk at de var hakket hvassere enn Bennet sine plan som jeg har. Følsometen er upåklagelig, korrigering er enkel osv. Tror faktisk de er billigere også...

 

Svein

Svein H

Link to post
Share on other sites

Trenger dog litt fart for å gi løft, så i lavere hastigheter vil kanskje tradisjonelle plan være litt bedre.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Men litt fart trengs fpr konvensjonelle trimplan også. På Slagskibet er det montert konvensjonelle QL trimplan og farten må opp i ca 8 knop før det er noe særlig virkning,men det er litt avhengig av hvor mye vann og septik som er ombord.

Link to post
Share on other sites

Er det de nye trimplsnene fra volvo som blir diskutert her???

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Har et par hundre nautiske mils erfaring med de nye QL trimsystemet i hurtiggående helplanende båt med to motorer og drev.

 

Synes de hadde så og si ingen effekt på hastigheter under ca. 25 knop, lav effekt mellom 25 og 32 knop (måtte stort sett bruke fulle utslag) og god effekt fra 32 til 44 knop.

Jeg endte opp med å heve/ senke et av drevene for å kompansere for vinden siden jeg stort sett holdt under 28-30 knops fart.

 

Skulle jeg bestilt ny båt eller montert trimplan på eksisterende båt, ville jeg valgt tradisjonelle plan.

Når det er sagt, har jeg bare testet de i denne ene båten, så jeg tar forbehold om QL planene var riktig tilpasset båten mtp på størelse etc.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Rart at du har så dårlige erfaringer - for i de testene jeg har lest lovprises systemet som bedre enn trimflaps.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja...

Jeg har også lest div. artikler som lovpriser systemet, så skuffelsen ble stor da jeg prøvde de for etpar uker siden.

Det skal sies at sideveis trim i fart over 30 knop var meget bra. Riktignok måtte man forandre på trimmen hvis man hadde trimmet rett ved f. eks. 32 knop og så økte til f. eks 38.

 

Når det gjelder å få trimmet baugen ned merket jeg så og si ingen effekt i fartsområdet hvor baugen er høy (13-25 knop).

Begynte nesten og lure på om de virket i det hele tatt, men så at farten sank med opptil en knop v/30 knop ved fullt utslag av en flaps som bare nesten greide å rette opp båten i sidevind (7-10 m/sek).

 

Som sagt; Har bare kjørt denne ene båten og tar forbehold om riktig dimensjonering/ plassering etc.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Sidan eg lurer på å investere i dette trimsystemet Volvo Penta QL Trim tabs hevar eg no denne eldgamle tråden.

 

Er det nokon som har prøvd ut systemet?

Fungerar det først ved større fart (12++ kn?) eller vil det fungere ved 8-12 kn?

 

Båten eg har er ein Skilsø 750, halvplanar, marsjfart ca 12 kn. (dvs. toppfart med VP (TA)MD 30a med defekt turbo var 12kn+røyk.. Men no er turboen ny og aftercooler er påmontert.)

Evrybody can be tough....

.........in a distance..!

-FDU2-

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...