Kvalitetstid Svart 30.August.2019 Link til dette innlegget Svart 30.August.2019 (redigert) dieselfan skrev 1 time siden: Hva er det som i hovedtrekk skiller din synsing fra vår? Er det din er erfaring med gassturbiner? Er man litt "stor i kjeften" i et opphetet øyeblikk så må jeg vel forvente å få svar:) Min "synsing" er basert på rett utdannelse fra fagbrev til ingeniør og 33 års erfaring med ulike type motorer både i biler og båter (store og små) Min erfaring med turbiner er underordnet akkurat dette temaet, men 6 års erfaring med P and W (ST40 og ST18) i båter. Poenget er at dette er et godt fora og min kommentar var ikke rettet mot denne tråen spesielt og heller ikke deg, men i mange sammenhenger ødelegges fakta / troverdigheten av det som skrives av for mye feilinformasjon og gjetninger beklager om noen følt seg truffet av dette Redigert 30.August.2019 av Kvalitetstid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.August.2019 Link til dette innlegget Svart 30.August.2019 Kvalitetstid skrev for 2 timer siden: beklager om noen følt seg truffet av dette Vi føler oss såret. Sitér dette innlegget Link to post
Kvalitetstid Svart 30.August.2019 Link til dette innlegget Svart 30.August.2019 Hulda skrev 7 minutter siden: Vi føler oss såret Håper det går fort over:):) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 30.August.2019 Link til dette innlegget Svart 30.August.2019 Kvalitetstid skrev for 13 timer siden: Mye synsing generelt på dette foraet innen dette temaet Kvalitetstid skrev for 9 timer siden: Min "synsing" er basert på rett utdannelse fra fagbrev til ingeniør og 33 års erfaring med ulike type motorer både i biler og båter (store og små) Det er kanskje ikke så rart at folk rynker litt på nesen når du kommer med to slike uttalelser samtidig i to tråder. Det er flere her inne som har både ett og flere fagbrev samt ingeniørutdannelse, så der er du ikke alene. Måten du formulerer deg på gir et inntrykk av at du vet bedre enn alle andre. Ellers enig i det du skriver om at dårlig bruk og vedlikehold tar knekken på en motor raskere enn timeantallet. Men det går kanskje an å få fram det uten å rakke ned på resten av forumet. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Guest Svart 30.August.2019 Link til dette innlegget Svart 30.August.2019 Komodo skrev 17 minutter siden: du vet bedre enn alle andre. Dette er vel en helt normal ingeniør tankegang, jobben til svært mange ingeniører er jo og gjøre det bedre enn alle som har gjort det før de. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 30.August.2019 Link til dette innlegget Svart 30.August.2019 Kvalitetstid skrev for 10 timer siden: Er man litt "stor i kjeften" i et opphetet øyeblikk så må jeg vel forvente å få svar:) Da leser jeg det helt annerledes enn du forklarer at du har ment det. Jeg opplever at du spytter på mange av de jeg ser opp til for deres kunnskap og deres innsats for å hjelpe andre. En ting jeg setter vellldig høyt med dette Forumet er at jeg opplever at her inne er det tilnærmet like regler for alle. Om en har gullkraner på dass i 90 foteren eller om en har GH10 så er en på samme laget her inne... Ingen svever på fin tittel, at "far" driter penger eller at en har 2x Konigsægg..... Jeg har ikke noe problem med at du setter deg selv meget høyt. Men er det lekkert....? Nei Men tenk deg gjerne godt om før du tramper på de som har hjelpa meg HVER gang jeg har vært på glattisen. Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 31.August.2019 Link til dette innlegget Svart 31.August.2019 Er vel riktig at med vedlikehold etter manualen er levetiden for motoren lang og sjelden noe problem. Sier vi forventet driftstid på 10000 timer og 70 timer i året spiller jo ikke alder eller 2000 timer noen rolle. Men alle har vi hørt historiene om havari av nesten nye motorer. Og som det påpekes vedlikeholdet er en kritisk faktor og kan være dårlig dokumentert og eller utført av en eier, mens en annen har droppet det i perioder. Da er det ikke rart at dette er tema og stor usikkerhet ved kjøp. Og så til dere ekspertene som både føler på uttalelser og er litt tøffe i kjeften. Jeg leser innleggene dere med stor interesse og lærer mye av dere alle og har stor respekt for kunnskapen dere deler med oss novisene. Håper dere fortsetter å dele med oss. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Kvalitetstid Svart 31.August.2019 Link til dette innlegget Svart 31.August.2019 lurvetass skrev for 7 timer siden: hørt historiene om havari av nesten nye motorer. Havari på enkelt motorer vil du nok kunne finne eksempler på, men en normalt godt stelt motor opplever du lite og ingenting av utfordringer på det timetallet du beskriver utover normal service. Følg service historikken og anbefalingen til VP. Ønsker deg lykke til med båtkjøpet og håper du finner det du er ute etter Sitér dette innlegget Link to post
Kvalitetstid Svart 31.August.2019 Link til dette innlegget Svart 31.August.2019 dieselfan skrev for 14 timer siden: Da leser jeg det helt annerledes enn du forklarer at du har ment det. Da synes jeg du skal se på hva jeg korrigerte det til og ikke tillegge meg en hel masse øvrige meninger og holdninger. Heller ikke tillegge meg å rakke ned på hele foraet, jeg har tvert imot sagt at foraet er bra. Det jeg påpekte var enkelt og greit at det er mange ulike uttalelser på foraet om dette temaet og mange er egnet til å forvirre de som ikke klarer å skille. Noe du åpenbart følte deg truffet av og som ikke var hensikten. Om du fortatt ikke skjønte dette så tenker jeg vi avslutter nå Sitér dette innlegget Link to post
Kvalitetstid Svart 31.August.2019 Link til dette innlegget Svart 31.August.2019 Komodo skrev for 16 timer siden: inntrykk av at du vet bedre enn alle andre Det var ikke hensikten og beklager at det ble oppfattet slik, men jeg fikk spørsmål om hva som kvalifiserte meg til å synes noe om dette temaet og min bakgrunn ble etterspurt. Jeg er stolt av min yrkesfaglige ballast og at jeg i voksen alder også har att en ingeniørutdannelse diskvalifiserer ikke meg til å mene noe i dette foraet. Det var heller ikke mening å virke overlegen eller bedre enn andre, men i mitt første innlegg påpekte jeg at det finnes en del ulike innspill på dette temaet i foraet og noen danner et feil inntrykk. Noe jeg er mener er egnet til å forvirre mange på dette området som ikke klarer å skille dette fra hverandre. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 31.August.2019 Link til dette innlegget Svart 31.August.2019 Kvalitetstid skrev for 3 timer siden: Det var ikke hensikten og beklager at det ble oppfattet slik, men jeg fikk spørsmål om hva som kvalifiserte meg til å synes noe om dette temaet og min bakgrunn ble etterspurt. Jeg er stolt av min yrkesfaglige ballast og at jeg i voksen alder også har att en ingeniørutdannelse diskvalifiserer ikke meg til å mene noe i dette foraet. Det var heller ikke mening å virke overlegen eller bedre enn andre, men i mitt første innlegg påpekte jeg at det finnes en del ulike innspill på dette temaet i foraet og noen danner et feil inntrykk. Noe jeg er mener er egnet til å forvirre mange på dette området som ikke klarer å skille dette fra hverandre. Du stakk nok nakken vel langt ut. Slapp av, det roer seg ned etter hvert. Her på forumet skriver folk som overhode ikke har peiling, til folk som ville kunne blitt professorer innen gitte tema. Det er noe man bør ha i tankene. En utlending med dårlig norsk, en dyslektiker, titt på 'baksiden' og senk aggresjonsnivået, kanskje kommer det et poeng eller to. Vi skal oppfordre til kommunikasjon. Noen av oss har vært så lenge her inne at en fleip passerer, som når jeg påstår at @Bittelitenmotorseiler. Sitér dette innlegget Link to post
Kvalitetstid Svart 31.August.2019 Link til dette innlegget Svart 31.August.2019 (redigert) Hulda skrev 1 time siden: Du stakk nok nakken vel langt ut. :-) Her må jeg gi deg rett uten tvil. Bakgrunnen er nok en generell oppbygging av frustrasjon på liknende innlegg i sosiale medier og noen av de første innleggene i denne tråen som var slik jeg ser det heller ikke innafor uten å gå mer inn på det. Jeg er litt ny på foraet og sklei litt på glattisen og lærer av det. Jeg stiller større krav til faglige innlegg på denne siden enn jeg gjør på FB sider. Det er nok av dyktige folk som skriver gode innlegg her og veldig mye god historikk Redigert 31.August.2019 av Kvalitetstid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 31.August.2019 Link til dette innlegget Svart 31.August.2019 (redigert) Kvalitetstid skrev for 2 timer siden: noen av de første innleggene i denne tråen som var slik jeg ser det heller ikke innafor Kan du for en gangs skyld være spesifikk? Hvilke innlegg er det du anser å ikke være innafor? Hva er det i disse innleggene som ikke holder mål? Redigert 31.August.2019 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 1.September.2019 Link til dette innlegget Svart 1.September.2019 Kvalitetstid skrev for 17 timer siden: Jeg er stolt av min yrkesfaglige ballast og at jeg i voksen alder også har att en ingeniørutdannelse diskvalifiserer ikke meg til å mene noe i dette foraet. Nei, det er ingenting som diskvalifiserer deg for å ha en mening. Det er jo slik forumet er, alle sitter og mener noe. Men at du i egne øyne har "rett utdannelse" som du sier gir deg heller ikke rett til å diskvalifisere andres meninger. Kvalitetstid skrev for 17 timer siden: Det var heller ikke mening å virke overlegen eller bedre enn andre, men i mitt første innlegg påpekte jeg at det finnes en del ulike innspill på dette temaet i foraet og noen danner et feil inntrykk. Noe jeg er mener er egnet til å forvirre mange på dette området som ikke klarer å skille dette fra hverandre. I så tilfelle foreslår jeg at du kommenterer de innleggene du er uenig i konkret istedenfor å rette en generell pekefinger mot "foraet" som det du gjorde her. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
BØstrøm Svart 1.September.2019 Link til dette innlegget Svart 1.September.2019 Nå føler jeg for å støtte «Kvalitetstid». Jeg skjønner godt hva han mener. Jeg er hverken ingeniør, eller chief, men har mine erfaringer fra ett langt båtliv. De gangene jeg har spurt om råd, kommer mange svar og avledninger. Noen kvalifiserte, og andre ikke. På en måte kan dette føles som forurensing. Etter hvert har jeg lært meg til å høre på alle, men samtidig ikke tro fult og fast på noen av dem. Gies ett feil råd her, vil man jo uansett ikke kunne holde en forumsdeltaker ansvarlig. Noen tråder er jo helt håpløse. Da mener jeg de hvor man diskuterer hva som er best av 2 eller flere løsninger, båttyper, utstyr, eller annet. Alle svar kan subjektivt for de som uttaler seg, være riktige, men utgangspunktet enhver har er såpass forskjellige, at man diskuterer helt forskjellige ting. Mulig Kvalitetstid stakk hodet litt langt frem(det er det vel flere her som har gjort), men jeg setter pris på synsingen hans, og håper han fortsetter med å bidra her. Vi vil vel ikke jage noen bort heller. Sitér dette innlegget Link to post
Kvalitetstid Svart 1.September.2019 Link til dette innlegget Svart 1.September.2019 dieselfan skrev On 4.8.2019 at 22.48: En fjott som tror vedlikehold er en æpp på en mobil eller brett og ikke gidder ut av sofaen og lar båten taes opp og stå 6 mnd uten konservering.. For så å la den stå 1 mnd med saltsyre i stedet... Når den endelig er på vannet igjen så er det bånn gass fra første sekund... Når alarmen går pga varm motor så er ikke det så nøye... Mange venner på trynehefte sier det er bare å kjøre på... Få av dem har sett en KAD men de kjenner en Jobs... og det er bøsere... kanskje dette kunne blitt formulert på en annen måte? Sitér dette innlegget Link to post
toffeNils Svart 1.September.2019 Link til dette innlegget Svart 1.September.2019 (redigert) Min Yamaha F250 har klokka 1400 timer nå og får oljeskift hvert år / 100 timer. Går like fint enda. Redigert 1.September.2019 av toffeNils (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Verkstedmanual Svart 1.September.2019 Link til dette innlegget Svart 1.September.2019 No er eg ny på sia. Eg har ikke brukt masse tid til å se rondt, men kan allikevel finne en del bra. Kanskje kavlitetstid stikke haue litt langt fram, men jeg er langt på vei enig. Jeg ser også at takhøyden er lav for å kritisere sias kvalitet. Trur ikkje det bidrar til bedre kvalitet på sikt og at enkeltbrukere burde være litt mindre kreka når vi nye setter fingeren på dette Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.September.2019 Link til dette innlegget Svart 1.September.2019 Men om vi går tilbake til hva som er mange timer. Og legger krangelen bak oss. Jeg har vært borti noen yrkesbåter med dobbeltinstallasjon av motorer. Disse motorene, nevner ikke fabrikat, er på mellom 350- og 400 hk. Etter 5000 timer, med full service etter timetall, blir de skiftet ut. Da renner oljen ut av veivtetninger, det lekker kjølevæske og diesel, utette ventiler og skikkelig blow by. De er rett og slett modne for heloverhaling. Mens, fra den gangen jeg jobbet hos CAT, kunne en 3208 (V8 på ca. 14 liter, 350 hk og oppover) kjøre 15000 timer før den måtte inn til overhaling. Dette var motorer som ble brukt i vogntog, anleggsmaskiner, stasjonært og som marinemotorer. Slik sett må man vel si at hva som er høyt timetall, og hva man kan forvente av en motor, er ganske individuelt. Men 2000 timer bør uansett ikke være problematisk, om man kun går etter timetall. Sitér dette innlegget Link to post
Kvalitetstid Svart 1.September.2019 Link til dette innlegget Svart 1.September.2019 Komodo skrev for 1 time siden: generell pekefinger mot "foraet" som det du gjorde her. i mitt innlegg setter jeg fingeren på dette temaet i dette foraet, jeg har ikke grunnlag for å dømme hele siden, det er heller ikke min intensjon, men påpeke for trådstarter at det finnes ulike meninger og divers synsing om temaet og at dette bidrar til forvirring tenker jeg helt på sin plass. Da får det heller våge seg om enkelte føler seg personlig støtt av dette. Ja det kan jeg faktisk ikke gjøre med. Utover dette kommer jeg ikke til å fortsette å kommentere denne tråen og i fremtiden kommer jeg heller ikke til å skrive kritisk om kvaliteten på innleggene. Som navnet tilsier så er jeg opptatt av Kvalitetstid:) han en fortsatt fin dag MVH Sitér dette innlegget Link to post
Kvalitetstid Svart 1.September.2019 Link til dette innlegget Svart 1.September.2019 Hulda skrev 9 minutter siden: legger krangelen bak oss enig og jeg så dette innlegget etter mitt siste Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 1.September.2019 Link til dette innlegget Svart 1.September.2019 Takk for positivt initiativ Hulda. Jeg samtykker. ? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 1.September.2019 Link til dette innlegget Svart 1.September.2019 The Mechanic skrev 49 minutter siden: Jeg ser også at takhøyden er lav for å kritisere sias kvalitet. Trur ikkje det bidrar til bedre kvalitet på sikt Jeg er ikke helt enig i det du konkluderer med her, tvert imot opplever jeg stort sett at konstruktiv kritikk blir vel mottatt. Men en generell utbasering om at det blir skrevet mye svadameninger er ikke konstruktiv kritikk, det er galle. Et konstruktivt kritisk bidrag ville vært å ta tak i de enkelte innlegg som man mener er dårlig eller feil og på peke dem. Forøvrig ser jeg liten grunn til å kritisere "sias kvalitet" som du sier. Baatplassen er etter min mening et utmerket forum hvor mange har fått god hjelp med sine båtrelaterte problemer. Eller kanskje du vet om noen andre norske forum som holder en høyere kvalitet enn Baatplassen? Hvis det er noe å kritisere så må det være enkeltinnlegg, og da er det jo mye bedre å ta tak i det konkret. Er du ute etter å kritisere Baatplassen genrelt er det kanskje bedre å ta det med administrator enn i en tilfeldig tråd. Kvalitetstid skrev On 30.8.2019 at 14.21: i mange sammenhenger ødelegges fakta / troverdigheten av det som skrives av for mye feilinformasjon og gjetninger Kvalitetstid skrev for 20 timer siden: Det jeg påpekte var enkelt og greit at det er mange ulike uttalelser på foraet om dette temaet og mange er egnet til å forvirre de som ikke klarer å skille. Kvalitetstid skrev for 16 timer siden: Bakgrunnen er nok en generell oppbygging av frustrasjon på liknende innlegg i sosiale medier og noen av de første innleggene i denne tråen som var slik jeg ser det heller ikke innafor uten å gå mer inn på det. Lurer fremdeles på hvilke innlegg i denne tråden du sikter til som ikke er innafor, og som inneholder feilinformasjon og gjetninger, og som bidrar til å forvirre leserne. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Grand Banks jr Svart 1.September.2019 Link til dette innlegget Svart 1.September.2019 Kan vi holde fokus på temaet nå og legge diskusjonen rundt forumet død? Det ville i alle fall jeg satt pris på. ? Jeg har inntrykk av at de fleste feil med motorene er generelle slitasjeskader, bruksfeil, tett kjøling og korrosjon. Noen ganger også bruk av feil deler til motoren, feks slik som med en av de siste hentetrådene der det var brukt feil type slange. Typiske feil med motorene er jo eksempelvis slitte simringer, lagre i vannpumper, tette eksosbend, korroderte deler og da gjerne med følgeskader (turbo etc), kokset motor pga for mye kjøring på feil turtall etc. Det er ikke så ofte utslitte motorer er tema her. Altså problemer med kompresjon som følge av slitasje. De gangene jeg kan huske å ha lest om feil kompresjon så har det vært sprukket topp eller toppakning tror jeg. Og da vel som oftest pga kjøleproblemer. De fleste av oss har jo heller ikke mange tusen på timetelleren. Jeg har en 40 år gammel motor, men timetelleren er koplet ut en gang, så jeg har ingen anelse om hvor mange timer den har ruslet. Og det bekymrer meg ingenting. Så er det jo noen produksjonsfeil da. Slike som D6 med injektorene. Så da koker jo dette ned til at jo bedre oppfølging motoren har fått, og jo flinkere man er til å sjekke vitale ting (kjølesystem feks) og bytte slitedeler underveis- jo flere timer kan motoren gå. Og ikke minst kjøre motoren riktig med oppvarming, nedkjøling etc. Eller tar jeg feil? Mine inntrykk er bare basert på å følge Baatplassen noen år, og se hva andre sliter med. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
nie Svart 1.September.2019 Link til dette innlegget Svart 1.September.2019 Enig i å bringe diskusjonen tilbake til temaet. Endel storbåter har doble VP D9 eller D12 maskiner. Kan man forvente mer levetid av disse enn av Volvos D4 og D6-maskiner? Ser for meg at mange av disse storbåtene bruker mye av livet på å putre rundt i 6-7 knop for å spare diesel. Tåler en (eller to) D12 slik behandling bedre enn f.eks. En D6? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.