Jump to content

Så ble det ny Solbris - Chilli Solbris - Storebro


Chilli Solbris

Recommended Posts

On 7/14/2024 at 9:49 AM, Komodo said:

Her har du et eksempel på en parallellkobling. Slik kan du ikke koble panelene dine, da vil du ikke få høy nok spenning til at panelet mater strøm inn på batteriene. Det er en forutsetning at panelet har høyere spenning enn det batteribanken har. Kobler du derimot to paneler i serie vil du få høy nok spenning (16V x 2 = 32V). Men siden regulatoren takler 100V kan du altså koble alle fire i serie. Et alternativ er som nevnt tidligere at du kobler to og to i parallell, og deretter kobler disse i serie. Da får du det vi kaller en serie-parallell.

Dersom du seriekobler, må du ha bypassdioder mellom pluss og minus tilkoblingene på hvert panel. Mulig at noen paneler har dette innebygd

Dersom bypassdioder mangler, vil ett skyggelagt panel trekke ned hele systemet.

 

Jeg ville også valgt å koble alle 4 panelene i serie, i stedet for serie-parallell. Ved serie-parallell er "nominell" utspenning fra panelene 32V. Under ugunstige (skyggelagt panel) forhold kan du risikere at utspenningen fra panelene blir mindre enn 29V, og du får ikke ladet 24 volt banken. Om du derimot kobler alle 4 panelene i serie, blir "nominell" utspenning 64V, og du har mye mer å gå på før utspenningen blir mindre enn 29V.

Link to post
Share on other sites

Uten å kjenne disse kontrollerene direkte, det ville forundre meg stort om de ikke var bygd med SEPIC eller tilsvarende buck-boost-regulatorer. Så du er ikke nødvendigvis avhengig av at innspenningen er høyere enn utspenningen. Men som en generell betraktning rundt svitsjende strømforsyninger får man gjerne best virkningsgrad når forskjellen på inn- og utspenning er relativt liten(*). Så det er ikke nødvendigvis det beste å koble alt i serie.

 

*) det finnes unntak.

Link to post
Share on other sites

subwoofer skrev for 4 timer siden:

Uten å kjenne disse kontrollerene direkte, det ville forundre meg stort om de ikke var bygd med SEPIC eller tilsvarende buck-boost-regulatorer. Så du er ikke nødvendigvis avhengig av at innspenningen er høyere enn utspenningen. Men som en generell betraktning rundt svitsjende strømforsyninger får man gjerne best virkningsgrad når forskjellen på inn- og utspenning er relativt liten(*). Så det er ikke nødvendigvis det beste å koble alt i serie.

 

*) det finnes unntak.

@Komodo nevnte det at det var usikkert om det var best å koble i serie. Men jeg tenkte å ta en test på det en dag det var litt sol!😳😳😳

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

For værmelding må være den best betalte gjetteleken i historien. Man får betalt for relativt vill gjetning dag for dag og time for time!😣

Som i dag for eksempel. Det skulle være k allsidig hele dagen hos både Storm og Yr. Men hva får vi?

Overskyet med høy luftfuktighet slik at lakkeringen bare må vente😔😔😔😔 Det var relativt mye fuktighet når jeg kom ut kl 10:30. 

IMG_6385.jpeg.f657a36d0041c46fca64c23fa36ea953.jpeg

Men nå er det klart!

IMG_6384.jpeg.f8ef6237fb9f691401427b0e74e84aa6.jpeg

Genialt med maskeringsplast i ferdige bredder med tape. 

IMG_6383.jpeg.3b4c0583d324ab63791efa087a6c629c.jpeg

 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Vestkystseiler skrev for 8 timer siden:

må du ha bypassdioder mellom pluss og minus tilkoblingene på hvert panel. Mulig at noen paneler har dette innebygd

Hvordan sjekke om disse har diodene innebygget? 

 

Og har diodene ingen misjon om det er paralellkoblet? 

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev 1 time siden:

or værmelding må være den best betalte gjetteleken i historien. Man får betalt for relativt vill gjetning dag for dag og time for time!😣

 

Lokalt tåke og lavt skydekke innover land i østfold i dag. Slipper nok taket snart og så kommer sola :cool:

 

Hvor henter jeg gevinsten? og trenger jeg henger eller stor varebil :lol:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev 18 minutter siden:

 

Lokalt tåke og lavt skydekke innover land i østfold i dag. Slipper nok taket snart og så kommer sola :cool:

 

Hvor henter jeg gevinsten? og trenger jeg henger eller stor varebil :lol:

Du trenger en helvetes stor henger for å få med deg 52 fot Storebro!😁😁😁

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev 46 minutter siden:

Du trenger en helvetes stor henger for å få med deg 52 fot Storebro!😁😁😁

😅😅😅😅 holder å tippe riktig vær nå altså..  ️ livet på skråplanet....det er mye enklere🤪

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Da var første strøk tatt!

Jeg bruker Double Coat som er en DD lakk for de som husker den. Polyesterbasert lakk som ikke skal pustes inn selvsagt!

Går litt mindre enn en kilo pr strøk. Tynner den 3% og bruker skumgummirulle. Den sveller så den må byttes ut når den har vokst en del. Venter man for lenge går den enkelt og greit i oppløsning. Man trenger ingen fordriver. 
Viktig å blande dette godt! Få med alt bunnfall. Det er tørrstoffene som er viktig!

Så nå er det bare å vente 24 timer til neste strøk. 
Og til de som lurer, ja jeg forhandler denne selv!👍😊

IMG_6386.jpeg.9c7bea215574e09fe38804cba7f73928.jpeg

Blandet godt sammen!

IMG_6387.jpeg.621ab796cf0343e6931fe005b54485f2.jpeg

 

IMG_6388.jpeg.5605370800bfee51404be6cdbda1e0c5.jpeg

 

IMG_6389.jpeg.6b5f5369b80240459609abf1da282417.jpeg

Det ser i hvert fall lovende ut!

IMG_6391.jpeg.663df75dfd9563879cc78666eabe4032.jpeg

Målet er å få tatt hele båten etter hvert. 

IMG_6390.jpeg.67ac6cbd00037f584d3477c5b13bc97b.jpeg

 

 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev for 1 time siden:

Du trenger en helvetes stor henger for å få med deg 52 fot Storebro!😁😁😁

 

Nei da. Tar bare storebroen hjem, så kan du ta hengeren (etter du er ferdig med lakking og andre oppgraderinger) :giggle: 

 

Chilli Solbris skrev 7 minutter siden:

ålet er å få tatt hele båten etter hvert. 

IMG_6390.jpeg.67ac6cbd00037f584d3477c5b13bc97b.jpeg

 

 

Det der blir griselekker :cool: Du er flink Erik :thumbsup:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev 41 minutter siden:

 

Nei da. Tar bare storebroen hjem, så kan du ta hengeren (etter du er ferdig med lakking og andre oppgraderinger) :giggle: 

 

 

Det der blir griselekker :cool: Du er flink Erik :thumbsup:

😂😂

Tusen takk Ståle!

Jeg tenker at det kanskje er dumt med speilblank overflate på overbygget. Kan jo bli veldig gjenskinn. I hvert fall på flata foran førerplassen. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev 59 minutter siden:

Det ser i hvert fall lovende ut!

IMG_6391.jpeg.663df75dfd9563879cc78666eabe4032.jpeg

Målet er å få tatt hele båten etter hvert. 

 

Det der ble jo griselekkert! Må si jeg er imponert over det resultatet der :thumbsup:

 

Chilli Solbris skrev 9 minutter siden:

Jeg tenker at det kanskje er dumt med speilblank overflate på overbygget. Kan jo bli veldig gjenskinn.

Nei, det gjør ikke noe om den blir litt blankere :giggle: :lol:

 

Har du fått koblet til solcellene og regulatoren? Jeg monterte opp det nye panelet mitt og ny regulator i går. Skal straks ned i båten og koble til resten og se om det funker. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 1 time siden:

 

Det der ble jo griselekkert! Må si jeg er imponert over det resultatet der :thumbsup:

 

Nei, det gjør ikke noe om den blir litt blankere :giggle: :lol:

 

Har du fått koblet til solcellene og regulatoren? Jeg monterte opp det nye panelet mitt og ny regulator i går. Skal straks ned i båten og koble til resten og se om det funker. 

Har ikke fått koblet opp panelene. Det er så fordømt trangt for å trekke kabel ned så må muligens være to. Målet er å få gjort dette i kveld. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev for 4 timer siden:

Du trenger en helvetes stor henger for å få med deg 52 fot Storebro!😁😁😁

Litt forsiktig med hva du skriver nå, plutselig dukker det opp en polsk/norsk flyskoleinvestor med tidenes opplagshenger for å gjøre krav på premien:wink:.

 

Ellers ser det ut til å bli en utrolig bra finish med den lakken:thumbsup:.

Påfører du bare med skumrulle??

Link to post
Share on other sites

Olepo skrev for 3 timer siden:

Litt forsiktig med hva du skriver nå, plutselig dukker det opp en polsk/norsk flyskoleinvestor med tidenes opplagshenger for å gjøre krav på premien:wink:.

 

Ellers ser det ut til å bli en utrolig bra finish med den lakken:thumbsup:.

Påfører du bare med skumrulle??

Den gode flyvemann @XardasKSP får nok ikke kloa i denne båten med det første!😂😂
Påfører bare med skumrulle ja. Den egner seg også meget godt til sprøyting. Men da er det en egen tynner som skal brukes. 
Og ja, til å bare bli rullet på blir det fin finish. Men nå skal det sies at jeg har lutt erfaring med bruk av rulle og det å legge riktig tykkelse.  Men alle jeg har solgt denne lakken til er veldig fornøyd og de synes den er lett å jobbe med. 
Forarbeidet er jo selvfølgelig veldig viktig. Og der vet jeg St jeg kunne vært enda mer nøye. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

@Olepo Henger og henger hvorfor ikke be helikopterskolen låne en slik en:

MI-26.PNG.476f0273f55ee942616a98922623e1c2.PNG

Er jo available for charter og kan hente 25 tonn. Tømmer man Storebroen for ting og tang så burde den jo kunne hentes enkelt og greit :giggle:

@Chilli Solbris Du må jo få lov å leke med båten litt til da, poleringa og lakkeringa gjør den veldig vakker men om du kommer på ideen med nytt teak så gjerne istedet få med en overhaling av motorne om du kjeder deg :lol: Og husk å ikke øke prisen da det hørtes helt fint ut med 1,5-1,6 mill :giggle::lol: ( jeg bare spøker ;) )

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 43 minutter siden:

@Olepo Henger og henger hvorfor ikke be helikopterskolen låne en slik en:

MI-26.PNG.476f0273f55ee942616a98922623e1c2.PNG

Er jo available for charter og kan hente 25 tonn. Tømmer man Storebroen for ting og tang så burde den jo kunne hentes enkelt og greit :giggle:

@Chilli Solbris Du må jo få lov å leke med båten litt til da, poleringa og lakkeringa gjør den veldig vakker men om du kommer på ideen med nytt teak så gjerne istedet få med en overhaling av motorne om du kjeder deg :lol: Og husk å ikke øke prisen da det hørtes helt fint ut med 1,5-1,6 mill :giggle::lol: ( jeg bare spøker ;) )

Det var derfor jeg linket til deg. Jeg visste du ville ta det som en spøk!

Jeg håper du finner drømmebåten om ikke lenge😊😊

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev for 1 time siden:

Påfører bare med skumrulle ja.

 

- jeg brukte jo som du vet samme lakken (kjøpte fra dycas før jeg ble kjent med deg)og jeg påførte med mårhårsrulle (mener jeg å huske at det var) fra biltema :wink: og det fungerte helt perfekt - du har jo selv sett resultatet (kommer til å trenge en burk med (RAL 9010 helblank) som jeg vil handle hos deg, har litt småtteri jeg må få gjort :smiley:). Var forøvrig på 1. KOSEtur med Beate i dag, dro gjennom Hankøsundet :smiley: og den nye (brukte) motoren fungerte helt perfekt. Kommer sjøveien innom deg en dag :sailing:

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev for 7 timer siden:

 

IMG_6390.jpeg.67ac6cbd00037f584d3477c5b13bc97b.jpeg

 

 

Veldig imponerende, Erik. Dette ser virkelig bra ut :clap:

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

tom Cognac skrev for 1 time siden:

 

- jeg brukte jo som du vet samme lakken (kjøpte fra dycas før jeg ble kjent med deg)og jeg påførte med mårhårsrulle (mener jeg å huske at det var) fra biltema :wink: og det fungerte helt perfekt - du har jo selv sett resultatet (kommer til å trenge en burk med (RAL 9010 helblank) som jeg vil handle hos deg, har litt småtteri jeg må få gjort :smiley:). Var forøvrig på 1. KOSEtur med Beate i dag, dro gjennom Hankøsundet :smiley: og den nye (brukte) motoren fungerte helt perfekt. Kommer sjøveien innom deg en dag :sailing:

Virkelig flott at dere får glede av båten nå! Mye godt arbeid som belønnes nå. Bare å si i fra når du kommer!😃😃

VegJoh skrev for 1 time siden:

Veldig imponerende, Erik. Dette ser virkelig bra ut :clap:

Tusen takk @VegJoh. Det er godt at utseende blir bra også. Det er fortsatt ting som må gjøres før ferien. Jeg klarer ikke å begripe hvorfor de turtelleren ikke funker! Må få på plass temp, oljetrykk og turtall på fly. 

Olepo skrev for 1 time siden:

Det er jo genialt @XardasKSP, da snakker vi effektiv hentetur:yesnod:!

Koster kanskje litt i timen den maskinen der, men tidenes hentetråd - og tenk å få se Storebro som luftskip:flag_bp:!

Beklager avsporing, skal gi meg nå.

😂😂😂. Det hadde vært noe! Strorefly!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev for 9 timer siden:

Jeg klarer ikke å begripe hvorfor de turtelleren ikke funker! Må få på plass temp, oljetrykk og turtall på fly. 

Vet ikke om jeg rekker det før du tar ferie, men jeg hjelper deg gjerne når jeg får litt plass i kalenderen :smiley:

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

VegJoh skrev 14 minutter siden:

Vet ikke om jeg rekker det før du tar ferie, men jeg hjelper deg gjerne når jeg får litt plass i kalenderen :smiley:

Ikke tenk på det!😊😊

Jeg kommer til å prøve meg så godt jeg kan!

Og kamera er et alternativ!😁😁

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...