Jump to content

Trudelutt på 3-ukers augustferie på svenskekysten.


Lars H.

Recommended Posts

Lars H. skrev for 9 timer siden:

Hulda har båtplass i Strömstad, men bolog både der og i Son.

 

hulda_plass.jpg.40c340c110bf9fca979ac19330072f70.jpg

 

 

Med det været som er nå, gjør du nok lurt i å ligge ved kai i Strömstad. Vi ligger i Fiskebäckskil på ubestemt tid. Her ligger vi godt med alt vi trenger. Havnen er ikke full, det er mest svenske seilbåter her.

 

 

Aha! Ligger på kaia utenfor Margret 2 på bildet, ser det ut som. Blir nok her til i morgen ja. Skal jo blåse endel de to nærmeste dagene pgså, men bare jeg kommer meg velberget over Gula Humpen skulle det gå fint nedover. Tenker å ta innsiden fram til Råssöhamn og legge meg der hvis det er for ille utenfor, men jeg har jo allerede merket hvor mye mer denne båten tåler...

Link to post
Share on other sites

Vi ligger fremdeles godt her i Fisckebäckskil. Med godt med tid, gidder vi ikke å slåss med naturkreftene rundt Lysekil, Malmöfjorden, Humparne osv.

 

Det går dårlig for den utmerkede restauranten her, nå er det kunn inneservering.

 

forblast_restaurant.jpg.8fdb77cc316dec3e3ebf2c85848e15c8.jpg

 

Ellers er det fra idag slutt på høysesong for havneavgiften. Da vi kom var det for båter opp til 10m SEK290 + 40 for strøm. Nå er det SEK150 + 40 for strøm. Det er til å leve med. Dusjer og toaletter er forøvrig innkludert i havneavgift og koster ikke noe ekstra.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Her i Fiskebäckskil begynner det å gå mot slutten på sesongen. Nå åker båtene på land her.

 

opptak.jpg.56ef5290dcf44b39c858ad015ff29a52.jpg

 

kran.jpg.1320b5b3a3766124f79156c086467582.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Imorgen drar vi nordover etter en uke på denne herlige havnen. Men før det, måtte gubben en tur inn på serviceavdelingen for å tvette legemeet. Har er vel kystens beste sanitæranlegg, 

 

toa1.jpg.44e3c09322a9ff10d5bda73bf0477d8a.jpg

 

toa2.jpg.989bdd01e81289479ad3f3bbb33c7557.jpg

 

toa3.jpg.dac65f5df206519bd9c88fdf3ff748a4.jpg

 

toa4.jpg.9aab2bdd79e0b03f3661a1666b2cae93.jpg

 

toa5.jpg.9f90125bb0805de17bb396e65039cf0d.jpg

 

 

Og en kunne dusje så lenge en orket uten å betale noe ekstra!

 

toa6.jpg.c4b4d8d4bdc1a6f676f984654eef4abe.jpg

 

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lite tidigt o ta upp båten redan tycker jag :nonod: . Nu börjar det äntligen bli lite plats i hamnarna för västkustbor med vanliga små farkoster ist för tröttsamma 50 fotarna överallt. Men dom kan ff fylla upp Gullholmen tex genom att så fort det glesnar med båtar lägger dom kailengs o låser därmed upp hela hamnen med 5-6 båtar :headbang:

Link to post
Share on other sites

Igår le det en tur opp på Soffeberget for å se på utsikten i blæsten, her Lysekil på andre siden av rofjorden.

 

soffe_utsikt.jpg.cbbf7c8cc5d90885b25603338817310b.jpg

 

Det går fint å gå nedover mot stranden, men det er bratt og en må bruke rekkverket der det finnes.

 

soffe_nedover.jpg.4cfa56e61653c016380aa87e5d509987.jpg

 

soffe_strand.jpg.6781165f1c0552e1bcaeed8634ea1405.jpg

 

Vindmøllen her er helt tydelig og et godt seilingsmerke om en kommer fra Lysekil

 

vindmolle.jpg.08e5ee86f483f309680b9d8809841dc8.jpg

 

På tilbaketuren til havnen, måtteg selvfølgelig ta et bilde av Kvartsita.

 

kvartsita.jpg.84244b6cc05dfd9d3b3e5a2c76afd966.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Du burde ta en tur ut til Vasholmarna. En flott uthavn...Var en tur innom Fiskebeckskil . Prisene på resturangmaten i havna skremte nesten  vannet av oss.

 

offentlige sanitæranlegg i gjestehavner, campingplasser, badestrender osv ….grøss og gru..noen synger i dusjen , andre miger og sitter nakne på krakker og stoler uten håndkle. uuuuææææ

 

for dette er vi villige til å betale  både skjorta og buksa

 

 

Link to post
Share on other sites

Enig med deg Ugleseth. Vasholmarna er en av Bohuslens fineste uthavn. Om man kommer nordfra og går diagonalt sørvestover kommer man til "sibyllan" (Tror jeg det heter). Her ligger man helt uten svell om er litt bølger utpå. Men for all del Vasholmarna er en godværshavn. Ellers så har jeg fått det inntrykk at Lars og fruen helst ligger i innhavn. God tur videre Lars.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 3 minutter siden:

Antar at @Lars H. kjenner hver eneste fjellsprekk fra Hönö-Klova og nordover. 

 

Jeg savner omtale om alle disse perlene fra  Son til Mastrand. Har lest mye om Drøbak, kommers og skjærhallen.......ser gjerne noen gamle bilder fra 80 og 90 tallet siden Lars'r n ligger mest I innhavn nå for tiden

 

Link to post
Share on other sites

Ja, så lå vi her da, Fjällbacka og venter på forhold til å komme oss over Gule Humpen.

 

gulehumpen_vaer.jpg.3b2af986f752745bc44b696a403cdaee.jpg

 

Det ser ut til å bli en glippe imorgen, men legger sjøen seg nok til at det ikke blir å sloss med elementene?

Prognosen før bølger ute i havet gir en glippe ut på dagen, men vi skulle jo gjerne kommet oss opp Kosterfjorden også.

 

vaderoarne_vaer.jpg.7e9b38e89db86fccdd73f6da4d824269.jpg

 

Men her i Fjällbacka ligger vi jo godt longside selv om prisen for å ligge her er stiv, SEK300 med strøm for båt under 10m. Turen fra Fiskebäckskil gikk het nydelig med en overnatting på Springet (Kungshamn). Humparne nord for Hunnebostrand var også helt greie.

 

 

 

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lite lysten på å gå fra kai her vi ligger longside med vinden inn på siden. Men så langt jeg kan se av værmeldingen, går vi nordover imorgen. Om vi får det for tøft ut mot Tjurpannan (Gule Humpen), snur vi og går tilbake til Grebbestad om vi finner en fin plass der, det har vi gjort før.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nå ligger vi godt fortøyd i en nesten tom Strömstad havn. Vi sto opp tidlig i Fjällbacka og satte kursen nordover i vindstille, og på turen hit tror jeg ikke vinden var over 4m/s. Over Gule Humpen var det kun gammel tung sjø ikke over meteren. Slik var det også ut Bissenrenden fra Havstensund og den første delen av Kosterfjorden før også den gamle sjøen la seg.

 

Nå har det etter hvert begynt å regne, men vi koser oss med litt rødt i glasset og vifteovnen på svakeste trinnet. Prisen her for oss er SEK200 med strøm.

 

Imorgen etter frokost blir det en god lang spasertur med skipshunden til veterinæren for "Svenskepillen" før vi etter 24 timer kan krysse grensen til Norge. Vi må ikke være hjemme før over helgen om snart en uke da jeg har legetime på Rikshospitalet på tirsdagen, så det klarer vi nok.

 

mt.jpg.20fefcef57ed76d01070a03e655ab785.jpg

 

kailangs.jpg.acce943f406c08dc0e339e35e5540fb7.jpg

 

 

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Idag har det ikke vært været for å krysse Sekken, og desuten må vi vente til i hvert fall til imorgen pga. 24-timers regelen med pillen for Max. Jeg tror at onsdag kan bli en grei dag, men om vi bare går til Skjærhalden eller lenger nord/hjem, får vi se.

 

Nå har vi hatt besøk av skipperen på Hulda som har hjemmehavn her i Sreömstad. Det ble flere timer prat om båt og om det å ha passert 70 år!

 

Og midt mellom all praten, med den utmerkede vinen gjesten hadde med, ble det jo tid for å besvare telefonene!

 

2019-08-19_15_19_17.jpg.09a288692a4f17a0248d92f3744890d9.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...