Jump to content

Tips til kjøp av ny brukt båt, Uttern, yamarin, skibsplast eller lignende


Vk89

Recommended Posts

Hei.

Driver og ser litt på båt om dagen.

Di båtene jeg vurderer er Uttern, yamarin, eller skibsplast.

Sett en del på uttern d66, men ser noen av disse båtene heter exclusive. Noen som vet hva det står for ?

Hva anbefaler dere av disse 3 båtene?

Blir og velge mellom 20-22 fot og med utabords motor.

Setter pris på tilbakemeldinger.

 

Redigert av Vk89 (see edit history)
Link to post
Vk89 skrev for 6 timer siden:

Di båtene jeg vurderer er Uttern, yamarin, eller skibsplast.

 

alle disse merkene har jo flere aktuelle modeller innenfor den størrelsen, tror du må være litt mer spesifikk... 

Kurante båter fra alle tre, men sikkert flere gode tips å få om du sier litt mer om forventet bruk og sånt :)  

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Høres ut som at du bør sjekke ut Skibsplast 655.  Disse selges ofte med Suzuki 4T , og virker som at de her inne som har det er vel fornøyd med både båt og motor til bruket du skisserer.   Og ser ut til å være godt innafor prismessig også 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Yamarin sin 6420/64dc er vel den beste båten i bølger hvis det betyr noe for deg, uttern d66 og skibsplast 655 er har ikke like myk gange, men de har mer bovennlig cabin. 

Disse båtene er etter mitt skjønn å foretrekke med 150hk+, for å få fin marsjfart med lavt turtall og lite støy,  og kraftoverskudd når det er mange ombord. 

Link to post

Jeg ville vært skeptisk til Evinrude G2 motorene. Lokal forhandler forteller om veldig mye feil på motorene og har sluttet å anbefale disse. Jeg har fem bekjente som har ulike effektuttak av disse motorene. Samtlige har hatt opptil flere driftsstans, to har byttet hjerne og to har fått helt nye motorer på garanti. Kjøp heller båt med Yamahamotor.

Link to post

Kan ikke se at noen har anbefalt g2 ? G2 har jeg advart om i godt over 1år. Men yamaha er ikke veien til evig lykke det heller. Kan da ikke kjøpe motor av en piano produsent :p 

 

G1 motorene er jo relativt skuddsikkre, jeg har flere etec'r som har passert 1000timer og en kompis av meg hadde en som overlevde en drukning når den hadde gått 120timer, på 2500timer så gikk den ned igjen. Den døde ikke før det hadde gått 3500 timer. 

 

I tillegg er de lette å skru på, enkelt og finne ut hva som er feil.

 

G1 v6, er en meget god motor. Svært sprek 150hk, men en dau 200hk. 

Link to post

Yamaha har da tapt seg fælt, den gangen de holdt på med 2taktere med forgassere, så var det jo skuddsikkre konstruksjoner. Idag er en yamaha 4t brukt opp når den er mer enn 10år gammel, tærer istykker. 

 

Og nei, jeg har ikke noe imot yamaha, har bare sett utviklinga demmes de siste årene og sett resultatet etter at jeg begynte å jobbe med båt. Så nå er det yamaha kun i stua her (yamaha hjemmekino) 

Link to post

Fornøyd med skibsplast 655. Ikke den mest sporty båten, men veldig trygg og fin med unger. Klarer 34-35 knop med 140 hk. 

 

Vi ville ha en båt til rolige dager i sola med bading osv, men samtidig mulighet til en overnatting eller to. Min mening er at ingen i samme størrelse har bedre kabin. ?

 

synes den er veldig behagelig i sjøen, men ikke om du skal fly over bølgene i 35 knop. Da slår den en del..

 

 

4D497E2C-2F9D-4676-BC7A-82F3D8677EBC.jpeg

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

Kommentar til tæring på Yamaha: Er på min andre F50. Den første var tæret i stykker da eier aldri hadde byttet anoder i blokken. Der ble det mye skruing og deler gitt.  Nå har eg en F50 fra 2000. Den har vært stelt med og fått jevnlig tilsyn. Finnes ikke korrosjon eller tæring.

Så kombinasjonen Yamarin/Yamaha ville eg gått for men sjekk servicehistorikk på motor.

Mercury hadde eg iallefall styrt laangt unna. Flere havarerte Mercury 4T i nabolaget....

Redigert av jerognal (see edit history)
Link to post

Hadde en 2007 mod D66 med Verado 225hk. Synes det var en flott og god båt. Veldig sterk motor, aldri problemer med å få den i plan selv med mange folk og den hadde et behagelig støynivå.

 

Gikk veldig bra i sjøen og trygg og god på alle måter. Men layouten er nok bedre på en Ibiza av samme årgang. Er nok noe bedre innredningsløsning  på Ibizaen da den nok utnyttet arealet bedre. Ville nok kanskje sett mer på en Ibiza den gang hadde jeg kjent til merket bedre. Men putene i D66 var veldig gode, deilig å sitte i sofaen!

 

En ting jeg ble fortalt den gang jeg kjøpte D66 er at denne båten faktisk ble bygd rundt en tung motor i hekken. En annen i båthavna den gang hadfe Optimax 2T som var endel lettere. Han fikk montert endel kg bly i båten for å kompensere for manglende tyngde bak. Denne manglende tyngden bak gjorde at båten gikk visstnok med nesa for mye ned og ikke var helt optimal å kjøre. 

Redigert av Gabi (see edit history)
Link to post
  • 1 måned senere...

Forsøker med et spørsmål, selv om tråden er en mnd gammel.

Kona likte umiddelbart  Yamarin BowRider,. I alle fall de hun så på Finn.

Bortsett fra størrelsen og vekt, er det noen signifikant ulikhet mellom BR53 og BR 56.

Tåler BR53 like mye vær/bølger?

Og hva med hydraulisk styring, er det et must?

Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det......

Link to post

Kjenner etpar med 53, og de sier en fot til på lengden nok hadde gjort seg i bølgene.   

 

Har Ultraflex styring med "non feedback" på Yamarinen min , den har fungert knirkefritt og jeg har aldri savnet hydraulisk

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Yamarin 56br et skrog som går meget mykt og fint i bølger i forhold til størrelsen, pga bla dypere v-bunn enn 53br.

53br er vel kjent som et yamarinskrog som slår, og er noe hard i bølger. Spesielt i forhold til andre yamarinskrog. Så 53br tåler mindre vær før det blir ukomfortabelt.

Det beste du kan gjøre er å ta en prøvetur med hver av de aktuelle kandidatene, og danne deg ditt eget bilde av forskjellene.

 

Generelt blir båtene mer sjødyktig med økende størrelse og vekt, selvfølgelig....

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...