Jump to content

Oppussing av hjemmelaget glassfiberbåt


Vosso63

Recommended Posts

Jeg har gått til innkjøp av en enkel, hjemmelaga, plastbåt. Den har ikke sjøllensende dørk, eller noe inne under dørken som skal gjøre den flytende om den blir fylt av vann. Intensjonen om det, har derimot åpenbart vært til stede hos båtbyggeren. Etter noen kraftige byger, og en bølgepumpe som ikke fungerer, er dørken dørgende full av ferskvann. Det er et lite hull i den inni ei kasse akterut, der det nå sildrer ut vann.

2080096550_Gulebtenfraakter.JPG.569f541d68f709882cf851cef9ebf717.JPG

 

604018376_Gulebtenfraforutsb.JPG.5bac0c751228ee284164114f053f5653.JPG

Jeg har ikke gitt mye for båten, og akter derfor å ta bort hele dobbeltdekket, om det er hensiktsmessig. 

Det er derfor jeg spør.

 

Jeg aner ikke hva som er inni der.

Inni der en fester motoren, og inni der som festene til åregaflene er, virket det som det er fost (laust) trevirke i nedbrytning. Under dørken antar jeg det er byggskum, fordi vannet bruker ualminnelig lang tid på å surkle seg ut.

 

Er det vanlig (for sjølbyggere) å lage skillevegger eller avstivere inni dette lukka rommet? Om så: Har de en avstivende funksjon utenom å holde dørken oppe?

 

Toftene har nok vært støpt til sidene av båten, men er - sannsynligvis seinere - nå festa til treplanker som ligger på dørken. Jeg antar at jeg må ha noe liknende etter at dørken er fjerna.

Tofte.JPG.550dc62a39bf040abf7d4ee68b84d576.JPG

Egentlig tenkte jeg å starte med et langsgående snitt med sirkelsag på langs der det garantert er djupt nok til det, men aner altså ikke noe om jeg skader skroget. Det er skroget, og løftet i det som gjør at jeg anskaffa båten, til småfiske. Båten er lett, bort sett fra når buken er full av vann...

 

Jeg skal bygge ripe/esing i trevirke. Slik den er nå er det en brem på 5cm med et tynt hardt "plastfutteral" ytterst. Denne ripa er svært utiltalende og fungerer overhodet ikke sammen med dreggetau, fiskesnøre og til å holde i ved opptaging. Dessuten er det stygt. Jeg skjønner at bremmen kan hindre vann å slå inn med sjø imot, men lurer på om jeg kan lage den litt smalere, og heller legge 3-4cm trevirke på utsida og 1cm på innsida (2 + 1 bord/list)?   

 

Akter er det ei kasse som vannet fra inni dørken sildrer ut i. Har denne kassa noen funksjon om jeg tar bort dørken? Kan jeg ta bort akterveggen på den, slik at ikke hølet ved motoren blir en isolert "brønn"?

1629105115_Innikassa.JPG.634623735f4827559b7f8a466ffaba3e.JPG207778367_Innikassaakter.JPG.7876132509cc061c69c6aebe372454bc.JPG

Noen som har forslag? 

Link to post
Share on other sites

ville ikke tatt bort dobbeltbunnen  - den bidrar til å stive av båten og den vil nok føles lealaus utet noen form for avstivning. 

det jeg ville gjort i såfall er å sage opp slik du skisserer, for å se hva som befinner seg under der, kan være nedstøpt kryssfiner i dårlig forfatning - eller skum som du er inne på.  Plukke vekk det som er dårlig, og evt vurdere om det trengs å støpes inn noe nytt. For så å støpe dørken på plass igjen 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Svært lite sannsylig at det er skillevegger eller avstivere under dørkplata. Trolig bare et hulrom i hele båtens lengde.

 

Jeg ville ha startet hele prosjektet ved å ta et hull i dørkplata med ei hullsag 10 cm i diameter. Da får du konstatert om det bare er et hulrom, eller om rommet er fylt med skum.

 

Er det  bare et hulrom, kan du ved hjelp av en passe stiv streng, eller noe lignende, finne ut om det er skillevegger eller avstivere i dette hulrommet.

 

Om det viser seg å være et sammenhengende hulrom i hele båtens lengde, kan du bare la det være slik, og sette inn en drensplugg i det hullet du beskriver som vannet kommer ut av (det er vel der vannet kommer inn også).

 

Det hullet skar ut med hullsaga, tetter du ved hjelp av den skiven du sagde ut.

 

Kassa akter er nok med på å stive opp skroget, men har ellers ingen annen funksjon enn til å sitte på, og som oppbevaringsrom.

Kassa ser ut til å være plassert oppå dørkplata.

 

Den isolerte brønnen, som akterveggen på kassa danner bak i båten har ingen funksjon så lenge denne brønnen ikke har noen form for drenering.

 

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tusen takk til dere, ivar og Jannmar, som har svart så kjapt! Da veit jeg hva jeg skal gjøre!

Kan jeg bruke epoksy i tetteprosessen?

Utgangshullet inne i "kassa" har svært liten diameter, slik at når vannet har kommet inn, bruker det fryktelig lang tid ut igjen (undertrykk). Er det en ide å sette inn et rør som så kan proppes? 

"Brønnen" ved motorfestet fylles med regnvann og gjør båten ytterligere baktung, slik at sjøen kan skvulpe inn fra den lave ripa ved motoren. Derfor lurer jeg på om jeg skal inkludere denne i kassa, og sette en billig lensepumpe der - med et lite batteri. Om dørkplata er lekk, vil kanskje vannet surkle ut i dette akterrommet om jeg lar drenshullet stå åpent.

 

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ville ha vurdert å bygge en brønn til motoren, drenert ut til sjøen. Og deretter plastret igjen resten av den gamle brønnen. Enkelt og greit. En liten lensepumpe med batteri under aktertoften høres ikke dumt ut.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Det regner, det har regna, det skal regne, det vil regne mer. Soldagene som smatt innimellom ble brukt til montane terrestre aktiviteter. Derfor går prosjektet utpå å tenke, tegne og lense. Slik at alt er klart den dagen det klarner opp att!

Jeg har tatt av begge de plastlokkene som ser ut som tofter. Trestativet som er satt under er laust, ettersom festet i skutesida er gåent. Båtstøyperen har "plastra" fast trestykker som feste for toftene. Trestykkene har altså ligget ferske og fose innepakka i plast, og således gått i total oppløsning. Det aktre stativsystemet har sannsynligvis forårsaka hull i dørken slik at det siver ned vann innunder. Om jeg ikke skal ha ballast bak, eller påhengsen permanent på, må dørken tettes. 

Jeg aner hva "plastring" er, men må likevel spørre: Kjøper jeg en glassfiberduk og legger oppå der jeg vil ha det tett og maler over med epoksy (det er epoksy jeg har stående)? Kan jeg legge dette som lappen på et gummihjul, eller må jeg dekke mye, for eksempel hele dørken og 5cm oppover sidene? Finnes det en slags flytende plastsparkel som jeg likegjerne kan "male" båten innvendig med, slik at alle mulige hull (de er nok små) blir dekka, samtidig som båten får en fin innvendig finish? 

 

53564904_Toftergulebten.JPG.8dd489b240cea01d144d065f24c7cec6.JPG

 

 

1727818713_Toftergulebten2.JPG.c0296885ce0b7f5d4ef6cd75a4f61477.JPG

 

 

 

Toftefeste: Å lage ei lefse av glassfiber og putte et celluloseprodukt inni der, er over min forstand! På den annen side er det pent og godt med tretofter, så da må jeg vel ha tre å skru den fast på? Jeg lurer derfor på om jeg kan skru gjennom båtsida med bolter (med runde hoder og mutter på innsida)? Kan jeg klare å "lime" fast et feste uten at dette ryker når jeg for eksempel skal dra opp båten, eller ønsker å snu den rundt for å få tatt skroget utvendig? På den vesle Withjolla er det tretofter som sitter fast i det enkle skroget, men den er vesentlig lettere og tightere. Jeg har også vurdert å legge ei bete under tofta midt på, og feste denne (1,5''1,5'') rett i sidene med nevnte bolter, evt treskruer. Er det mulig å lime fast en vinkel i stål i stedet? (og så feste bete eller tofte rett på denne)

 

Ripe: Jeg har kjøpt inn nydelig gammal furu til å lage en ordentlig ripe. Planen er å skjære det til som et smalt dollbord, i 3-4 deler for å komme seg gjennom buen, og få laga til noe på sidene av motor. På undersida av den ca 4cm breie plastkarmen legger jeg andre stykker, som mothold. Deretter skrur jeg sammen, gjennom karmen, med skruene fra undersida. Så skjærer jeg av overskytende furu, samt overskytende karm, i en harmonisk og subjektivt estetisk bue (også kalt frihånd). Satser på at elhøvelen klarer både furu og glassfiber etterpå. Ytterst blir det enten eikelist i to lange stykker (sb og bb), eller "biltemateak" i så mange stykker jeg trenger for å komme rundt.  

 

Åregafler: Jeg vurderer å beholde de midlertidige festene av åregafler. Det er stykker av rødlig lerk som er skrudd gjennom, på hver side av innstøpte trestykker, (som for lengst har blitt kompost og klimagass). Jeg tar dem vel av når ripa skal på, men går vel for det samme. Helst ville jeg skifta til keiper, og laga til ripa/esingen slik, men trur ikke det behøver å bli så mye roing.

 

Akter-rommene: De pussige avdelingene akter er tenkt oppdelt, justert. @index forslag om motorbrønn med drenering akterover, er fristende, men betinger at jeg forstår "plastring" utover det reint elementære! Å lage en tett vegg mot denne brønnen ville vært fint. 

Den kassa som står akter må jeg åpne i underkant slik at jeg kan ha lensepumpa med flottørbryter nedi der og ei batterikasse opp mot tofta. Jeg har kjøpt et 12Ah batteri (blyakkumulator) som er overraskende lite. Jeg må finne på noe estetisk innbydende å legge oppå, men trur jeg skal justere sjølve kassa med brun filmdrasjert forskalingsfiner.   

 

Motorfeste: Jeg må feste et tjukkere trebord på tvers akter. Der festene skrus fast, drar de seg inn i "kjøttet" av skroget, og deler av det har sprukket mot sidene. Jeg skal ikke ha mer enn 6hk i båten, men det er andre krefter enn bare motorens bidrag som virker her. Feste av dette avhenger av hvordan jeg får på plass toftene.

 

Spørsmål:

Kjøper jeg glassfiberduk? Er det forskjellige duk for epoksy og for glassfiber? Kan jeg heller klare meg med remser eller bånd? 

Kan jeg bare male innvendig med for eksempel 2-komp polyuretan, eller må jeg ha noe anna (som jeg ikke kan navnet på, og får forholdsvis billig på Biltema)? 

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I mangel av fantasi og reell kreativitet (til å starte oppatt med Vosso), har jeg tatt for meg denne vesle gule.

I dag bestilte jeg 4stk 25mm ekspansjonspropper til å tette att hull jeg har måttet lage. Seinest i formiddag, da jeg atter en gang måtte ned for å bøtte ut dette forbaska augustværet. Hull langt nede lengst akter, hull ut fra den doble dørken, hull her og hull der. Båten innvendig er skrapa, pussa og slipt, og så har jeg limt på nye toftefester med epoksy fra West-System. Brukte fyllstoff 404 som er nest hardest, sterkest. De er ganske små de vinkeljerna jeg bruker, så det kan være så hardt og sprøtt det vil, elastikken i skroget gjelder ikke der. Jeg har kjøpt ei lengde av villmarkspanel med forholdsvis tett ved, og ikke altfor flask. Den skal jeg skjære tofter av, både de to som skal spennes over, og noen beter til å sitte på, og som kasselokk akter. Toftene skal limes med epoksy både til sjølve skroget (tverrveden) og til vinkeljerna. Det blir kanskje noen skruer i tilegg, om ikke anna så for at det skal holde seg stabilt i ro i herdetida. Veit ikke ennå om jeg skal skru på ripe/esing/dollbord, eller bruke epoksy, eller begge deler. Med buer og hjørner, spissen i stevnen og åregaffelfester, blir det nok en del plankebeter som skal soses sammen til noe som både fungerer og ser bra ut. Skal bruke sklisikker enkomp maling på dørken (etter primning) og tokomp PU på sidene inni. Om jeg gidder å ta skroget utvendig vil været vise. Det er det som er begrensningene i hverdagen. Tid har jeg visst til både "Vosso" og "Duitama" (Plastskallet har fått navn). 

 

955212177_Gulbttomhel2.JPG.65f6f4fc2811b6ec628c3248e7ebf1aa.JPG747971602_Frstebehandlingepoksy17_8b.JPG.d9890a20ddd016cde9eafc94080a5450.JPG1179467481_Frstebehandlingepoksy17.8.JPG.e3afb134743e885e0dcf32f0ea55d148.JPG1426960281_Hullakter.JPG.599927ee31f35e9ea6cb308f16e2158a.JPG

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Planen er å sikre stivheten i båten gjennom tverrstrukturer a la toftene og en skikkelig ripe. Ideen om å lage rommet helt akter sjøllensende, har også blitt drøfta internt, og man har kommet fram til at de tiloversblevne gule toftene egner seg til dette. Hvordan jeg skal leve med den helt håplaust skakke  kassa baki der, får eg finne ut av. Sannsynligvis skjærer jeg den vannrett og legger et bord over. Om jeg skal ha lensepumpe og batteri inni der, må det jo være lokk. Lokk i furu. Har kikka på slike 12-14 fotere på nettet, og skjønner jo hvordan båten skulle ha vært, men nå blir det erstatninger i tre i stedet. Hele "karosseriet" mangler jo på dette skallet!

 

Paint.net er en artig app!

 

1608977824_ATilptegningGulbt.JPG.118a8277e16f218150a4d780913eae4b.JPG

Skisse for gjennomføring av trebestykning o.l.

 

Link to post
Share on other sites

Nå begynner trådtittelen å bli kuriøs sett i forhold til at dørken er omlag det eneste det ikke blir gjort noe med! I dag slutta det å regne for seint, men til uka skal visst sommeren komme att (spørs nå det...). Jeg har funni fram bord som skal brukes til "vaterbord" og anna som skal være oppå ripa.

1992186042_Bordripemm.jpg.d0f20f9b683a05e602f6bc92e83d82d6.jpg

Tanken om å laminere tynne bord og legge dem (opp-)under har jeg stadig på besøk, men jeg trur det blir problematisk med den bøyen som er i glassfiberen. Dessuten gjør bremmen at ripa er ganske stiv i seg sjøl. Det liggende vaterbordet, bortsett fra akter, blir delt i to hoveddeler med to små stykker som skal festes særskilt. Et smalt langt og avretta bord kan deles opp og brukes akter. Jeg trenger også noe å avstive motorfestet med, så kanskje jeg lager ei fjøl på innsida, som forbindes med det oppå?

1288803878_Tilpassingavvaterbord.JPG.d32faf8c08315f89600a744fa7343f41.JPG

Det ser ut til at jeg klarer å få til både styr- og babord forut vha det breieste bordet. Det eneste problemet er at de ikke blir speilvendte kopier. Det som ligger på langsida her har en tvilling av samme stykke, slik at de blir ganske like. Jeg kommer til å lage et eget stykke fra framtofta og akter en halvmeter, med samme bord som til toftene. Det må være litt tjukkere og må avstives enten inn- eller utvendig av noe solid. Jeg har litt lyst til å lage ordentlige keiper og bruke slike roårer en bruker i Oselvar/strandebarmar. Det blir kanskje litt væl "suppe på en spiker"?

 

1670020480_Stykketilbaug.JPG.a4d5f0fabfc094c7fd37c5d2cf775dc2.JPG

Jeg har et langt og fint bord som jeg kanskje kan vente litt med, men det kan jo også tjene som virke til forskjellige detaljer? 

 

Jeg har også et rotstykke av eik som jeg har spart på lenge. Det kan ikke brukes til skjefter av noe slag, og egner seg ikke til noe kjent i Vosso. Kanskje jeg lager en forsterkning i baugen av det?

 

 

Index tanke om å lage om motorbrønnen til noe sjøldrenerende skal gjennomføres med glassfibertofta. Den kommer altså på skrå a la slik det er på moderne småbåter.

 

Det hadde kanskje vært artig å laga ei esing på innsida av vaterbordet, forbundet med dette, men det er jeg usikker på om jeg har materiale til. 

 

Det tenkes.

Link to post
Share on other sites

Godt at det tenkes. Det er viktig å ha noe å utfordre seg selv med. Jeg har også en liten plastbåt som jeg går med tanker om å lage motorbrønn på. Slik den er nå så er den helt åpen fra nedskjæringen I hekken og inn I båten, og med god fart på båten har jeg kanskje 5-6cm fribord der bak. Skulmmelt. Jeg har allerede skåret til plank og finer for å lage en enkel brønn, men tenker at det kanskje hadde vært lurere å gjøre noe I glassfiber? Uansett så har jeg ikke tid til dette nå, holder på med et svært oppussingsprosjekt og har to andre båter som egentlig har høyere prioritet. Men tankene surrer, før eller siden kommer dette prosjektet også på toppen av lista. Kanskje...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev for 1 time siden:

 ...med god fart på båten har jeg kanskje 5-6cm fribord der bak. 

Ja, så når en ligger og fisker, på kanten av leia, og både vesentlig strøm og vind stort sett alltid går på langs av fjorden (vinden kan komme på tvers, fra øst og fjellet, men da er det kaldt så da sitter far og leser avisa) legger jo båten seg med akter eller baug rett mot bølgene fra skipene. Fint med baugen utover, men det er jo ikke regelen. Her slår også sjøen tilbake fra land der du er, eller fra andre sida, i tillegg til at strømmen(e) i fjorden snur med tidevannet, og det er et krysningspunkt med 2-3 fjorder rett nordafor. De underligste dønninger oppstår... Med meg på aktertofta, og litt uoppmerksomhet, slår sjøen rett inn. Det er tunglasta trålere, supplybåter, taubåter, Hurtigruta, sandbåter fra Osterfjorden, brønnbåter og mykje anna rart...(Etter Helge Ingstads forlis har jeg ikke sett et eneste større militært fartøy. Det er jo fint!) 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Ja, da har jeg kasta bort to korte finværsperioder med hhv hyttetur og borreliasmitte. Sistnevnte var uhyggelig dårlig for futten, men i dag, siste finværsdag i denne økta, kom jeg meg endelig ned til sjøen. Det er anslagsvis 20 fallmeter, som skal forseres oppatt mange ganger, ettersom jeg enten har glømt noe eller har funni ut at jeg må ta med så mye at jeg går oppogned hele tida. Jaja.

I hvert fall fant jeg ut at jeg også måtte skifte avstivingene i akterspeilet, ettersom jeg har tenkt å lage sjøllensing baki der, og da kan jeg jo likegodt skifte ut det porøse motorfestet.

1773035841_Inniakterspeilet.JPG.60df8174a69b683ac15ffe64d4fa32ef.JPG

Akkurat som med åregaffelfestene besto akterspeilet av vått råttent trevirke, kapsla inn i, men ikke forbundet med, et futteral av glassfiber. Dette ble høgd vekk med høggjern og kniv og slipt ned til ytterhuden (glassfiber) med lamellrondell på vinkelsliper. Deretter vaska jeg med aceton og laga til en tjukk epoksyblanding. Med godt påsmurt epoksy klemte jeg inn en 20mm furuplate i den plassen som er for sjølve festet og ei 32mm tjukk lerkefjøl på tvers uttapå og ut mot sidene. Jeg la på et lag rein resin+herder først, både for å tette hele den sida som blir liggende inn, og for å sikre fullkontakt umiddelbart ved sammenklemming. I "limet" brukte jeg 404 - filler (West-System), slik som i festet av toftene. Til hulkil og etterfylling blanda jeg i 405, et stoff som er lettere å blande inn. 

1823332053_Nyebordiakterspeilet.JPG.0cea207a1f6f44d01d40683f13036628.JPG

 

Det tok si tid, og etter ymse opp- og ned-turer ble det bare så vidt starta med ripe-esing-dollbord-greiene. Fikk skåret til et par av hovedstykkene og har vel funnet ut hvordan jeg skal arbeide meg oppover. I stedet for å lage alt til med ymse stykker som skal passe sammen til slutt, med slikt stress jeg ikke orker, vil jeg feste hver "del" før jeg går videre. Tenker å lage til de 9 stykkene som dollbordet skal bestå av og så lime dem/skru dem fast oppå bremmen. Deretter må jeg ha noe på undersida, og til slutt lister ytterst som dekker kanten på dollbordet, den nedslipte bremmen og de(t) bordet(-a) som ligger under. Bare bord oppå virker puslete og vil garantert sprekke, men hva jeg skal legge under, og hvordan, veit jeg ikke ennå.383315852_Grovtilpasningdollbord.JPG.ed60346c1aa3a0799fe9e65a956850b0.JPG

 

Jeg har i grunnen store fritidsproblemer, alt for mange problemstillinger og alt for lita tid, sjøl om mesteparten av tida altså er fritid...   Fritidsproblemer.JPG.42433c3a8eade94fe2cc00719dad7a74.JPG

Tre fritidsproblemet pluss ei brygge og en strandebarmar... 

Link to post
Share on other sites

Så kommer spørsmåla: 

1. Jeg ser jo at sjølbyggeren ikke har klart å få glassfiberen uttapå kjernematerialene tett. Stadig er det altså støpt inn trestykker som så har gjennomgått  samme forråtnelse som alle trebåtene som ble "plastra" opp for et eller to tiår sida. Nå har jeg jo limt fast to trestykker uttapå men altså klin inntil glassfiber-veggen. Skal jeg slipe ned det trevirket som vender ut og olje det som på en trebåt (f.eks Owatrol D1 og D2) ? Eller skal jeg dekke det helt med epoksy, kanskje også med duk? Eller skal jeg dekke det med klar 2-komp PU-lakk? Eller hva? Trevirket er pent i seg sjøl. Motorfesteplata er henta fra en gammal kommode og avstivinga er rødlig lerk. Jeg liker jo trevirke, men skjønner jo det geniale i lette, spenstige glassfiberskrog!

2. Om jeg skrur fast dollbord-ripe i bremmen, vil det da knirke og dirre når jeg går med litt fart på femhesteren?

Hva er lurest: Lime med et mjukt og seigt "fugelim" a la Sikaflex / Simson / Bostik mellom trevirke og glassfiber? Eller fusjonere tre og glassfiber med epoksy? Jeg har jo en bråte remedier og begge deler er omtrent likedan i utførelse, så arbeidsmessig er det hipp som happ.

 

 

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

epoxy er nok mye bedre for å forsegle med enn polyester iallefall - den hefter mye bedre på treverket. 

 

Ellers, å lage en skikkelig motorbrønn er nok en god ide, slik at eventuelt vann som skyller innover hekken renner ut istedetfor ned i båten 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Etter mye regn og vind har vi bevega oss inn i et fint høytrykk, med hyperlyst til omtrent alt sommerlig som har blitt forsaket sida starten på august. Først i dag kom båten opp på førsteplass på lista. Jeg har vært der nede, mellom bygene,  og spikka/høvla til noen lekter som kan være støtte for det skrånende bittelille "akterdekket". Jeg har kikka på og granska utallige løsninger som disse småbåtene har akterut, men ender nok opp med det enkleste. Mange av "patentene" baserer seg på at motoren skal styres fra en konsoll. Det er ikke noe for meg. Dette er en bruksbåt for fiske i nærområdet, og som mange andre med barndom på sekstitallet,  liker jeg best å sitte og romstere med påhengsen manuelt.

I dag kom jeg i hvert fall i gang igjen med praktisk arbeid.

 

Jeg undrer meg derfor litt på hvor høy jeg skal lage karmen, eller kanten, mot dette sjøllensende. Jeg vil nok ha akter-tofta på samme høyde som de andre to, men enda er det et godt stykke opp til ripa, og muligheter for ytterligere å sikre seg mot krapp uventa sjø. Kanskje klarer det seg med en god overlapp av tofta? Vi får se om jeg "får" flere timer i denne fine høstuka. 

 

Det skal "males" et strøk til med 2-komp PU-lakk i off-white (Biltema), så da må jeg bli ferdig med mesteparten av epoksy-arbeidet, liming, fuging og nedsliping. Jeg har brukt den ene tofta som plate akter, og gambler på at den nedslipt tillater overmaling av polyuretan.

 

Jeg trur vel kanskje at jeg burde freshe opp skroget utvendig også, men det må¨vel gå an å finne noe billig i omtrent samme gulfarge? Eller kan jeg bruke noe a la reparasjonssett for billakk?  Det er jo ymse striper og avskrap i topcoaten (eller hvadetnåheter). 

 

779677247_DuitamaTilpassinglekterakterplate.JPG.0a082119acfd0f4e1d8344bc37c43823.JPG

Først tilpassa jeg tre lekter i stigende høyde fra akterplata og innover. De ble, etter nøye overveielse, bare skrudd fast og skal være slik ubehandla og diffusjonsåpne. Rommet under vil være ganske luftig, og vil også få montert automatisk lensepumpe med flottørbryter. Derfor trur jeg at råte og sopp ville fått bedre tak om trevirket var blitt lukka inne. Dessuten gidder jeg ikke gjøre allverdens jobb med dette.

 

1913865612_DuitamaPlimingavakterplate.JPG.1c9c36f61e798dda9002851141a0c622.JPG

Så tilpassa jeg glassfibertofta med elektrisk stikksag, el-høvel og vinkelsliper til den passa sånn passelig. Klinte på mengder av epoksy med 403 og 406 tykningsmiddel oppå trelektene. Klemte plata oppå og klina videre med hulkil og sparkel til ingen sprekker syntes. Plata er holdt nede med tvinger innerst (oppe) og med en dregg ytterst (nede). Ettersom jeg ikke skal bruke finishen på plata, men matte den og overmale med hvit PU, hadde jeg frie hender (med latekshansker) til å grise i vei. 

 

1392879067_DuitamaPlimingavakterplate2.JPG.ece0b2d54e84b0e55c3a5e48840da242.JPG (Alt av innredning har en lite sjarmerende skeivhet som jeg håper å kunne kamuflere ved etterpå å male alt det skeive i samme farge (hvit))

 

Til lekten som synes framme, skal jeg feste et vertikalt bord, som skal sikre at sjø ikke slår inn i båten, sjøl om den skulle komme seg inn ved motorfestet. Jeg har mer gul flat tofteglassfiber, men så veit jeg ikke hvor lekkert det blir - og hvor trivelig det er å sitte baki der med den stikkende opp... Dessuten går det an å høvle og slipe på trevirke. Jeg begynner å bli lei av all sikkerhetsstyret knytta til jobbinga med slike ufyselige stoffer. (Det begynner å klø ti minutter før jeg har starta og slutter ikke før dager etterpå.)

Akterplate.JPG.89d4e9014be82562e74a8b5040c2c0da.JPG

Her har jeg bare lagt glassfiberplatene oppi, for å se om jeg kan la det være ordentlig glassfiberbåt, og ikke en slik hybrid som jeg har mest lyst på. Den gule kanten kan sjølsagt lages tjukkere med trevirke, men å plastre det helt igjen, trur jeg ikke blir fint! Dessuten skal en jo feste ymse dippedutter, kroker, stangfester og slikt.

 

 

 

Sannsynligvis lager jeg ei tredelt tofte med en midtseksjon som skal kunne åpnes som lokk over herlighetene som blir inni. Jeg må også ta høyde for at 5-hk kan bli 6 eller 9,9, og derfor ha separat plass til bensintank nedi der. - Dermed lufting, og kanskje separering av rom med skillevegger. Og...Tja. Nei, ikke nå.

 

 

 

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da ser det ut til at vi får tilbake drittværet et par dager. Dermed har jeg tid til en liten oppsummering. Det er nok ganske gjenkjennelig det jeg driver med her, for de som har fulgt fornyinga av dorrien "Vosso"!

Jeg klarer ikke å se så langt fram, eller snarere; ønsker ikke det. Å forandre, pusse opp, rehabilitere, gamle ting i tre, er blitt min største aktivitet. Jeg har ikke noe ordentlig arbeid, men syns ikke dette er et semre arbeid enn mange andre meiningslause papirflytte-, telefonterroriserings-, konsulent- eller inspeksjons- jobber. Det går jo i et digert minus, men gir meg altså de ultimate utfordringer.

 

Skroget, linjene, på denne gule båten, er fint. Det har et spring, og tenker en seg båten med en akterstevn, er den ikke voldsomt langt unna en robåt. Det litt spisse, lange, løftede, frampartiet, gir båten en slags letthet og slankhet.

 

Det er dette jeg nå driver og krydrer med pent trevirke. "Dollbordet" får en viss avstivende funksjon, men overhodet ikke som på en trebåt. Oppbygginga av akterpartiet, "akterspeilet", er ikke så lett. De båtene plastbåten skal illudere, har hele speil, og da med mer innsving, avrunding før dette. Dessuten er det støpt inn ei plate akkurat der motoren skal sitte. Denne har jeg forsterka med ei heltre furuplate.

Det siste er at jeg har fortsatt dette ved å legge inn plater oppunder ripa. Etter ei stund, fant jeg ut at jeg kunne lage en fortykning øverst, rett under ripa, og så skjære vekk 2-4cm av den svært uskjønne bremmen. Etter det fant jeg ut at det ville bli umulig  bøye til lister i heltre så det passa. Dermed måtte jeg skjære til småstykker. Med alle disse påfunnene gikk tida fra meg, og godt var det. Jeg lurte ei stund på å gå for et fugelim (a la Sikaflex, Tec7 e.l.) for å spare tid. Nå trur jeg at jeg skal lime alt sammen, både mot båtens glassfiber-akterspeil, og oppå bremmen. Når alle disse delene er limt fast, kan jeg slipe det pent til, og få et enda mer solid akterparti. Både faktisk og tilsynelatende (utseendemessig). Jeg bruker gode materialer med mye al (kjerneved), og i dag fikk jeg endelig se et glimt av hvordan det vil bli. Jeg rakk å gå over det trevirket som var på plass med treolje. Det lyse trevirket ga båten en lett, men kanskje litt tander, framtoning. Nå som det røde, seinere mørkebrune, kommer fram, ser det langt mer solid og robust ut.

 

1197078651_Duitamaakterparti1.JPG.533be3d46fa0cef15b84b6782d2b3e4c.JPG

For å få denne ripa helt rundt, uten at det skulle se ut som en karm eller ramme, måtte jeg finne på et "akterspeil å avslutte på. Disse to har jeg saga til så de passer oppunder bremmen. Litt seinere laga jeg to bua trestykker på 3cm bredde som skal ligge oppunder ripa,

627567560_Duitamaakterparti2.JPG.d5496de30999075f9dfae193e537f0a2.JPG

Oppå lokket over motorbrønnen ligger disse "akterplatene" med de ekstra buene. Oppå bremmen har jeg skåret til trestykker så de kan limes fast, og deretter slipes og høvles ned til en sammenhengende "ripe". Den skal være smalere, slik det er på Withjolla (i glassfiber) og på strandebarmaren (i tre). Det er er fryktelig artig å lage slike juksegreier, og lime det dønn fast, og så slipe det ned etterpå. 

177263790_Duitamaakterparti3.JPG.d2fa5cd362ebf2f32ce885b791870b1b.JPG

Hjørnene må i hvert fall avrundes så det blir litt praktisk. Kanskje finner jeg på en forsterkning i eik eller bøk?  Alt helt akter skal jo limes med epoksy slik at det går an å gjøre mye artig etterpå! 

 

 

Borda og listene i ripa/dollbordet er ikke limt fast, men jeg har lagt under en stripe dobbeltsidig tape for å lette oppsettinga. Plata jeg har i framstevnen sprakk pga for tjukke skruer, men jeg fikk den ikke av da jeg tok vekk skruene. Den dobbeltsidige tapen har faktisk blitt så skvisa under der at det nesten er som fugelim... Jeg har brukt mengder av skruer. Det som er på undersida er "negativene" til dollborda, altså avskjæret fra de borda jeg skar dem ut av, De er ikke så tilpassa som dollborda, og får langt mer luftning. Dette trur jeg er bra. Undersider uten luftning har lett for å bli dårlige fort. Jeg vurderte lenge å legge smale feielister (20x10mm) innerst på dollbordet, men fant ut at jeg ikke orka å gjøre den høvlinga som skal til. I stedet har jeg høvla i samme vinkel som illusjonen av øverste bordgang. Denne båten har jo "bordganger" i plastskroget. Kanskje blir det bare sånn, kanskje fuger jeg med hvit fugemasse. Ytterst på ripa har jeg brukt "brannmurlist". Den var svært god i kvalitet og tåler fint å bli skrudd på plass med en viss forboring. 

 

 

Bortsett fra enda et strøk offwhite PU (etter høvlinga), skal jeg prime dørken og legge på sklifri maling. 

 

Så må jeg finne på noe pent og stilriktig oppå kassa.

 

Må nok fintenke litt på det.

 

Når det regner, asså. Mandag og tirsdag.

 

 

 

Duitama første strøk dollbord u aktertilpasn.JPG

Duitama første strøk dollbord.JPG

Toftene er kanskje litt for tynne. De er tykke nok til å bære en mann, men virker jo litt veike. Jeg kan lage knær under, i trevirke, som strekker seg en halvmeter innover. Kanskje legger jeg bare på ei lekt eller list ytterst på hver side. Det går også an å lage en kombinasjon. 

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk skal du ha @Sjøvind! Du veit ikke tilfeldigvis hvor jeg kan få tak i kunststoffplater som kan brukes til inndeling inne i kassa akter? De må være litt stive, og må kunne limes til glassfiberen med epoksy. Jeg antar dette er slik alle glassfiberbåtoppussere veit, men dette er altså helt nytt for meg. Jeg kan jo bruke kryssfiner og mette med epoksy, men akkurat nå kunne jeg tenkt meg noe som gir mindre arbeid og som kan gjøres i en fart, mellom regnværsdagene. 

Link to post
Share on other sites

Nei, dessverre. Var på jakt etter tilsvarende selv for en tid tilbake, endte med å bruke kryssfiner. Plastplater er jo ikke noe særlig å lime, divinicell eller tilsvarende er kun egnet som distansemateriale mellom glassfiber på begge sider. Dyrt er det også.

 

Hvis det blir noenlunde tørt inni der vil nok filmbelagt kryssfiner (forskalingsplate) holde i mange år.

Link to post
Share on other sites

Takk igjen, @Sjøvind ! Poenget med å legge ut noe så prosaisk som oppussinga av en forelda glassfiberbåt er jo å få litt fram og ut i lufta. Vi er jo kommi så langt at praktfulle trebåter går for skillinger og fordums glassfiberpalasser går for brøkdelen av innkjøpsprisen. Jeg har aldri tenkt at jeg skulle prøve meg på glassfiber, men nå ser jeg jo at det er plenty å finne på! Filmbelagte kryssfinerplater har jeg en del av, men jeg trudde kanskje at det skulle kunne gå an å finne noe som er laga av plast, som er skrota eller finnes inni noe som ligger i bosset. En kan jo sjølsagt kjøpe ei plate bjørkefiner, skjære pent til i småstykker, og mette dem med epoksy? Jeg har urimelig mye igjen fra "Vosso"-prosjektet, og sjøl om det skal fortsettes til vinteren, må jeg trene litt nå, med ymse fyllstoffer.  Det virkelig tragiske er jo det en møter rundt langs kysten når en tøffer i seks knop og ser alt som ligger i fjæra og oppover i graset i lune viker. Det auler av vrak, med utrulig mye fine detaljer i kunststoff, messing, stål og eksotiske tresorter, eller eik, furu og anna tradisjonelt. 

 

Baderomsplater, er det noe jeg kan prøve som lokk på kassa? Det skal jo seinere lages baderom (dass)  i Vosso, og noe mer hygienisk enn fuktig trevirke kan kanskje friste fruen og barna til overnatting i uthavn?

 

Jaja. Det gjorde seg med en hvile- og tenkedag. Nå vurderer jeg å legge ett eller anna isolerende oppå kassa. Om den skal brukes til fiske i den kjølige og kalde årstida (vi har jo ikke vinter, men høsten kan stundom by på både sol og stille i alle måneder fra oktober til mars), hadde det ikke vært dumt med litt oppvarming av bakstykket! Jeg kjenner at den naturlige polstringa svinner, så å sitte på kald tofte er ikke fristende. Ideen er å finne polystyren eller anna isolerende og litt stivt, som så er dekka med noe anna stivt, og så legge tynne trefliser (10mm) oppå. Estetikken tilsier tretofte, men kroppen higer etter varme. Uansett er kassa for brei til ett trestykke, og limtre vil neppe gjøre seg. Trestykkene kan altså legges med noen millimeter klaring, med eller uten nating. Ett stort limt trestykke vil se patetisk ut om båten skal være robåt-aktig. Ettersom alt det andre er furu, vil disse prefabrikerte teakstykkene se feil ut, kanskje til og med jålete!  

 

Jeg kikker jo på google-bilder, og ser båter med en hel lem framfor brønnen akterut, men også artige løsninger med lokk og luker på sidene. Egentlig går det jo an å ta vekk den veggen som står i. Den er skakk i to retninger, bare loddrett ser den ut til å være bein. Og loddrett er jo egentlig en retning som ikke eksisterer i en båt med ujamne mengder nyttelast... Jeg kan altså sette inn ei ny plate, og føre den helt opp til der tofta skal være. For ytterligere å avstive båten (den er nok stiv nok allerede), kan jeg lime inn enda en lekt på toppen. Hengslene må jo være akter, men lås på kassa er kanskje ikke så dumt?

 

Jeg har ikke gjort anna med dørken - som denne tråden starta med -, enn å utvide dreneringshullet. Den er stadig mjuk og ettergivende, og jeg kjenner at bare noe midt i, på langs, er fast. Jeg kan altså legge ei kryssfinerplate oppå, lime den fast og mette med epoksy og duk. Ikke for å få sjøllensende dørk, noe jeg ser helt bort fra, men for at ikke eksisterende dørk skal sprekke opp og bli en porøs vannsugende svamp. I alle disse elementene som har vært fjerna (feste til åregafler, feste til tofter, forsterkinga av motorfestet, m.m) har det vært vått, råttent, treverk. Det som gjør båten verdt å fortsette med, er at mesteparten er beinhard ikke-fylt glassfiber. Dessuten er det uttapå (topcoat, gelcoat, ditt- og datt-coat) solid og tjukt, og trenger bare en oppfriskning. Strengt talt kan jeg jo lage tiljer, men da "fake", altså ikke så tjukke som de ellers er. Det blir jo ikke noe rom under, og da blir de liggende og vaske i fiskeblod, alger, barnåler og skitt. De må altså forbindes med dørken, så da er kanskje en hel løsning med kryssfiner å foretrekke?  Jeg har jo kjøpt sklisikker maling og primer til den, så det kan jo bli bra det?

 

Etter prøvesitting med hysterisk småhopping, av toftene, har jeg funni ut at de må forsterkes. Min sønn er relativt enkel innafor en del mentale ferdigheter og har lett for å hoppe euforisk om vi drar opp noe fint og stort fra fjorddjupet. Dessuten har han passert meg med et par tommer, et par skjepper, og et halvt tylft bismerpund...

 

Det må tas ganske kjapt.

 

Det er makrell i kilosklassen i fjorden. Så da hoppes det heftig!  

 

 

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...