Jump to content

Trudelutt på 3-ukers augustferie på svenskekysten.


Lars H.

Recommended Posts

På gunn av sykdom og operasjoner på Rikshospitalet (munnhulekreft) ble det ikke noe av sedvanlig ferie fra midten av mai til fellesferien. Men nå er vi endelig igang. Onsdag tok vi strake veien fra hjemmehavnen Son til Strömstad i sol, varme og nesten ikke bølger. Der var det full havn, men vi hadde sikret oss med forhåndsbestilling av plass. Det kostet 200kr. ekstra, men hva skulle vi gjort etter 7 timers tur til full havn? Noen kroner ble det, 260 + 40 for strøm + booking 200 = 500. men sjitt au, vi fikk en fin plass.

 

Etter obligatorisk tur til et visst sted for å handle rødt, dro vi neste dag til Tanumstrand. Også denne turen gikk i omtrent vindstille og uten bølger på hverken Kosterfjorden eller Gule humpen. Der var det godt med plasser, men særlig billig var det ikk, 440 med støm. Vi fikk kailangs plass på den innerste bryggen.

 

2019-08-01_21_33_31.jpg.b6b1c83d6a07c27cc3455b00cbcf2270.jpg

 

IMG_7186.JPG.bd7bd1a1273cffd28dd98f2393f67edd.JPG

 

På eftermiddagen var det full rulle med musikk og show, men ikke en lyd på kvelden og natten.

 

 

IMG_7205.JPG.ebc40c0059d42f8707e65ea3577bfb31.JPG

 

IMG_7206.JPG.a475f835c3bd135ec39753ce15411e61.JPG

 

Så bar det videre til en av våre favoritt steder, Hunnebostrand. Også den biten i strålende vær. Vi droppet Hamburgsund og gikk utenfor i Hamburgrennen. Over Humperna mot Hunnebostrand var det kun bølger fra andre båter, men ingen ekle hekksjøgeneraler. Også her var det bare å velge iledige plasser med akterfortøying i bøye. Her ble det 350 kroner med strøm.

 

2019-08-02_13_45_53.jpg.143c7e31147f59d783d1fd91605f2af7.jpg

 

Litt teknisk surr med motor og elektrisk har vi hatt, men det kommer jeg tilbake til etter hvert. Imorgen går vi videre til Springet (privat plass hos en kjent skribent her på forumet).

 

Nå kjenner jeg at nesen har reistrert at det snart er tid for biff med løk!

 

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nå er det kvelden her i Hunnebo, ikke en lyd fra noen båter og ikke et vindpust. Så da er det vel å komme med litt info om problemene våre.

 

Da vi tuslet oss ut fra Strömstad var vi ikke kommet lenger enn så vidt ut fra havnen før motoren mistet turtall. Jeg ruset den litt og alt virket OK i to minutter. Da døde den stille ned, ingen alarm! Hjelp, va gjør vi nå? Rope på Sjøreddingen på VHF for slep tilbake til havnen?

 

Vi lo jo stille og rolig, så jeg ventet et par minutter og vred om nøkkelen for start. Og sannelig, Yanmaren fyrte på første sekundet med fin jevn gange. Dermed tok jeg et par runder rundt før jeg bestemte meg for at vi kunne fortsette videre mot Tanumstrand. Og kryss på halsen og alle fingre, armer og bein krysset, - ikke et feilslag etter det. Hva som skjedde, nei det må gudene vite.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

For navigasjon har jeg en utmerket Interpase 11" kartplotter med C-map kart. I tillegg har jeg to laptop'er med OpenCPN og de nyeste kartene fra kartverkene. Den beste PC'n er en 14" ThinkPad. Den lader jeg med en adapter fra båtens 12volt. Men da jeg skulle flytte den fra et uttak til et annet, knakk firdundre meg "tuppen" på laderen, og 230volt laderen lå igjen hjemme. Løsning: Tur innom Coop i Strømstad for o kjøpe lynlim. Og det funker. men jeg flytter den ikke om mellom forskjellige 12volt uttak.

 

lader.jpg.16ab78fb35ed9e67feacf6da0755145d.jpg

 

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Så ble det et litt alvorlig problem. Da jeg koblet meg til landstrø i Tanumstrand viste voltmeteret flagrende spenning mellom 140volt og 230volt. Frem med multimeteret for måling på stolpen på kaien med resultat stabilt 230volt.

 

For å gjøreen  kort forklaring, sa var problemet der blå kontakt  kom inn i båten. Der hadde jeg en god gammel kontak med armert kabel som en tidligere hadde i støtfangern på bil. Den var OK, men den blå? Fysjom, her kunne det blitt brann, se bilder. Reservekontakter fantes heldigvis i roterommet ombord, så nå har vi stabil spenning og brannfaren er over.

 

bil.jpg.c46aad826c1deb80505244cd9b389c83.jpg

 

icc1.jpg.d6386c4dc28c68794d0537c45096f951.jpg

 

icc2.jpg.d6f93d65f882ff5176b3c0c547bc6b16.jpg

 

 

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Årsaken er vel fuktig miljø der fremme i ankerrommet over mange år. Den blå kontakten var riktignok CE.merket, men vel ikke egentlig beregnet for fast montering "utendørs".

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nei da, det er nok mitt eget makkverk. Sagaboats leverte nok ikke ferdig installert landstrøm i båtene i 1986.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nå må du huske å stue vekk alt løst inventar I båten for det har aldri vært flere  svenske hekksjø generaler  i bohus.   De kommer bakfra med 10 meters margin  og drar opp små flodbølger som de sender I siden på alle med norske flagg I hekken. Sagaen vil rulle som en ball, og kaffekanne,  kopper og pyntegjenstandene til konal blir slengt veggemellom.

Link to post
Share on other sites

Apropos regnvær, så fikk vi noen regndråer idag, de første på turen. Vi gikk fra Hunnebo i formiddag, og etter hvert ble det litt regn som kom og gikk. Nå ligger på på Springet (privat havn ved Fisketången) og regnet ga seg 2 minutter før vi la til. Her ligger vi godt med strøm og vann (og uten steindyre havneavgifter).

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Fisketången er ved Kungshamn.

 

 

springet.jpg.20d702746d2bd748f1a0cd3abe17cd6f.jpg

 

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Du får hilse verten på Springet - @Lars H.

Selv jobber jeg i dag, men fortsetter båtferien i morgen da jeg drar ned til Kristiansand igjen.

 

Kanskje møtes vi i Sverige?

 

Planen var opprinnelig å dra over til Danmark fra Sørlandet, men ser ut som om været spiller meg et puss, så jeg drar nok litt innover i Oslofjorden igjen og krysser over til Koster eller noe slikt. Skal innom  Ny-Hellesund, Eigebrekk og Mandal først!

 

 

Link to post
Share on other sites

Takk for svar @Hulda og @Lars H. ? 

Vi lå noen dager i holmene utenfor for et par uker siden, men var ikke inne i den vika. Får ta en tur innom der neste gang. Kanskje vi til og med treffer @Svensk, det hadde jo vært et høydepunkt! Regner med at det er han dere besøker nå :wink:

 

Ellers vil jeg gjerne ønske dere god tur videre. Håper dere får litt fint vær og badetemperatur også. Alltid hyggelig å følge dere på tur nedover. Siden vi "aldri" ligger i gjestehavner får vi jo også verdifull informasjon om hvor det er fint å legge seg om det blir aktuelt. Ligger nå på Gyltholmene ved Herføl. I går sanket jeg et stort nett med blåskjell, så snart er det duket for en diger gryte med Komodos blåskjeĺlsuppe :smiley: Kos dere videre! Kjenner jeg dere rett er dere innom Skjærhalden på tur hjem. Kanskje vi ses der?

Link to post
Share on other sites

Veldig koselig å se Trudelutt på tur igjen. Båttur er jo som vi har pratet om tidligere rene medisinen så da satser vi på formtopp Lars ? 

Artig at du deler om små utfordringer underveis. God tur videre.

Selv har vi vært noen dager på forskjellige holmer rundt Koster og ligger nå i Strømstad for kvelden.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Nå skal jeg badefra båten, har kjøpt ny badeshorts på tilbud hos Drssmann !

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det var en herlig dukkert, 21gr. i vannet og 24gr. i luften. Nå venter jeg bare på at Trude skal bli et ferdig med et kapittel i boken hun leser (på svnsk) før det blir tid for at hun steller igang med middag. Idag blir det lettvindt, kjøtt og flesk fra Trøndersodd på boks.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ny dag å glede seg til. Som sagt tidligere ligger vi på en privat brygge tilhørende den kjente brukeren her på forumet, Svensk. Her ligger vi kailangs med strøm og vann.

 

brygge1.jpg.1556aef026ea72c4e2221e6bf30257a2.jpg

 

Og ikke bare ligger vi kailangs, men vi har egen "kjerringtrapp" til å komme iland fra for oss "gamlinger". Det var noe "Svensk" laget for sin gamle mor.

 

brygge2.jpg.084f5c69b894767d7df705779219f06a.jpg

 

Her har vi vært mange ganger, og er blitt godt kjent med "Svensk", en god venn!

 

Idag kom reder og frue innom etter jobb for å slå av en prat. Han startet for et par år siden et eget firma, Kungshamn Seafood, og som før: Reker til å sette i kjøleskapet, 1,6kg (nettovekt)! Det blir litt småsmaking i kveld, men imorgen blir det å handle loff, sitron og majones. Da skal vi fråtse i reker!

 

reker.jpg.edb25efb65a63427065dfef9cde7dcb1.jpg

 

 

Planen videre? Kanskje Fiskebäckskil på onsdag.

 

 

 

 

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...