Jump to content

Så ble det ny Solbris - Chilli Solbris - Storebro


Chilli Solbris

Recommended Posts

Chilli Solbris skrev 1 time siden:

Er det noe forskjell i kvalitet tenker du? Noen erfaringer på eventuell forskjell?

Har egentlig ikke noen forutsettinger for å mene noe om det, fikk innbruddspris på nye 235ah batterier, derfor ble det Sønnak, kunne like gjerne handlet Skanbatt igjen.

Startbatterier på 185ah er vel 7år nå og har ikke merket noe yttelses forskjell på dem.

Link to post
Share on other sites

Allan E skrev for 9 timer siden:

Den er vel en sperre for at startbatterier ikke skal tømmes via ladekursen. Så her er vel det skille mellom start og forbruksbatterier som du savnet.

 

Nettopp! Nå skal jeg bestille nye batterier så da kan jeg jo ta en test på om det er det den faktisk gjør! Tester ved å la det være full belastning på forbruksbanken før jeg setter inn de nye batteriene!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Førstefender skrev for 18 timer siden:

Mål før og etter denne skilleanoden, kan gi store tap hvis den er gammel og sliten. Byttet i båten til min far, økte lading fra 13,6 til 14,2volt.

https://no.mouser.com/ProductDetail/GeneSiC-Semiconductor/MBR30045CT?qs=UW%2B%2Bp%2FVkpn8Bk9Sx6evzEQ%3D%3D&_gl=1*eju448*_gcl_au*NTU3NDMyNzA2LjE3MjAxMjQ2ODI.*_ga*NTA5OTQ1NTQ2LjE3MjAxMjQ2ODM.*_ga_15W4STQT4T*MTcyMDEyNDY4My4xLjAuMTcyMDEyNDY4My42MC4wLjA.
 

0,75V i følge datablad

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev On 4.7.2024 at 22.31:

Vil jo tro den fungerer som skillediode på lading. Diode fungerer som en tilbakeslagsventil for strøm. Gir normalt et spenningsfall på 0,5-0,7 V i lederetning, og stenger motsatt vei. 

Ok. Men kan det være dennsom sikrer at startbatteriene ikke blir tømt helt?

Førstefender skrev On 4.7.2024 at 23.44:

Mål før og etter denne skilleanoden, kan gi store tap hvis den er gammel og sliten. Byttet i båten til min far, økte lading fra 13,6 til 14,2volt.

Det var et supert tips!!! Det skal gjøres! Takk!👍

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Vel, i påvente av nye batterier er det selvsagt andre ting som kan gjøres🫣🤔

Som for eksempel å tette lekkasjer😜

 

På akterdekket er det et lite stuverom

IMG_6250.jpeg
Og der er det et dreningshull. 

IMG_6249.jpeg
Som selvfølgelig lekker ned i akterlugaren. 

IMG_6247.jpeg
Så da er det bare å fjerne gammel og hard tettemasse. 

IMG_6256.jpeg
Vannet ledes gjennom røret og ut akter. Det vil si, det som ikke lekker inn i båten da!

IMG_6252.jpeg.e4ea7aecd06ae2689710922b31e7cd79.jpeg
Og selvølgelug er det tuklete å komme til!

IMG_6258.jpeg.7500f8418b53a9910e6c08cecc97bb21.jpeg

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev for 7 timer siden:

Ok. Men kan det være dennsom sikrer at startbatteriene ikke blir tømt helt?

Det var et supert tips!!! Det skal gjøres! Takk!👍

Det er vanligvis det den blir brukt til. I dag blir det gjerne brukt slik som Victron argofet, som ikke har dette spenningsfallet. Om du har litt lav ladespenning til batteriene i dag, er jo dette noe å tenke på. Kan også være denne som gjør at bankene dine er koblet sammen om det er overslag i den. 

Link to post
Share on other sites

Etter en vask og avfetting ble dreneringen i stuverommet på akterdekk behørig tettet. 
Joda. Teaken skal renses. Det må bare slutte å blåse først!

IMG_6265.jpeg
Alt av gammel tettemasse er fjernet og så RR det renset med Cyberbond 9999 før 

IMG_6263.jpeg
jrg tettet rundt med FixAll fra Soudal. 

IMG_6264.jpeg
Innvendig valgte jeg butyl da den her ikke eksponeres mot noe form for UV-stråling. 

IMG_6266.jpeg
Og det ble godt strøket ut rundt det hele!

IMG_6268.jpeg

 

IMG_6269.jpeg
 

IMG_6270.jpeg

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Lars Hansen skrev 9 minutter siden:

Hvorfor kline det utover det hele?

Det som ikke er mellom flensen og skottet har ingen misjon.

Ser mest ut som når fatter forsøker å tette noe...😅

Det er helt bevisst for å være sikker på å få smurt det ut der det er behov. Bildene lyver ganske betydelig på tilgjengeligheten ser du…..🫣

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

@Båtadvokaten godeste hr Tangedal har hjulpet meg på veien med å få Chilli Solbris lovlig registrert.

Hans måte å kommunisere på og tempoet med å få ting gjort er ganske enkelt imponerende!

Det som for meg var en håpløs oppgave ble løst smertefritt og raskt av advokat Tangedal!

Båten min er importert fra Singapore og dokumentasjon av hjemmelshavere mer enn krevende. 
Tangedal har løst oppgaven på en slik måte at det gledes å kunne anbefale herren i Bergen til disse oppgavene. Vet at det er flere som har benyttet Tangedal og de har samme opplevelse som meg!

Nå er alt klart til innregistrering i NOR med meg som rettmessig eier!😁😁👍👍

IMG_6288.jpeg.f6122cfc1df7dcd0f6ba5a46e6e43a7a.jpeg

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Grattis :fireworks1::thumbsup:

Båtadvokaten leverer :yesnod:

 

Var gjennom samme prosess for noen år siden. Gikk som på skinner.

 

Var ett dokument i en tjukk perm med dokumenter som ikke var "i henhold til..." på "ny" båt som hadde gått par ledd fra verft til meg. Ingen bønn hos NOR, så det måtte via tingretten.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Lars Hansen skrev 19 minutter siden:

57,5kg i følge Skanbatt, håper du ikke har båret de alene...🙈:

https://skanbatt.no/product/24251/skanbatt-fritidsbatteri-12v-230ah-1150cca-513x276x210-242mm-venstre

Nå ble jeg ennå mer glad jeg gikk over til Lithium. Med 550ah er jeg vel under vekten av et av disse i linken. Hadde jo endt med samme vekt i min lille balje på 27 fot som i Chilli sin svære driter.  

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev for 11 timer siden:

Fant du ut av hvordan start og forbruk er adskilt?

Det er nok en skillediode som er gåen. Har bestilt nytt laderele fra Victron. 

Okkaby skrev for 11 timer siden:

Var da voltsomme vekt på batterier. Hvor mange er det å hvor store er de?

Jeg la nok på litt for kjente. 57,5x4=230 kilo. 230 amp pr stk. 

Komodo skrev for 11 timer siden:

Ikke rart den driteren din blir tung :giggle:

Dobbeldriter om jeg får be!!!

Lars Hansen skrev 1 time siden:

57,5kg i følge Skanbatt, håper du ikke har båret de alene...🙈:

https://skanbatt.no/product/24251/skanbatt-fritidsbatteri-12v-230ah-1150cca-513x276x210-242mm-venstre

Har definitivt ikke båret alene. Har bare en virksom hånd etter å ha lekt akrobat på båten til @Pequod🤪🤪

Okkaby skrev 41 minutter siden:

Nå ble jeg ennå mer glad jeg gikk over til Lithium. Med 550ah er jeg vel under vekten av et av disse i linken. Hadde jo endt med samme vekt i min lille balje på 27 fot som i Chilli sin svære driter.  

Igjen!!! Dobbeltdriter!!!!! 😄😄
Når lommeboka blir tyngre er tanken at batteriene skal bli lettere!😄😄

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...