Jump to content

Trudelutt på 3-ukers augustferie på svenskekysten.


Lars H.

Recommended Posts

Lars H. skrev for 1 time siden:

Idag har det ikke vært været for å krysse Sekken, og desuten må vi vente til i hvert fall til imorgen pga. 24-timers regelen med pillen for Max. Jeg tror at onsdag kan bli en grei dag, men om vi bare går til Skjærhalden eller lenger nord/hjem, får vi se.

 

Nå har vi hatt besøk av skipperen på Hulda som har hjemmehavn her i Sreömstad. Det ble flere timer prat om båt og om det å ha passert 70 år!

 

Og midt mellom all praten, med den utmerkede vinen gjesten hadde med, ble det jo tid for å besvare telefonene!

 

2019-08-19_15_19_17.jpg.09a288692a4f17a0248d92f3744890d9.jpg

 

Ungdom og mobil:confused::confused::confused:

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sånn er det med unger, uansett alder, gi dem en skjerm og de blir asossiale. 

 

Hulda har dessuten vært ute og sjekket føreforholdene SE av Tisler i dag. Anbefalte Trudelutt å beholde fortøyningene i brygga. Var egentlig ute for å teste en full septiktank. Hvordan den fungerte i litt sjø (10- til 15 m/s). Potta rant over og dørken ble beiset. Fikset nå.

Link to post
Share on other sites

Lurte litt om du var på tur inn i gjestehavnen til oss med nok en utmerket italiensk rødvinsflaske til som vi kunne kose oss med sammen. Og så ble det snakk om full septiktank!

 

Nå er det kvelden her og båten er klargjort til en tur over Sekken etter frokost imorgen, håper turen da ikke er for "spesialiserte".

 

2019-08-20_21_15_07.jpg.284bac1b0a1491279306d4877dcb5fdf.jpg

 

2019-08-20_21_14_15.jpg.042d3c6f418c0b084a5e7b72d2bb6525.jpg

 

 

2019-08-20_21_14_06.jpg.269ee73da31e6f2925ba3a13de90c864.jpg

 

2019-08-20_21_14_34.jpg.ba86d9f3f391bf6f4695b6e80c48aac6.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Idag ble det tidlig avgang da skipshunden måtte tidlig iland, må en bæsje, så må en. Det ble en fin tur i solskinn og nesten stille. Vel, - på Sekken var det gammel 1m sjø, men helt uproblematisk. Vi lurte på om vi skulle gå helt hjem til Son, men da vi ikke må være hjemme før mandag ble det Skjærhalden. Etter litt leting, fant vi en ledig plass, he he. Prisen her? 330 kroner med strøm for vår båtstørrelse.

 

havnen.jpg.3ac770eae1460aca8a2e6082ca094222.jpg

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Guest Sverrejo

Hei Lars. Det er spennende og interessant å følge deg på tur.

Med alle dine kunnskaper burde du skrevet to bøker, den ene om forskjellige havner og uthavner, den andre om tips og erfaring med båt og utstyr. Tenk på det. Jeg kjøper og tror de ville blitt godt mottatt hos båtfolket. 

Håper jeg treffer deg en gang i havn eller uthavn. 

Link to post
Share on other sites

26 minutes ago, Lars H. said:

Nå ble jeg rett og slett flau, jeg er jo kun en helt vanlig båtbruker.  :sweat:  :flag_bp: :pray:

 

Det er akkurat det som er bra! En helt vanlig båtbruker med tonnevis med erfaring med en helt vanlig båt. Ikke en selvutnevnt know-it-all som har seilt jorden rundt fire ganger i et strykejern av karbon med vippekjøl og all verdens elektronikk.

 

Du kan bli snekkeutgaven av seileren Odd Børretzen. :thumbsup:

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Vel, litt elektronikk eller kanskje ikke så lite hare det blitt. Men de aller første årene gikk det på spritkompass, papirkart, parallellforskyver osv. Og for ankring ble det å kaste ut paraplydreggen. Og da vi kjøpte båten i 1987 hadde jeg aldri hatt båt før, - jeg tør nesten ikke tenke på alt det dumme vi gjorde (og som vi fremdeles gjør, - he he)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Guest Sverrejo

Akkurat, alt det du har opplevd. Jeg syns du skal tygge på forslaget mitt. Om du ikke skriver selv, kunne du fått en til å skrive for deg.

Kanskje  har du noen gamle bilder også.  Tenk på den utvikling innen utstyr og båter du har sett, mennesker du har møtt, utvikling av redningsflåten, marinaer, folks båtvaner. Du sitter på en kunnskap som er verdifull for nåtid og ettertid.

Link to post
Share on other sites

Nå er det på tide å komme ned på jordet igjen før jeg sprekker av stolthet!

 

Som båtman har jeg sans for pene båter enten de har mast eller ikke. Men sannelig er det mye lekkert som ruller på 4 hjul også. Denne Ferrari'n jeg så rett rundt hjørnet her på en parkeringsplass skulle jeg gjerne hatt, spesielt på autobahn i Tyskland!

 

ferrari1.jpg.bf55e9861001e0df50f88b010c2f7b42.jpg

 

 

ferrari2.jpg.8f9d397d604641865f00bd3f91bf1e98.jpg

 

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 4 timer siden:

Nå ble jeg rett og slett flau, jeg er jo kun en helt vanlig båtbruker.  :sweat:  :flag_bp: :pray:

 

Det er nok bare å benke seg bak tastaturet. Fortelle om den tiden vi lyttet etter tåkelurer. Hadde Kurer på mellombølge og krysspeilet Torungen, Færder og Skagen. Da DECCA kun var for yrkesbruk, svære kasser som måtte leies. Ekkolodd på papirstrimler. Det er ikke så lenge siden. 70-tallet, blyant og viskelær. Jeg har inntrykk av at vi går mer på grunn nå enn den gang. Såhh, Lars, bare å kjøre til :-) Nå har du jobb hele vinter'n.

Link to post
Share on other sites

Sverrejo skrev 31 minutter siden:

Hulda, ja her ser vi mulighet for at du og Lars går sammen om skrivingen?  Sikkert flere forlag som bidrar og gir ut boka ...

 

Oi, nå fikk jeg plutselig et bilde på netthinnen av Hulda & Lars H, vandrende arm i arm på den røde løperen inn på Aschehougs berømte kjendis-hagefest :giggle:

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 13 timer siden:

 

Det er nok bare å benke seg bak tastaturet. Fortelle om den tiden vi lyttet etter tåkelurer. Hadde Kurer på mellombølge og krysspeilet Torungen, Færder og Skagen. Da DECCA kun var for yrkesbruk, svære kasser som måtte leies. Ekkolodd på papirstrimler. Det er ikke så lenge siden. 70-tallet, blyant og viskelær. Jeg har inntrykk av at vi går mer på grunn nå enn den gang.......-

 

Jepp det var tider det........vi holdt alltid noen grader mer sør, får å ikke misse Skagen....:lol:

 

har også inntrykk av fler går på grunn idag, plotterassisterte grunnkjenninger spes nattetid, tror ikke jeg kan huske noen motorbåt,

som stod så langt opp på land som idag.

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Noen av oss båtmennesker er litt rare, og da snakker jeg først og fremst om meg og fruen. Vi har nå vært ute med båten i snart 3 uker med vekslende vær med mye landligge pga. dårlig vær. Vi må være hjemme senest mandag pga. en legetime for meg.

 

Igår etter landligge noen dager i Strømstad kom vi oss over Sekken og inn mot Skjærhalden, og da var spørsmålet om vi skulle legge oss der eller gå helt hjem. Værmeldingen var at det både idag og imorgen skulle blåse kuling slik at lørdag var første dag for å komme oss hjem.

 

Valget? Det ble Skjærhalden der vi ligger sammen med 4 andre i kuling og regn!

 

regn1.jpg.19bde655695d947386e1502ab391584e.jpgregn2.jpg.097cf26feb4d207acea8ed43b205ae0e.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Sjøstein skrev 57 minutter siden:

Fornuftig valg! Jeg ligger i Strømstad og det kom nettopp noen kast opp i 15-16 sekundmeter her. Regner vannrett. Hadde tenkt å gå ut til Koster i dag, men vi holder oss nok her.

 

Det rugger på seg her i Strömstad nå. Yr melder v/Mefjordbåen økende til stiv kuling, løyende utover kvelden. Ser ut til å kunne bli fin tur nordover fjorden i morgen for seilbåter.

 

På lørdag er det meldt 2- til 3 m/s fra sydlig kant, silkeføre nordover for Saga 27 :-)

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Med tung stødig stålbåt og seil, kan vel det bli greit. Vi ligger til lødag (?).

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 4 timer siden:

Valget? Det ble Skjærhalden der vi ligger sammen med 4 andre i kuling og regn!

 

Skjærhalden er ikke akkurat det koseligste stedet i sør eller sørvest kuling, det står jo rett inn der. Jeg har vært ute og dykket i dag (mens det var på det verste....). Skulle egentlig bare bytte tau og sjakler på ei moring i Løperen, men siden jeg hadde båtmann benyttet jeg anledningen til å få meg et ordentlig dykk langs en fjellkant lenger ut. Fikk også sjekket at dreggen fungerer med 14 m/s og litt grov sjø.

 

Men tilbake til din situasjon. Hvis jeg skulle ligget i gjestehavn (som jo dere foretrekker) her på Hvaler når det blåser hatter og høy hadde jeg nok valgte et annet sted enn Skjærhalden. Fordelen der er jo at dere har tilgang til butikker og resturanter og noe å gjøre i land, men det finnes jo andre alternativer som er lunere. Du har f.eks. noen gjesteplasser på Brattholmen nord på N. Sandøy, og du har Sand Marina på Spjærøy. Et alternativ er jo også gjesteplassene i Fredrikstad. Det er også gjesteplasser i Nøkledypet båthavn på Kråkerøy, den siden som vender mot Fredrikstad sentrum. Der ligger du utrolig lunt! Fra Isegran (kort gange) er det gratis ferge til Gamlebyen, Fredrikstad og Gressvik. Anbefales!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...